نکات مهم درباره کاشت مژه

تقریبا تمام خانم ها دوست دارند مژه هایی بلند و حالت دار داشته باشند. به دلیل این که داشتن مژه های بلند و ضخیم می تواند حالت زیبا تری به چشم ها و صورت ببخشد و برای اینکه به اندازه مژه دلخواه خود برسند، راه های متفاوتی را امتحان می کنند. این روز ها مژه های بلند و زیبا، به بخشی از مد روز تبدیل شده به صورتی که موهای مژه نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره و صورت دارد. فرم مژه ها و میزان پر بودن و بلند بودن آنها موضوعی می باشد که به طور ژنتیکی تعیین می شود، اگر شما قبلا مژه ای پر پشت یا بلند داشته اید و حالا دچار ریزش آن شده اید، در این صورت دلایل متعددی می تواند داشته باشد.


علل ریزش مژه

برخی خانم ها مژه های خود را در هنگام برداشتن مژه های مصنوعی چسبی از دست می دهند، برخی دیگر هم با مژه های کم پشت به دنیا می آیند و آرزوی مژه های خیلی پرتری را دارند. مژه ها می توانند به شیوه های مختلف دچار ریزش شوند:

• صدمه ناشی از تصادف، زخم های سوختگی و غیره

• بیماری و درمان های پزشکی

• ناهنجاری های مادرزادی

• عوامل ارثی و ژنتیکی

• کندن مژه ها توسط خود فرد

• روش های درمان سرطان مانند پرتودرمانی، شیمی درمانی


درمان ریزش مژه به روش طبی

اخیرا استفاده از آنالوگ های پروستاگلاندین در درمان طبی کم پشتی مژه ها مورد توجه قرار گرفته است. معروف ترین این دارو ها لاتانوپروست «Latanoprost» است که به شکل قطره ی چشمی برای پایین آوردن فشار چشم در گلوکوم مورد استفاده قرار می گیرد.


متخصصان چشم متوجه شده اند که لاتانوپروست موجب تحریک رشد مژه ها و تیره شدن رنگ آن ها می شود بدون این که مژه ی جدیدی رشد کند. این دارو در حیوانات نیز مورد بررسی قرار گرفته و شاید در آینده در درمان آلوپسی آندروژنتیک نیز به کار رود. لاتانوپروست خروج مایع از داخل چشم را افزایش داده و فشار داخل چشم را در بیماران مبتلا به گلوکوم کاهش می دهد. عوارض این دارو عبارتند از: تاری دید، التهاب پلک، تیرگی عنبیه، احساس سوزش، تیره شدن دائمی مژه ها و ضخیم شدن مژه ها. در حال حاضر کاربرد لاتانوپروست فقط برای گلوکوم مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.


درمان ریزش مژه با کاشت مژه

امروز کاشت مژه و تراکم مو، ابرو ومژه و غیره برای رفع عیب ها و کاستی بسیار رایج شده، به خصوص در بانوان که یکی از این خواستارها مژه های پر پشت و بلند می باشد که هم جنبه درمانی دارد، هم کامل کردن جلوه زیبایی چشمان که به روش های گوناگونی انجام می شود. کاشت ابرو روشی بی خطر است و می تواند نتایج طبیعی را برای کسانی که موی ابروی خود را از دست داده اند یا اثر زخمی در ناحیه ابرو دارند بوجود آورد. کاشت مژه روش موثر درمانی برای برای افرادی که مژه های کم پشت، ریزش جزئی و کلی موی ابرو یا به هر دلیل مژه آنها ریخته است، می باشد.


پیش از عمل کاشت مژه اگر بیماری چشمی خاصی وجود داشته باشد بهتر است با متخصصان چشم مشاوره انجام شود. اگر بیماری عمومی جدی از قبیل دیابت، فشارخون بالا، آریتمی قلبی یا نارسایی قلبی نیز وجود داشته باشد باید با متخصص داخلی مشاوره صورت گیرد. هدف از کاشت مو برداشتن پیوند های موی زنده از ناحیه ی دهنده و انتقال آن ها به ناحیه ی گیرنده ی فاقد مو است. در کاشت مژه باید موهای برداشته شده از ناحیه ی دهنده تا حد امکان با مژه ها همگونی داشته باشد. برای این کار اغلب از موهای ظریف در خلف گردن و یا از موهای سر در بالا و پشت گوش ها و گاهی از موهای ابروها و ساق پا استفاده می شود.
کاشت مژه با بی حسی موضعی در حالی که بیمار بیدار است انجام می شود. حین عمل، پلک ها با یک وسیله ثابت نگه داشته می شوند تا از بروز رفلکس طبیعی پلک زدن، جلوگیری شود. ضمناً باید مراقب چشم ها بود. هرچند به طور طبیعی پلک فوقانی حدود صد مژه و پلک تحتانی حدود شصت مژه دارند؛ افزودن چند تار مو در پلک ها ممکن است تراکم مژه ها را فوق العاده افزایش دهد.
در جراحی ترمیمی، کاشت حدوداً بیست تار مو در هر پلک ممکن است نمای طبیعی ایجاد کند. امروزه برخی جراحان می توانند در یک جلسه 60 مژه در هر پلک بکارند. این عمل یک تا سه ساعت طول می کشد. گاهی لازم است کاشت مژه دو یا سه بار تکرار شود تا نتیجه ی دلخواه حاصل گردد.

