9 دلیل ریزش مو در زنان

صبح ها هنگام دوش گرفتن و یا برس کردن مو، بخشی از موهای فرد می ریزد و این امری طبیعی است.به گفته متخصصان بطور میانگین روزانه 50 تا 100 موی ما میریزد و مجددا جوانه می زند. اما گاهی ریزش مو نشانه یک مساله جدی تر است که نیاز مند رسیدگی است.


در زنان ریزش مو علل مختلفی دارد که ما به 9 دلیل آن اشاره می کنیم

1-پدیده ای که بعد از زایمان؛ کاهش وزن شدید، لسترس زیاد و یا مصرف برخی داروها رخ می دهد این است که مقدار زیادی از مو هر روز هنگام برس کشیدن می ریزد. معمولا زنان بعد از 6 هفته تا 3 ماه استرس شدید، متوجه ریزش غیرعادی مویشان می شوند در این مواقع باید فرد صبر کند تا ریزش مو کاهش یابد همچنین باید عوامل استرس زا را از خودش دور کند.

2-نوع دیگری از ریزش مو در زان، ژنتیکی است و به اصطلاح طاسی ارثی است که عمده ترین دلیل ریزش مو همین است. علائم این نوع طاسی هم نازک شدگی موها بخصوص در خط موی جلو است که این حالت ممکن است حتی در 20 سالگی رخ دهد. این نوع طاسی و ریزش مو را از روی الگوی ریزش موتشخیص می دهند. در این حالت میتوان با مصرف "مینوکسیدی" دو بار در روز، سرعت ریزش مو را کاهش داد البته خانم های باردار نباید از این دارو استفاده کنند.

3-میلیونها نفر در دنیا بخصوصو زنان از اختلال تیروئید رنج می برند. وقتی بدن شخص بسیار کمتر از حد نیاز هورمون تیروئید تولید می کند، باعث اختلال تیروئید یا همان کم کاری تیروئید می شود در نتیجه متابولیسم بدن بهم می ریزد و عملکرد بدن نیز دچار اختلال می شود از جمله رشد مو، پوست و ناخن ها.

علایم این اختلال گوناگون است مثل افزایش ناگهانی وزن، خستگی زیاد، افسردگی، عدم تمرکز و یبوست.

در این حالت موها، ناخن ها و چوست بیش از اندازه شکننده می شود بخصوص در زنان. با انجام یک ازمایش خون می توان میزان هورمون تیروئید را اندازه گیری کرد در این مواقع پزشک برای تنظیم میزان هورمون تیروئید دارو تجویز میکند.

4-یکی دیگر از علل ریزش موی وجود بیماری های حاد است که دستگاه ایمنی بدن فرد را ضعیف می کند و به بافت های سالم بدن حمله می کند. علائم این نوع بیماریها نیز خستگی زیاد، سردرد، دردو تورم و دست پا و اطراف چشم همچنین درد سینه و بی خوابی است.

آزمایشات مخصوصی نیز برای تشخیص این علائم و بیماری توسط پزشک انجام می شود بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر ریزش مویتان با سردرد، خستگی و دیگر علام ذکر شده همراه است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

5- زنانی عادت های ماهیانه شدید دارند و غذاهای حاوی آهن کافی نمی خورند ممکن است گلبولهای قرمز خونشان خوب تغذیه نشود در نتیجه اکسیژن کافی از این طریق به سراسر بدن نرسد. در این حالت نیز فرد دچار بی خوابی، خستگی و ضعف بدن و سردرد، سرد شدن دست . پا  و ریزش مو می شود. البته باید آزمایش خون داد تا دقیقا مشخص شود. در این مواقع خوردن غذاهای حاوی اهن مثل گوشت و ماهی به بانوان پیشنهاد می شود همچنین مصرف ویتامین c به جذب اهن کمک می کند.

6-برخی از زنان نیز از یک سندرم رنج می برند که می تواند حتی از 11 سالگی شروع شود که بعلت عدم تعادل هورمونی است که باعث می شود تخمدان هورمون های مردانه تولید کند. علامت این نوع سندرم رشد مو در ناحیه چانه و صورت زنان است، همچنین عدت های ماهانه نامنظم، و کیست تخمدان است. در این مواقع پزشک معمولا ازمایش خون تجویز می کند تا میزان تستوسترون را تشخیص دهد.

7-پوست سر ناسالم می تواند باعث التهاب شود و رشد مو را سخت کند. علائم این نوع بیماری نیز زرد شدن و پرب شدن پوست سر است که می تواند نتیجه تغییرات هورمون و چرب بودن بیش از اندازه پوست سر باشد در این مواقع  پزشک، سر بیمار را معاینه می کند و بعضی شامپوهای مخصوص تجویز می کند.

8-طاسی سکه ای یک نوع بیماری است که بدلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و حمله به تارهای مو رخ می دهد. در بین زنان و مردان این نوع طاسی مشترک است. علت آن نیز ناشناخته است البته کارشناسان معتقدند به دلیل استرس یا بیماری است.

طاسی سکه ای بصورت کچلی دایره ای شکل در سر، ابرو و یا ساق پا نمایان می شود. پزشک معمولا از الگوی ریزش موی بیمار طاسی سکه ای را تشخیص می دهد.

9-شامپو زدن بیش از اندازه و رنگ کردن زیاد موها می تواند به موها آسیب بزند. گرما، مواد شیمیایی نیز موها را ضعیف می کند و باعث می شود دچار شکستگی و ریزش شود. در این نوع ریزش مو، باید از استفاده بیش از اندازه شامپو و مواد شیمیایی خود داری کرد و در سال بیش از 2 بار موها را رنگ نکرد.



سلامتی مو بسیار مهم است و پیشنهاد می شود اگر دچار ریزش مو هستید و نیازبه کاشت مو و یا تقویت آن دارید، به مراکز معتبر تخصصی مو مراجعه کنید.


مرکز تخصصی موی رنسانس، با تیم مجرب پزشکی خو و با سابقه  ای طولانی مدت در کاشت و ترمیم مو بصورت شبانه روزی پاسخگوی سولات شما عزیزانی است که ریزش مو دارد. تلفن تماس های ما 02188909050 و 02188909051است. شایان ذکر است مشاوره های ما بصورت رایگان است و هیچ وجهی بابت این مساله از شما عزیزان مطالبه نمی شود.