بررسی داروی ساو پالمتو برای جلوگیری از ریزش مو

آیا داروی Saw Palmetto یک راه حل مؤثر برای ریزش مو است و آیا واقعا موهای نازک شما را تقویت می کند؟در اینجا به دنبال این هستیم که چرا داروی Saw Palmetto بطور معمول به عنوان یک درمان برای ریزش مو توصیه می شود و دلیل آن چیست؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید .


قرص داروی Saw Palmetto ساو پالمتو چیست؟

عصاره ی داروی Saw Palmetto از میوه ی سرنوآ ریپنز تشکیل شده است. ساو پالمتو که به صورت بوته یا درخت در مناطق گرم از جمله سواحل جنوب شرقی ایالت متحده می روید، گرفته می شود. این نام را از برگ های گیاه ساو پالمتو گرفته شده است و به معنی نخل اره ای می باشد. این گل ها میوه های توت مانندی به رنگ زرد تولید می کنند که بعد از رسیدن به رنگ قهوه ای یا سیاه در می آیند. سپس آنها خشک می شوند و برای موارد دارویی مورد استفاده قرار می گیرند. Saw Palmetto سال های زیادی در درمان های گیاهی سنتی نقش داشته است و معمولا برای درمان مشکلات ادراری و عوامل مؤثر بر سیستم تولید مثل مورد استفاده قرار می گرفته است.

داروی ساو پالمتو


قرص داروی ساو پالمتو برای ریزش مو

توصیه ی داروی Saw Palmetto برای ریزش مو زمانی به انجام رسید که متوجه شدند ترکیب تستوسترون با آنزیم ریداکتاز آلفا نوع ll را در بدن متوقف می کند(توجه: در حالی که تستوسترون یک هورمون مردانه شناخته می شود، اما زنان نیز آن را در بدن خود دارند). هنگامی که تستوسترون در بدن با ریداکتاز آلفای نوع ll ترکیب می شود دی هیدروتستوسترون را ایجاد می کند. دی هیدروتستوسترون هم در زنان و هم در مردان به ایجاد طاسی کمک می کند، زیرا به گیرنده های فولیکول پوست سر می چسبد و باعث کاهش آن ها می شود. با انسداد تشکیل DHT ( دی هیدروتستوسترون)، به این باور رسیدند که Saw Palmetto مشابه داروی فیناستراید عمل می کند، دارویی که بطور معمول برای درمان طاسی به عنوان داروی پروپتیا به مردان می دهند. به زنان هرگز پروپتیا را تجویز نمی کنند زیرا باعث ایجاد نقایض مادرزادی می شود و ممکن است بر تعادل هورمون ها اثر بگذارد. بنابراین Saw Palmetto به عنوان یک جایگزین مناسب با خواص مشابه به منظور کاهش ریزش مو تجویز می شود.


آیا استفاده از Saw Palmetto به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند؟

شواهد علمی نامشخصی برای استفاده از Saw Palmetto وجود دارد و قبل از توصیه ی پزشکان نیاز به مطالعه ی بیشتری دارد. یکی از مطالعات انجام شده در مورد Saw Palmetto برای ریزش مو، با تمرکز بر ده مرد مبتلا به کم پشتی نشان داد که Saw Palmetto برخی شرایط آنان را بهبود بخشیده. اما ده شرکت کننده خیلی کم است و نتیجه ی معنا داری از تحقیق نمی تواند داشته باشد. در یک تحقیق مطمعن تر طی آن به مدت 24 هفته به 50 مرد سرنوآ ریپنز داده شد. رشد مو بطور قابل ملاحظه ای در هفته 12 و 24 افزایش یافت. گزارش شده است که بیماران از این محصول رضایت داشته و عوارض جانبی محدودی را تجربه کرده اند. در تحقیقات جداگانه ای که اینجا گزارش شده است، به یک گروه از مردان و زنان، شامپو، مکمل خوراکی و لوسیون های خوراکی غنی شده با سرنوآ ریپنز داده شد و باز هم برخی از پیشرفت ها اشاره شد و نتیجه گیری منتشر شد. این مطالعه اثر بخشی عصاره ی سرنوآ ریپنز بر طاسی سر مانند ریزش موی هورمونی مخصوصأ وقتی که با فعالیت آنزیم ریداکتاز 5a در ارتباط باشد، را تأیید می کند. اما بار دیگر فقط یک گروه کوچکی از افراد طی یک دوره ی بسیار کوتاه (فقط ۳ ماه) مورد مطالعه قرار گرفتند. این به اندازه ی کافی طولانی نمی باشد که بتوان مزایای طولانی مدت Saw Palmetto را بر ریزش مو اندازه گرفت.


