تاریخچه کاشت مو

وجود کم پشتی و ریزش مو به دلایل مختلف از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از مشکلات شایع در افراد شناخته می شود. البته به این نکته باید اشاره کرد که این موضوع در دنیای امروزه به دلایلی از جمله تغذیه نا مناسب ، تاثیرات آب و هوا و آلودگی آن ، عدم رسیدگی و وجود تنش و استرس ها بیشتر از قبل شده است.به همین دلیل نیاز به ابداع روش های بازگشت موهای از دست رفته بود تا بدین وسیله افراد بتوانند مو و ظاهر بهتری داشته باشند.کاشت مو یکی از بهترین راه های شناخته شده برای درمان کم پشتی و ریزش مو از گذشته تا به امروز شناخته می شود.


کاشت مو و روند تکامل آن

کاشت مو به طور چشمگیری در طی 15 سال گذشته دچار تحول شده است و امروز شاهد آن هستیم که مو به روش هنری برداشت گرافت ها از واحدهای فولیکولی تبدیل شده است. این تحول نتیجه در خواست و نیاز افراد متقاضی کاشت مو و همچنین حاص تلاش محققین و پزشکان این زمینه برای طبیعی جلوه دادن موهای کاشت شده است.


ژاپن مهد شروع روش کاشت مو

برای اولین بار در سال 1930 میلادی فردی به نام دکتر ساساکاوا برای اولین بار در دنیا انجام پیوند فولیکول های مو را میسر ساخت. شاید در آن زمان نتیجه بخشی این کار به دلیل مشکلات موجود بسیار کم بود اما تنها با گذشت 9 سال فردی دیگر در ژاپن با نام دکتر اوکادا از روش جیدید به منظور کاشت مو رونمایی کرد.این روش شروعی برای استفاده از کاشت مو به روش FUT در دنیا بود و این بدان معنی است که استخراج فولیکول های مو از نواری از پوست موی سر با استفاده از این روش به عنوان روشی نوین در دنیا مطرح شد.


کاشت مو به روش FUT

از اوایل دهه 1950 تا 1980، تنها روش کاشت موجود، روش گرافت برداری استاندارد بود که در آن روش یک تکه بزرگ از پوست برداشته می شد و هر گرفت شامل 20 تا 30 مو بود. در این روش در یک جلسه تنها 50 تا 100 گرفت استفاده می شد. مشکل اساسی این روش این بود که به ناحیه دهنده بسیار آسیب زده می شد و خط زخم بد منظره ای در ناحیه دهنده (پشت سر) بجا می ماند. از دیگر معایب این روش این بود که این درمان در چند جلسه بایستی انجام می شد. این روش (کاشت مو به روش FUT) امروزه جزو روش های منسوخ شده محسوب می شود و به دلیل انجام روش های جدید کاشت مو دیگر استفاده نمی شود.


کاشت مو به روش FIT

در اواخر دهه 1980 و اوایل 1990 ، تکنیک دیگری رایج شد که در این روش تعداد موها در هر گرفت بین 4 تا 13 عدد است. در این روش از برش های کوچکی در ناحیه دهنده استفاده می شد در نتیجه جای زخم کمتری بجا می ماند.(کاشت مو به روش FIT)


کاشت مو ترکیبی

در اواسط دهه 1990، تکنیک استخراج واحدهای فولیکولی رایج شد. با استفاده از این متد پیوند مو ، گرافت های واحد فولیکولی را در سوراخ هایی به اندازه یک سوزن جایگذاری می کردند. در این روش به دلیل نحوه چیدمان گرافت ها کنار هم، موهای کاشت شده طبیعی تر بنظر می رسید. این روش نیز کاستی هایی داشت از جمله اینکه در ناحیه دهنده باز هم جای زخم و اسکار بجا می ماند. در نتیجه پزشکان به فکر ابداع روش های جدید تری بودند تا بتوانند نواقص روش های قبلی را جبران کنند. (کاشت مو ترکیبی)


استفاده از پانچ های مخصوص از سال 1980 به بعد رایج شد و محبوبیت پیدا کرد اما انجام این روش عموما نتیجه ظاهری عروسکی و مصنوعی داشت.پس از آن بود که محققین روش های جدید و بروز تری را ابداع کردند که با استفاده از دستگاه های مخصوص می توانستند اقدام به استخراج واحد های فولیکولی نموده و با استفاده از آن کاشت مو با طبیعی ترین حالت ممکن را انجام دهند.


کاشت مو به روش SUT و FUE

امروزه شاهد 2 روش نوین به نام های کاشت مو FUE و SUT با بیشترین بهره وری از علم روز، طبیعی ترین نتیجه و کمترین عوارض جانبی در دنیا هستیم. در این روش ها به دلیل استفاده از ابزارهای ظریف پزشکی و بروز شدن علم کاشت مو هیچ گونه جای زخم و اسکاری روی سر فرد بجا نمی ماند و همچنین فرد هیچ دوره نقاهتی را پشت سر نمی گذارد.


با توجه به مطالب فوق می تواند گفت روند تکامل کاشت مو همچون سایر روش های درمانی به علت پیشرفت علم همواره صعودی بوده است به طوری که امروزه شاهد بهترین روش های کاشت مو در دنیا می باشیم.امروزه دانشمندان و محققین همچنان در حال بررسی روش های جدید تری از کاشت مو هستند که با استفاده از آن ها بتوان کارایی این متد را افزایش داد و روند درمانی آن ساده تر از قبل گردد.ساخت تجهیزات مختلف برای انجام این کار هم در اولویت قرار گرفته است.