روش های درمان موخوره

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از افراد شایع است ایجاد موخوره می باشد. شانه زدن غلط و زیاد مو ، کشیده شدن و بستن محکم مو ، ایجاد حالت همچون فر به صورت مصنوعی با استفاده از وسایل حالت دهنده و ایجاد آسیب مو به دلیل حرارت وسایل حالت دهنده از اصلی ترین دلایل ایجاد موخوره محسوب می شوند.


مو یک بافت مرده است و ما نمی توانیم آسیب هایی را که به آن وارد می شود را به طور دایم ترمیم کنیم.نکته مهم در نگهداری از مو این است که کارهای شیمیایی نظیر فر کدن و بیرنگ کردن مو را به حداقل برسانیم چون باعث تضعیف مو می شوند. در خصوص طبقه بندی انواع مو و انتخاب شامپوی متناسب با نوع مو می توان گفت موی معمولی نه خشک است و نه چرب (در صورت عدم فر کردن یا بی رنگ کردن مو) و اکثر مواقع خوب و سالم به نظر می رسد ، برای این نوع مو باید شامپوی موی معمولی را انتخاب کرد.


موخوره چیست؟

موخوره عبارت است از دو یا چند شاخه شدن انتهای مو و گاهی اوقات همه طول مو .موها از دو قسمت تشکیل می شود، ریشه و ساقه. قسمت ریشه مو، آن بخشی است که تمام ساختمان های مو از آن ایجاد می شود و حدود یک میلی متر زیر پوست قرار دارد و ساقه مو قسمتی است که ما می بینیم و به چشم می آید. قسمت زنده مو، ریشه است که زیر پوست قرار دارد و اگر آسیبی به آن وارد آید، دیگر مویی تولید نمی شود یا اگر هم تولید شود، یک موی مشکل دار و بیمار است؛ اما ساقه، در واقع قسمت مرده موهاست و در آن سلول زنده ای وجود ندارد. بنابراین اگر این قسمت آسیب ببیند، در صورتی که مشکل به ریشه نرسد، معمولا ریشه دوباره موی سالم را ایجاد می کند و مشکل خاصی پیش نمی آید.موخوره، یکی از آسیب هایی است که به قسمت ساقه، یعنی قسمت مرده مو وارد می شود.


علل ایجاد موخوره

صدمات فیزیکی وارده به ساقه مو مثل شانه و برس زدن زیاد ، سشوار بیش از حد ، مش و فر کردن مکرر و آسیب های شیمیایی به مو مانند: رنگ کردن ، شستشوی زیاد با صابون های قلیایی و یا استفاده از شامپوی نا مناسب از دلایل اصلی ایجاد موخوره محسوب می شوند.به همین دلیل موخوره عمدتا در موهای بلند و خشک (که حساس تر و شکننده تر هستند) مشاهده می گردد و گاهی رنگ این موها هم تغییر کرده. برای رفع موخوره رعایت موارد فوق توصیه می شود:

انتهای مو بطور مرتب کوتاه شود ، استفاده از روغن زیتون و روغن بادام شیرین بلافاصله پس از حمام روی انتهای موها و استفاده از شامپوی ملایم و مخصوص موهای آسیب دیده


موهای خود را تغییر رنگ ندهید

با وجود تمام مضراتی که برای مواد شیمیایی و وسایلی که برای صاف کردن مو از آن ها استفاده می شود، گفته شد، باز هم افراد به سراغ این موارد می روند. به همین دلیل بهتر است حداقل از راهکارهایی استفاده شود که کمتر به مو آسیب برسد. مثلا بهتر است بین دفعات رنگ کردن مو، فاصله های چند ماهه بگذارید یا از تغییر رنگ های خیلی شدید پرهیز کنید.


از رنگ ها و تکنیک های استاندارد و صحیح استفاده کنید و برای این کار از افراد خبره که در زمینه رنگ کردن متبحر هستند، کمک بگیرید. از اتوی مو تا جایی که ممکن است استفاده نکنید و برای شانه کردن موها از شانه های دندانه درشت بهره بگیرید. برای نوک موهای درهم رفته خود از نرم کننده هایی استفاده کنید که مخصوص داخل حمام، بعد از استحمام یا بین دفعات حمام رفتن هستند. سعی کنید این نرم کننده ها مناسب باشند و خیلی چرب و سنگین نباشند تا زمانی که لازم است و می خواهید، بتوانید براحتی آن ها را بشویید. سشوار را روی درجه ملایم بگذارید و آن را خیلی نزدیک به موهای سر نگیرید. اگر به مو آسیب شدید وارد شده، تا موی سالم جایگزین آن نشده است، از وارد کردن آسیب بیشتر پرهیز کنید و از روش هایی که تحریک کننده هستند، بهره نگیرید.


