فولیکول و گرافت مو چیست؟

مو یکی از عناصر زیبایی در انسان می باشد و به نوعی تکمیل کننده چهره هر فرد به شمار می رود. به طور کلی مو از سه بخش ریشه، ساقه و فولیکول مو تشکیل می شود که در این قسمت سعی بر آن داریم که توضیحاتی را در مورد یکی از حساس ترین بخش مو (فولیکول مو) و همچنین گرافت مو برای شما عزیزان شرح دهیم:


ساختمان مو از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

✔ ساقه مو: قسمتی که از پوست خارج شده و قابل رویت است.

✔ ریشه مو: قسمتی که زیر پوست قرار گرفته است.

✔ فولیکول مو: مسیری لوله مانند در ناحیه درم که ریشه مو در آن قسمت رشد می کند.


ساختار مو

هر شاخه مو از سه لایه زیر تشکیل شده است :مدولا داخلی ترین لایه نامیده می شود که فقط در موهای ضخیم وجود دارد. این لایه نور را به خوبی منعکس می کند و باعث می شود رنگ مو در آفتاب نسبت به سایه متفاوت باشد. کورتکس لایه میانی نامیده می شود و لایه ای است که استحکام و رنگ و حالت مو را مشخص می کند.کوتیکول خارجی ترین لایه نامیده می شود و این لایه نازک و بدون رنگ می باشد و نقش آن محافظت از لایه ضخیم و ملانین دار، کورتکس می باشد.

فولیکول مو


چرخه رشد مو شامل مراحل زیر می باشد:

فولیکول مو واحد پوستی در پستانداران است که تولید کننده مو محسوب می‎شود. چرخه رشد مو در چند مرحله، رشد مو یا (آناژن)، توقف رشد یا (کاتاژن)، آرام‎شدگی یا (تلوژن) صورت می گیرد.


آناژن (رشد): دوره رشد مو فعال فولیکول است. مدت فاز آناژن برای موهای سر بین 2 تا 6 سال و موهای سایر نقاط بدن بین 1 تا 6 ماه می باشد. بطور متوسط 85 درصد موها معمولا در مرحله آناژن هستند.
کلاژن(توقف): این دوره کوتاه و گذرا است، طی آن رشد موها (تقسیم سلول های ماتریکسی) متوقف می شود. اندازه فولیکول کاهش می یابد و فولیکول های مو از ناحیه پاپیلا جدا می شوند.
تلوژن(آرامگیری): دوره ای است که حدود سه ماه طول می کشد و در این دوره همه فعالیت های سلولی متوقف می گردد و موی مرده که همراه فولیکول دِژنره شده ، موی چماقی نیز نامیده می شود، حین شست و شو و یا در اثر فشار ناشی از رشد موی جدید می افتد.


فولیکول مو

اصطلاح واژه فولیکول از کلمه فولیس که یک لغت لاتین است گرفته شده و به معنای کیسه می باشد. همچنین فولیکول یک حفره در پوست است که در آن مو وجود دارد و یکی از مهم ترین سلول ها و همچنین اعضای پوست سر می باشد.ضعیف شدن فولیکول باعث ریزش مو و کم پشتی موها خواهد شد ( البته افزایش سن هم در این مورد تاثیر بسزایی دارد) این یک ساختار پیچیده است که مسئول تولید فیبر مو و رشد مو است.

ساختار فولیکول مو

در این قسمت اجزای فولیکول مو معرفی شده و نکاتی را در زمینه عملکرد و ساختار هر کدام از آنها اشاره خواهیم نمود.


Papila:این بخش که مبنای آن به فارسی "پستانک" نام دارد ، در واقع به شکل حلقه های مویرگی است که شکل آن در واقع مانند یک بافت محکم می باشد. معمولا تقسیم سلولی در این بخش بسیار به ندرت و یا اصلا اتفاق نمی افتد. اطراف "پستانک" را بخش دیگری بنام "ماتریکس مو" (که به آن در اصطلاحات علم پزشکیTrichocytes نیز می گویند و در اصل مسئول تشکیل سلول های پایه ای جهت ساخت مو است) بر گرفته است.


