مزایا و معایب ترمیم مو به روش پی آر پی

برای هر شخصی مو نقش بسزائی در تکمیل بودن زیبایی و ظاهری او دارد ، به خصوص هنگامی كه بیمار فردی جوانی باشد که ریزش مو در او موجب از دست دادن اعتماد به نفس، آسیب پذیری و فشارهای روحی می شود .این موضوع در روند زندگی او تاثیر گذار می باشد. از مهم ترین عوامل ریزش مو، ریزش موی ارثی و هورمونی بوده که اصولا بهترین راه درمان برای ریزش و طاسی قسمتی از سر، کاشت مو است ولی بهترین راه حل تا سن 21 سال ، درمان مقطعی برای ریزش مو یا همان روش تقویتی می باشد و نباید تا دوره ریزش تکمیل نشده کاشت مو طبیعی را انجام داد بلكه می بایست تحت مشاوره قرار گرفته و بسته به نوع ریزش متد تقویتی توسط پزشک تجویز شود .


پی آر پی PRP چیست؟

شاید بارها و بارها کلمه پی آر پی به گوشتان خورده باشد و در ذهنتان سوال شده که پی ار پی مو چیست و چه کاربردی دارد، در پاسخ به این سوال باید گفت که پی ار پی به معنای پلاسمای غنی شده از پلاکت بوده و از موثرترین درمان های ریزش مو و کم مویی سر است. این روش کاملا طبیعی می باشد زیرا با جداسازی اجزای خون خود فرد و تزریق پلاسما باعث تحریک و کلاژن سازی بخش های آسیب دیده می شود. همچنین درمان PRP پس از انجام کاشت مو به منظور رسیدن به نتایج بهتر و طبیعی تر قابل استفاده می باشد. پیوند موی PRP، برای مردان و زنان مناسب است. این کار در واقع یک کار هنرمندانه غیر جراحی است که برای درمان ریزش مو و یا نازک شدگی مو می توان از آن استفاده کرد.


انواع روش های درمان ریزش مو با پی آر پیPRP چیست؟

متخصصان پوست و مو درمان ریزش مو از طریق پی آر پی را به دو صورت انجام می دهند تا نتیجه حاصل شده طبیعی تر و بهتر باشد، که این دو روش عبارتند از:


PRP: این روش به عنوان ساده ترین روش شناخته می باشد و در آن پلاکت ها و پلاسما های تفکیک شده به وسیله SCALPROLLER در داخل پوست تزریق می شوند.

:ACELL+PRP این روش به صورت ترکیبی از پلاسمای سرشار از پلاکت و ACELL است که قادر است تا یک منبع مستمر از فاکتور های رشد تا مدت چند ماه در اختیار فولیکول های موی کم پشت شده قرار دهد. انجام این روش در مقایسه با روش ساده پی آر پی دارای نتایج بسیار چشم گیرتری دارد و باعث می شود که ریزش مویی که به صورت ژنتیکی است، آهسته تر شود.به عبارت دیگر روش ACELL+PRP به صورت شتاب دهنده برای رشد مو عمل می کند و علاوه بر پیشگیری از ریزش مو به ترمیم مو نیز کمک می کند.


نحوه انجام پی آر پی مو

PRP مخفف واژه ی Platelet Rich Plasma و به معنای پلاسمای غنی شده از پلاکت می باشداین روش درمان ریزش مو همانند آزمایش چکاپ ساده است.ابتدا نمونه خون به مقدار مورد نیاز از فرد گرفته می شود سپس با استفاده از کیت های حاوی ژل جدا کننده و دستگاه سانتریفیوژ، پلاکت ها جدا شده و آماده تزریق می شوند. قبل از تزریق می توان به محل مورد نظر کرم بی حس کننده زد تا درد کمتری احساس شود. تزریق پی آر پی مو با وسیله خاصی بنام مزوگان صورت میگیرد. این وسیله این قابلیت را دارد که مقدار و عمق تزریق را به دقت تنظیم نموده و در نتیجه از تزریقات با عمق و مقدار نامناسب جلوگیری کرده تا مانع از هدر رفتن پلاکت تهیه شده گردد. سوزن هایی که در این روش از آن ها استفاده می شود فوق العاده ظریف هستند بطوریکه این کار با حداقل درد انجام می شود.


مزایای پی آر پی

✔ به دلیل اینکه از خون شخص است عوارض ، عفونت و حساسیت ندارد.

✔ این درمان تقریبا بدون درد است ، كم و یا زیاد بودن مقدار تزریق خطرناک نیست و اثر و ماندگاری طولانی تری دارد.

✔ نسبت به روش های تقویتی مشابه هزینه كمتری دارد.

✔ در همه نواحی بدن قابل استفاده است و محدودیتی ندارد.

✔ هم در زنان و هم در مردان موثر بوده و هیچ نوع محدودیت سنی و جنسی ندارد.

✔ تزریق پی آر پی مو باعث جلوگیری از ریزش و درمان ریزش مو خواهد شد.

✔ انجام پی آر پی مو باعث تحریک و جوان سازی سلول های پوست سر شده و برای رشد فولیکول های مو موثر می باشد.

✔ انجام پی آر پی مو جهت تحریک و سرعت بخشیدن به رشد مو در ریزش مو سکه ای کاربرد دارد .

