مطالب مفید درباره رنگ کردن موی سر

معمولا همه خانم ها و برخی از مردان امروزه ، رنگ کردن موها را تجربه کرده اند . مردان اصولا برای رفع و پوشاندن سفیدی موهای خود و خانم ها به علت ایجاد تغییرات و زیباتر دیده شدن خود از رنگ کردن موها استفاده می نمایند که تغییر منحصر به فردی را در آن ها ایجاد می نماید .در این مقاله به مطالبی راجب رنگ کردن موی سر برای افزایش اطلاعات در این زمینه به شما عزیزان می پردایم ، پس با ما همراه باشید .


رنگ کردن موی سر

رنگ کردن موها طیف بسیار گسترده ای را به خود اختصاص داده است به طوری که امروزه شاهد اعمال رنگ های فانتزی مانند آبی و سبز و صورتی و... در موها هستیم. بنابراین امروزه محدودیت رنگی در موی افراد وجود نخواهد داشت .برای انجام رنگ موی سر اولین نکته دقت در خرید رنگ مو می باشد . رنگ مو دارای برندهای بسیار مختلفی و متفاوت می باشد که نکته اصلی در انتخاب و خرید آن ها دارا بودن نشان سلامت وزارت بهداشت و استاندارد بودن آن ها است. این موضوع قطعا باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در غیر این صورت خطرات بسیار زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت .


رنگ کردن موی سر چگونه است ؟

علاوه بر دقت در جنس رنگ مو و استاندارد بودن آن ، طیف رنگ نیز بسیار مهم می باشد. افراد باید طیفی را انتخاب کنند که متناسب با پوست آن ها بوده و به چهره آن ها بنشیند و سپس با توجه به طیف رنگ اصلی موهای خود درجه مطابق با موی خود را انتخاب نمایند .رنگ کردن موها اصولا در آرایشگاه ها و برخی از اوقات در خانه توسط خود شخص انجام می گیرد و انجام آن ها در آرایشگاه ها ، تخصصی تر و بیشتر طبق انتخاب فرد به عمل می آید و امکان آسیب به موها در آنجا کمتر خواهد بود که البته نوع آرایشگاه و متخصصین آن نیز در آن بی تاثیر نخواهند بود .

رنگ مو


آیا رنگ کردن موی سر ضرر دارد ؟

رنگ مو به نوبه خود روشی بدون ضرر تلقی نمی شود زیرا کم آب شدن و خشک شدن موها را به همراه دارد و پس از رنگ کردن موها توصیه می شود مراقبت زیادی بر آن ها انجام گیرد . پس از رنگ کردن موها را با ماسک ها ، سرم مو و مراقبت های خانگی می توان احیا نمود و از خشکی ، شکنندگی و تغییر جنس مو جلوگیری کرد .برخی از افراد دارای موهایی می باشند که رنگ پذیری پایینی داشته و بسیار دیر رنگ می پذیرند. این موها به علت مقاومت زیاد مقدار آسیب بیشتری را به خود اختصاص می دهند بنابراین توصیه می شود این افراد رنگ مو را در آرایشگاه های حرفه ای انجام دهند و رنگ های با کیفیت بدون آمونیاک را برای خود انتخاب نمایند تا از آسیب موهای خود جلوگیری نمایند .


رنگ کردن موی سر در خانه

اگر شما نیز انجام رنگ موی خود را در خانه انجام می دهید ، باید دقت داشته باشید که رنگ با کیفیت و طیفی متناسب با شرایط خود را برگزینید و برای انجام آن ابتدا کل موهای خود را به خوبی تقسیم بندی کنید و برای رنگ کردن ، کلیه موهای خود را به خوبی پوشش دهید .


قبل از اجرای رنگ کردن توصیه می شود پشت جعبه رنگ موی مخصوص خود را به خوبی مطالعه نمایید و بر طبق توصیه های آن عمل نمایند . مقدار ترکیب رنگ و اکسیدان را نیز قبل از خرید از فرد فروشنده بپرسید تا بهترین ترکیب را برای خود داشته باشید .برای رنگ کردن موهای خود ابتدا از پشت سر شروع کرده و سپس به جلوی سر برسید . نکته ای که وجود دارد این است که از بلوند کردن موها در خانه بپرهیزید و این کار را حتما به یک متخصص ماهر و حرفه ای بسپارید تا از آسیب و ضرر های ناشی از این اتفاق دوری جویید .


رنگ کردن مو در دوران بارداری

توجه : خانم هایی که باردار می باشند از رنگ کردن موهای خود طی 3 الی 4 ماه اول خودداری کنند و رنگ کردن موهای خود را به ماه های آتی موکول کنند.دلیل اینکه توصیه می شود در ماه های اول بارداری موهای خود را رنگ نکنید این است که همراه با رنگ موها مواد شیمیایی وجود دارد که از طریق پوست وارد جریان گردش خود بدن می شود. تحقیقات و آزمایشات ژنتیکی نشان می دهد که مواد شیمیایی باعث نقص در جنین شده و در آینده مشکل ساز می شود. در نظر داشته باشید که اگر تعداد دفعات رنگ کردن موها 1 الی 2 بار باشد مشکل خاصی به وجود نمی آید اما رنگ کردن مو در دوران بارداری حساس می باشد


نکاتی درباره رنگ کردن موی سر

همانطور که گفته شد رنگ موی سر آسیب جدی به بدن نمی رساند اما اگر اصولی و با دقت انجام نگیرد می تواند آسیب به موها را ایجاد کند . توصیه اصلی که حتما باید رعایت شود مراقبت پس از هر رنگ مو می باشد زیرا موها حساس شده و مراقبت بیشتری را نیاز دارند . نکته دیگری که باید گفت این است که از تکرار زود به زود رنگ کردن موها و به اصلاح از رنگ کردن پشت سر هم موهای خود جدا پرهیز نمایید .


