5 باور غلط و شایع درباره مراقبت از مو

این حرف ها کم کم به شکل باورهای غلطی درمی آید که در ذهن مردم جا خوش می کند و به آنها و نسل های بعد آسیب می رساند. تنها راه رهایی و علاج هم اطلاع رسانی درست است. در این مقاله   این باورهای غلط در حوزه مراقبت از مو را مرور کنیم.

1 - شستشوی زیاد باعث ریزش مو می شود
اصلاحیه : شستشوی زیاد مو باعث ریزش مو نمی شود ولی اگر مواد شوینده مناسب به کار نرود، ممکن است باعث آسیب به مو و اختلال در ظاهر آن مانند خشکی، خشونت و موخوره شود. با قطع مصرف شوینده نامناسب، مشکل رفع می شود.

2 - شستن سر با صابون بهتر از شامپو است
اصلاحیه : اصولا صابون برای بدن و شامپو برای موی سر است. به خصوص صابون های سنتی که pH قلیایی دارند، باعث آسیب به مو می شوند و نباید استفاده شوند.

3 - تراشیدن موی سر با تیغ باعث ضخیم شدن و افزایش تعداد مو می شود
اصلاحیه : تراشیدن مو با تیغ تاثیر اثبات شده ای در افزایش ضخامت یا تعداد مو ندارد. تنها عامل ایجاد این باور غلط، این است که چون با تیغ مو از ریشه در نمی آید و مقطع کلفت آن زود از پوست خارج می شود، بعضی تصور می کنند موها ضخیم روییده است.

4 - کندن موهای سفید باعث بیشتر شدن تعداد آنها می شود
اصلاحیه : کندن موهای سفید به هیچ وجه باعث افزایش تعداد آنها نمی شود و نبود رنگدانه در موی سفید شده، عامل بی رنگی آن است.

5 - قطع مصرف محلول ماینوکسیدیل باعث افزایش ریزش مو می شود
اصلاحیه : محلول ماینوکسیدیل یک داروی موضعی است و بدیهی است که تا زمانی که استفاده شود، (بعد از چند ماه) باعث توقف ریزش مو می شود اما زمانی که مصرف آن قطع شود، ریزش مو دوباره آغاز خواهد شد ولی باعث افزایش ریزش مو نمی شود.