تکثیر مو

شاید یکی از پر تکرار ترین روش های درمانی در دنیای امروزی با توجه به تقاضا و عملکرد مناسب این روش ، کاشت مو باشد.استفاده از جدیدترین روش های کاشت مو به دلیل مزایای بسیار زیاد و قدرت تاثیر بخشی آن همواره طرفداران زیادی داشته است و محققین به همین دلیل همواره به دنبال روش های جدید کاشت مو هستند. کاشت مو با استفاده از روش تکثیر مو یا FCI که مخفف عبارت Follicular Cell Implantation می باشد از جمله جدید ترین روش های پیوند مو می باشد که در فاز تحقیقاتی بوده و به نتایج مثبتی تا به امروز دست یافته است.


یکی از کشف هایی پزشکی که در دنیا و در حوزه مو تحولی عظیم به پا کرد کاشت مو به روش تکثیر سلولی بود که می توان با استفاده از این روش حدود 27% از مردان و 19% از زنانی که از بیماری ریزش مو رنج می بردند درمان کرد.


کاشت مو به روش FCI چیست؟

ایجاد دستکاری در سلول های بنیادی به منظور رشد فولیکول های مو کاری است که در این روش انجام می شود.مهم ترین مزیت این روش نسبت به سایر روش ها افزایش سرعت انجام کار می باشد.همانطور که گفته شد این متد همچنان در فاز تحقیقاتی قرار داشته و قطعا طی ماه های آینده خبرهای خوبی از آن به بیرون درز خواهد کرد.یکی از قوی ترین فرضیه های این پروسه علمی که بر مبنای آن طراحی شده است ، این است که علت ریزش مو در مردان فعالیت ناقص انجام دادن سلول های بنیادی آنها به شمار می آید که تمامی این دلایل ناشی از مشکلات و نواقص ژنتیکی می باشد.در واقع می توان گفت که طاسی در آقایان یک فیزیولوژیک است تا یک طاسی.


در گام اول دانشمندان فولیکول های قسمت مو دار را با فولیکول های قسمت طاس مقایسه کرده انو و به این نتیجه رسیده اند که در قسمت های طاس تکامل فولیکول ها ناقص و به عبارت دیگر سلول های Progenitor Cells کمتر وجود دارد یا موجود است.در روش کاشت مو به روش تکثیر سلولی ،فولیکول مو واکنش متقابل سلول های بنیادی فولیکول مو Hair Follicle Stem Cell (FSC) با سلول های مزانشیمال درم در محیط آزمایشگاه با تکثیر قابل همراه بوده است.


برخی از مزایای کاشت مو به روش تکثیر FCI

✔ انجام مراحل تکثیر بدون نیاز به حضور فرد و در آزمایشگاه و در نتیجه راحتی بیشتر کاشت مو

✔ انجام دستکاری بر روی ساختار مو که در نتیجه می توان برای موهای ضعیف و شکننده و یا با قطر کم نیز اقدام به کاشت مو نمود.

✔ کاهش زمان انجام کاشت مو

✔ هزینه کاشت مو برای افرادی با بانک موی ضعیف به صرفه تر خواهد بود.

✔ ایجاد تغییرات ساختاری مو برای طبیعی تر شدن از جمله میزان خم مو ، قطر موها و...

✔ ذخیره موهای شما در بانک موی آزمایشگاهی جهت انجام مجدد این روش در صورت عدم نتیجه دلخواه و یا استفاده از آن در سایر نقاط بدن همچون کاشت ریش و...

✔ عدم نیاز به بانک موی زیاد و برداشت کم آن ها نسبت به سایر روش ها

✔ و...


روش انجام تکثیر مو

پس از انجام آزمایشات مورد نظر بر روی فرد و آمادگی او برای انجام این کار برداشت فولیکول های مو از بانک موی شما آغاز شده و می توان با اندک نمونه های موی شما اقدام به تکثیر آن ها نمایند.بنابراین به بانک موی فرد آسیبی وارد نخواهد شد و افرادی که بانک موی کمی دارند می توانند از این روش استفاده نمایند. ریشه مو دارای سلول هایی است که پس از برداشت مو از شما می توان از آن ها به وسیله رساندن مواد مغذی و برخی عناصر دیگر اقدام به تکثیر نموده تا بانک مویی برای فرد جهت کاشت مو آماده گردد.


این روش درمانی مناسب چه کسانی می باشد؟

همانطور که می دانید حتی جدیدترین و بهترین روش های درمانی نیز ممکن است مناسب برخی از افراد نباشد. این موضوع درباره این روش کاشت مو نیز صدق می کند.افرادی که قادر به انجام کاشت مو به روش های مدرن از جمله کاشت مو SUT یا FUE نیستند (به دلیل عدم بانک کوی مناسب و یا ضعیف یودن موها جهت کاشت) می توانند از این روش درمانی بهره ببرند.همچنین کسانی که موهای چرب یا خشک دارند بدون در نظر گرفتن این موارد می توانند اقدام به کاشت مو FCI نمایند.


برخی از افرادی که دچار بیماری های خاص هستند و یا به دلیل قرارگیری در معرض اشعه های رادیو اکتیو مشکلاتی در سلول های بدنشان وجود دارد ممکن است نتوانند از این روش درمانی بهره ببرند. اما کاشت مو به روش تکثیر مو جز روش هایی است که معضل بسیاری از افرادی که تا به حال نمی توانستند اقدام به کاشت مو نمایند را حل کرده است.


همانطور که گفته شد این روش هنوز به طور وسیع در فاز آزمایشات انسانی قرار نگرفته است اما با طی مدت زمان کوتاهی می تواند انقلاب عظیمی در روند کاشت مو ایجاد نماید.