فواید روغن مورچه

ماساژ روغن مورچه بر پوست عاری از مو که موهای آن از ریشه در آمده موجب توقف رشد موهای زائد و رفع همیشگی آنها می شود. تنها کافی است به مدت ? تا ? روز این روغن را سه بار در روز بر پوست تان ماساژ دهید تا شاهد اثرات معجزه آسای آن باشید.»


بسیاری از ما همین جملات را هر بار در آرایشگاه ها و سالن های اپیلاسیون از زبان مردم یا مسئولان آرایشگاه می شنویم و وسوسه می شویم با تهیه و تجربه روغن مورچه برای همیشه از شر موهای زائد که زیبایی و آراستگی ما را دستخوش تغییر قرار می دهند، راحت شویم.


درمان موی زائد با روغن مورچه ممکن نیست
در منابع طب سنتی مانند تحفه حکیم مومن تبریزی و مخزن الادویه خراسانی که قدمت 200 ساله دارند درباره روغن مورچه و خواص متنوع آن برای درمان بیماری ها مطالبی ذکر شده است. در بخشی از این منابع به دو نوع روغن مورچه و خواص درمانی کم نظیر آن اشاره شده که یکی از آنها از روغن گیری مورچه در روغن گیاه زنبق و خیری و دیگری از روغن گیری مورچه در روغن زیتون به دست می آید.


اما در این منابع درباره کاربرد این نوع از روغن مورچه برای از بین بردن موهای زائد اشاره ای نشده که آیا استفاده از این روغن که این روزها علاوه بر عطاری ها به شکل صنعتی و در بسته بندی های شکیل در فروشگاه های داخلی و خارجی به منظور از بین برنده موهای زائد به مردم ارائه می شود، چقدر می تواند در این زمینه موثر باشد.


نسخه سنتی برای موهای زائد
در برخی از متون سنتی به این موضوع اشاره شده که طِلا کردن مورچه های کشته شده روی پوست می تواند به از بین رفتن موهای زائد در بدن کمک کند. به این ترتیب در زمان های قدیم برای از بین بردن موهای زائد، مورچه ها را می کشتند و می سابیدند و آنها را روی پوست می مالیدند و مانع رشد موهای زائد در بدن می شدند.


این شیوه در شرایطی که فرد پیش از این برای از بین بردن موهای زائد خود از شیوه های دیگر استفاده نکرده باشد، در متون طبی توصیه شده است. در این صورت فرد می تواند به از بین رفتن موهای زائد امیدوار باشد اما افرادی که پیش از این روش های دیگر را تجربه کرده اند با تکرارکردن این شیوه و طِلا کردن مورچه های سابیده شده روی پوست می توانند برای از بین بردن موهای زائد اقدام کنند.


معجزه مورچه ها برای بهبود شنوایی
یکی دیگر از خواص درمانی روغن مورچه که از جوشاندن مورچه در روغن زیتون به دست می آید، درمان و بهبود وز وز گوش و افزایش شنوایی برای افرادی است که با کاهش قدرت شنوایی مواجه شده اند. درمانگران طب سنتی برای درمان این عارضه به بیماران شان توصیه می کردند که مقدار مشخصی از این روغن را درون گوش بچکانند و برای درمان اقدام کنند.

نکته:
البته این نسخه از جمله نسخه های طبیعی و سنتی است که نیاز به کار علمی و پژوهشی بیشتری دارد و باید بررسی شود که چقدر میزان اثرگذاری این روغن زیاد است. علاوه براین باید به مخاطبان هشدار دهم که هرگز نباید از داروهای سنتی به صرف اینکه منشا طبیعی و گیاهی دارند به صورت خودسرانه مصرف کنند.


این کار نیاز به معاینه و بررسی دقیق وضعیت بیمار دارد. به عنوان مثال اگر فردی خودسرانه این روغن را در گوشش بریزد چون احتمال وجود زخم یا پارگی کوچک و نامحسوس در گوشش وجود دارد، ممکن است موجب بروز عفونت و آلودگی در گوش و با اختلال های شنوایی در این ناحیه رو به رو شود، بنابراین توصیه ما به مخاطبان این است که هرگز بدون تجویز و مشورت با متخصص طب سنتی سراغ داروهای طبیعی و گیاهی نروند و آنها را بی رویه مصرف نکنند.

تهیه روغن مورچه در اشکال صنعتی محال است
امروز محصولات شیمیایی مختلفی وجود دارد که از آنها برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شود. در برخی از این محصولات آهک و زرنیخ وجود دارد که استفاده از آنها برای تهیه محصولات موبر بسیار به صرفه است چون راحت تهیه شده و به وفور یافت می شود، اما به نظر می رسد که تهیه روغن مورچه و محصولاتی که از روغن مورچه تهیه می شود چندان منطقی به نظر نمی آید.


