اقدامات پیش از انجام کاشت مو

کاشت مو یکی از محبوب ترین و موثر ترین عمل های زیبایی می باشد که تقریبا بین هر 10 فرد حداقل 3 نفر هستند که کاشت مو انجام داده اند. همچنین کاشت مو را می توان به عنوان یکی از پر حاشیه ترین فعالیت های زیبایی خواند چرا که به واسطه تبلیغات گسترده برخی از مراکز کاشت مو باعث شده که انتخاب سخت تر شود.


انتخاب یک مرکز معتبر با دارا بودن امکانات روز دنیا و استفاده از جدیدترین متد ها پیوند مو اولین راه برای انجام این روش زیبایی می باشد.اما نکته ای که پیش از انجام کاشت مو می بایست به آن دقت کرد ، انجام مراقبت ها و توصیه های لازم جهت آماده شدن برای انجام کاشت مو می باشد. در این مقاله به بررسی توصیه های پیش از کاشت مو خواهیم پرداخت.


مراقبت های پیش از کاشت مو

مواردی که در این قسمت ذکر می شود به دقت پیش از انجام کاشت مو می بایست رعایت شود تا روند انجام این روش به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.


1.مصرف داروی خاص

اگر داروی خاصی همچون داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید ، سعی کنید مدت 2 هفته قبل از آن که بخواهید کاشت مو را انجام دهید، مصرف دارو را قطع کنید زیرا چنین داروهایی باعث می شوند تا طی عمل جراحی به مشکل بخورید.


دارو های ضد التهاب : آکسار ، مفنامیک اسید ، مسالامین ، تریاموسینولون و ... هستند و مصرف آن باید با نظر متخصص کاشت مو باشد .

داروهای ضد انعقاد خون : این دارو ها در روند کاشت مو موجب اختلال می گردد. در این خصوص توصیه می شود حتما با متخصص در این باره مشورت گردد ، چرا که این دارو ها رقیق کردن خون را در بر دارند .

ماینوکسیدل : ماینوکسیدیل سبب می شود تا حفره های تار مو بازتر گردند و این حالت در برداشت و کاشت مو ها اختلال ایجاد می کند و مصرف آن باید قطع گردد . شخص با نظر متخصص خود می تواند بعد از کاشت مو از آن استفاده نماید .

مسکن ها : عموما مصرف مسکن ها نیز ممنوع می باشد اما برای اطمینان خاطر بیشتر بهتر است از متخصص کاشت موی خود کمک بگیرید .


در رابطه با دارو ها این نکته را در نظر داشته باشید که متخصص برای قبل از انجام کاشت مو برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند و شما موظف هستید تا آن را در ساعت معین شده میل نمایید تا روند درمانی بهتری را داشته باشید .


2.آرایشگاه نروید

یکی از نکاتی که در مورد افراد داوطلب برای کاشت مو وجود دارد آن است که سعی کنید به هیچ وجه حداقل چند ماه قبل از انجام کاشت مو به آرایشگاه نروید؛ زیرا در برخی از قسمت های سر که بانک موی مناسبی است و یا قسمت هایی که قرار است کاشت انجام شود تغییراتی از لحاظ قد موها انجام خواهد شد. اگر موهای دیگر قسمت های سر را اصلاح نکنید می توانید به وسیله آن ها قسمت خالی شده را تا زمان اتمام جلسات کاشت مو بپوشانید.


3.عدم مصرف ویتامین B یا E

ویتامین های "ب" یا "ای" دو مورد از رقیق کننده های خون هستند که در صورت ایجاد زخم روی پوستتان میزان خونریزی که تجربه خواهید کرد بیشتر از حالت عادی خواهد بود. حداقل یک هفته پیش از انجام عمل کاشت مو این ویتامین ها را مصرف نکنید.


4.عدم مصرف داروی ضد التهاب

پیش از این گفتیم که حدود 2 هفته پیش از انجام عمل کاشت مو از داروهای رقیق کننده استفاده نکنید، اما در خصوص داروهای ضد التهاب این مدت کوتاه تر است و کافی است به مدت یک هفته پیش از انجام کاشت مصرف داروهای این چنینی همچون آسپیرین و...را قطع کنید. البته این قطع مصرف دارو فقط 10 روز طول می کشد و 3 روز پس از انجام کاشت مو می توانید استفاده از داروها را مجددا آغاز کنید.


5.مصرف سیگار

عمل کاشت مو موضوعی نیست که طی یک شب تصمیم به انجام آن بگیرید. مطمئنا از مدتی قبل در خصوص انجام دادن یا ندادن آن فکر کرده اید. در صورتی که می دانید امکان انجام این عمل برایتان زیاد است، سعی کنید از چند ماه قبل از انجام کاشت مو سیگار را ترک کنید.


سیگار به علت وجود مقادیر زیادی نیکوتین در خود باعث تاخیر در التیام زخم ها می شود و می تواند باعث شود که زخم ها یا همان اسکارهای کاشت مو بسیار دیرتر از زمان واقعی خودشان بهبود یابند. اما اگر قادر به ترک سیگار نیستید بهتر است حداقل یک هفته قبل از انجام عمل و دو هفته پس از انجام جراحی سیگار کشیدن را کنار بگذارید.


6.نکات روز جراحی

در روز جراحی برخی از موارد و موضوعات را رعایت کنید. حتما حمام کنید و موهای خود را کاملا بشویید و در صورا امکان از پیراهن های دکمه دار و گشاد استفاده کنید.


7.مصرف مکمل ها قبل از کاشت مو

ویتامین های D وE عموما توصیه نمی شود ، مصرف آسپرین ممنوع است و استفاده از مکمل های باشگاه و بدنسازی حتما باید با متخصص در میان گذاشته شود .


8. بیماری ها

افراد متقاضی باید توجه داشته باشند بیماری هایی مانند دیابت ، صرع ، بیماری های قلبی ، تشنج و ... را حتما با متخصص خود در میان بگذارند تا تداخلی در درمان کاشت مو برای آن ها ایجاد نگردد .


9. رنگ کردن موها قبل از کاشت مو

استفاده از رنگ مو حداقل تا سه روز قبل از انجام کاشت مو ممنوع می باشد. دلیل اصلی این ممنوعیت ، عدم تشخیص رنگ سفیدی مو می باشد که آن این مو را برای کاشت مو نباید برداشت کرد. پس افراد باید به این موضوع توجه داشته باشند.


10.آزمایشات قبل از کاشت مو

• CBC

• FBS

• PT INR – PTT

• HBS Ag

• HCV Ab

• HIV Ab


11.تغذیه پیش از پیوند مو

از مواد غذایی که موجب خونریزی بیشتر برای فرد می شود تا یک هفته قبل از انجام کاشت مو باید پرهیز نمود. موادی مانند سیر ، زنجبیل ، جیینگ و... دارای ممنوعیت می باشند زیرا در نوع درمان و نتیجه تاثیر منفی می گذارند و خونریزی را در محل کاشت افزایش می دهند .


اقدامات روز انجام کاشت مو

یکی از نکات دیگری که باید رعایت شود ، رعایت مواردی در روز کاشت مو می باشد که قطعا بر روند درمان تاثیر خواهند گذاشت .کف سر نباید چرب باشد ، بنابراین موهای خود را به خوبی بشویید و از مصرف مواد حالت دهنده پرهیز کنید .دارو تجویز شده متخصص را به درستی مصرف نمایید .استفاده از عطر و ادکلن ممنوع می باشد .از مصرف چای و قهوه در روز عمل بپرهیزید .رعایت این موارد کوچک تاثیر زیادی در نتیجه و درمان کاشت مو دارد .