چگونه موهای ضعیف خود را تقویت کنیم؟

موهای ضعیف در فرم های مختلفی نمایان می شوند و برای دیگران جلب توجه می کند بطوری که باعث کاهش اعتماد به نفس افراد خواهد شد. موهای ضعیف اصولا یا نازک است یا شل و یا در حال ریزش. دو شاخه شدن انتهای موها، خشکی یا چربی زیاد مو می تواند علائم ضعیف شدن موها باشد.


علل ضعیف شدن موها

ضعیف شدن مو می تواند علل ژنتیکی، تغذیه نا مناسب ، عوامل هورمونی، استفاده از برخی داروهای هوچون قرص های ضد بارداری، بیماری، رژِیم بد، استرس، عفونت های قارچی، شیمی درمانی و عوامل محیطی مانند نورآفتاب و آلودگی داشت باشد. حال سوال این است که موهای ضعیف مان را چگونه تقویت کنیم؟


راه های تقویت موهای ضعیف شده

✔ از مواد شست و شوی مناسب استفاده کنید تا از آسیب رساندن بیشتر به موهای ضعیف جلوگیری شود؛ برای موهای ضعیف و شکننده از شامپوها و مواد مغذی استفاده کنید که حاوی پروتئین، اسیدهای آمینه و دیگر فراورده های تقویت کننده مو هستند. همچنین از شامپوهایی که موی شما را خشک می کند استفاده نکنید.(در صورت عدم موهای چرب)

✔ استفاده از ماسک پروتئین می تواند برای قوی مردن مو مفید باشد البته در مصرف فراورده های بهداشتی نباید زیاده روی کرد چون گاهی استفاده بیش از اندازه از آن ها خود باعث آسیب زدن به موها می شود در نتیجه اگر موهای چربی ندارید استفاده از شامپو را محدود کنید.

✔ با کم کردن استفاده از مواد شیمیایی، از موهای ضعیف خود مراقبت کنید؛ استفاده از مواد شیمیایی قوی هنگام رنگ کردن مو، فر یا صاف کردن مو می تواند فیبر مو را تخریب کند و موها را ضعیف کند.

✔ گرما دشمن موهای ضعیف است؛ گرمای زیاد حاصل از سشوار و وسایلی از این قبیل می تواند باعث ضعیف شدن و شکستگی موها شود. بخصوص اگر هنگام استفاده ار سشوار موها خیس باشد. از سوی دیگر برای موهایتان از مواد و وسایل مناسب استفاده کنید مثلا اگر موهای شما فر است از محصولات مخصوص موهای فر استفاده نمایید.

✔ موهای ضعیف خود را با تغییر دادن مدل موها تقویت کنید. مثلا اگر موهایتان را به سمت پایین می بندید می تواند منجر به این شود که انتهای موها دو شاخه شود در نتیجه هر روز مدل بستن موهایتان را تغییر دهید تا هم ظاهر متنوعی داشته باشید و هم به موهای ضعیف فشار وارد نشود چون کشیدن محکم موها و حتی پوشیدن دائمی کلاه می تواند به مرور موها را ضعیف و ضعیف تر می سازد. از سوی دیگر به یاد داشته باشید موهای خیس را برس نکشید.

✔ از فر شدن موهایتان اجتناب کنید؛ وقتی موها فر می شود، موها را اصلاح کنید تا آسیب بیشتری به موهای ضعیف شده نزند. استفاده از شامپوهای کراتینه می تواند به بازسازی و رساندن پروتئین به موهای ضعیف و آسیب دیده کمک کند. البته استفاده از شامپو های کراتینه در بلند مدت جواب می دهد و برای حصول نتیجه نیاز به صبر دارد. بعد از حمام کردن می توانید از سرم های مو نیز استفاده کنید.