مزایای کاشت مژه طبیعی

افرادی که به علت عوامل مختلف مانند جراحات، اسکار، سوختگی، بیمای ه ای خاص، استفاده مکرر از مژه های مصنوعی، تیروئید، درمان های خاص مانند شیمی درمانی، بیماری کندن مو به صورت عمدی و غیره مژه های خود را از دست می دهند، دچار ضعف در ظاهر و ضعف در اعتماد به نفس و روحیه می شوند که این عامل می تواند از روابط اجتمای افراد کسر کرده و وسواس های فکری را برای آن ها به وجود آورد .
کاشت مژه و کاشت ابروی طبیعی روشی است که برای افراد دارای شرایط بالا مناسب بوده و می تواند اعتماد دوباره را برای آن ها به همراه داشته باشد.

✔ اولین مزیتی که کاشت مژه طبیعی دارد این است که افرادی که قربانی سوختگی شده اند و خون رسانی در زیر پوستشان انجام نمی شود، می توانند مژه های پر پشتی داشته باشند.

✔ کاشت مژه طبیعی نیازی به ترمیم و چسباندن ندارد.

✔ کاشت مژه طبیعی مادام العمر بوده و ریزش ندارد.


متقاضیان کاشت مژه

افرادی که متقاضی کاشت مژه هستند، به دو دسته تقسیم می شوند:

1. برخی در اثر تروما یا بیماری های مختلف مژه های خود را از دست داده اند.علل این امر عبارت هستند از:

• جراحت ها و اسکار ناشی از تصادفات رانندگی، حوادث کار، سوختگی، خالکوبی لبه ی پلک و استفاده ی طولانی از مژه های مصنوعی

• برداشتن تومورهای مختلف با جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی

• بیماری های پوستی مانند آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه ای)، لوپوس سیستمی، لیکن پلان، بیماری های غده ی تیروئید

• تریکوتیلومانیا

• فقدان مادرزادی مو در کل بدن


پیش از کاشت مژه در این بیماران، سه نکته حائز اهمیت است: آیا بافت صدمه دیده ی پلک آمادگی پذیرش فولیکول های موی جدید را دارد یا خیر؟ آیا ناحیه ی دهنده ی مناسب برای برداشت مو وجود دارد یا خیر؟ آیا بیماری پوستی پلک فعال است یا خاموش. اگر خاموش است باید کاشت مژه را حداقل تا دو سال به تعویق انداخت.
در تریکوتیلومانیا، بیمار مژه های خود را به صورت اجباری - وسواسی می کند. در این حالت نباید کاشت مژه تا موقعی که بیماری کاملاً تحت کنترل قرار نگرفته است انجام شود. بهتر است جراح با روانپزشک مربوطه مشاوره نماید و از او درباره ی زمان مناسب برای عمل سوال کند. زیرا اظهارات بیمار به خودی خود قابل قبول نیستند. گاهی بیماران مبتلا به تریکوتیلومانی کندن موهای خود را انکار می کنند. در حالی که در معاینه ی نواحی فاقد مژه، شکستگی مژه ها کاملاً مشهود است.


2. گروه دوم افرادی هستند (به ویژه خانم ها) که مژه های سالم و طبیعی دارند و فقط برای افزایش اندازه و رنگ مژه ها و پرپشتی آن ها، به پزشک مراجعه می کنند.
در این حالت بهتر است بیمار خواسته ی خود را به طور شفاف با پزشک در میان بگذارد و پزشک نیز امکان کسب نتیجه ی مورد نظر را بررسی کرده و به بیمار اطلاع دهد و در نهایت روی نتیجه ی واحد به توافق برسند.
در مواردی که پیش بینی می شود میزان بهبود به دست آمده با کاشت مژه نسبت به هزینه، زمان تلف شده و دردسر های عمل اندک است، نباید این کار توصیه شود. درافراد مبتلا به اختلال خود زشت بینی «Body Dysmorphic Disorder» نیز بهتر است قبل از عمل با روانپزشک مربوطه مشاوره شود. در این بیماری افراد تصویر معیوبی از ظاهر خود در ذهن دارند و دائماً برای بهبود خود به جراحی های زیبایی متعدد متوسل می شوند. این بیماری اغلب در مشاوره و تهیه ی پرسشنامه ی غربالگری، تشخیص داده می شود. ضمناً در افرادی که سابقه ی کلوئید یا اسکار هیپرتروفیک دارند و یا دچار انتروپیون مکرر، کونژنکتیویت مکرر، بیرون زدگی چشم ها به علت پرکاری تیروئید یا قوز قرنیه هستند نیز کاشت مژه ممنوعیت دارد.


