ریزش مو در کودکان

اگرچه کچلی در کودکان امری نادر است اما در صورت بروز این اتفاق می بایست بر اساس آگاهی از دلایل آن اقدام به بررسی و درمان با مشورت پزشک متخصص نماییم.همانطور که می دانید سن مناسب کاشت مو 25 یا 27 سال به بالا می باشد.بنابراین برای درمان چنین افرادی نمی توان از این روش استفاده کرد. البته روش های تقویتی و جایگزین برای دران این معضل در کودکان وجود دارد که می توان به مشورت پزشک متخصص اقدام به انجام آن ها داد.در این مقاله به بررسی مهم ترین و شایع ترین دلایل کچلی در بین کودکان خواهیم پرداخت.


1.عفونت های قارچی (تینه آکپیتیس)

شایع ترین علت ریزش مو در کودکان، عفونت قارچی پوست سر است. این عارضه، کچلی قارچی سر نام دارد که به صورت موضعی بخشی از سر کودکان را تحت تاثیر قرار داده و کچل می کند. اگرچه این عارضه در کودکان بسیار شایع است، اما ممکن است نوجوانان و بزرگسالان را نیز درگیر کند.عدن رعایت بهداشت فردی یکی از اصلی ترین دلایل بروز عفونت قارچی در پوست سر می باشد. علایم کچلی قارچی سر شامل لکه های سیاه بر روی پوست سر، خارش و شکستگی موها می باشد.


کودکان مبتلا به کچلی قارچی سر معمولا از سطح بهداشت پایینی برخوردار هستند و مسائل بهداشتی و نظافتی را رعایت نمی کنند و یا در اثر قرارگیری در رطوبت زیاد به مدت طولانی دچار این مشکل می شوند.


باید به این موضوع توجه داشت که متاسفانه این بیماری مسری است و از طریق راه هایی مانند تماس مستقیم با افراد آلوده، استفاده از شانه و یا کلاه مشترک این عفونت به سایر افراد منتقل می شود. والدین باید عفونت قارچی پوست سر را در کودکانشان را جدی بگیرند و در صورت مشاهده این بیماری، اجازه رفتن به مدرسه و یا نزدیک شدن به دوستان خود را به کودک ندهند و سریعا تحت نظر پزشک، اقدامات درمانی را آغاز کنند .


2. بیماری آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به سلول های مو حمله می کند و اغلب طی مدت زمان کوتاهی، موهای فرد از دست می رود و تکه های خالی از مو بر روی سر کودک به وجود می آید.این بیماری می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و بروز آن به سن افراد ارتباطی ندارد.


پزشک متخصص پوست می تواند با بررسی علایم، این بیماری را در افراد تشخیص دهد. اما متاسفانه هیچ راه درمانی قطعی برای آن تا به امروز شناخته نشده است.تنها روش موثر برای بازگشت موهای از دست رفته به وسیله این بیماری کاشت مو و یا ترمیم مو می باشد.این بیماری می تواند برای مدتی در فرد پیشرفت کند، اما پس از مدتی متوقف شده و بعد از چند ماه و یا چند سال دوباره شروع می شود.


3. انجام شیمی درمانی در کودکان

بسیاری از داروهای شیمی درمانی که امروزه مورد مصرف بیماران سرطانی قرار می گیرند، عوارضی چون طاسی و یا کم مویی را در افراد ایجاد می کنند.اگر کودکان در اثر ابتلا به سرطان مجبور به شیمی درمانی شوند، متاسفانه با این مشکل روبرو خواهند شد.


والدین باید در این خصوص آگاهی های لازم را به کودک بدهند و شرایط را برای بروز آن در کودک خود آماده کنند تا کودک بتواند پس از مدتی با عواطف و احساسات خود با این موضوع کنار بیاید و آن را قبول کند.خوشبختانه پس از سپری شدن دوره شیمی درمانی، موهای کودک کم کم رشد می کند و او می تواند به شرایط طبیعی خود برگردد.


4- به وجود آمدن مشکلات روحی در کودکان

یکی از علل ریزش مو در کودکان، مواجه شدن آن ها با مشکلات روحی و عاطفی می باشد. مثلا اگر چالش هایی بزرگ تر از سطح ظرفیت کودک به او تحمیل شود و او نتواند آن را تحمل کند، ممکن است عوارضی همچون ریزش مو در او ایجاد گردد. به طور مثال اگر کودک دچار افت تحصیلی شود و یا عزیزی را در خانواده و یا دوستان خود از دست بدهد، این گونه چالش ها با تاثیر منفی بر روح و روان کودک، ریزش مو را در او ایجاد می کند.


5. تلوژن افلوویوم

این بیماری نیز یکی دیگر از عواملی است كه در كودكان باعث ریزش مو می شود. شرایط استرس آور مانند تب بالا، از دست دادن یكی از اعضای خانواده و انجام جراحی سخت می توانند باعث اختلال در چرخه منظم رشد مو شوند. این حالت حداکثر یک سال طول می كشد و معمولا قابل مهار است. متاسفانه برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد اما اگر عاملی كه باعث ایجاد شرایط استرس آور شده است از بین برود، رویش مجدد موها در سر امكان پذیر می باشد.


6.سو تغذیه

گاهی كمبود مواد غذایی و معدنی باعث ریختن مو ها می شود. بیوتین یكی از ویتامین های ب كمپلكس است كه به بدن در تبدیل كربوهیدرات به گلوكز كه برای سوخت رسانی بدن لازم است، كمک می كند. اگر این ماده به بدن نرسد، باعث ریزش مو می شود. روی یک ماده آلی است كه از جنبه های مختلف به متابولیسم سلول های بدن كمک می كند، همچنین باعث بهبود روند رشد در دوران كودكی و نوجوانی می شود پس به رشد سلول های سازنده مو هم كمک می كند. در برخی موارد ریزش مو می تواند به دلیل مصرف بیش از حد ویتامین A هم باشد.


7. اختلال غدد درون ریز

در برخی كودكان علت ریزش مو مشكل كم كاری تیرویید است. پس اگر كودكتان دچار ریزش مو شد حتما باید او را نزد پزشک ببرید تا برایش آزمایش تیرویید و در صورت لزوم، اسكن از غده تیرویید درخواست كند. اگر تشخیص داده شود تیروییدش كار كرد درستی ندارد، تحت درمان دارویی قرار خواهد گرفت.


مشکلات مطرح شده جز شایع ترین عوامل بروز کچلی در کودکان می باشد. اما آن چه که مشخص است این است که بروز این مشکلات در کودکان به ندرت پیش خواهد آمد و جز موارد شایع نمی باشد. به طور کلی با تغذیه مناسب و رعایت بهداشت فردی می توان از بسیاری از بیماری ها در کودکان جلوگیری کرد.


جهت انجام مشاوره در خصوص انجام کاشت مو و یا روش های تقویتی می توانید با کارشناسان کلینیک پوست و مو سینا (رنسانس) در ارتباط باشید تا بهترین روش های درمانی برای شما و یا کودکان شما در نظر گرفته شود. کلینیک سینا (رنسانس) به عنوان یکی از بزرگ ترین کلینیک های پوست و مو با به کار گیری پزشکان متخصص و استفاده از جدیدترین تجهیزات در خدمت شما عزیزان می باشد.