معرفی چند ماده غذایی جهت تقویت ریشه موها

خیلی‌ها بیشتر وقت خود را در آرایشگاه‌ها می‌گذرانند به امید اینکه موهایشان شاداب باشد و برق بزند. خیلی‌ها هم هزینه‌های زیادی را صرف خرید انواع شامپوها، رنگ مو، سرم مو و غیره می‌کنند تا موهایشان زیباتر باشد. اما باید بدانید که قبل از هر کاری باید به فکر تغذیه‌ی موهایتان باشید آن هم با مصرف مواد غذایی مناسب. پوست سر به مواد مغذی متعددی نیاز دارد تا موها خوب رشد کنند و سالم بمانند. در برخی موارد ریزش مو به دلیل کمبود مواد مغذی رخ می‌دهد. در این مطلب چند ماده‌ی غذایی معرفی می‌کنیم که باعث تقویت ریشه‌ی موهایتان شده و سلامت و شادابی آن‌ها را تضمین می‌کند. 

تقویت ریشه مو به وسیله جوانه‌ی گندم و غلات دیگر
به عقیده‌ی متخصصان علاوه بر پروتئین، ویتامین‌های گروه B نیز برای رشد و حفظ زیبایی موها بسیار موثر‌ند. ویتامین‌های ب کمپلکس می‌توانند باعث کنترل ترشح سبوم در ناحیه‌ی پوست سر شوند و گردش خون را در ریشه‌ی موها تحریک کنند. برای همین هم ریشه‌ی موها قوی شده و ساقه‌ی موها درخشان‌تر می‌شوند.

جوانه‌ی گندم سرشار از ویتامین‌های گروه B می‌باشد که به زیبایی موها خدمت بزرگی می‌کند. البته نباید از غلات دیگر غافل شوید. توصیه می‌کنیم که روزانه 4 تا 5 سهم غذایی از غلات کامل (سبوس‌دار) میل کنید. توجه داشته باشید که این غلات علاوه بر دارا بودن این ویتامین‌ها سرشار از فیبرها نیز هستند که به هضم غذا کمک کرده و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کنند.


تاثیر ماهی بر تقویت ریشه مو  
برای اینکه موهای زیبا و سالمی داشته باشید به پروتئین نیاز دارید. ماهی‌ها و گوشت قرمز سرشار از اسیدآمینه‌هایی مانند «متیونین» و «سیستین» هستند که پیش ساز کراتین هستند. این ماده ترکیب اصلی موها محسوب می‌شود که ساختار آن‌ها را قوی کرده و بهبود می‌بخشد. ماهی سرشار از پروتئین است و هم‌یار لاغری. معمولاً ورزشکاران و گیاه‌خواران جزو افرادی هستند که بیشتر دچار کمبود پروتئین می‌شوند. برای اینکه موهایتان از سلامتی بدرخشد باید روزانه به میزان کافی پروتئین مصرف کنید. اگر ورزشکار یا گیاه‌خوار هستید یا رژیم لاغری گرفته‌اید لازم است که مصرف پروتئینتان را افزایش دهید.

مصرف سبزیجات و میوه‌های رنگی در تقویت ریشه مو
ویتامین C به همراه فلاوونوئیدها از فولیکول‌های مو محافظت کرده و ریزش آن را کاهش می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان‌ها در ترکیبات شامپوها و داروهای مربوط به مو نیز وجود دارند. بهترین روش برای سلامت موها این است که مواد غذایی سرشار از این آنتی‌اکسیدان‌ها را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. با این شیوه یک تیر با چند نشان می‌زنید. هم موهایتان سالم می‌ماند و هم اینکه بسیاری از بیماری‌ها از شما دور می‌شوند. توجه داشته باشید که سیگاری‌ها و افرادی که تحرک بدنی زیادی دارند نیاز بیشتری نیز به ویتامین C پیدا می‌کنند. به خاطر اینکه این ویتامین در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از مصرف دخانیات و صرف انرژی زیاد حساس است و زود از بین می‌رود. توصیه می‌کنیم روزانه 5 سهم غذایی میوه و سبزیجات تازه میل کنید تا باک ویتامین C بدنتان پر شود.