نکاتی در خصوص اقدام کاشت مژه

برای کاشت مژه عزیزان احتیاج به ناحیه ای برای برداشت موهای مستحکم دارند تا بتوانند فولیکول های قوی را برداشت نمایند. محل مژه ها نیز باید آماده پذیرش کاشت فولیکول ها باشند، یعنی توان کافی برای کاشت را داشته باشند، فولیکول ها را پس نزنند و جراحات فعال و یا بیماری های فعال وجود نداشته باشد، چرا که در این صورت فولیکول های کاشته شده نیز غیر قابل رشد کردن خواهند شد.


بنابراین توصیه می شود اگر ریزش مژه بر اثر بیماری بوده است بیماری غیر فعال گردد و سپس برای کاشت مژه اقدام شود. نکته ی دیگری که وجود دارد این است که کاشت مژه یک درمان حساس می باشد؛ چرا که در ناحیه ای نزدیک به چشم قرار داشته و حساسیت بالایی را می طلبد. در این صورت مشورت با متخصص چشم کاملا ضروری می باشد تا با بررسی شرایط، اجازه استفاده از این روش را بدهد و در صورت وجود مشکل بر چشم آن را برطرف سازد .


شرایط کاشت مژه

پس از بررسی های لازم در خصوص عدم وجود بیماری های چشمی و یا عدم تداخل با بیماری های جسمی مانند مشکلات قلبی و یا دیابت، افراد آماده اجرا برای کاشت مژه خواهند شد.ابتدا متخصص کاشت، به معاینه کامل شرایط فرد می پردازد، تا مشاهده نماید فرد ریزش کامل و یا پراکنده دارد، و سپس به بررسی کاندید صحیح برداشت مو می پردازد. معمولا برای کاشت مژه از تار موهای ظریف تر استفاده می نمایند. بنابراین موهای پشت گوش، موهای بالای سر و خلف گردن برای این درمان مناسب تر خواهند بود تا ظاهر طبیعی را برای افراد به همراه داشته باشند.


در روز کاشت مژه ابتدا متخصص به بی حسی موضعی در محل منتخب شده ی برداشت مو اقدام می نماید تا موهای فرد را بدون احساس درد برداشت نماید. سپس به جداسازی فولیکول ها می پردازند. قدم بعدی کاشت فولیکول ها بر پلک نواحی مژه می باشد. برای اینکار نیز بی حسی موضعی ضروری است. سپس با دستگاه نگهدارنده، پلک را برای عدم پلک زدن غیرارادی نگه می دارند و با مراقبت کافی از چشم ها، فولیکول ها را بر قسمت رویش مژه ها بدون آسیب به فولیکول های مجاور می کارند.


اجرای کاشت مژه، درمانی حساس بوده که دقتی بسیار بالا را برای عدم آسیب به چشم ها و فولیکول های مجاور و داشتن نتیجه ای عالی می طلبد. در این خصوص تنها تعداد کمی از کلینیک ها می توانند موفق به انجام این درمان با نتیجه ای عالی باشند.کاشت مژه تنها نیاز به یک جلسه داشته که متخصصی حرفه ای می تواند تعداد 60 تار مژه را بر هر پلک منتقل کند و زیبایی منحصر به فردی را برای شخص به ارمغان بیاورد.


کلینیک کاشت و ترمیم مو سینا (رنسانس) تنها مرکزی است که به شکل تخصصی در حوزه مو فعالیت کرده است. شایان ذکر است کاشت مژه در این مرکز با تکنیک SUT و FUE انجام می شود. شیوه کاشت مژه با استفاده از بیهوشی موضعی انجام می شود. مو از پشت سر یا نواحی دیگر بدن شما خارج می شوند و سپس به پلک ها منتقل می گردند. به مژه های پیوند زده شده، حالت داده می شود تا همانند مژه های طبیعی به نظر آیند. کاشت مژه به روش SUT و FUE بدون جراحی، بدون درد، بدون خونریزی، بدون دوران نقاهت و ... است.