دلایل ریزش مو و درمان موقتی و قطعی آن

امروزه مردم زیادی در دنیا با ریزش مو و طاسی روبرو هستند و منحصر به جنسیت یا سن خاصی نیز نیست.ریزش مو علل مختلفی دارد از جمله جراحت، بیماری های پوستی، شیمی درمانی، کاهش وزن ناگهانی؛ فقر آهن، زایمان، اختلالت هورمونی، مسائل ژنتیکی و غیره.بنابراین افرادی که دچار ریزش مو هستند در ابتدا با مراجعه با پزشک متخصص به دنبال یافتن علت ریزش مویشان هستند تا با توجه به آن بهترین و موثرین ترین راه درمانی را انتخاب کنند.ریزش مو در آقایان به دلیل رتیج بودن بیشتر آن امروزه مورد توجه بیشتری قرار دارد.


دلایل ریزش مو

مو ساختار بسیار پیچیده ای دارد و به همین دلیل تا سالیان سال علت ریزش مو نامشخص بود تا اینکه پس از بررسی و مشخص شدن ساختار مو ، متخصصان به دلایلی که می تواند باعث ایجاد اختلال در چنین ساختار پیچیده ای شود و باعث ریزش آن شود پی بردند. در دوران بارداری بسیاری از بانوان با مشکل ریزش مو مواجه می شوند. از مهم ترین دلایل ریزش مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:


عوامل ژنتیکی:

یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو عوامل ژنتیکی می باشد به نوعی دیگر یعنی فرد ریزش مو را از نسل های گذشته خود به ارث می برد .


بیماری و مصرف دارو:

برخی بیماری ها مانند دیابت و عفونت های قارچی که ممکن است در هرجایی از پوست بدن رخ دهد می تواتد باعث ریزش مو شود. همچنین مصرف برخی داروها مانند داروی فشار خون و استرس، می تواند عاملی برای ریزش مو شود.انجام برخی درمان ها همچون شیمی درمانی نیز سبب بروز این اتفاق می شود.

دلایل ریزش مو


از کار افتادن غدد درقی

کاهش تولید هورمون تیروئید در بدن می تواند به از کار افتادن یا کاهش فعالیت غدد منجر شود و در نتیجه آن باعث ریزش مو شود. این نوع ریزش در بین بانوان رایج است.


کم خونی:

کم خونی به کاهش مقدار گلبول های قرمز خون منجر شده که باعث ریزش مو می شود.مو به طور طبیعی جهت تغزیه و رشد به جریان مناسب خون و همچنین مواد مغذی آن نیاز دارد.


PCOS:

نوعی عدم تعادل هورمونی به نام اختصاری PCOS وجود دارد که در بانوان رایج است و باعث می شود در تخمدان زنان،هورمون های مردانه تولید شود که این امر باعث افزایش رشد موها در بدن و ریزش موها در اطراف سر می شود.البته دلایل دیگر در بانوان می تواند باعث ریزش مو شود از جمله مصرف قرص های ضد بارداری.


تغذیه نا مناسب و تغییر وزن ناگهانی

در صورتی که فرد دچار سو تغذیه باشد و مواد مورد نیاز بدن به وی منتقل نگردد ، سبب ایجاد ریزش مو خواهد شد.این موضوع در افرادی که اقدام به انجام رژیم های لاغری می گیرند بیشتر مشهود می شود.


عدم رسیدگی مناسب مو و استفاده از وسایل حالت دهنده

برخی از اقداماتی که افراد جهت خشک کردن و یا حالت دادن مو انجام می دهند سبب بروز ریزش مو در طولانی مدت می شود. خشک کردن مو با سشوار و با دمای زیاد ، استفاده از وسایل حالت دهنده همچون بابلیس ، اتو مو و... . یا موادی همچون ژل و تافت سبب بروز ریزش مو می شود.


استرس و اختلالات عصبی

یکی از عوامل ریزش مو استرس بوده و به گفته کارشناسان و دانشمندان تاثیر استرس در ریزش مو بسیار زیاد می باشد. امروزه با توجه وضعیت معیشت و اقتصادی جامعه اکثر ریزش موی افراد ناشی از استرس می باشد.همانطور که می دانید تاثیر استرس در ریزش مو به قدری می باشد که سن ریزش مو از 30 به 22 سالگی رسیده و بزرگترین عامل ریزش مو استرس می باشد.به طور کلی افرادی که بیماری های عصبی را مبتلا می باشند شاهد خشک شدن موهای خود شکننده شدن آن ها و همچنین ریزش شدید موهای خود می شوند و کم پشتی و نازک شدن موهای آن ها را به همراه دارد .


