بانک مو چیست؟

بدون تردید آرزوی قلبی افرادی که طاسی سرشان خیلی وسیع است پوشاندن کل منطقه ی طاسی با حداکثر پرپشتی و در حداقل زمان است. گر چه قبلاً برآورده کردن این خواسته در یک مرحله عملی نبود ولی امروزه با پیشرفت های جدید تا حد زیادی امکان پذیر شده است. جدیدترین روش کاشت مو روش کاشت مو SUT می باشد که در این روش تا 14000 تار مو را در یک جلسه کاشت کرده که بدون جراحی، درد، خونریزی و دوران نقاهت می باشد و برداشت گرفت ها به وسیله دستگاه انجام می شود.اما عبارت بانک مو در متد پیوند مو به چه معناست؟


بانک مو چیست؟

نواری به ارتفاع 1 سانتیمتر و به عرض 25 سانتی متر در نظر بگیرید. این ناحیه بانک مو نام دارد که در روش FUT از آن برای کاشت استفاده می شود. بانک موی هر فرد متعلق به خود اوست و از موهای دیگران نمی توان برای کاشت مو استفاده کرد. همانطور که اطلاع دارید موهای این ناحیه دائمی بوده و نمی ریزد. در روش جراحی FUT نوار باریکی با برش جراحی برداشته می شود و جای خالی آن بدون فشار بخیه می شود. با استفاده از تکنیک باز حین برداشتن نوار پوستی از آسیب دیدگی ریشه ی موها جلوگیری می شود و بیشترین تعداد موها برداشته می شود. نکته ی مهم آن است که با استفاده از متد های جدید جراحی رد بخیه به شکل یک خط ظریف زیر خواب موها پنهان می شود.

ضمناً امروزه متخصصان پوست به خوبی می دانند که عمق برش پشت سر نباید از 3 میلیمتر تجاوز کند تا صدمه یی به عروق و اعصاب وارد نشود و بیمار دچار درد و خونروی نشود. در مرحله ی جداسازی گرافت ها با استفاده از میکروسکوپ و زیر نور کافی موها از نوار پوستی جدا می شوند البته نباید اتلاف موها از 30 درصد بیشتر باشد. اکثر گرافت هایی که دراین روش تولید می شود از 2 یا 3 تار مو تشکیل شده است.


استفاده از بانک مو برای پیوند

در روش غیر جراحی FIT ، فولیکول ها با استفاده از سوزن های ظریفی به نام پانچ با قطر یک میلیمتر و یا کمتر یک به یک با ریشه از بانک مو خارج می شود. در این روش اتلاف موها بیش از 20 درصد است . در این جا سوراخ های ظریقی پشت سر باقی می ماند که به علت کوچکی نیاز به بخیه ندارد. جای سوراخ ها ظرف یک هفته تا ده روز کاملاً جوش می خورد. معمولاً گرافت هایی که در این روش تولید می شود بسیار ظریف و شکننده هستند به همین جهت کاشت این گرافت ها نیاز به مهارت زیادی دارد و باید از دستکاری و یا فشار زیاده از حد به گرافت ها خودداری شود.


نحوه ی کاشت موها در هر دو روش یکسان است. ابتدا خط موی جدیدی روی سر طراحی می شود سپس سوراخ ها یا شکاف هایی برای کاشت گرافت ها در منطقه ی طاسی ایجاد می شود. از معایب روش های کاشت مو FUT و همچنین FIT می توان به جراحی های طولانی، خونریزی های شدید، بیهوشی، درد، دوران نقاهت و عوارض جانبی اشاره کرد.


گرافت مو

یکی از نکات بسیار مهم در کاشت موی طبیعی میزان پر پشتی موهای کاشته شده است. پرپشتی موها به تعداد موهای کاشته شده، مساحت ناحیه ی طاسی و ضخامت موها بستگی دارد. اگر با دقت به سطح پوست سر نگاه کنید متوجه می شوید که موها نه به صورت تک تک بلکه در قالب دسته های باریک از روزنه های پوست خارج می شوند. به هر یک از این دسته ها گرافت گفته می شود. هر گرافت از یک تا 4 تار مو تشکیل شده است. به طور طبیعی در هر سانتی متر مربع از پوست سر 20 تا 25 گرافت (تقریباً 100 تار مو) وجود دارد. گرافت هایی که فقط یک تار مو دارند در خط رویش مو قرار دارند و گرافت های درشت تر که دو یا سه و گاهی چهار تار مو دارند در قسمت های عقب تر هستند. به طور طبیعی فاصله ی گرافت ها از یکدیگر تقریباً یک میلیمتر است. نتیجه کلی تمامی گرافت ها در کنار یکدیگر موجب تشکیل بانک مو خواهد شد.


در کاشت موی طبیعی هر یک از گرافت ها در داخل سوراخ ها یا برش هایی که از قبل در پوست سر ایجاد شده قرار داده می شود. طول هر برش یک و نیم میلیمتر و عمق آن 2 میلیمتر است. به طور معمول در یک جلسه کاشت مو 1000 گرافت (تقریباً 3000 تا 4000 تار مو) در هر سانتی متر مربع از پوست سر کاشته می شود. به این ترتیب تراکم ایجاد شده تقریباً 60 درصد تراکم موهای طبیعی است و فاصله ی گرافت ها1 تا 2 میلیمتر است. این میزان کاشت تراکم متوسطی ایجاد می کند و خوشبختانه اغلب بیماران به خصوص کسانی که تار موی ضخیم دارند از نتیجه ی کار رضایت نسبی دارند.


