عوارض و خطرات کاشت مو

کاشت مو یا پیوند مو به تکنیکی گفته می شود که در آن ریشه های مو (گرافت مو) به طرق مختلف از ناحیه دهنده یا اهدا کننده به ناحیه گیرنده یا فضایی که خالی می باشد منتقل و کاشته می شود . معمولا پس از گذشت مدت خاصی از انجام کاشت مو (حدودا 3 ماه) موهای کاشته شده جوانه می زنند و بعد از حدود 1 سال پس از کاشت ، مو پر می شود.


عوارض جانبی بالقوه یا سختی های جراحی کاشت مو

ممکن است برخی از عوارض جانبی جزیی یا مشکلات موقتی مرتبط با جراحی کاشت مو پس از انجام این عمل اتفاق بیفند که این موارد عبارتند از: تورم ، خون ریزی ، درد ، بی حسی ، عفونت ، ریزش موهای از قبل موجود ، سکسکه ، خارش ، زخم کلوئید ، کیست ها و از بین رفتن گرافت های از دست رفته. اما در صورتی که پیوند مو به وسیله جدیدترین متد دنیا همچون کاشت مو به روش SUT صورت بگیرد این عوارض به کمترین میزان خود خواهد رسید و شاید اصلا به وقوع نپیوندد.


التهاب و ورم بعد از کاشت مو

کمی تورم خفیف بعد از عمل ممکن است ایجاد شود و این امری طبیعی است. به ندرت ، به مدت چند روز پس از کاشت مو ممکن است تورم پیشانی وجود داشته باشد. تورم پیشانی دو تا چهار روز پس از کاشت وجود دارد که روز پنجم یا ششم از بین خواهد رفت.همچنین ایجاد تورم و کبودی در پلک های پایین ممکن است طی هفته اول بعد از کاشت مو اتفاق بیفتد. تقریبا 1 درصد رخ دادن کبودی چشم در کاشت مو به روش های جدید وجود دارد. در صورتی که پس از انجام کاشت مو تورم زیادی داشتید، لطفا با کلینیک کاشت موی خود تماس بگیرید.


خونریزی بعد از کاشت مو

در روش های قدیمی شاهد خونریزی در ناحیه جراحی خواهیم بود .خونریزی جزیی پس از جراحی در ناحیه دهنده بخیه شده ممکن است رخ دهد. در صورت وقوع این اتفاق ، سر خود را بالا نگه دارید و چندین گاز پانسمان روی ناحیه قرار دهید و فشار ثابتی با کف دست به مدت 10 دقیقه روی ناحیه اعمال کنید. خونریزی مداوم در تقریبا یکی از چند صد مورد رخ می دهد و تقریبا همیشه بخیه زدن اضافی مورد نیاز است.


در صورتی که یک گرافت از جای خود بیرون آید، ممکن است ناحیه برش خونریزی کند. اگر این اتفاق بیفتد، با یک پارچه به آن ناحیه فشار مختصر وارد کنید. اگر این تلاش ها خونریزی را متوقف نکنند لطفا با کلینیک تماس بگیرید. در روش های جدید پیوند مو همچون کاشت مو به روش SUT کمترین میزان خونریزی را شاهد هستیم. در این روش نیازی به انجام جراحی و بخیه وجود نداشته و برداشت مو توسط دستگاه های اتوماتیک انجام می شود.


درد بعد از عمل

بر خلاف چیزی که بسیاری از افراد اعتقاد دارند ، در طول عمل جراحی واقعی کاشت مو ، درد بسیار کم است.البته در صورت انجام روش های جدید کاشت مو این موضوع صدق می کند. درد پس از عمل برای چند روز اول بعد از روش FUT نواری وجود دارد و بیماران ممکن است نیاز به داروهای ضد درد برای شب اول بعد از عمل داشته باشند. روش های SUT و FUE  معمولا حتی در در طول شب اول هیچگونه دردی به همراه ندارند.


ایجاد بی حسی سر

بی حسی اتفاق افتاده در ناحیه سر گذرا بوده و ممکن است ال 18 هفته ادامه داشته باشد.این اتفاق در روش های کاشت مو FIT و FUT اتفاق می افتد که در نواحی انجام جراحی برای برداشت مو و بخیه بیشتر است.اما به طور کلی این موضوع آزار دهنده نمی باشد.


عفونت بعد از کاشت مو

در صورتی انجام کاشت مو به صورت صحیح و اصولی صورت گیرد و با استفاده از رعایت مسائل بهداشتی و تجهیزات مناسب کلینیک کاشت مو انجام گیرد ، احتمال ایجاد عفونت غیر معمول می باشد و تنها در یکی از چندین هزار مورد احتمال وقوع دارد. عفونت به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. با این حال، اگر متوجه قرمزی، حساسیت یا درد موضعی قابل توجهی شدید، لطفا با کلینیک تماس بگیرید. ایجاد عفونت در صورت برطرف شدن به موقع بر کاشت مو تاثیری نخواهد گذاشت. رایج ترین علائم عفونت ایجاد چرک در نواحی فولیکول ها ، خارش بیش از حد ، ایجاد خونریزش شدید و افزایش تورم گرافت های مو و یا نواحی برداشت مو می باشد.