✔ موهای دو شاخ شده را درمان کنید؛ البته درمان قطعی برای این کار وجود ندارد اما برای درمان موقتی آن ها پزشکان توصیه می کنند از شامپوهای ملایم استفاده کنید و نوک آن ها را با روغن چرب کنید.

✔ از ابتدا مراقب پوست و مویتان باشید؛ وقتی قصد دارید موهای ضعیف را درمان کنید اولین گام رسیدگی کردن به پوست سر است چون اگر پوست سرتان سالم باشد قائدتا موها نیز سالم خواهد بود. پوست می تواند چرب یا خشک باشد پس محصولات متناسب با آن باید استفاده شود. مثلا برای پوست خشک می توان چند دقیقه قبل از حمام کردن از روغن های مرطوب کننده روی سر استفاده و با ماساژ دادن آن ها بر روی پوست ، نیاز پوست به چربی را برطرف سازید.

✔ یک رژیم غذایی سالم به بازسازی موهای ضعیف کمک می کند؛ نازک شدن و ضعیف شدن موها می تواند پیامد چیزی باشد که در رژیم غذای تان می گنجانید. رژیم غذایی ناسالم می تواند موجب ریزش مو شود. مواد مغذی حاصل از غذاهای سالم ، انرژی فراهم می سازد که برای رشد مو سوخت محسوب می شود.


اصلاح رژیم غذایی

رژیم غذایی حاوی آهن و پروتئین پوست سر و موهای شما را با ایجاد کراتین قوی تغذیه می کند و باعث بهبود بافت و رشد موها می شود. مصرف گوشت ، ماهی، سفیده تخم مرغ اسفناج و سبزیجات ، مو و پوست سرتان را شاداب نگه می دارد. ویتامین C و کلاژن نیز جریان گردش خون زیر پوست سر را تقویت می کند همچنین جذب آهن را راحت می کند.از مهم ترین مواد غذایی جهت تقویت مو می توان به ماهی (امگا 3 )،گروه ویتامین بی ،گردو ،سیب زمینی ،اسفناج ،عدس ، تخم مرغ ،ماست ،و روغن های گیاهی ... اشاره کرد. همچنین چند نمونه از ترکیبات مناسب جهت استفاده به عنوان ماسک مو می توان به ترکیب عسل و روغن زیتون،ترکیب ماست و روغن زیتون ،ترکیب روغن نارگیل و آبلیمو ،ترکیب روغن دانه کتان و روغن نارگیل اشاره کرد.


دارو درمانی

استفاده از برخی داروها همجون محلول ماینوکسیدیل یا قرص فیناستراید یکی از راه ها درمان و تقویت مو می باشد که امروزه افراد زیادی از آن ها استفاده می نمایند.ماینوکسیدیل در واقع مرحله آناژن مو که همان رشد است را طولانی تر می کند و فیناستراید هم کنش آنتی آندروژن دارد که بازدارنده ریزش مو محسوب می شود.


مزوتراپی مو

برای تقویت موی سر روش های معتبر و تضمینی وجود دارد که علاوه بر تقویت ، آسیب های موجود را نیز ترمیم و درمان می کند .یکی از این روش های کاملا تضمینی و استاندارد در جهان امروزه ، روش مزوتراپی می باشد.مزوتراپی روشی است که از طریق تزریق ویتامین های لازم برای مو درمان خود را اجرا می کند. در مزوتراپی ، مواد لازم برای تقویت موی فرد توسط متخصص مربوطه شناسایی می شود و از طریق سوزن بسیار ریز در عمق یک میلی متری پوست سر تزریق می شود تا مواد لازم به موها رسیده و آن ها را تقویت کند. از این رو ریزش مو ها درمان می یابند و افراد شاهد رشد طبیعی موهای خود می شوند . مزوتراپی تنها در یک جلسه صورت می گیرد و نیاز به چهل دقیقه زمان دارد این روش کاملا تضمینی بوده و در سر تا سر دنیا روشی موثر شناسایی شده است این روش بدون هیچگونه درد بوده و برای اجرای آن نه نیاز به بی هوشی و نه نیاز به بی حسی می باشد.


