آیا کمبود گلوتامین می تواند باعث ریزش مو شود؟

دیدن تارهای مو بر روی بالش و یا هنگام شانه کردن باعث نگرانی ما می شود. همه ما به دنبال این موضوع هستیم که علل ریزش مو چیست. ریزش مو می تواندعوامل ارثی یا محیطی داشته باشد. یکی از علل ریزش مو کمبود ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل هایی است که بدن برای تقویت ارتباط فولیکول با پوست سر و ضخیم کردن رشته های مو به آن ها نیاز دارد. یکی از این مواد اسید امینه گلوتامین است که در رشد و تقویت موها تاثیر بسزایی دارد. بنابراین کمبود گلوتامین می تواند منجر به ریزش مو شود.


عوامل بسیاری وجود دارند که در ریزش مو ایفای نقش می کنند. با این حال کمبود ویتامین ها و آمینو اسیدهای ضروری مو می توانند فرایند ریزش مو را سرعت داده و حتی از رشد مجدد آنها جلوگیری کند. به همین دلیل قویا توصیه می شود که قبل از شروع درمان ریزش مو رژیم غذایی خود را کنترل کنید و مطمئن شوید که تمام مواد مغذی مناسب را دریافت می کنید. آمینواسید ها از جمله گلوتامین ترکیبات آلی هستند که نقش کلیدی را در وضعیت کلی سلامتی و تندرستی ایفا می کنند. برخی از آنها مانند آمینو اسید های ضروری را تنها می توان بطور مستقیم جذب کرد. سایر آن ها مانند گلوتامین را می توان از ترکیبات دیگر (مانند پروتئین) بدست آورد.


آمینواسید ها در رشد مو نیز نقش دارند. در حقیقت، کراتین (جز اصلی مو) متشکل از چند آمینو اسید مختلف (مانند سیستئین، آرژنین و لیزین) می باشد. کراتین همراه با این آمینو اسید ها می تواند یک ساختار قوی بسازد که به فولیکول های مو نفوذ می کند. در اینجا نشانه ی کمبود گلوتامین مشاهده می شود که می تواند دلیل ریزش مو باشد.


گلوتامین چیست؟

گلوتامین یک آلفا-آمینو اسید است که در بسیاری از عملکرد های بیوشیمیایی بدن نقش ایفا می کند. این عملکرد ها شامل سنتز پروتئین، سنتز چربی، انرژی سلولی (همراه با گلوکز) و تنظیم تعادل اسید و باز در کلیه ها می باشند.
گلوتامین یک آمینو اسید غیر ضروری در نظر گرفته می شود، اما در صورتی که بافت ها در حال رشد یا ترمیم باشند، می توانند لازم شود. این حالت در حین آسیب دیدگی ها و در طول رشد متداول است.
برای انسان ها، گلوتامین از فروگشت پروتین های غذا به دست می آید. در برخی افراد ممکن است دریافت مکمل گلوتامین ضروری باشد. هرچند توسط بسیاری از ورزشکاران نیز به عنوان مکمل مصرف می شود (بخصوص بدنسازان و ژیمناستیک کار ها).


برای سال ها، نقش گلوتامین در ریزش مو مورد بحث بوده است. آیا مصرف آن سودمند است یا واقعا می تواند باعث آسیب می شود؟ پاسخ این است که همه چیز باید در حد اعتدال باشد. گلوتامین یک ماده مغذی مهم است. بدون پایه مناسب مواد مغذی، عملکرد بدن مختل شده و متناسب با آن واکنش نشان می دهد.


مقادیر نا مناسب گلوتامین می تواند در اثر استرس، آسیب، بیماری یا پیری باشد. از این رو، بیشتر افراد در بخشی از زندگی خود دچار کمبود گلوتامین خواهند شد.


گلوتامین و ریزش مو

مو متشکل از آمینواسید های بسیاری مانند سیستئین، لیزین و آرژنین است. هرچند، حتی آمینواسید هایی که بخشی از ساختار مو نیستند می توانند در فرایند رشد مو نقش داشته باشند. یکی از آن ها گلوتامین است.گلوتامین توسط بدن متابولیزه شده و سپس به نواحی مختلف بدن ارسال می گردد. این امر به سنتز شدن پروتئین ها (که برای عملکرد بدن ضروری هستند)، انرژی سلولی و حتی تنظیم اسید و باز در کلیه کمک می کند.
هرچند می تواند به ارسال سولفور به پوست سر که برای رشد موهای سالم لازم است نیز کمک کند. میزان مناسب گلوتامین می تواند مانع ریزش بیشتر مو شده و حتی به رشد مجدد موها کمک کند. کراتین به عنوان جز اصلی سازنده مو حاوی مقادیر زیادی سیستئین است. سیستئین سرشار از سولفور بوده و بنابراین نقش مهمی را در داشتن موهای سالم ایفا می کند.