آیا قرص Saw Palmetto برای ریزش موی شما مناسب است؟

مهم ترین عامل در جستجوی راهی برای درمان ریزش مو که اغلب نادیده گرفته می شود، ابتدا پیدا کردن علت آن است. تنها یک راه حل برای حل کردن انواع ریزش مو وجود ندارد، در عوض لازم است که تعیین کنید چه چیزی این مشکل را ایجاد کرده و سپس به دنبال راه حل مناسب باشید. برای مثال اگر شما مایل هستید که مدام موهای خود را ببندید، یک بافت بزنید یا اکستنشن کنید، ممکن است از ریزش در اثر کشیدگی رنج ببرید. متناوبا ممکن است از وضعیت پوست سر خود رنج ببرید، مانند امراض قارچی پوست که بر رشد موی شما تأثیر می گذارد. یا شاید سطح آهن شما کم باشد یا سطوح هورمونی شما خارج از تعادل باشند یا حتی ممکن است مشکل تیرویید داشته باشید.بعید است که Saw Palmetto یک راه حل برای هر کدام از مشکلات فوق باشد، و در کل واقعا یک نتیجه ی احتمالی است. بعضی از زنان حتی پس از استفاده ی موضعی از Saw Palmetto (بطور مستقیم با پوست سر به جای استفاده از آن بصورت خوراکی) افزایش ریزش موی بیشتری را گزارش کردند.


آیا Saw Palmetto ارزش امتحان کردن را دارد؟

ممکن است شما بخواهید امتحان کنید که آیا Saw Palmetto برای شما فایده دارد؟ اما به شدت توصیه می کنیم که در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. اگر چه گزارش های کمی از واکنش Saw Palmetto گزارش شده است اما کاملا بدون خطر هم نمی باشد.به صورت کلی برای استفاده داروهای گیاهی مانند سائوپالمتو و حتی روش های کم خطری مانند اسکالپ سر که برای پرپشت شدن یا کاهش ریزش مو انجام می شوند بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.

ساو پالمتو


عوارض جانبی داروی Saw Palmetto چیست؟

Saw Palmetto می تواند باعث ناراحتی معده شود که این اثر با مصرف آن به همراه غذا و معده ی پر به حداقل می رسد.

✔ اگر هرگونه شرایط ویژه ی پزشکی مربوط به قلب، ریه، کبد یا معده دارید باید مراقب باشید.

✔ اگر جراحی یا کار دندانپزشکی دارید در مصرف این دارو احتیاط کنید.

✔ اگر دچار اختلال خونریزی هستید یا داروهایی را مصرف می کنید که احتمال خونریزی را زیاد می کند یا از رقیق کننده های خون مانند وافارین یا آسپیرین استفاده می کنید باید مراقب استفاده از این دارو باشید.

✔ Saw Palmetto می تواند بر هورمون ها اثر بگذارد یا بطور بالقوه موجب عدم تعادل هورمونی یا دخالت در کنترل زایمان یا HRT شود.

✔ اگر شما دچار سرطان مربوط به هورمون ها هستید باید از Saw Palmetto پرهیز کنید.

✔ بعضی از مدل های Saw Palmetto دارای مقدار زیادی الکل هستند، که این دلیل دیگر پرهیز آن هنگام بارداری، پرستاری، رانندگی یا استفاده از ماشین آلات می باشد.

✔ تانن های موجود در ساو پالمتو می توانند مانع جذب آهن در بدن شوند و کمبود آهن می تواند ریزش مو را افزایش دهد.


مزایای داروی Saw Palmetto

اگر شما تصمیم دارید Saw Palmetto را امتحان کنید، ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین باید بدانید از آنجا که حمایت پزشکی برای استفاده از آن به عنوان درمان ریزش مو وجود دارد و هنوز بطور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، دوز رسمی، بخصوص برای بانوان وجود ندارد.


دوز Saw Palmetto

Saw Palmetto در فرم های مختلفی وجود دارد. شما می توانید مدل توت های خشک آن، قرص، کپسول پودری و یا تزریق مایع آن را استفاده کنید. نه چای و نه عصاره ی مایع آن در مطالعه تست شده نیست . بنابراین با مشاوره از پزشک خود بخواهید قرص یا کپسول آن را که توسط یک شرکت معتبر ساخته شده را استفاده کنید. شما باید با دقت برچسب محصول را بخوانید و اطمینان حاصل کنید که محتوی استاندارد شده آن حاوی 85 تا 95 درصد اسید چرب و استرول باشد. این موضوع مهم است زیرا مارک های مختلف اغلب حاوی مقادیر مختلف ماده ی فعال هستند. راه طبیعی کپسول Saw Palmetto بعضی از آن ها ممکن است علامت استاندارد داشته باشند اما مقادیر آن کمتر است. برچسب را بررسی و اطمینان حاصل کنید که اسیدهای چرب و استرول آن از 85% کمتر نباشد. پزشکان دوز یکسانی از Saw Palmetto را برای ریزش مو توصیه می کنند و آن 160 میلی گرم و دوبار در روز می باشد و آن می تواند در قالب کپسول های نرم یا سخت ژله ای از و داروخانه ها خریداری شود.