✔ افرادی که به دلایل گوناگون نمی توانند از روش درمانی کاشت مو استفاده کنند و همچنین افرادی که مو کم پشتی در فرق سر دارند و پیوند مو برای آنها گزینه مناسبی نیست می توانند از این روش برای تقویت موهای خود استفاده نمایند .

✔ تزریق در محل کاشت مو، برای کاهش خونریزی، کبودی سر، سرعت بخشیدن به روند بهبودی پس از کاشت مو و کاهش احتمال ریزش مو بر اثر شوک و استرس مفید بوده و بیمار ظرف مدت زمان کوتاه تری بعد از کاشت مو نتایج و ظاهر بهتری به دست می آورد.

✔ در روند بهبودی سریع تر بخیه ها در ناحیه ی اهدا کننده ی پشت سر و جای پانچ مو تزریق، بسیار موثر است.


عوارض PRP

این روش درمانی از کمترین میزان عوارض برخوردار می باشد اما به طور کلی همانن دیگر روش های درمانی در برخی از افراد ممکن است عوارض مختصری به همراه داشته باشد. این عوارض عبارتند از:

• ممکن است استفاده از پی آرپی عوارضی مانند عفونت های زیر پوستی به دنبال داشته باشد.

• همه چیز در این روش بستگی به واکنش های سلولی و موهای فرد دارد که به وسیله خود شخص یا پزشک معالج قابل کنترل یا تنظیم نمی باشد.

• روش PRP با تزریق همراه است. پس در حین انجام کار نیز درد مختصر و قابل تحملی وجود دارد.

• ممکن است عوارض جانبی احتمالی شامل قرمزی، تورم و کبودی به طور مختصر دیده شود که به طور کامل طی 24 تا 48 ساعت رفع می گردد.


مراقبت بعد از انجام پی ار پی مو

• محل تزریق شده تا 24 ساعت نباید شسته شود.

• برای رفتن به محیط خارج از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده شود.

• از تابش مستقیم آفتاب به مدت 2 هفته اجتناب گردد.

• از کرم نگهدارنده روز و شب استفاده شود.

• به مدت یک هفته از عینک آفتابی استفاده شود.


هزینه PRP

هزینه پی آر پی به تجربه پزشک، پیچیدگی عمل، تعداد تزریق های لازم، نوع کیت عمل،موقعیت جغرافیایی کلینیک، میزان کم پشتی و ریزش مو فرد بستگی دارد. شاید مقدار جلسات بیشتری برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز باشد که این موضوع توسط پزشک تشخیص داده شده و بر روی هزینه پی آر پی تاثیر خواهد داشت.


سوالات رایج در مورد پی آر پی موی سر:

آیا در این روش درمان جایی از سر زخم می شود؟

در برخی از بیمارانی که درمان ریزش مو PRP را انجام داده اند هنگام انجام بی حسی موضعی ، برایشان کمی دردناک می باشد. البته اگر بیمار بخواهد می تواند مسکن وریدی به او تزریق شده و یا فرد راکاملا بیهوش کرد تا به هیچ وجه درد تزریق را احساس نکند.


آیا این درمان خطراتی نیز دارد؟

هیچ خطری از لحاظ واکنش آلژی (حساسیت) نسبت به درمان PRP بیمار را تهدید نمی کند چون پلاسمای غنی شده از خون خود بیمار بدست آمده است. بخش غلیظ شده سلول های سفید خون بخشی از PRP را تخریب می کند که این عمل در واقع دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت است به همین خاطر معمولا عفونت در این درمان کم است.


آیا می توانم در مطب دکتر درمان شوم؟

خیر.برای انجام این کار به یک محیط ایمن نیاز است و پزشکت متخصص ، درمان ریزش مو به روش PRP را در اتاق عمل انجام خواهد داد بطوری که ضربان قلب شما در طی عمل کنترل می شود.


درمان PRP چقدر طول می کشد؟

بستگی به نواحی تحت درمان دارد اما معمولا در حدود 1 ساعت به طول می انجامد.


آیا نیاز است که این نوع درمان را مجددا تکرار کنم؟

بستگی به برنامه درمان و نیاز خود شما می توان آن را مجددا تکرار نمود. پی آر پی موی سر را می توان تا زمانی که به نتیجه مطلوبتان برسید تکرار کنید.تجربه ما نشان می دهد که تکرار درمان PRP هر 3 یا 6 ماه یک بار می تواند بسیار مفید باشد.


درمان پلاسمای غنی شده پلاکت (PRP) چیست و چگونه عمل می کند؟

پزشک متخصص در ابتدا کمی خون از فرد می گیرد که در دستگاه تفکیک کننده ریخته شده و سلول ها یا پلاکت های غنی شده از آن جدا می شود.پلاسمای غنی پلاکت غلیظ شده یا PRP که شامل پروتئین های ضروری رشد است ، به وسیله یک سوزن مخصوص نازک در پوست فرق سر یا ناحیه ای که قرار است درمان شود، تزریق می گردد.از درمان ریزش PRP می توان برای تقویت رشد مو و همچنین همراه با عمل بازسازی یا کاشت مو استفاده کرد.