درمان ریزش مو


هر چند می تواند به ارسال سولفور به پوست سر که برای رشد موهای سالم لازم است نیز کمک کند. میزان مناسب گلوتامین می تواند مانع ریزش بیشتر مو شده و حتی به رشد مجدد موها کمک کند.


علایم کمبود گلوتامین

به عنوان یک ماده مغزی ضروری، کمبود گلوتامین می تواند منجر به چند علامت نا مطلوب شود که عبارتند از:

• کاهش توده عضلانی

• بهبود ضعیف زخم ها

• بازیابی آهسته عضلات (بعد از تمرین)

• یبوست یا اسهال

• اضطراب

• داشتن تمایل به مصرف قند یا الکل


ممکن است این علائم غیر عادی به نظر برسند، اما باید دانست که گلوتامین نقش بسیاری موثری در بدن دارد. هیچ ناحیه ای از بدن نیست که تحت تاثیر این کمبود قرار نگیرد.


خطرات مصرف مکمل گلوتامین

قبل از شروع به مصرف مکمل، بهتر است با پزشک مشورت کنید. برخی از افراد باید در مصرف گلوتامین احتیاط کنند.در بیماران مبتلا به اختلالات روانی یا سابقه ی تشنج، گلوتامین می تواند باعث عوارض جانبی شود. بطور مشابه، افرادی که دچار بیماری های کلیوی یا کبد، سندرم ری یا کلیه های ضعیف هستند باید از مصرف مکمل های گلوتامین خودداری کنند.
اگر در حال حاضر دارویی مصرف می کنید (چه بدون نسخه یا تجویز شده) با پزشک متخصص در مورد عوارض احتمالی آن مشورت کنید. در صورتی که باردار یا در حال شیردهی هستید نیز قبل از مصرف این ماده با پزشک خود صحبت کنید.


چگونگی درمان کمبود گلوتامین

اگر مشکوک به کمبود گلوتامین هستید، مشورت با پزشک مهم است. با این حال چند مورد را خودتان می توانید برای کاهش علایم انجام دهید.


استفاده از مکمل گلوتامین

مکمل های گلوتامین به دو شکل اصلی ارائه می شوند، کپسول و قرص. اگر فکر می کنید که دچار کمبود گلوتامین می باشید، استفاده از این مکمل یکی از راه های آسان برای کنترل وضعیتتان است.


کپسول بهتر است یا پودر؟

نظرها متفاوت هستند و هیچ اطلاعات علمی در این خصوص وجود دارد. اساسا بهتر است مکملی را انتخاب کنید که راحت تر بتوانید بطور مداوم از آن استفاده کنید.گلوتامین را باید فقط با مایعات سرد یا با دمای اتاق مصرف کرد. مایع داغ می تواند گلوتامین را از بین ببرد.برای مصرف مکمل گلوتامین، می توان آن را با معده خالی یا بعد از خوردن استفاده کرد. اگر متوجه ناراحتی معده در اثر مصرف با معده خالی شدید، بعد از غذا خوردن نیز امتحان کنید و علائم را مقایسه نمایید. دوز معمول ۵ تا ۱۰ گرم در روز است (سه دوز مجزا در طول روز).


افزایش مصرف گلوتامین در رژیم غذایی

اگر می خواهید میزان گلوتامین را بطور طبیعی افزایش دهید، افزایش مصرف آن در رژیم غذایی بهترین راه برای این کار است.گلوتامین در غذاهای سرشار از پروتئین یافت می شود. علت آن این است که این مواد غذایی حاوی گلوتامات و اسید گلوتامیک هستند (هر دو در بدن سنتز شده و تبدیل به گلوتامین می شوند).برای افزایش میزان گلوتامین در بدن، مصرف موارد زیر توصیه می شود:

• سوپ استخوان

• گوشت (گاو و مرغ)

• لبنیات (شیر، پنیر، ماست)

• تخم مرغ

• آجیل

• لوبیا و حبوبات

• سبزیجات خام (جعفری، اسفناج، کلم)


سوپ استخوان دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی ضروری مانند کلاژن و سولفور است. خوشبختانه بسیاری از این غذاها را به راحتی می توان به رژیم غذایی معمول اضافه کرد.