لیزر موهای زائد در درمان پرمویی در زنان

رشد موهای زائد یک مشکل جسمی-روحی است. یعنی علاوه بر این که به زیبایی فرد خدشه وارد می کند حس زنانگی او را نیز تهدید می کند.اغلب می بینیم که خانم ها از رشد فقط چند تار مو بر روی چانه یا گردن خود در عذاب هستند .

بهترین و تنها راه حل برای پرمویی در زنان لیزر موهای زائد می باشد. امروزه لیزر موهای زائد بیش از پیش طرفداران زیادی پیدا کرده است که می خواهیم در این اینجا مطالبی را پیرامون لیزر موهای زائد در اختیار شما قرار دهیم

پرمویی در زنان

به طور طبیعی در بدن زنان نیز هورمون های مردانه به میزان کم از تخمدان ها و غدد فوق کلیه(آدرنال) ترشح می شود. افزایش تولیدهورمون های مردانه در زنان باعث ضخیم شدن موهای کرکی صورت و گردن می شود. بیماری ها یی که این حالت را ایجاد می کنند عبارتند ازسندرم تخمدان پلی کیستیک ، پرکاری مادرزادی غدد فوق کلیه وبندرت تومورهای تخمدان یا غدد فوق کلیه. جالب ان است که شدت پرمویی با میزان هورمون مردانه ارتباط مستقیم ندارد. خانم هایی که میزان هورمون مردانه در خونشان یکسان است شدت پرمویی متفاوتی دارند. برخی ا ز بیماران سابقه پرمویی در افراد خانواده یا فامیل را دارند. شروع ناگهانی پرمویی شدید در خانم های میان سال یا مسن نشانه بروز تومورهای تخمدان یا غدد فوق کلیه است و نیاز به بررسی کامل و دقیق تری دارد.


شایع ترین علت پرمویی در خانم ها سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOاست.در این بیماری تعداد زیادی کیست کوچک در تخمدان ها ایجاد می شود. تخمدان ها کمی بزرگ شده و تولید هورمون های مردانه افزایش می یابد. علائم بیماری از زمان بلوغ شروع می شود. هنوز علت دقیق این بیماری ناشناخته است.

احتمالا عملکرد طبیعی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان دچار اختلال می شود.تشخیص تخمدان پلی کیستیک نیاز به معاینه بالینی ، آزمایشات هورمونی و سونوگرافی از تخمدان ها دارد. سونوگرافی از روی شکم یا از راه واژن انجام می شود.

در صورتی که بیمار دو معیار از سه معیار زیر راداشته باشد سندروم تخمدان پلی کیستیک مطرح می شود:

1-اختلال در عادت ماهانه به صورت پریود نشدن یا افزایش فواصل عادت های ماهانه

2- وجود حداقل 10کیست ریز 1یک تا 15 میلیمتری درهر تخمدان در سونوگرافی یا بزرگ شدن حجم تخمدان ها به بیش از 10 سانتیمتر مکعب.

3- پرمویی ،جوش صورت ، ریزش موهای سریا افزایش میزان هورمون های مردانه درآزمایش خون . مهم ترین ازمایش هورمونی اندازه گیری مقدار تستوسترون خون است. تستوسترون اندروژن اصلی بدن محسوب می شود. البته سایر هورمون های مردانه شامل اندروستن دیون و DHEA-Sنیز در بدن افزایش می یابد. نکته جالب ان است که در بسیاری از بیماران میزان انسولین خون هم افزایش می یابد و گاهی از داروهای کاهنده مقاومت به انسولین مانند متفورمین در درمان این بیماری استفاده می شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک نشانه های دیگری هم دارد. مثلا برخی از بیماران از تیره شدن پوست بدن در ناحیه پشت گردن ،زیر بغل ،کشاله ران و ارنج ها شکایت دارند. نیمی از بیماران چاق هستند. برخی از بیماران به خاطر عدم تخمک گذاری نابارور هستند و حدود 10% از خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دیابت نوع دوم دارند.

نکته مهم ان است که پرمویی در خانم هاهمیشه با افزایش تولیدهورمون های مردانه همراه نیست. در تعداد زیادی از بیماران آزمایش های هورمونی طبیعی است ولی بدلیل افزایش حساسیت فولیکول های مو به هورمون مردانه با مشکل پرمویی مواجه شده اند. به تازگی مشخص شده است که میزان حساسیت موها نسبت به هورمون مردانه مربوط به آنزیمی است بنام 5-الفا-ردوکتاز که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون DHT تبدیل می کند.

