روش‌های مختلف کاشت و پیوند مو


 

ریزش مو همیشه به عنوان یکی از نگرانی‌های بزرگ برای آقایان و خانم‌ها مطرح بوده است و افراد زیادی را علاقمند به استفاده از روش‌ها و عمل‌های مختلف برای داشتن موهای پُرپشت‌تر نموده است. پیوند مو یک عمل جراحی است که طی آن، واحدهای فولیکول مو از قسمتی از پشت یا اطراف سر که اصطلاحاً ناحیه اهدا کننده نامیده می‌شود، برداشته شده و در قسمتی از سر که مشکل طاسی یا ریزش مو پیدا کرده است و اصطلاحاً ناحیه پذیرنده نامیده می‌شود، کاشته می‌شوند. در حال حاضر جدیدترین و کارآمدترین روشی که برای پیوند مو وجود دارد، روش SUT می‌باشد. در صورتی که این عمل به روش صحیح خود انجام شود، نزدیک به 100% از فولیکول‌هایی که در این روش برداشته می‌شوند، می‌توانند زنده بمانند و بعد از کاشته شدن در ناحیه پذیرنده هم رشد سالم و طبیعی داشته باشند. طول عمر زیاد و حالت کاملاً طبیعی موهای پیوندی باعث می‌شود که حتی آرایشگر شما هم نتواند تفاوت بین آنها با موی طبیعی شما را تشخیص دهد.

تصمیم‌گیری در مورد انجام عمل کاشت مو، کار ساده‌ای نیست. ما در مرکز موی رنسانس به خوبی درک می‌کنیم که اتخاذ چنین تصمیمی تا چه حد می‌تواند دشوار و مهم باشد. مسلماً برای هر خانم یا آقایی این می‌تواند تصمیم سخت و مهمی باشد. شما می‌توانید با شرکت در یک جلسه مشاوره تکمیلی با یکی از متخصصین پیوند مو در مرکز موی رنسانس، تمامی اطلاعات مورد نیاز خود و هر آنچه که در مورد پیوند مو و مزایای درازمدت آن اهمیت دارد را به دست آورید. در جلسه مشاوره، متخصصان ما به همه پرسش‌هایی که ممکن است برای شما مطرح باشد به طور دقیق پاسخ می‌گویند و به شما کمک می‌کنند تا تصمیم درستی در مورد انجام عمل پیوند مو بگیرید. متخصصان ما همچنین روش مناسبی را که با شرایط اختصاصی شما مناسبت داشته باشد، به شما توصیه می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت مشاوره می‌توانید از طریق شماره ...................... با ما تماس بگیرید.

 

کاندیداهای مناسب برای عمل کاشت مو

علی‌رغم آنکه عمل کاشت مو بیشتر برای آقایان انجام می‌شود، اما این عمل منحصر به فقط آقایان یا فقط خانم‌ها نیست. متخصصین پیوند مو تنها افرادی هستند که صلاحیت لازم برای تعیین یک کاندیدای مناسب جهت انجام عمل کاشت مو را دارند. این امر تا حد زیادی به شدت ریزش مو و مقدار موی قابل دسترس در ناحیه اهدا کننده بستگی دارد.

روش‌های مختلف کاشت و پیوند مو

روش‌‌های متعددی برای انجام عمل کاشت مو وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آنها که در مرکز موی رنسانس انجام می‌شود عبارتند از:

کاشت مو به روش FUE

روش FUE یا "برداشت واحد فولیکولی" (Follicular unit extraction) یک روش کاشت مو است که در آن فولیکول‌های حاوی یک تا چهار تار مو از قسمت پشت یا بغل سر که تراکم فولیکول‌ها در آن بالاتر است، برداشته شده و در قسمت‌های دلخواه در جلوی سر کاشته می‌شوند تا ظاهری طبیعی و پُرپشت پیدا کند.

