روش های اصولی شانه زدن مو

روزانه 2 تا 3 بار برس یا شانه زدن مو کافی است از این بیشتر کشش وارده بر مو در دراز مدت سبب آسیب به مو می شود (مثل موخوره ، شکسته شدن و گاهی کم پشتی موها)قبلا معتقد بودند که برس زدن زیاد مو و ماساژ مرتب پوست سر میزان جریان خون رسیده به مو را زیاد کرده و موجب تقویت آن میگردد ولی در حال حاضر این مطلب رد شده است. تبلیغاتی که وجود دارد مثل شانه و برس لیزری ، افزایش رشد موها با برس مخصوص و یا شانه یا طب سوزنی کذب محض می باشد.


برس ایده آل برای شانه کردن موها

برس ایده ال باید دارای موهای نرم ، قابل ارتجاع و با نوک گرد و درشت بوده به طوریکه موها به نرمی در بین آن ها حرکت نموده و کشیده نشود بهتر است از شانه یا برسی استفاده شود که الکتریسیته ساکن ایجاد نکند(شانه یا برس فلزی نوک تیز خوب نیست)


شانه باید از پلاستیک قابل ارتجاع ساخته شده باشد و نوک دندانه های شانه بایستی گرد و عریض و اتصال بین دندانه ها درست در مرکز هر دندانه بوده و همچنین فواصل دندانه ها متناسب و جنس آنها انعطاف پذیر و نرم باشد تا دندانه ها به راحتی بین موها حرکت نمایند (شانه های چوبی مناسب نیستند)


از برس و شانه زدن موهای خیس خوداری کنید زیرا موی خیس خاصیت ارتجاعی بیشتری داشته و لذا تحت کشش و دندانه های شانه یا برس احتمال اسیب رسیدن به موها افزایش می یابداین مسله در مراقبت های بعد از کاشت مو و یا ترمیم مو با موهای کاملا طبیعی صدق می کند که نباید از شانه یا برس های غیر فلزی و سوزن های پلاستیکی بدون محافظ و محکم استفاده کرد زیرا آسیب جدی به مو می زنند.کارشناسان مرکز تخصصی کاشت مو سینا(رنسانس) بر این باورند که بهترین برس یا شانه برای موهای کاشته شده و یا ترمیم شده برس یا شانه پلاستیکی با دندانه های نرم و با محافظ می باشد.


عوارض بستن موی سر

خانم ها از سنجاق یا تل های کشی و پلاستیکی برای نگه داشتن موهای خود در یک محل استفاده می کنند. این وسایل به دلیل عملکرد مخصوص خود موجب کشیده شدن موها شده و لذا در دراز مدت باعث شکسته شدن و ریزش مو در منطقه مورد استفاده می گردند.سنجاق سر باید صاف ، نرم و دارای نوک گرد باشد. تل سر از نوع لاستیک کشی ممنوع است قسمتی از تل سر که در تماس مستقیم با موها است بایستی نرم و اسفنجی باشد تا حداقل کشش به موها وارد شده و در ضمن خود تل هم تا حد امکان شل بسته شود.


بهتر است محل استقرار تل و سنجاق سر در بین موهای سر بصورت مرتب عوض شود تا یک مکان خاص همیشه دچار آسیب به موها نگردد.محکم بستن موها با تل یا کش سر در طولانی مدت موجب عقب رفتن خط موی جلوی سر و لذا بلند شدن پیشانی می شود.


حالت دادن به مو

تقریبا تمامی افراد قبل از خارج شدن از خانه جلوی آینه می رویم و سعی بر حالت دادن موهایمان داریم و وقت زیادی را صرف حالت دادن موهایمان می کنیم .گاهی اوقات هم برای بهره گیری از مدل های روز دنیا وقت و هزینه زیادی را صرف می کنیم که از مد روز هیچگاه عقب نمانیم.


برای مدل دادن به موهایمان به لوازم آرایشی نیازمندیم که به کمک این لوازم به خواسته مان برسیم.لوازمی مانند : ژل ، تافت ، انواع موس های حجم دهنده ، کتیرا ، واکس مو و ... بدین منظور که حجم موهایمان زیاد تر شود اما متاسفانه ضررها و آسیب های آن ها از سود رسانی شان بیشتر است که همین امر باعث شده که متخصصان و پزشکان این لوازم را توصیه نکنند.مواد تشکیل دهنده این حجم دهنده ها اغلب استفاده از الکل و پلیمر است که باعث سفت شدم موها می شود.


خاصیت پلیمر این است که وزن موها را بیش از حد سنگین تر می کند و الکل هم در نهایت مو را به درجه ای می رساند که رطوبت در آنها صفر شود.اما برای کسانی که هنوز هم اصرار به استفاده از این مواد و لوازم را دارند توصیه می شود که بعد از استفاده حتما موهای خود را با شامپوهای شفاف کننده شست شو دهید.


خشک کردن مو

برای خشک کردن موها پس از استحمام بهتر است اجازه دهید آن ها به حالت طبیعی خشک شده و در صورت استفاده از حوله آن را فقط به مو فشار داده و از مالش شدید اکیدا خوداری کنید.سشوار کردن در صورتی که از باد خیلی داغ استفاده نشود ، فاصله سشوار از موها بیشتر از بیست سانتیمتر باشد و استفاده از آن از هفته ای یکی دوبار تجاوز نکند ، ممانعتی ندارد. یادتان باشد که نباید تا خشک شدن کامل موها سشوار کردن را ادامه دهید در حین سشوار کردن موها با برس نبایستی دندانه های برس خیلی داغ شوند زیرا به موها اسیب وارد می کنند. سشوار کشیدن موهای خیلی خیس کار درستی نبوده و آسیب حرارتی زیادی به موها وارد می کند لذا بایستی ابتدا موها را تا حد امکان خشک کرده و رطوبت باقیمانده را با سشوار رفع نماییم.


در هنگام خشک کردن موهای خیس از برس زدن خشن آن ها خودداری کنید و بهتر است در این مواقع اصلا برس یا شانه زده نشده و از حرکات انگشتانتان برای حالت دادن به موها استفاده شود.