اگر موهای سر شخصی نازک باشند و یا وسعت طاسی کم باشد می توان تراکم گرافت ها را افزایش داد تا بر حجم موها افزوده شده و نتیجه ی عمل زیبا تر شود.به طور کلی هر چند تراکم های خیلی زیاد ضرورتی ندارد ولی با این حال با رعایت چند نکته ی بسیار مهم می توان به موفقیت صد در صد در رویش موهای کاشته شده دست یافت که در ادامه به این نکات اشاره می شود.

نکات مراقبتی از گرافت ها بعد از کاشت مو

1. گرافت ها بسیار ظریف و استخوانی باشند یعنی در مرحله ی آماده سازی گرافت ها با استفاده از میکروسکوپ تا حد امکان بافت های اطراف فولیکول ها برداشته شود. در طول عمل گرافت ها در کاسه ی شیشه یی پر از سرم نمکی غوطه ور شوند تا کاملاً مرطوب باقی بمانند.
2.طول شکاف های کاشت مو از 3 میلیمتر بیشتر نباشد. شکاف ها خیلی عمیق یا خیلی سطحی نباشند. عمق شکاف ها متناسب با طول فولیکول ها در پوست سر تعیین شود.
3. زاویه ی شکاف ها در نواحی مختلف سر 9 تا 19 درجه نسبت به پوست سر انتخاب شود. با این زاویه موهای کاشته شده پرپشت تر به نظر می رسند.
4.از تیغ های بسیار نازک و تیز برای برش دادن پوست استفاده شود به نحوی که هنگام شکاف زدن هیچ گونه مقاومتی در پوست احساس نشود. طبعاً در این حالت بافت پوست و عروق کمتر آسیب می بیند.
5. قبل از شکاف زدن در ناحیه ی طاسی سرم نمکی با حجم زیاد در زیر پوست ناحیه ی طاسی تزریق شود. ضمناً از ماده ی منقبض کننده رگ ها با غلظت بسیار کم استفاده شود.
6.در حین برداشتن نوار پوستی از دور سر در روش جراحی FUT مراقب شریان های تغذیه کننده ی پوست سر باشید. بریده شدن این شریان ها موجب کاهش خون رسانی پوست سر و کاهش بقای گرافت ها خواهد شد.


کاشت مو برای طاسی های شدید

در طاسی های وسیع به دلیل محدود بودن تعداد گرافت ها نمی توان تراکم های خیلی زیاد ایجاد کرد. در این موارد حداکثر تراکم در یک تا دو سانتی متر جلوی سر در خط رویش مو ایجاد شده و به تدریج در نواحی عقب تر از تراکم کاسته می شود تا سطح بیشتری پوشش داده شود. نکته ی بسیار مهم آن است که در افراد پر خطر مو ها با تراکم 1200 تا 2200 کاشته شوند. زیرا خونرسانی پوست سر کافی نیست و کاشت مو با تراکم زیاد نه تنها با موفقیت همراه نیست بلکه احتمال آسیب دیدن پوست به صورت زخم یا نکروز هم وجود دارد. افراد پر خطر عبارتند از افراد سیگاری، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، افراد مسن، کاشت مو در سوختگی ها یا جوشگاه های قدیمی، کاشت مو در نواحی از پوست که به شدت در اثر تابش نورآفتاب آسیب دیده است و در جلسه ی دوم کاشت مو. بنابراین در افراد پر خطر باید در قدم اول با سوزن زدن در نقاط مختلف ناحیه ی طاسی شدت خونروی پوست سر را چک کرد. سپس متناسب با آن تراکم، عمق و اندازه ی شکاف ها را تعیین کرد. توجه به رنگ پوست نیز نشانه ی مفیدی است اگر پوست سر رنگ پریده و یا زرد نباشد و با فشار نوک انگشت رنگ طبیعی آن بلافاصله برگردد خونرسانی پوست کافی است. وجود چند تار موی زبر در ناحیه ی طاسی نیز نشانه ی خوب دیگری است.


افزایش تراکم و پر پشتی موها راهکارهای دیگری هم دارد. مثلاً به جای آن که اصرار داشته باشیم موها با تراکم زیاد طی یک جلسه کاشته شود می توانیم این کار را در دو مرحله انجام دهیم. معمولاً در عمل اول موها با تراکم 1000 گرافت (تقریباً 2000 تا 4000 تار مو) در هر سانتی متر مربع کاشته می شود و درصورت لزوم در عمل دوم لابلای موها پر می شود تا تراکم افزایش یابد. راه حل دیگر آن است که از گرافت های سه تار مویی یا چهار تار مویی استفاده شود. البته این کار نیازمند تجربه و دقت زیاد است تا نمای عروسکی ایجاد نشود.


روش های تقویتی جایگزین کاشت مو

روش های مکمل از قبیل PRP ، مزوتراپی و لیزرهای کم توان جانشین کاشت مو نبوده و تأثیر آنها در بهبود نتیجه ی کاشت مو از نظر علمی ثابت نشده است. تحقیقات روی سلول های بنیادی و نقش کلیدی آن ها در کاشت مو همچنان ادامه دارد ولی هنوز به نتیجه ی عملی در انسان نرسیده است. این امید وجود دارد که در آینده با شناسایی ژن های مسؤول طاسی قبل از سن بلوغ و حذف یا اصلاح آنه ا با ژن درمانی مشکل طاسی به طور کامل بر طرف شود. در این صورت اصلاً نیازی به کاشت مو نخواهد بود.