کاشت مو به روش FUT

روش FUT یا "پیوند واحد فولیکولی" (Follicular unit transplant) روش دیگری برای کاشت مو است که با استفاده از میکروسکوپ‌های پُرتوان انجام می‌شود. در این روش میکروسکوپ به بهبود عملکرد پیوند و تأمین پوشش بیشتر و یکنواخت‌تر مو کمک می‌کند و منجر به کسب نتایج بهتری از این عمل می‌شود. علاوه بر آن، میکروسکوپ برای افرادی که رنگ موی روشن یا جوگندمی دارند، کارآیی بسیار زیادی دارد. وقتی که مو در محل مورد نظر کاشته شد، به صورت مجموعه‌هایی متشکل از یک تا چهار تار مو رشد خواهد کرد.

کاشت مو به روش SUT

روش SUT به عنوان تحولی در عرصه کاشت و پیوند مو شناخته می‌شود که از طریق آن، کاشت مو بدون باقی گذاشتن هیچ گونه جای زخم بر روی سر انجام می‌شود. این روش نوآورانه که تأییدیه FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) را نیز دارا می‌باشد، برای درمان ریزش مو در آقایان و خانم‌ها کارآیی بسیار بالایی دارد. روش SUT که در حال حاضر در پیشرفته‌ترین مراکز پیوند مو در دسترس می‌باشد، به عنوان روشی شناخته می‌شود که نتایج کاملاً طبیعی و غیر قابل تشخیص از موی طبیعی در خانم‌ها و آقایان حاصل می‌کند.

مزایای روش SUT

  • یک عمل بدون درد و با حداقل تهاجم می‌باشد.
  • هیچ نیازی به استفاده از تیغ جراحی و بخیه ندارد.
  • دوره بهبودی بعد از عمل بسیار کوتاه است و روز بعد از عمل می‌توان به محل کار بازگشت.
  • رشد موها به صورت دائمی خواهد بود.
  • قسمت‌های بزرگی از پوست سر را تنها در یک جلسه پُر می‌کند و نتایجی کاملاً طبیعی حاصل می‌کند.
  • هیچ گونه جای زخم خطی بر روی پوست سر باقی نمی‌گذارد.
  • هیچ گونه ناراحتی و عوارضی از قبیل کشیدگی و بی‌حسی پوست را به دنبال ندارد.
  • تحولی در درمان ریزش مو محسوب می‌شود.

کاشت مو به روش BHT

روش BHT یا پیوند موی بدن (Body Hair Transplant) که با عنوان BHHT یا پیوند مو از بدن به سر (Body Hair to Head Transplant) نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های کاشت مو است که با استفاده از همان تکنیک FUE انجام می‌گیرد، با این تفاوت که ناحیه اهدا کننده در اینجا پشت سر نیست، بلکه فولیکول‌های مو از قسمت‌های دیگر بدن برداشت می‌شوند. در واقع در این روش، قسمت‌های مختلف بدن از قبیل ریش، سینه، کمر، شکم، پاها و دست‌ها می‌تواند به عنوان ناحیه اهدا کننده باشد. پس از آنکه گرافت‌های مو از هر یک از این قسمت‌ها برداشته شد، در قسمتی از سر که دچار طاسی یا ریزش مو شده است، کاشته می‌شوند.

روش کار در زمان عمل کاشت مو

1. بیمار برای انجام عمل آماده می‌شود

در زمان انجام عمل پیوند مو، فولیکول‌های مو از قسمتی از پشت سر که به صورت ژنتیکی در برابر ریزش مقاوم است، برداشته می‌شود و سپس در قسمت‌هایی از جلو سر که دچار طاسی یا ریزش مو شده است، کاشته می‌شود.

2. موی ناحیه اهدا کننده کوتاه می‌شود

قبل از انجام عمل، موی ناحیه اهدا کننده که موهای پیوندی به روش جراحی از آن برداشت خواهد شد، کوتاه می‌شود.

3. ناحیه اهدا کننده برای انجام عمل آماده می‌شود

وقتی که ناحیه اهدا کننده تمیز و موی آن کوتاه شد، با استفاده از بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌شود.

4. بافت از ناحیه اهدا کننده برداشته می‌شود

قسمتی از پوست سر در ناحیه اهدا کننده که حاوی فولیکول‌های مقاوم به ریزش می‌باشد، از طریق جراحی برداشته می‌شود.