لیزر موهای زائد

تشخیص و درمان موهای زائد نیاز به همکاری متخصصین رشته های مختلف مانند متخصص پوست و مو ، فوق تخصص غدد درون ریز، متخصص زنان و زایمان و در مواردی روانپزشک دارد. موثرترین استراتژی درمانی مصرف هم زمان داروهای هورمونی و استفاده از لیزرموهای زائد است. داروهای مختلفی برای پرمویی وجود دارد ولی درمان این بیماری طولانی و مستلزم مراجعات منظم به پزشک معالج است. به دنبال درمان سطح هورمون مردانه کاهش می یابد و سرعت رشد موهای زائد کم می شود و از حالت ضخیم بیرون امده ،نازک تر می شود. توصیه می شود خانم هایی که چاق هستند رژیم غذایی بگیرند و وزن خود را پایین بیاورند. این کار باعث کاهش میزان تولید هورمون های مردانه و کاهش رشد موهای زائد می شود. در خانم هایی که فعلا قصد بارداری ندارند استفاده از قرص های ضدبارداری مانند یاسمین yasminدر اغلب موارد با عث بهبود قابل توجه پرمویی می شود. یکی دیگر از داروهای موثر در درمان پرمویی صورت داروهای ضد هورمون مردانه مانند اسپیرونولاکتون یا فیناسترایداست که به تنهایی یا توام با قرص های ضدبارداری تجویز می شود.

نکته جالب آن است که در قدیم از روش های جراحی نیز در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده می شد. در آن زمان با کمک روش های جراحی برشی از دیواره ضخیم تخمدان ها برمی داشتند تا امکان تخمک گذاری فراهم شود. امروزه این کار بدلیل ایجاد چسبندگی منسوخ شده است. بعد ها متخصصان کوشیدند با استفاده از لاپاروسکوپی ولیزرسوراخ های کوچکی در جدار تخمدان ها ایجاد کنند تا تخمک گذاری تسهیل شود. این عمل نیز به خاطر ایجاد چسبندگی و آسیب جدی به تخمدان ها طرفداران خود را از دست داده است.

در چند سال گذشته استفاده از تکنولوژی لیزر برای رفع موهای زاید بسیار متداول شده است . این روش مورد تاییدسازمان غذا و داروی آمریكا FDA نیز قرار گرفته است. لیزر در واقع طیف خاصی از نور است که بصورت تقویت شده ، موازی و هم‌فاز تابانده می‌شود.نور لیزر در شرایط عادی در طبیعت دیده نمی شود. لیزر پس از نفوذ به عمق ? تا ?میلی‌متر ی پوست ،ریشه مو را هدف گرفته و آن را تخریب می‌کند ولی به بافت‌های مجاور آسیبی نمی‌رساند.

گیرنده اصلی نور لیزر سلول های دارای رنگدانه مو هستند، بنابراین موهایی كه در مرحله آناژن یا رشد قرار دارند و رنگدانه كافی دارند، نور لیزر را جذب نموده و قسمت سازنده مو از بین می رود. به طور کلی از بین رفتن موها توسط لیزر با سه مکانیسم اتفاق می افتد: 1-تخریب گرمایی 2-تخریب مکانیکی از راه ایجاد امواج شوک 3-تخریب شیمیایی از طریق تولید رادیکال های آزاد.

تمام افراد می‌توانند از لیزر برای کاهش موهای زبر خود استفاده نمایند. تفاوتی در سن و جنسیت در استفاده از این سیستم‌ها وجود ندارد. هر چقدر پوست بیمار روشن تر و موهایش تیره‌ تر و ضخیم تر باشد، اثر بخشی لیزر بیشتر می‌شود. در حال حاضر هیچ نوع لیزری روی موهای سفید ویا خاکستری تأثیر زیادی ندارد.

مزایای لیزر موهای زائد

1- برخلاف روش قدیمی الکترولیز امروزه می توان با کمک لیزر موهای زائد را بدون عارضه جدی برطرف کرد. در روش الکترولیز موها یک به یک با کمک سوزنی که جریان الکتریکی از آن عبور می کند تخریب می شدند که با درد زیاد و اسکار همراه بود.

2- كاربرد لیزر برای رفع موهای زائد محدودیت مکانی نداشته و در هر قسمت از بدن (صورت ،زیر بغل، ساق پا )قابل انجام است. به همین دلیل حتی آقایان هم از لیزر برای یرطرف کردن موهای زائد پشت، گوش و نقاط دیگر بدن استفاده می كنند.

3- سرعت عمل لیزر زیاد است، به طوری كه سطح وسیعی از بدن در زمان کوتاه و به طور موثردرمان می شود .

4- لیزر مو به پوست آسیبی وارد نمی کندحتی بعضی از انواع لیزر علاوه بر از بین بردن موهای زائد اثرات ضد چین وچروك هم دارند.

لیزر های مختلف با طول موج 600تا 1100 نانومتر برای از بین بردن موهای زائد مناسب هستند. امروزه در کلینیک های پوست و مو از سه نوع لیزر ان دیاگ ND:YAG ، دیود Diode، و الکساندرایت Alexandrite و از انواع آ پی ال IPL برای برطرف کردن موهای اضافه استفاده می شود. بیماران می توانند درخصوص انتخاب نوع لیزر متناسب با پوست خود با پزشک متخصص پوست و مو مشورت نمایند.

