مراقبت های بعد از کاشت مو به روش FIT و FUT

بعد از انجام کاشت مو به روش FUT و یا کاشت مو FIT نیاز به مراقبت هایی جهت نتیجه مناسب می باشد که در این مقاله درباره آن ها صحبت خواهیم نمود.


1.آوردن همراه در روز عمل

حتما از کسی بخواهید که شما را پس از عمل به خانه برساند. مدتی طول می کشد تا اثر داروی بی حسی و مسکنی که برای کاهش درد و کمک به آرامش در طول عمل به شما داده شده است از بین برود و احتمالا تاثیر این دارو بعد از اتمام جراحی هنوز از بین نرفته است. بنابراین رانندگی کردن در حالی که تاثیر آرامبخش هنوز در بدنتان وجود دارد می تواند برای شما و دیگران خطرناک بوده و توصیه نمی شود.


2.انجام توصیه های ارائه شده توسط پزشک متخصص

تمام دستورالعمل های جراح خود را برای مراقبت های پس از عمل کاشت مو به یاد داشته باشید. اگرچه توصیه های عمومی ای برای اکثر کسانی که کاشت مو انجام می دهند وجود دارد، اما بهتر است به دستورالعمل های کسی که پیوند موی شما را انجام داده است کاملا پایبند باشید زیرا این فرد می داند که کدام مراقبت های بعد از عمل برای شما مناسب تر است.


3.ارتباط با کلینیک

شماره تماس کلینیک را در تلفن خود ذخیره کرده تا در صورت به وجود آمدن عوارض نا مطلوب یا در موارد اضطراری شما یا اعضای خانوادتان بتوانید با جراح خود تماس بگیرید.

کاشت مو


4.خشک نگه داشتن پوست سر

پوست سر خود را به ویژه در روز اول خشک نگه دارید تا بتواند زودتر التیام پیدا کند.


5.تمیز نگه داشتن پوست سر

ناحیه اطراف پوست سر خود را در تمام دوره درمان تمیز نگه دارید .اگرچه ممکن است در ناحیه پیوند احساس درد، سوزش، التهاب و بی حسی وجود داشته باشد. از استعمال هر چیزی که توسط جراح شما تایید نشده باشد ، روی پوست سر خود خودداری کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی منفی ایجاد کند.


6.مراقبت از جای زخم ها

از جای زخم خود مراقبت کنید. چرا که مثل هر جراحی دیگر، عمل کاشت مو نیز با مقداری زخم و احساس خارش همراه است. شما می توانید از کرم موضعی آنتی بیوتیک که پزشک برای جلوگیری از عفونت و کاهش سوزش و تورم پوست سر برایتان تجویز کرده است استفاده کنید. در غیر این صورت، برای استفاده از هر داروی دیگری با پزشک خود تماس بگیرید.


7.استفاده از مسکن ها

اگر در طول 3 تا 4 ساعت بعد از جراحی احساس درد و ناراحتی کردید از مسکن استفاده کنید. این تقریبا زمانی است که طول می کشد تا تاثیر بی هوشی از بین برود و ممکن است در این مدت کمی احساس درد و تورم داشته باشید.


8.خوابیدن صحیح

برای خواب در موقعیت نیمه راست قرار گرفته و از دو یا چند بالش برای بالا نگه داشتن سر خود در اولین شب پس از عمل در خانه استفاده کنید.در شب های دوم و سوم هم به همین روش عمل کنید. این موقعیت برای جلوگیری از تورم بیشتر پوست سر شما ضروری است. اگر می توانید برای این که سرتان بالا نگه داشته شود، روی یک صندلی راحتی بخوابید. اگر پیوند در قسمت پایین تر تاج سر قرار داده شده باشند یا یک خط برش در پشت سر وجود داشته باشد، در دو شب اول برای جلوگیری از آسیب رسیدن به رشد موها و یا خارج شدن پیوندها در اثر اصطکاک با بالش باید به پهلو بخوابید.


9.استراحت کافی

سعی کنید از محل کار خود مرخصی بگیرید تا بتوانید به اندازه کافی استراحت کرده و کبودی های اطراف خط رویش مو نیز کاهش پیدا کنند.

10.مراجعه مجدد به کلینیک

دو روز پس از انجام عمل به کلینیک خود مراجعه کنید تا پانسمانتان برداشته و سرتان شستشو داده شود.