پی آر پی PRP مو

مورد دیگر در تقویت موی سر روش پی آر پی مو می باشد که روشی کاملا طبیعی بوده و برای درمان از سلول های بنیادی و فاکتور رشد خود شخص استفاده می شود . پی آر پی به این صورت است که خون شخص گرفته شده و سپس با دستگاه های مخصوص فاکتورهای رشد جدا سازی می شود و سلول ها ی بنیادی از آن استخراج می گردد . در مرحله بعد سر فرد از طریق بی حس موضعی بی حس می گردد و سپس از طریق سوزن بسیار ریز مواد بر عمق مشخصی از پوست نفوذ می کند تا به فولیکول موها برسد .این کار باعث تحریک و در نتیجه رشد سریع و عالی موها می شود و طاسی و ریزش موها را از بین خواهد برد . نکته ی مهم در پی آر پی آن است که این روش نیاز به پنج جلسه تکرار دارد تا نتیجه بی نظیر خود را برجای گذارد . این روش بدون هیچگونه عوارضی بوده و کاملا تضمینی و استاندارد می باشد .


کربروکسی تراپی

اما روش مهم بعدی که برای تقویت موی سر و درمان ریزش مو شناخته شده است روش کربوکسی تراپی می باشد . این روش نیز روشی طبیعی و بدون خطر شناخته شده است که برای درمان خود نیاز به تزریق گاز کربن دی اکسید دارد که از این طریق جریان خون رشد مو ها افزایش پیدا می کند در نتیجه موهای فرد رشد کرده و ریزش موی آن ها قطع می گردد. این روش نیز نیاز به بی هوشی نداشته و بدون درد خواهد بود . لازم به ذکر است که این روش از هزینه مناسبی نیز برخوردار است .


لیزر تراپی :

یکی دیگر از روش های تقویت مو لیزر تراپی یا لیزر سرد است که با سطح انرژی و جریان کم و اثر بخشی بالا صورت می گیرد. در این روش جراحی انجام نخواهد شد و به بافت و بازسازی ریشه مو و تقویت آن کمک و باعث می شود موهای ضخیم تر و با کیفیت بالا، بدون ریزش و براق تر داشته باشیم.


پکیج تقویت موی سینا (رنسانس)

در مواقعی که مو ضعیف شده است و یا علائم آن را دارد می توان از روش های تقویتی استفاده کرد. روش های تقویتی بسیاری وجود دارد که ما در مرکز تخصصی موی سینا (رنسانس) ترکیبی از این روش ها را در یک پکیج تقویتی گنجانده ایم و به افراد متقاضی پیشنهاد می دهیم.


ما در مرکز تخصصی کاشت مو سینا (رنسانس) این افتخار را داریم که علاوه بر ارائه خدمات کاشت مو، از یک پکیج ترکیبی تقویت مو نیز برای بیماران استفاده کنیم. این پکیج شامل PRP، لیزر تراپی، مزوتراپی و ویتامین درمانی است. روش کار نیز به این صورت است که تیم پزشکی ما از PRP برای غربالگری خون و فعال سازی سلول های مرده استفاده می کند. لیزر تراپی نیز در واقع تاباندن نور با دستگاهی به سر است که باعث می شود قطر مو افزایش یابد و به نوعی باعث می شود خون در زیر پوست سر جریان یابد و درنتیجه باعث تقویت مو می شود. در این پکیج مزوتراپی را نیز گنجانده ایم که یکسری آمپول ویتامین مفید برای مو زیر پوست سر تزریق می نماییم. آخرین عنصر پکیچ ترمیمی ، ویتامین درمانی است که قرص های ویتامین برای بیمار متناسب با شرایط فیزیکی وی تجویز می شود.