لیزر های خانگی یا اپیلا لیزرکه جدیدا وارد بازار شده فعلا مشخصات لیزر های استاندارد را ندارند یعنی بیمار شخصا در منزل جلسات زیادی لیزر انجام میدهد ولی ریشه موها به طور کامل از بین نمی رود و موها مجددا رشد می کنند.

لیزر موهای زائد بی عارضه ترین و کم دردسر ترین لیزر هم برای پزشک و هم برای بیمار است به طوری که هر جلسه لیزر موهای صورت حداکثر 10 دقیقه زمان می برد و بعد از لیزر هم هیچ زخمی روی پوست بیمار ایجاد نمی شود فقط قرمزی و تورم مختصری ایجاد می شود که طی چند دقیقه تا حداکثر1 ساعت یرطرف می شود.

از آنجا كه موهای بدن انسان از نظر مرحله رشد هم زمان نیستند و از طرف دیگر لیزر فقط در مرحله رشد مو اثر می كند به همین خاطر یك بار لیزر برای از بین بردن كامل موهای زائد كافی نیست. معمولاً لازم است 4 تا 8 جلسه لیزر درمانی انجام شود تامشکل بیمار برطرف شود. فاصله بین جلسات لیزردرمانی از یک ماه تا سه ماه متفاوت است. میزان کاهش موهادر هرجلسه به عوامل مختلفی مانندنوع لیزر،انرژی دستگاه،رنگ و ضخامت موها بستگی دارد. نکته دیگر اینکه محل مو های زائد در اثربخشی لیزر و تعداد جلسات درمان تاثیر دارد مثلا معمولا مو های ناحیه چانه نسبت به سایر نقاط صورت به درمان با لیزر مقاوم تر است و به تعدادجلسات بیشتری برای درمان نیاز دارد.

به طور کلی پس از هر جلسه لیزردرمانی بیماران 20تا 30 درصد کاهش در تراکم موها را می توانند انتظار داشته باشند. در پایان دوره درمان اکثر موهای زائد(60% تا 80%) از بین می روند .حتی اگر پس از چند جلسه لیزر موها مجددا رشد كنند، اولا به تعداد كم رشد می‌كنند ثانیا در اكثر موارد این موها كركی و نرم و روشن هستند. البته توصیه می شود جهت جلوگیری از رویش مجدد موها سالی یک جلسه لیزر درمانی تکرار شود.

نکات مهم بعد از لیزر موهای زائد

پس از لیزر برای خنک کردن پوست و کاهش درد و تورم از کمپرس یخ استفاده می شود. برای کاهش قرمزی می توان از کرم های حاوی کورتون مانند هیدروکورتیزون استفاده کرد. یک زوز پس از لیزر موهای زائد صورت امکان استفاده از مواد آرایشی وجود دارد.

اولین اثر لیزر برروی موهای زائد دو هفته بعد از لیزر درمانی است پس در دو هفته اول بیمار هیچ اثری را نمی بیند ، بعد از دو هفته مو های لیزر شده سست شده و می ریزد.

در فواصل جلسات لیزر درمانی توصیه می‌شود که موها صرفاً تراشیده شده و یا از کرم های موبر استفاده گردد. در این فاصله باید از کندن موها، بند انداختن و اپیلاسیون خودداری شود.

بعد از هر جلسه لیزر درمانی برای جلوگیری از تغییر رنگ پوست (لکه های تیره یا روشن )بیماران باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنند و از کرم های ضد آفتاب با عیار حفاظتی SPFمناسب استفاده نمایند. افرادی که به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید برنزه شده اند نباید لیزر شوند.

ضمنا بهتر است افرادی که برای جوش صورت داروی آکوتان مصرف می کنند تا پایان دوره درمان لیزر نشوند.

عوارض لیزر موهای زائد

نکته مهم آن است که فقط نوع دستگاه لیزر تضمین کننده نتیجه درمان نیست بلکه عامل مهم تر تجربه و دانش پزشک است . لیزر موهای زائد حتما باید توسط متخصصان پوست و مو و در مراکز درمانی مجهر به انواع مختلف دستگاه ها صورت پذیرد. متخصصان پوست و مو نسبت به ساختمان مو و مراحل رشد مو در نقاط مختلف بدن و فیزیك لیزراگاهی کامل دارند. استفاده از لیزرموهای زائد توسط افراد غیر متخصص می تواند با عوارض ناخوشایندی مانند لک های پوستی ،سوختگی شدید ، اسکار یا جوشگاه ،تاول ،زخم و کبودی و فولیکولیت همراه باشد. این عوارض به ویژه در پوست های تیره محتمل تر است.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیستر و نوبت دهی با شماره 02188809003 تماس حاصل کرده و یا از طریق فرم زیر ثبت نام کنید. همچنین در صورتی که امکان حضور در کلینیک را ندارید می توانید از طریق تلگرام و واتساپ با شماه 09127909003 در ارتباط باشید