به طور کلی عصبی شدن ، استرس های شدید و مکرر ، اضطراب داشتن و مضطرب بودن همگی عاملان اصلی ریزش موها می باشند که می بایست مورد درمان ریزش مو عصبی قرار گیرند که این کار در ابتدا نیاز به درمان مشکلات عصبی فرد دارد و ابتدا می بایست مشکلات عصبی فرد مورد درمان قرار گیرد و فرد تحت درمان باشد سپس با تشخیص و درخواست متخصص می توان به مصرف داروهای مورد نیاز برای درمان ریزش موی عصبی پرداخت و رشد مجدد و منظم موها پدید آیند که درمان مشکلات عصبی و همچنین دارو درمانی در هر فرد نسبت به فرد دیگر با توجه به شرایط خود شخص متغیر می باشد .


بستن محکم موها

بستن محکم موها و کشیده شدن آن سبب ریزش مو در طولانی مدت می شود. گاهی این ریزش مو به حالت پایدار تبدیل می شود و دیگر برگشت پذیر نیست؛ مثلا آفریقایی ها که موهای خود را بسیار محکم می بافند و با کشش شدید، می بندند، دچار ریزش مو در ناحیه جلوی سر از کناره ها می شوند بنابراین استفاده از تل و گیره سر فقط زمانی برای بچه ها مجاز است که فشاری به پوست سر آنها وارد نکند یا باعث کشیده شدن ریشه موهایشان نشود.

درمان ریزش مو


بهترین درمان ریزش مو چیست؟

در کلینیک تخصصی کاشت مو سینا (رنسانس) علاوه بر خدمات کاشت مو و کاشت ابرو ، متدهای نوین تقویتی مو برای کسانی که مشکل ریزش مو دارند با کامل ترین پکیج درمانی و به روش های تقویتی PRP ، مزوتراپی، ویتامین درمانی و لیزر تراپی متناسب با جنس و نوع موهای فرد ارائه و یا توسط پزشکان این کلینیک جهت مشاوره تجویز می شود .راه های درمانی ریزش مو متنوع است که برخی موقتی است و برخی دائمی است. از جمله راه های درمانی می توان به استفاده از داروهای گیاهی، محلول ماینوکسیدیل ، قرص فیناستراید، ترمیم مو، تقویت مو(مزوتراپی ، پی آر پی و...) و یا کاشت مو اشاره کرد.


امروزه کاشت مو یکی از موثرترین راه های درمانی دائمی و مادام العمر محسوب می شود البته همه افراد نمی توانند از این روش استفاده کنند مثلا به افراد زیر 25 سال کاشت مو پیشنهاد نمی شود و به این افراد معمولا پزشکان استفاده از روش های تقویتی را پیشنهاد می دهند. اما برای افرادی که شرایط کاشت مو را دارند کاشت مو موثرترین راه موجود است.


روش های کاشت مو:

روش های کاشت مو از گذشته تا به حال دچار تحولات بسیاری شده است بطوری که در روش های نوین امروز دیگر مسائل و مشکلات روش های سنتی منسوخ شده را ندارنداز جمله روش های مدرن امروز می توان به کاشت مو به روش SUT اشاره کرد که در این روش برای انجام کاشت مو هیچ جای سر برش داده نمی شود و درنتیجه هیچ جای زخمی بجا نمی ماند و فرد هیچ دردی را احساس نمی کند. همچنین در این روش نوین، فرد اصلا دوره نقاهتی را سپری نمی کند. از مزایا دیگر این روش نسبت به روش های دیگر برداشت سریع و دقیق گرفتها زیر نظر مجرب ترین تیم دوره دیده و با تجربه كاشت مو است.


از سوی دیگر در این روش مدرن، موها با فواصلی کاشته می شود که بیشترین تراکم را به مو می دهد و خط رویش مو بسیار طبیعی تر از روش های دیگر به نظر می رسد. کل فرایند کاشت مو در این روش در یک جلسه انجام می شود.در این روش از بین رفتن فولیكول های برداشت شده به صفر می رسد، چون با استفاده از یک روش منحصر بفرد فولیكول های موی شخص فریز می شود تا تمامی گرفت های برداشت شده سالم بماند و سپس توسط تیم كاشت مو بصورت بسیار ظریف و با دقت بالایی در محل مورد نیاز کاشته می شود.