مقایسه PRP با مزوتراپی

امروزه با پیشرفت علم روش های درمانی و تقویتی گوناگونی جهت جلوگیری از ریزش مو و یا برطرف کردن کم پشتی آن به وجود آمده است. 2 نمونه از بهترین روش های تقویت مو که بعد از عمل کاشت مو جز روش های محبوب و پرطرفدار محسوب می شوند روش PRP و مزوتراپی مو می باشد. در این مقاله به بررسی این دو روش و مقایسه هریک از آن ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.


مقایسه روش های تقویتی PRP و مزوتراپی

در مقایسه PRP با مزوتراپی ، باید گفت که PRP یک روش پر طرفدار و محبوب در دنیا به شمار می رود.در این روش از قسمتی از بدن بیمار خون گرفته می شود و بعد از آن با فرآوری فاکتور های رشد پلاکتی از این نمونه به وسیله دستگاهی مخصوص آن را به پوست سر بیمار تزریق می کنند تا ریزش مو درمان شود و قطع گردد . این روش به نوعی تحریک مو و ایجاد شوک به آن محسوب می شود.PRP روشی است بی خطر که پس انجام آن ، هیچگونه واکنش منفی از بدن و یا عفونت را در پی نخواهد داشت و می توان در کنار کاشت مو و مزوتراپی نیز برای رسیدن به نتیجه ی بهتر از آن استفاده کرد . اما مزوتراپی روشی درمانی است که از طریق تزریق مواد احیایی شامل ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسید ها ، آنزیم ها و کولاژن ها به لایه ی درم پوست انجام می شود که این روند، متابولیسم سلول ها و گردش خون را افزایش می دهد و باعث ترمیم سلول های مرده می شود.

تفاوت های روش PRP و مزوتراپی مو

پی آر پی با چند تزریق پلاسمای غنی شده با فاکتور رشد پلاکتی صورت می گیرد،اما مزوتراپی از طریق تزریق مواد ویتامینی و پروتئینی به صورت مکرر انجام می شود.در روش پی آر پی در تمام لایه های پوستی می تواند اقدام به تزریق نمود اما در روش مزوتراپی فقط بر روی لایه ی میانی پوست تزریق قابل انجام می باشد.علاوه بر این در روش PRP مدت زمان انجام در حدود یک ساعت می باشد اما در روش مزوتراپی نیم ساعت زمان لازم می باشد.

تعداد جلسات پی آر پی و مزوتراپی

از نظر تعداد جلسات این دو روش باد گفت که دوره ی درمان و تعداد جلسات روش پی آر پی بستگی به نیاز های هر شخص دارد و بر طبق نیاز های شخصی هر فردی انجام می شود. بنابراین تعداد جلسات هر فرد با فرد دیگر متفاوت است اما در مزوتراپی مو نیاز به 10 جلسه درمان می باشد که هر 3 هفته یک بار می بایست انجام گیرد . بعد از آن فرد وارد مرحله بوستر می شود و هر سال می بایست 2 الی 3 جلسه درمان را تکرار کند.


یک نکته دیگر در مقایسه پی آر پی با مزوتراپی در این است که مزوتراپی روشی بدون درد است که بعد درمان هم به استراحتی نیاز ندارد و فرد بعد از درمان می تواند به کارهای روزمره خود رسیدگی نماید.مزوتراپی زمان کمی برای بهبودی نیاز دارد و در فاصله 4 تا 5 هفته زمان برای بهبودی و رسیدن به نتیجه مورد نظر زمان نیاز است.مزوتراپی نتایج بسیار خوبی تاکنون داشته است و فرد را از طاسی جزئی و کلی درمان می کند.


بررسی مزیت ها و عوارض این دو روش در مقایسه با یکدیگر

از مزایای روش PRP این است که همه ی گروهای سنی می توانند از این روش استفاده کنند و محدودیت سنی ندارد .در پی آر پی چون پلاسما را از بدن خود بیمار می گیرند،تزریق آن دردی را به همراه ندارد و کاملا طبیعی و مطابق با بدن فرد است. در این روش چون از خون خود شخص استفاده می شود ، امکان هیچگونه بیماری واگیرداری در آن وجود ندارد.علاوه بر این از وسایل یکبار مصرف پلمپ شده (در کلینیک های معتبر) استفاده می شود که کاملا استریل شده می باشند. نکته ی مهم این که اگر در این روش تزریق کم یا زیاد انجام گیرد ، هیچگونه خطری را برای بیمار ایجاد نمی کند و کلا روشی بی خطر است و طرافداران زیادی در دنیا به خود جذب کرده است.

درباره عوارض روش پی آر پی می توان گفت امکان دارد محلی که تزریق صورت گرفته است تورم کند و درد خفیفی ایجاد کند که بعد از چند ساعت از بین خواهد رفت و در مزوتراپی هم احتمال ایجاد کمی کبودی ، ورم ، احساس سوزش ، قرمزی و برآمدگی در ناحیه تزریق وجئد دارد که همه این ها هم بسیار خفیف هستند و خیلی زود با مراقبت های لازم رفع خواهند شد.

مقایسه هزینه مزوتراپی و پی آر پی

در زمینه ی هزینه، هر دو روش به طور کلی هزینه بسیار کمی نسبت به روش هایی همچون کاشت مو دارند.بنابراین هزینه این دو روشو نسبت به سایر روش ها مناسب می باشد. هزینه جزئی آن ها بستگی به مقدار مواد مصرفی دارد و اینکه در چند جلسه صورت گرفته باشد قابل تغییر است که بر اساس بررسی های فردی در جلسه مشاوره محاسبه می گردد.