نکات شست و شو موی سر بعد از کاشت مو

درست است که باید درباره نوع انجام کاشت موی طبیعی ، انتخاب متخصص مورد نظر و کلینیک منتخب اطلاعات کافی داشت اما اطلاعات راجع به توصیه های بعد از کاشت مو نیز مهم تلقی می گردد . هر چند که کلیه ی توصیه های لازم از طریق متخصص به اطلاع مراجعین می رسد اما دانستن این اطلاعات خالی از لطف نخواهد بود .


توصیه های بعد از انجام کاشت موی طبیعی

1.شما معمولا برای انجام روش کاشت مو نیاز به مصرف آنتی بیوتیک و یا دیازپام به تجویز متخصص دارید که در این صورت احساس منگی و گیجی در بعد از اتمام کاشت مو برای شما عادی می باشد .در این خصوص داشتن یک همراه برای شما در جهت راهنمایی طول مسیر ضروری است .

2.پس از اتمام عمل 4 الی 8 ساعته کاشت مو ، برخی از عزیزان در همان روز به کارهای عادی خود بر می گردند. این کار در روش جدید کاشت مو ممانعتی ندارد اما توصیه می شود حدالمقدور افراد حدود پنج روز به استراحت بپردازند تا نتایجی بهتر و ترمیمی سریع تر را کسب نمایند .

3.از موارد مهمی که بعد از کاشت مو باید رعایت گردد مراقبت از فولیکول های کاشته شده و پرهیز از هر گونه فشار به فولیکول ها می باشد. بنابراین توصیه می شود افراد حتی در هنگام خوابیدن نیز از آوردن فشار و آسیب به فولیکول ها جلوگیری نمایند.

4.شما باید به نحوی مراقب فولیکول های خود باشید و از موارد آسیب زننده به آن دوری نمایید. یکی از این موارد مهم ، عرق کردن سر می باشد که سبب عفونت فولیکول ها می شود. پس باید دقت کنید که از فعالیت و کارهایی که سبب عرق سر می شوند دوری کنید .

5.از دیگر فعالیت هایی که می بایست از آن اجتناب کرد قرار گرفتن در زیر نور آفتاب به صورت مستقیم می باشد که روند رشد را به تعویق انداخته و باعث آسیب به گرافت ها می شود .

6.شستن موها در روز های اول ممنوع است و حتما این نکته از جانب متخصص به مراجعین گفته خواهد شد ، زیرا فشار آب سبب آسیب رساندن به فولیکول ها می شود. پس از گذشت چند روز که شست و شو مجاز می گردد ، شستن سر باید به آرامی همراه با شوینده های مخصوص تجویز شده انجام گیرد تا به فولیکول ها آسیب نرساند .

7.از دیگر موارد مهم که باید رعایت شود این است که استفاده از کلاه ، روسری و... آن هم به صورت مکرر قطعا سبب آسیب رساندن به فولیکول ها شده و از پوشیدن آن جلوگیری شود .

8.استرس بعد از کاشت مو طبیعی مانند قبل از انجام کاشت مو ، آسیب رسان است و علاوه بر کند شدن روند تریمم سبب آسیب های دیگری چون کاهش اعتماد به نفس می گردد .

9.مورد دیگری که باید به بیماران گفته شود این است که نباید انتظار نتایج را در روز های اول داشته باشید چرا که دیدن نتیجه کاشت مو نیاز به صبر و گذراندن زمان دارد، پس صبور باشید .

10.شما در روز های اول خصوصا در روز نخست شاهد خون مردگی های ریزی بر محل کاشت مو می باشید که امری کاملا طبیعی بوده و خیلی زود از بین می رود و جای هیچگونه نگرانی نمی باشد .

11.برخی از افراد پس از انجام کاشت مو در روز های اول دچار تورم های کمی می شوند که این هم یک مسئله طبیعی بوده و به زودی بر طرف می گردد .

12.پس از گذشت روزهای ممنوعیت شست و شو بعد از کاشت مو ، شستن سر و ماساژ های آرام باید انجام گیرد ، خصوصا شست و شوی کنار پوست فولیکول ها که موجب تحریک و رشد سریع تر و بهتر موها می شود.


