بهترین شامپو برای جلوگیری از ریزش مو

دلایل گوناگونی برای ریزش مو و کم پشتی آن وجود دارد که یکی از اساس ترین آن ها عدم مراقبت های مورد نیاز می باشد.تغذیه مناسب ، شست و شوی صحیح و اصولی و نحوه حالت دادن به موها شامل این موارد می باشد.در صورت عدم رسیدگی به مسائل فوق به دلیل حساس بودن مو ، فرد به مرور زمان دچار کم پشتی و ریزش شدید شده و در نهایت طاسی سر به سراع او خواهد آمد.در چنین حالتی تنها راه فرد برای بازگشت موهای از دست رفته اش کاشت مو است.


مو به طور معمول در طول 30 روز چیزی در حدود 2 الی 4 سانتی متر رشد کرده و آن ها در صورت باقی ماندن بر روی سر چیزی در حدود 2 تا 4 سال عمر می کنند.در صورت ریزش طبیعی ، موی جدید مجددا در محل ریزش شروع به رشد نموده و جایگزین موی قبلی خواهد شد.در طول روز یک فرد سالم بین 50 تا 100 تار موی خود را از دست می دهد که در صورت عدم هرگونه مشکل این موها مجددا رشد می نمایند و چرخه رشد مو بدین شکل ادامه خواهد یافت.اما هرگونه مشکل در مو سبب به هم خوردن این چرخه شده و میزان ریزش و رشد مو دچار اختلال و در نتیجه ریزش و کم پشتی مو وسیع خواهد شد.


حفظ سلامت مو ها و مراقبت از یکی از اصلی ترین فاکتورها محسوب می شود.بنابراین به منظور پر پشت کردن و شادابی مو می بایست برخی نکات مهم را جهت مراقبت از مو انجام داده تا مو سلامت خود را حفظ نماید.از جمله نکاتی که برای مراقبت از مو جهت حفظ شادابی و سلامت آن ها می بایست دقت نمود ، انتخاب شامپوی مناسب مو می باشد.پس می توان گفت انتخاب شامپو مناسب مو جهت تقویت و عدم ریزش آن تاثیر بسزایی دارد. در این مقاله به بررسی بهترین شامپو برای موهای مختلف خواهیم پرداخت.


نقش شامپو در رشد و تقویت موها

امروزه شاهد تنوع گسترده ای از شامپو ها با کاررایی مختلف برای مدل موهای مختلف هستیم.استفاده از شامپوهای تقویت کننده و سرم های جحم دهنده مو جز راه هایی است که می توان به وسیله آن اقدام به تقویت موها نمود.با استفاده از این شامپوها رشد ریشه مو بهتر و با سرعت بیشتری انجام گرفته و تاثیر مناسبی بر روی فولیکول های مو خواهد گذاشت.


نحوه عملکرد این مدل از شامپوها بدین شکل است که مواد مورد نیاز و ویتامین های لازم برای فولیکول مو را که از مهم ترین آن ها می توان به پروتئین و ویتامین های گروه B اشاره کرد ، به طور مستقیم به موها رسانده و به تحریک سلول ها منجر خواهد شد.


افرادی که به دلایل گوناگونی از جمله مشکلات هورمونی ، بیماری های ارثی و یا ایجاد آسیب های دارویی دچار ضعف موها و ریزش آن ها هستند ، می توانند با استفاده از شامپوهای تقویت کننده مو اقدام به شادابی و پر پشت نمودن موهای خود نمایند.


معرفی انواع شامپو ها

شامپو ها به طور کلی در دو نوع مختلف دسته بندی می شوند: شامپوهای معمولی جهت شست و شوی موها و شامپوهای درمانی که دارای انواع مختلفی هستند. شامپوهای معمولی بیشتر برای مصارف روزانه جهت تمیز کردن موها به کار می رود و جز ساده ترین مدل های شامپو می باشد. اما شامپو های درمانی به منظور تقویت موها مورد استفاده قرار می گیرند و بر اساس مدل پوست و موی افراد دارای مدل های مختلفی می باشد.


این شامپوها به منظور کاهش ریزش مو ، تقویت موها ، جلوگیری از شوره سر و یا برای موهای چرب یا خشک و... تولید می شوند و فرد بر اساس مشکلی موی خود می تواند اقدام به انتخاب مدل مناسب خود نماید.البته پیش از خرید این شامپوها بهتر است در مرحله اول به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه و بر اساس دلیل ضعف موهای خود اقدام به خرید این دست از شامپوها نماید تا با انتخاب اشتباه دچار ریزش بیشتر موهای خود نشود.


جلوگیری از ریزش مو با استفاده از شامپو میسر است؟

به طور کلی شامپوها نقش تقویت موهای را داشته و مواد مورد نیاز مو را تامین می نماید. اما ریزش موی افراد می تواند دلایل مختلفی از جمله وراثت ، مشکلات هورمونی ، بیماری ها ، تاثیرات دارو و... داشته باشد که در چنین مواقعی شامپوهای تقویت کننده تمی توانند سبب جلوگیری از ریزش موی چنین افرادی شوند. بنابراین در چنین مواقعی می بایست علل اصلی ریزش مو افراد شناسایی و بر اساس آن توسط پزشک متخصص درمان های مناسب آن اجرا گردد. در آخرین مرحله و تنها راه باقی مانده برای افرادی که موهای خود را از دست داده اند افراد می توانند اقدام به کاشت مو نمایند.