11.شست و شوی سر

یک روز بعد از شستشوی اولیه در کلینیک، موهای خود را شستشو و شامپو کنید تا پوست مرده باقیمانده را کاملا برطرف کرده و دلمه های اطراف پیوندهای مو را پاک کنید. تمیز کردن دلمه ها باعث می شود آنها به فولیکول های مو آسیب نرسانده و مانع رشد موها نشوند.


12.تجویز شامپو مناسب توسط پزشک

از پزشک جراح خود بخواهید که مناسب ترین شامپو را برایتان تجویز کند و روز بعد این شامپو را هم برای قسمت بانک مو و هم برای بخش دریافت کننده موی پوست سر استفاده کنید.

مراقبت های بعد از کاشت مو


13.دوش گرفتن صحیح

در طی چند روز اول بعد از جراحی بجای آن که سر خود را بطور مستقیم زیر دوش آب بگیرید با دست موهایتان را شستشو دهید . شما می توانید حدود 4 روز بعد از عمل از دوش کم فشار استفاده کنید. این کار کمک می کند که دلمه ها از روی پوست کنده شده ، فرایند بهبود تسریع یافته و علایم عمل کمتر شوند. در هفته اول برای کاهش هرگونه خونریزی یا تورم از کیسه یخ استفاده کنید. با این همه، از قرار دادن کیسه یخ به طور مستقیم روی منطقه پیوند خودداری کرده و آن را فقط روی پیشانی یا قسمت پشت سرقرار دهید.


کارهایی که بعد از کاشت مو به روش FIT و FUT نباید انجام داد

• بلافاصله و حتی چند روز پس از کاشت مو به روش FIT و یا FUT عمل خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، به خصوص اگر پوست سر هنوز تورم داشته باشد. اگر در طول روز مجبور شدید از خانه بیرون بروید کلاه بر سر بگزارید.

• پوست سر در بخش تازه پیوند شده را لمس یا دستکاری نکنید. اندکی خارش یا درد عوارض جانبی طبیعی هستند، بنابراین بازی کردن و یا مالش پوست سر ممکن است باعث شود پیوندهای تازه پیش از آن که فرصتی برای رشد داشته باشند بیفتند.

• برای یک ماه کامل پس از جراحی سیگار نکشید ، زیرا این عمل می تواند جریان خون شما به فولیکول های مو را متوقف کند. جریان خون برای رشد موهای جدید حیاتی است به همین دلیل خودداری از مصرف سیگار و یا حتی بهتر از آن ترک کامل سیگار می تواند رشد موهای شما را سریع تر کند. برای این که مجبور به ترک ناگهانی سیگار نشوید، از چند ماه قبل از کاشت مو به صورت برنامه ریزی شده تدریجا مصرف سیگار خود را کاهش دهید.

• تا یک هفته پس از جراحی ورزش نکنید. از حدود 10 روز پس از عمل جراحی می توان تمریناتی با حداقل فشار را مجددا شروع کرد. ورزش هایی با تماس بدنی مانند بسکتبال یا فوتبال، تا حدود یک ماه ممنوع است.

• از فعالیت هایی که موجب تعریق بیش از حد می شوند پرهیز کنید. عرق کردن خطر ابتلا به عفونت را به شدت افزایش می دهد. به همین دلیل بهتر است برنامه هایی مثل حمام بخار یا سونا یا امثال آن را تا یک ماه به تعویق انداخت.

• در هفته اول از این که مرتبا خم شده و یا با شدت بینی خود را تخلیه کنید پرهیز نمایید.


توصیه های دیگر

هر جراح در پایان روز، مجموعه دستورالعمل های پس از عمل خود را ارایه می کند و بهترین کار این است که مو به مو توصیه های جراح خود را دنبال کنید. علاوه بر این، مناسب ترین زمان برای بهبودی در نهایت به خود شما بستگی دارد، بنابراین هر میزان وقت برای بهبودی کامل نیاز دارید صرف کنید. همچنین به یاد داشته باشید که رشد موهای جدید حدود 3 تا 4 ماه طول می کشد ولی در برخی موارد ممکن است این زمان به 6 ماه هم برسد. بنابراین به جای آنکه با نگرانی منتظر نخستین رشته مو باشید، خودتان را مشغول کار یا سرگرمی جدید کنید و هنگامی که موهای شما برای نمایش بزرگ خود حاضر شوند، شما می توانید با اعتماد به نفس و راحتی بیشتری به زندگی روزمره خود ادامه دهید.