نتایج کاشت مو در چه زمانی رخ می دهد ؟

برای دیدن نتایج کاشت مو نیاز به صبر می باشد ، عزیزان با رعایت نکات گفته شده و همچنین رعایت نکات تجویزی از جانب پزشک متخصص خود می توانند روند رشد را بدون عوارض سرعت ببخشند .
در بیشتر افراد ریزش موها 8 هفته پس از کاشت مو پدید می آید که جای هیچگونه نگرانی نبوده چرا که موها با سرعت و کیفیت بهتری رشد خواهند کرد .به صورت کلی در 3 ماه اول فولیکول ها در زیر پوست جوانه و رشد مو ها آغاز می شود و پس از 4 الی 6 ماه موها رشد کرده و نمایان می شوند . موها پس از گذشت 10 الی 12 ماه به رشد عالی خود خواهند رسید که در این زمان موها از نازکی نیز درآمده و کیفیت و ضخامت بالایی را پیدا خواهند نمود.


در هر صورت کاشت مو علاوه بر انجام کلیه مراقبت های لازم ، نیاز به صبر بالا در خصوص نتیجه گیری باید داشته باشد و همچنین باید گفت که انجام کاشت مو و رعایت نکات قبل و بعد از انجام آن ضروری بوده و کلینیک ها حتما باید در این خصوص با بیماران خود مشورت داشته باشند .


شست و شو پس از کاشت مو

از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل کاشت مو ، نحوه صحیح شستن موها محسوب می شود که بسیار حائز اهمیت می باشد. اما باید بدانید موهای تازه کاشت شده در سر مانند بقیه موهایتان قوی نبوده و نیازمند مراقبت های بیشتری است و شستن مرتب سر به خصوص در منطقه کاشت مو واجب بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا باعث رفع لکه های خون ، بتادین ، دَلَمه و سایرآثار به جا مانده از کاشت مو می شود و درصورت عدم شستشوی کافی منطقه کاشت مو پُر از پوسته ، شوره و چربی می شود . لذا احتمال دارد که بعداً دچار جوش های چرکی و کیست موی شود.


طریقه صحیح شستشو بعد از کاشت مو توسط پزشک کاشت مو آموزش داده خواهد شد که در بیشتر موارد به شرح ذیل می باشد:


1. ابتدا شامپو را با مقداری آب ولرم داخل یک ظرف كوچک مخلوط نمایید برای بهتر انجام دادن می توانید شامپو بچه را با کمی آب داخل پمپ اسپری به شکل فوم درآورید.

2. با استفاده از اسفنج داخل یک ظرف کف شامپو و فوم تولید کنید و روی محل کاشت بریزید.

3. این مخلوط را به آرامی روی موهای پشت سر خود نیز می توانید بمالید.

4. در مرحله بعد، بر روی موهای پیوند شده، با دوش دستی و یا كاسه آب ولرم بریزید .دقت کنید حرکات شستشو فقط عمودی است و برای آبکشی به هیچ وجه زیر دوش مستقیم نروید.

5. این روند را تا زمانی که صابون و کف از سطح موهایتان پاک نشد، ادامه دهید.


توجه کنید برای نتیجه گیری بهتر می توانید اسپری سرم را توانید طی شبانه روز با فاصله 4 الی 5 سانتی متر کف ایجاد شده را به موها بچکانید و این کار را تکرار نموده تا پاک شدن دلمه ها روی محل کاشت سریع تر انجام شود.


نکات مهم جهت شستشو بعد از کاشت مو

مواردی است که روند جوابدهی، شستشو بعد از کاشت مو را بالاتر می برد. مانند:

✔ بعد کاشت مو، در ۲ الی ۳ روز اول سعی کنید که ابتدا موها استراحت نمایید و از وارد کردن فشار به سطح سر جلوگیری کنید.

✔ تا جای ممکن محل کاشت مو با آب تماس مستقیم نداشته باشد و بهتر است آب را روی موها اسپری کنید.

✔ برای شستشو موها از یک اسفنج استفاده کنید و موهای کاشته شده است را به هیچ عنوان ماساژ ندهید.

✔ بهتر است شامپو شست و شو شامپوی بچه باشد زیرا ملایم و فاقد مواد شیمیایی است.

✔ به هیچ وجه نباید نوک انگشتان و یا ناخن ها را به سر خود بکشید.

✔ پس از شستن موهای سر نباید از سشوار برای خشک کردن موها استفاده نمایید.

✔ دقت کنید حرکات شستشو فقط عمودی است و برای آبکشی به هیچ وجه زیر دوش مستقیم نروید.