فریب تبلیغات محصولات را نخورید

متاسفانه امروزه شاهد تبلیغات گسترده ای در زمینه مواد به کار رفته در برند های شامپوها هستیم که می توان با استفاده از آن ها اقدام به رشد و تقویت موها نمود. به طور مثال شامپوی سیر ، شامپوی نعنا و.... اگرچه ممکن است این نوع شامپوها تاثیر مثبتی در تقویت موها داشته باشند اما میزان کارایی آن ها بسیار کم بوده و شاید نتیجه استفاده از آن ها اصلا به چشم نیاید.


انتخاب شامپو بر اساس مدل و جنس موها

شاید مهم ترین بخش برای انتخاب شامپو این موضوع باشد که شما می بایست بر اساس نوع و جنس مدل موی خود اقدام به خرید شامپو نمایید. پزشک متخصص شما می تواند مدل موی شما را تعیین کرده و در صورت هرگونه مشکل از جمله چربی زیاد و یا خشکی آن ، شامپوهای مناسب را برای شما تجویز نماید. بنابراین جهت انتخاب بهترین شامپو برای رشد و تقویت موهای خود می بایست نظر پزشک خود را مطلع شوید. در ادامه به معرفی برخی از شامپوهای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو اشاره خواهیم نمود.


چهار عنصر اصلی در شامپوهای ضد ریزش مو

از هر شامپوی ضد ریزش مویی که استفاده می کنید، باید به دنبال چهار عنصر اصلی تشکیل دهنده این شامپوها باشید. در داروهای غیر شامپویی که برای ریزش موی مردان، توسط متخصصین توصیه می شود، معمولا داروهایی نظیر ماینوکسیدیل و فیناستراید نیز مشاهده می شود که در بسیاری از موارد بسیار چاره ساز می باشند. به هر حال، عناصر اصلی شامپوهای ضد ریزش مو عبارتند از:
کتوکونازول (Ketoconazole)، کافئین (Caffeine)، بیوتین (Biotin)، ساپالمیتو (Saw Palmetto)


شامپو رینفولتیل

یکی از انواع شامپو برای جلوگیری از ریزش مو شامپو تقویت مو رینفولتیل می باشد که با ترکیبات به کار رفته در آن گزینه مناسبی برای افرادی است که دارای موهای نازک و شکننده هستند. این شامپو علاوه بر تقویت و رشد مو از ریزش مو که باعث طاسی می شود نیز جلوگیری می کند. البته این شامپو بر روی پوست سر افرادی که پیاز موی آن ها به کلی تحلیل رفته مؤثر نمی باشد.


ابتدا موهای سر را با آب ولرم خیس نمایید، سپس مقدار کمی از شامپو رینفولتیل را روی موی سر ریخته و به آرامی ماساژ دهید تا کاملاً کف کند، چند دقیقه بگذارید کف روی موی سرتان بماند، سپس به طور کامل و به خوبی آبکشی نمایید. استفاده از آن باید به طور پایدار و حداقل 4 ماه ادامه داشته باشد.


شامپو سینره

از دیگر نوع شامپو برای جلوگیری از ریزش مو می توان به شامپو سینره اشاره کرد. شامپو ضد ریزش موی سینره به عنوان شوینده در افرادی که تحت درمان با محلول ضد ریزش موی سینره یا سایر درمان های ریزش مو می باشند عرضه شده است و در جهت تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد موهای جدید به کار می رود. شامپو سینره از عصاره Saw Palmetto که نوعی درخت بومی آمریکا است ساخته شده، این ماده دارای قدرت فوق العاده ای در مهار آندروژن است و اثر آن در ترکیب با روی و ویتامین B6 به مقدار چشمگیری افزایش می یابد. وجود مواد آنتی آندروژنیک در این شامپو نه تنها به کاهش ریزش مو کمک می کند بلکه به مرور از چربی مو کاسته و موها را به حالت نرمال نزدیک می کند.


همچنین حاوی روی و عصاره Sabal جهت جلوگیری از ریزش مو، حاوی ویتامین F , B5 جهت تغذیه و تقویت مو، ویتامین E و B5 جهت حفظ رطوبت مو و جلوگیری از اثرات زیان آور رادیکال های آزاد می باشد.


شامپو اکوفان

این شامپو ترمیم کننده و مغذی فولیکول های مو است، این شامپو علاوه بر این که موجب درمان ریزش مو می شود ، در تقویت سلول های بنیادی مو نیز تاثیر به سزایی دارند.


مزایای شامپو اکوفان

✔ کمک به درمان ریزش مو، پروتئینه، تقویت کننده و ویتامینه (B5, PP + E)

✔ حاوی زینک و منیزیم، حالت دهنده مو

✔ دارای پروتئین هیدرولیز شده گندم و منیزیم جهت تقویت و محافظت مو

✔ کاهش خارش و سوزش پوست سر

✔ قابل استفاده به صورت روزانه

✔ 100% گیاهی و ملایم

✔ مناسب برای موهای ضعیف، نازک و شکننده

✔ کمک به افزایش درخشندگی، استحکام و حجم مو، حاوی پاک کننده های ملایم گیاهی جهت استفاده روزانه