برای عدم ایجاد عفونت و مقابله با آن پس از کاشت مو می بایست کلیه دستورالعمل های بهداشتی را که توسط پزشک متخصص ارائه می گردد و در کنار آن مسائل بهداشتی و مراقبت های بعد از کاشت مو را به صورت صحیح انجام دهید.


ریزش موهای قبلی بعد از کاشت مو

ریزش موهای قبلی فرد بعد از انجام کاشت مو بسیار نادر می باشد و در صورت بروز این اتفاق ممکن است علت ایجاد شوک به موها بوده و با گذشت زمان برطرف می شود. البته در شیوه های سنتی کاشت مو شاهد بروز بیشتر این اتفاق خواهیم بود.


ایجاد سکسکه بعد از عمل کاشت مو

در 5% از افرادی که اقدام به انجام کاشت مو می نمایند احتمال بروز سکسکه وجود دارد و طی گذشت چند ساعت برطرف خواهد شد.علت اصلی بروز این اتفاق هنوز به طور دقیق شناخته نشده است اما ممکن است این موضوع به دلیل نازک شدن و کاهش پوست سر رخ دهد.


خارش پوست سر بعد از کاشت مو

بروز مقدار کمی از خارش در انواع روش های کاشت مو اموری طبیعی بوده و با گذشت مدت زمان کوتاهی برطرف می شود.این موضوع کمتر باعث رنج فرد می شود مگر در حالتی که فرد دچار عفونت شده باشد. این موضوع بعد از شامپو زدن و شستن مو به صور کامل برطرف خواهد شد.


ایجاد کیست در پوست سر

در روش های سنتی کاشت مو احتمال ایجاد یک یا چند کیست در پوست سر وجود دارد ( در ناحیه گیرنده که گرافت های زیادی کاشته شده است) اما این موضوع جای نگرانی نداشته و با گذشت مدت زمان کوتاهی از بین خواهند رفت.قطر این کیست ها نهایتا 2 تا 3 سانتی متر است و هم اندازه جوش های ساده هستند.


ایجاد زخم بعد از کاشت مو

در روش های قدیمی وهمچون کاشت مو به روش های سنتی شاهد ایجاد زخم و اسکار بر روی پوست سر بودیم که جز عوارض کاشت مو به روش های FIT و FUT می باشد.به طور کلی بریده شدن پوست سبب ایجاد فرآیندی به نام فیبروز می شود که بدن انسان با انجام این کار شروع به بستن و ترمیم زخم می کند. مناطق در حال بهبودی در نواحی کاشت مو معمولا بسیار کوچک هستند به طوری که فیبروز عملا غیر قابل کشف است. روش های کاشت مو برای ایجاد یک ظاهر طبیعی طراحی شده اند. در اکثر موارد، میکرو تکنولوژی ها که در حال حاضر توسط Blackrock مورد استفاده قرار می گیرند، خط موی تعمیر شده را عملا غیر قابل مشاهده می کنند.


کلویید اسکار

کلویید اسکار Keloid Scarring یک زخم غیرطبیعی است که خارج از مرز محل اصلی آسیب پوست رشد می کند. این یک غده برآمده و نامعلوم پوست در ناحیه پوست آسیب دیده است. این موضوع فقط در افراد pre-disposed اتفاق می افتد و حتی به ندرت (1 در 1000 مورد) این زخم می تواند باعث ایجاد اثر شیاردار شود.


خطرات کاشت مو به روش های رایج و سنتی

اگرچه کاشت مو ایمن و بدون خطر است اما گاهی مواقع برخی بیماران با چند عارضه کوتاه مدت و موقتی ممکن است روبرو شوند. که آگاهی داشتن در مورد آنها می تواند به کاهش نگرانی بیمار کمک کند. یکی از این عوارض خونریزی جزئی در محل برداشت مو یا به اصطلاح در محل دهنده است که با فشار دادن بند می آید اما اگر بیماری مشکل انعقاد خون دارد باید قبل از انجام کاشت مو حتما این مساله را تیم پزشکی کاشت مو در میان بگذارد. برخی عوارض دیگر مانند ورم کردن سر و گاهی زیر چشم بیمار، کوبیدگی سر، سردرد و خارش نیز ممکن است بعد از کاشت مو ایجاد شود که همگی زودگذر است و جای نگرانی نیست. همچنین ممکن است در اطرف محل برداشت مو زخم شدگی ایجاد شود و پوسته هایی تشکیل شود که معمولا پس از شستشوی روزانه سر با شامپو این پوسته ها بعد از مدتی می ریزد. بی حسی نواحی از سر نیز شایع است و معمولا پس از 2 تا 3 ماه برطرف می شود.


بهترین و جدیدترین روش کاشت مو کدام است؟

جدیدترین و موفق ترین روش کاشت مو SUT می باشد که این روش آخرین متد پیوند مو به شمار می رود . تفاوت این روش با روش های رایج و سنتی همانند FIT و FUT در این می باشد که در این متد تا 14000 تار موی واقعی را در یک جلسه می توان برداشت کرد و اقدام به کاشت نمود. همجنین برداشت در این روش با دستگاه انجام می شود که بدون جراحی ، بدون درد ، بدون بیهوشی بوده و همچنین دوران نقاهت و عوارض نخواهد داشت.