وقت نداری، کوتاهش کن

امکان بروز موخوره در موهای بلند بیشتر است و از آنجا که رسیدگی به این نوع موها، مشکل تر و وقتگیر است، توصیه می شود کسانی که زمان کافی برای رسیدگی به آن را ندارند، موهای شان را کوتاه نگه دارند. شانه کردن موی بلند، سخت تر از موی کوتاه است و خیلی از افراد آن طور که باید، برای شانه کردن وقت نمی گذارند. در نتیجه عجله می کنند، به مو فشار می آورند و برای صاف کردن موهای شان نیز از روش هایی بهره می گیرند که چندان توصیه نمی شود، مثل اتو کردن مو و استفاده از مواد صاف کننده.


راه های پیشگیری از ایجاد موخوره عبارتند از:

نوشیدن آب کافی ، مصرف مواد غذایی دارای پروتیین ، امگا 3 ، منپنز ، روی ، ویتامین C و B ، آهن و سلنیوم همگی نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد موخوره و سلامت مو دارند.


شست و شوی اصولی مو جهت عدم ایجاد موخوره

در خصوص راهکارهای پیشگیری از آسیب به مو باید گفت که اجازه دهید که موهایتان در حال شست و شو به طور طبیعی رها باشند ، قدری شامپو روی کف دستتان بریزید . باید بدانید که چقدر شامپو استفاده کنید آن قدر که کف مناسبی تمام روی موهایتان را بپوشاند ، شامپو را در دستتان کف کنید و سپس آن را به روی موهایتان بمالید ، از پوست سر شروع کرده و آن را با ماساژ آرام ولی دقیق نوک انگشتان روی موهایتان بمالید ، از جمع کردن موها به سمت بالا و روی سر و مالش زیاد از حد بپرهیزید ، برای خشک کردن مو با استفاده از یک حوله خشک و تمیز با دقت به موهایتان ضربه بزنید تا خشک شوند.


در حالی که موها هنوز مرطوب است با استفاده از برس یا شانه دندانه درشت به طور آرام رو به پایین شانه بزنید، از نزدیکی نوک موها شروع و کارتان را به سمت بالا و به طرف ریشه ها ادامه دهید ، مو را وقتی که خیس و آب چکان است با سشوار خشک نکنید، با سرعت حداقل و پایین ترین درجه حرارت گرمای سشوار را روی یک نقطه متمرکز نکنید چون می تواند رطوبت را از مو گرفته و آسیب جدی به آن وارد کند.در خصوص راه های جلوگیری از ایجاد موخوره استفاده پیشگیرانه از مواد نرم کننده مو و اجتناب از تحریکات شیمیایی مو تنها راه جلوگیری از ایجاد موخوره است.


در صورتی که موخوره ایجاد شود، مو هرگز همانند حالت اولیه ترمیم نمی شود و مایعات ترمیم کننده موخوره بایستی مستقیما به نوک مو زده شوند.استفاده از روغن های چرب کننده نیز کمی در درمان موخوره موثر است . شامپوهایی که حاوی مواد نرم کننده مو هستند تا حدودی در درمان موخوره موثر می باشد و در نهایت توصیه می شود در صورت عدم بهبودی با روش های مذکور، موها کوتاه شود.


کلام پایانی

در مجموع موخوره در موهای آسیب دیده ایجاد می شود و برای پیشگیری از ایجاد آن باید سلامت مو را به طور کلی بهبود بخشید. برای تحقق این منظور داشتن یک تغذیه سالم و متعادل که تمام درشت مغذی ها و ریز مغذی های مورد نیاز برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری های مو را تامین می کند شرطی لازم و ضروری می باشد. در صورتی که از رژیم های غذایی نا متعادل به مدت طولانی استفاده کنید بدن شما دچار کمبود مواد مغذی شده و پس از اتمام ذخایر، بدن مجبور می شود همان مواد مغذی را به ارگان های مهم تر برساند. در واقع این مواد مغذی آن قدر ناچیزند که دیگر به موها نمی رسد. سلامت مو به خطر افتاده و دچار بیماری های مختلف از جمله موخوره می شود. در پایان اگر می خواهید سلامت موی خود را تقویت کرده و از موخوره جلوگیری نمایید، حتماً ماهی (به ویژه سالمون و قزل آلا)، سبزیجات سبز تیره، لوبیا، عدس، نخود، آجیل یا مغز گیاهان، گوشت مرغ و بوقلمون، تخم مرغ، غلات سبوسدار، محصولات لبنی کم چرب و هویج را در رژیم غذایی خود بگنجانید.