5. زخم ناحیه اهدا کننده با بخیه بسته می‌شود

قسمتی از پوست سر در ناحیه اهدا کننده که حاوی فولیکول‌های مقاوم به ریزش می‌باشد، از طریق جراحی برداشته می‌شود.

6. موی بلند اطراف زخم شانه می‌شود تا روی بخیه‌ها را بپوشاند

وقتی که موی اطراف زخم موجود در ناحیه اهدا کننده شانه می‌شود، روی بخیه‌ها را می‌پوشاند و این بخیه‌ها دیگر دیده نمی‌شوند.

7. بافت برداشته شده از ناحیه دهنده به قطعات کوچک حاوی گرافت‌های فولیکولی تقسیم می‌شود

در این مرحله بافت برداشته از ناحیه دهنده توسط تکنسین‌های جراحی و در زیر میکروسکوپ به قطعات کوچک‌تری نقسیم می‌شود و واحدهای فولیکولی موجود در آن برای پیوند آماده‌سازی می‌شود.

8. ناحیه پذیرنده برای پیوند آماده می‌شود

در این مرحله ابتدا ناحیه پذیرنده با بی‌حسی موضعی بی‌حس شده و برای کاشت فولیکول‌های جدید مو آماده می‌شود. برای ناحیه پذیرنده هیچ نیازی به کوتاه کردن یا تراشیدن موها وجود ندارد.

9. بریدگی‌های کوچکی در ناحیه پذیرنده زده می‌شود

در این مرحله، بریدگی‌های ریزی به شکل نامنظم و مطابق با الگوی طبیعی رشد موها در ناحیه پذیرنده ایجاد می‌شود. سپس گرافت‌های فولیکولی با دقت در داخل این بریدگی‌های ریز قرار داده می‌شوند.

10. گرافت‌ها در داخل بریدگی‌ها جایگذاری می‌شوند

واحدهای فولیکولی که برای پیوند آماده شده‌اند، به آرامی در داخل بریدگی‌های ایجاد شده در ناحیه پذیرنده قرار داده می‌شوند.

11. گرافت‌ها با تراکم‌های مختلفی کاشته می‌شوند

معمولاً کوچک‌ترین گرافت مو همراه با دو گرافت دیگر در جلوترین قسمت خط رویش مو قرار داده شده و سه یا چهار گرافت در پشت آن قرار می‌گیرد.

12. شرایط بیمار بعد از پایان عمل پیوند مو

بلافاصله بعد از آنکه عمل کاشت مو به پایان رسید، بر روی سر بیمار صدها زخم خیلی ریز و تارهای موی کوتاهی که از داخل آنها بیرون زده است، دیده می‌شود.

بعد از عمل کاشت مو

پس از آنکه عمل کاشت مو به پایان رسید، یک سری دستورات و داروهای مخصوص در اختیار شما گذاشته می‌شود و سپس می‌توانید مرخص شوید. اغلب افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، می‌توانند چند روز بعد از انجام عمل به محل کار خود باز گردند. اگر هر گونه ورم و خون‌مردگی در محل کاشت مو اتفاق بیفتد، بیشتر در روز سوم بعد از عمل و بعد از آن خواهد بود. معمولاً بیمار ناراحتی خفیف تا ملایمی را در ناحیه اهدا کننده احساس می‌کند، اما در ناحیه پذیرنده درد چندانی احساس نمی‌شود.

فعالیت‌های فیزیکی شدید را باید برای 7 تا 10 روز بعد از عمل کاشت مو به تأخیر انداخت. بلافاصله بعد از آنکه فولیکول‌های مو در محل جدید کاشته شدند، وارد فاز استراحت می‌شوند که در طی آن، این فولیکول‌ها هیچ رشدی نخواهند داشت. این مرحله در حدود 3 ماه به طول می‌انجامد. پس از این مدت، موهای جدید شما شروع به رشد می‌کند، اما تقریباً 5 ماه طول می‌کشد تا این موها رشد و نمو کافی کرده و نتایجی که انتظار داشته‌اید را بتوانید مشاهده کنید. نکته بسیار مهمی که باید به خاطر داشته باشید، در مورد سرعت رشد موها می‌باشد. سرعت رشد موها در بعضی از افراد خیلی زیاد و در بعضی دیگر ممکن است خیلی کم باشد. بنابراین نتایج نهایی این عمل را نمی‌توان تا حداقل یک سال بعد از آن به طور کامل ارزیابی نمود.