تخم‌مرغ و تقویت ریشه مو
زرده‌ی تخم‌مرغ درمان طبیعی و زیبا کننده‌ی موهای شماست؛ به خاطر اینکه سرشار از ویتامین A می‌باشد که باعث احیای بافت‌های پوست سر می‌شود. حواستان باشد علاوه بر این تخم‌مرغ، هویج، اسفناج و محصولات لبنی نیز سرشار از ویتامین A می‌باشند. توجه داشته باشید که این ویتامین با کمی روغن بهتر جذب بدن می‌شود. باید بدانید که از دوره‌ی نوجوانی نیاز ما به این ویتامین بیشتر می‌شود و در دوره‌ی شیردهی نیاز به آن بیشتر از هر زمان دیگر است. با وجود اینکه کمبود ویتامین A بسیار نادر است اما بهتر است به میزان کافی از این ویتامین مصرف کنید تا موهایتان در سلامت کامل باشد.

کاکائو و شکلات سیاه
یکی دیگر از مواد مغذی مورد نیاز سلامت و زیبایی موها آهن است. کاکائو و شکلات سیاه ماده‌ی معدنی میزان هموگلوبین‌ها و اکسیژن‌رسانی به موها را افزایش می‌دهد. برای همین هم نقش مهمی در رشد و تقویت موها دارد. خوشبختانه کاکائو علاوه بر تامین آهن می‌تواند جوابگوی علاقه‌ی شما به شکلات باشد؛ البته به شرط اینکه در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. توجه داشته باشید که این ماده‌ی غذایی می‌تواند بخشی از نیاز ما به آهن را تامین کند. گوشت قرمز، لوبیای قرمز، جو دو سر و کینوا جزو منابع غذایی دیگر آهن هستند. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوره‌ی ماهیانه خونریزی زیادی دارند، دونده‌های دوی استقامت، خانم‌های باردار و افرادی کم غذا بیشتر در معرض کمبود آهن قرار دارند. باید بدانید اگر آهن بدنتان کم باشد موهایتان جلا و شادابی خود را از دست می‌دهند. 

منبع دیگر تقویت ریشه مو : عدس و دوستان
حبوبات منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین B و زینک(روی) هستند و بهترین جایگزین گوشت قرمز محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید که زینک برای درخشندگی موها لازم است و باعث رشد سریع موها شده و جلوی ریزش آن‌ها را می‌گیرد. عدس جایگاه ویژه‌ای در بین خانواده‌ی حبوبات دارد؛ به خاطر اینکه کم کالری است و سرشار از مواد مغذی. توصیه می‌کنیم برای شادابی موهایتان حتماً از این خانواده به خصوص عدس نهایت استفاده را ببرید.

جوانه‌ی گندم سرشار از ویتامین‌های گروه B می‌باشد که به زیبایی موها خدمت بزرگی می‌کند. البته نباید از غلات دیگر غافل شوید.

روغن دانه‌ی کتان و دوستان
روغن‌های گیاهی حاوی چربی‌های مفید هستند که ارزش استفاده را دارند. این روغن‌ها دوستدار قلب بوده و به سلامت موها کمک زیادی می‌کنند. به خاطر اینکه حاوی اسیدهای چرب ضروری یا همان امگا 3 ها هستند که باعث تقویت بافت موها می‌شوند. از این روغن‌ها معمولاً در ترکیب لوازم آرایشی بهداشتی مخصوص موها استفاده می‌کنند و شما می‌توانید در تهیه‌ی ماسک‌های خانگی نیز از آن‌ها استفاده کنید. توصیه می‌کنیم به جای استفاده از سس‌های چرب از این روغن‌های گیاهی به خصوص روغن دانه‌ی کتان استفاده کنید. در این صورت علاوه بر کمک به تناسب اندامتان به سلامت و شادابی موهایتان نیز خدمت بزرگی کرده‌اید.
 
اثر بادام و بقیه‌ی آجیل‌ها در تقویت ریشه مو
ویتامین E باعث رشد موها می‌شود به خاطر اینکه گردش خون را تحریک کرده و باعث تغذیه‌ی پوست سر می‌شود. این ویتامین خاصیت ضدالتهابی دارد و از قلب نازنینتان نیز محافظت می‌کند. در واقع خواص ضدالتهابی آن نیز به سلامت و زیبایی موها کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم روزانه از مصرف بادام، فندق و دیگر آجیل‌ها غافل نشوید. مصرف آجیل یک میان وعده‌ی مناسب محسوب می‌شود. البته اگر دغدغه‌ی لاغری دارید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید چون کالری نسبتا زیادی دارند.