Root Sheath یا غلاف ریشه مو: همانطور که از نام این قسمت پیداست ، یکی از بخش های مهم و پایه ای موها به شمار می رود. این بخش در اصل دارای دو بخش داخلی و خارجی می باشد. بخش خارجی غلاف ریشه، زمانی که عمل رنگ آمیزی "ههماتوکسیلین و ائوسین" در ریشه موها صورت می گیرد که به شکل سلول های مکعبی ظاهر می شوند.

گرافت مو


گرافت مو چیست ؟

اگر شما نیز مایل به انجام کاشت مو هستید قطعا بار ها به کلمه گرافت برخورد کرده اید و برای شما سوال پیش آمده که گرافت مو چه می باشد.گرافت مو به پیاز مو ها می گویند که موها به صورت شاخه ای بر آن ها قرار دارند. این دسته های مو هر کدام در یک پیاز مو قرار دارند و هر کدام مختلف می باشند برای مثال برخی از گرفت مو به صورت یک تار مو در یک پیاز مو ، برخی از گرافت مو به صورت دو تار مو در یک گرافت مو قرار دارد برخی از گرافت مو سه تار مو را در خود شامل شده و به صورت ایده آل برخی از گرافت مو چهار تار مو را در وجود خود شامل می شوند که برای انجام کاشت مو از برداشت این گرافت ها در جهت درمان استفاده می شود . هر واحد فولیکولی و یا گرافت مو یک الی چهار تار موی را در خود جای می دهد و برای کاشت مو از کاشت گرفت مو در مناطق خالی از موی سر استفاده خواهد شد .هر انسان به طر معمول بین 12 الی 15 هزار فولیکول مو را در خود جای می دهد که برای انجام کاشت مو می توان بین 50 درصد از آن ها را در جهت درمان خارج نمود .کاشت مو به روش SUT بهترین روش حال حاضر پیوند مو در دنیا می باشد.


گرافت مو و کاشت مو

برای خارج کردن گرافت مو تعداد برداشت گرفت مو بسته به نوع روش کاشت مو دارد و هر روش با توجه به دستگاه مخصوص خود تعداد معینی از گرافت مو را برداشت و کاشت می کند .برای کاشت مو عموما از گرفت مو پشت سر افراد استفاده خواهند شد زیرا در این قسمت موها بهترین تراکم و قوی ترین بانک مو را دارند و بهترین کاندیدا برای کاشت مو افرادی هستند که در این ناحیه از سر خود تراکم مناسب مو دارند.


گرافت مو از پشت سر برای هر روش کاشت مو امکان پذیر است و به دلیل بهتر عمل کردن و بهتر نتیجه دادن در صورت وجود گرفت مو در این ناحیه از موهای این منطقه برای کاشت مو استفاده خواهد شد .نکته ای که وجود دارد، اکثر گرافت موها دارای 2 تار مو می باشند یعنی با هر یک کاشت گرفت مو دو تار مو در آن قسمت رشد خواهد نمود که گرافت مو های 3 الی 4 تار مو در درمان کاشت مو بی نظیر می باشد. به طور کلی باید خدمت شما عزیزان عرض نماییم که کاشت مو یک روش عالی و منحصر به فرد به شمار می رود که اصلی ترین و مهم ترین بخش آن بسته به گرفت مو دارد تا موها بتوانند به صورت طبیعی کاشته شده و رشد نمایند اما در صورت نبود هیچگونه گرافت مو در منطقه سر ، از طریق استفاده از روش نوین کاشت مو می توان از گرافت موهای نواحی دیگر بدن استفاده نمود و برای کاشت مو از آن ها استفاده نمود .