هزینه عمل کاشت مو

هزینه عمل کاشت مو بسته به روش مورد استفاده در افراد مختلف متفاوت است و به ازای تعداد گرافت مورد نیاز برای هر فرد تعیین می‌شود.

برخی پرسش‌های مطرح در مورد عمل کاشت مو

قبل از انجام عمل پیوند مو چه کارهایی باید انجام دهم؟

توصیه می‌کنیم که شب قبل از عمل، خیلی خوب و راحت بخوابید، سیگار نکشید، مشروبات الکلی مصرف نکنید و صبحانه سالم و مفصل بخورید. معمولاً از شما خواسته می‌شود که از چند روز قبل از عمل از مصرف داروی آسپرین خودداری کنید. در صورتی که به راهنمایی‌ها و دستورات دیگری نیاز باشد، پزشک یا همکاران او در کادر پزشکی این توصیه‌ها را بر اساس شرح حال و سوابق پزشکی هر بیمار در اختیار او می‌گذارند.

آیا عمل پیوند مو درد دارد؟

قبل از آنکه عمل پیوند مو شروع شود، قسمت‌های درگیر در این عمل با استفاده از بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌شود تا بیمار احساس راحتی و آرامش داشته باشد. بعد از پایان عمل نیز داروهایی برای بیمار تجویز می‌شود تا از ناراحتی و عوارض بعد از عمل جلوگیری شود. بنابراین پاسخ این پرسش شما آن است که خیر، این عمل درد ندارد.

آیا نتایج عمل پیوند مو حالت طبیعی خواهد داشت؟

اگر عمل پیوند مو به شیوه صحیح خود انجام شود، نتایج فوق‌العاده‌ای به دنبال خواهد داشت که حتی آرایشگر شما هم قادر به تشخیص آن نخواهد بود. دقیقاً به همین علت است که بر انتخاب یک مرکز پیوند موی خوب برای انجام این عمل تأکید زیادی می‌شود.

عمل پیوند مو چه مدت زمان می‌برد؟

این عمل معمولاً یک روز کامل زمان می‌برد، به طوری که مقدمات آن از صبح شروع می‌شود و اواخر بعدازظهر به پایان می‌رسد. در فاصله بین مراحل این عمل، بیمار می‌تواند برخیزد و راحت باشد.

برای کاشت مو در هر فرد، به چند گرافت پیوندی نیاز است؟

این کاملاً به شدت طاسی و ریزش مو در آن فرد و نیز به تراکم موی دلخواه او بستگی دارد.

دوره بهبودی بعد از عمل چگونه است؟

بیمار معمولاً در عرض یک تا دو روز بعد از انجام عمل پیوند مو، بهبود پیدا می‌کند. زخم‌های موجود در پوست سر نیز خیلی کوچک هستند و به سرعت خوب می‌شوند. ممکن است که تا چند روز بعد از عمل، کمی بی‌حسی و سوزش مختصر در پوست سر احساس شود.

آیا موهای جدید فوراً رشد می‌کنند؟

رشد موهای جدید به 3 تا 5 ماه زمان نیاز دارد. در اوایل دوره رشد هم این موها رشد کند و ضعیفی دارند، اما بعد از مدتی رشد آنها زیاد شده و پُرپشت می‌شوند. بعد از گذشت حدود یک سال از عمل کاشت مو، موهای جدید کاملاً رشد عادی و طبیعی داشته و برای همیشه رشد خود را حفظ خواهند کرد.

آیا نتایج عمل کاشت مو به صورت دائمی خواهد بود؟

بله، موهای کاشته شده به صورت دائمی و برای همیشه به رشد طبیعی خود ادامه خواهند داد.