ممکن است محصولاتی داخلی یا خارجی در بعضی عطاری ها یا فروشگاه ها عرضه شود اما باید دید که چقدر مورچه باید استفاده کرد تا روغن مورچه برای تولید محصولات صنعتی به دست آید. پیدا کردن مورچه و پرورش دادن آن نیز با این وسعت به نظر منطقی نمی آید.

با وجود این ممکن است در بعضی عطاری ها روغن مورچه که به صورت سنتی تهیه شده باشد، یافت شود و افرادی باشند که در این زمینه قابل اعتماد و امین باشند اما نکته اساسی این است که استفاده از این روغن ها نمی تواند به کاهش موهای زائد بدن کمک کند چرا که در متون کهن طب سنتی نیز اشاره ای به کاربرد روغن مورچه برای از بین رفتن موهای زائد نشده و صرفا از طلا کردن مورچه یاد شده است.


طب مدرن درباره روغن مورچه چه می گوید
برخی متخصصان طب مدرن بر این باورند که استفاده موضعی از روغن مورچه می تواند رشد موهای زائد را به تعویق اندازد اما نمی تواند باعث از بین رفتن دائمی موهای زائد شود زیرا این روغن تنها می تواند ساقه مو را از بین ببرد و ریشه مو همچنان سالم باقی می ماند. این گروه بر این باورند که اسید فرمیک علاوه بر این می تواند تاثیری روی تغذیه پیاز مو بگذارد و موجب کندی روند رویش موها شود.


با وجود این گروهی دیگر از متخصصان پوست و مو وجود دارند که معتقدند استفاده از این روغن هیچ تاثیری در کاهش موهای زائد ندارد و کاری بی فایده است. این در حالی است که درمانگران طب سنتی دیدگاه متفاوتی دارند. آنها بر این باورند که استفاده از روغن مورچه برای کاهش موهای زائد باور غلطی است که میان مردم رایج شده و این خود مورچه و طلا ِ کردن و ماسک کردن آن روی پوست است که قابلیت از بین بردن موهای زائد را دارد نه روغن تهیه شده از آن.


آیا تاثیر روغن مورچه خارجی بیشتر است
در میان مردم باوری وجود دارد که استفاده از روغن مورچه خارجی تاثیر زیادی در کاهش میزان رویش موهای زائد دارد. با جست وجویی ساده در یکی از موتورهای جست و جو می بینید که روغن مورچه در میان زنان اروپایی و آمریکایی شناخته شده است و آنها برای از بین بردن موهای زائد از آن استفاده می کنند.


مصرف کنندگان روغن مورچه خارجی در نظرسنجی های مختلف از تاثیر ماندگار روغن مورچه صحبت می کنند و در این باره می گویند: بعد از چهار تا پنج بار استفاده از روغن مورچه به مرور شاهد کاهش میزان رویش موهای زائد بودیم و نتیجه خوبی به دست آوردیم. بر اساس آنچه روی کاتالوگ این محصول نوشته شده روغن مورچه خارجی از تخم مورچه استخراج می شود.

شیوه استخراج این روغن اینگونه است که تخم مورچه را پس از خشک کردن، آسیاب می کنند و روغن آن را که مایعی قهوه ای و قرمز رنگ است طی فرآیندی که در دمای 50 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد، استخراج می کنند.


روغن به دست آمده با اسانس های معطر خوشبو می شود و مورد استفاده مردم قرار می گیرد. حال باید بررسی کرد و دید تولیدکنندگان این محصول چگونه حجم بالایی از تخم مورچه را برای تولید و استخراج حجم انبوه روغن تهیه می کنند!


آیا استفاده روغن مورچه برای نوزادان مجاز است
برخی مردم که صاحب نوزاد دختر پرمو می شوند دل نگران می شوند که دخترشان در آینده مشکلات زیادی داشته باشد. این گروه بر اساس همین باور قدیمی و نادرست که روغن مورچه موهای زائد را کم می کند، این روغن ها را تهیه می کنند و به بدن کودک می زنند.


در حالی که ممکن است آنچه به نام روغن مورچه به آنها ارائه می شود، واقعا روغن مورچه نباشد و ترکیبات دیگری داشته باشد که پوست نوزاد را دچار مشکل کند و عوارضی برای او به همراه داشته باشد.

حتی اگر این روغن، روغن مورچه باشد به دلیل آنکه ممکن است مقدار قابل ملاحظه ای اسید فرمیک در آن وجود داشته باشد می تواند موجب سوختن پوست یا ازبین رفتن ریشه موهای نوزاد که به صورت کرک در آمده، شود و حتی پوست نوزاد را تیره و سیاه رنگ کند.