آیا می توان با داشتن رنگ های مختلف روی موها آن ها را سالم نگه داشت؟

یکی از مهم ترین نکات در مورد سلامت مو این است موها به هر رنگ و مدلی که باشند باید مرتب تقویت شده و چک شوند. موهای طبیعی که فاقد رنگدانه شیمیایی یا گیاهی هستند با تغذیه سالم،کوتاهی و شستشوی مرتب و استفاده حداقل از حرارت سشوار یا اتو و... سالم و درخشان می مانند ولی در مورد موهای رنگ ، فر ،دکلره و یا صاف شده بصورت شیمیایی باید مراقبت های مرتب زیر نظر متخصصین صورت گیرد و نکته بسیار مهم این است که این افراد نباید از تقویت کننده ها و رنگ های گیاهی استفاده کنند زیرا مواد شیمیایی و گیاهی در تضاد هستند و استفاده از این مواد با هم باعث پوسیدگی و خرد شدن تدریجی موها می شود.


استفاده از رنگ ها ، اکسیدان و پودر های دکلره نا مرغوب دارای آمونیاک بالا و همچنین انجام رنگ و مش و سایر خدمات پیرایشی توسط افراد غیر متخصص باعث ریزش ، پوسیدگی و آسیب های جدی به ساقه و ریشه مو می شود که در بسیاری از موارد قابل بازگشت و ترمیم نیست.


استفاده از مواد مراقبت از مو مانند ویتامینه ها،نرم کننده،ماسک مو و ماده کراتین چقدر مفید است؟

اگر انجام خدمات رنگ و مش وفر و... بصورت صحیح باشد، به علت اینکه در حین انجام PH مو تغییر پیدا کرده و دریچه های ریز روی ساقه مو باز می شود با استفاده از نرم کننده و ویتامینه ها می توان این دریچه ها را بست و PH مو را به حالت نرمال برگرداند. ولی در مورد ماده کراتین کمی متفاوت است.


این ماده ساختاری شبیه به پروتئین داخل مو به همین نام دارد که به گفته سازندگان آن با ورود به ساختار مو توسط حرارت جایگزین ماده اصلی از دست رفته شده و از شکستن و خرد شدن مو جلوگیری می کند. این سرویس که کمی هم گران است در مورد موهایی که بصورت شیمیایی آسیب دیده و ساقه آن خرد و شکننده و زبر شده اند کاربرد دارد و کمکی به توقف ریزش مو نمی کند.

رنگ کردن مو


چرا موها را وقتی رنگ می کنیم موخوره ایجاد می شود و هنگام مش مو می سوزد؟

موها نیاز به آبرسانی دارند. آمونیاک موجود در رنگ مو باعث خشکی مو می شود و اگر ذاتا موی شما کم آب هم باشد رنگ باعث موخوره می شود .از شامپو و ماسک مو و کرم های بعد از حمام رطوبت رسان برای جلوگیری از بروز این مشکل می بایست استفاده کرد.


افرادی که موهایشان را رنگ می کنند، باید از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده و حاوی نرم کننده استفاده کنند. البته استفاده از نرم کننده مو هم مناسب است، چون رنگ مو باعث آسیب لایه های خارجی مو و یا همان کوتیکول می شود و استفاده از یک ماده نرم کننده صدمات ناشی از آن را تا حدودی برطرف می کند و باعث نرمی و لطافت موها خواهد شد.افراد با موهای خشک و یا موهای بلند هم می توانند از شامپوهایی که حاوی ترکیبات نرم کننده اند، استفاده کنند.


رنگ کردن مو نباید عادت شود

توصیه کلی متخصصان پوست آن است که نباید رنگ کردن مو، تبدیل به عادت شود، زیرا دفعات مکرر تماس با مواد شیمیایی برای پوست و مو مضر است. بعضی از خانم ها تا ریشه موهایشان کمی در می آید، بلافاصله آن را رنگ می کنند که این کار اصلا توصیه نمی شود.در مورد اینکه رنگ کردن موها چند وقت به چند وقت خوب است، باید گفت این مساله به نوع رنگ، جنس موها و سرعت رشد موها بستگی دارد و به طور کلی هر چه این فاصله بیشتر باشد، بهتر است.علاوه بر آن، به خاطر داشته باشید قبل از رنگ کردن موها و یا دکلره کردن آنها، لازم است آزمایش اولیه ای روی تکه کوچکی از مو ها انجام دهید.همچنین قبل از رنگ کردن موها باید آزمایش پوستی انجام شود، زیرا امکان بروز حساسیت وجود دارد که در این صورت، دچار درماتیت یا التهاب پوستی می شوید و این حساسیت می تواند خفیف و یا خیلی شدید باشد.