ریزش مو در زنان علت و درمان آن

واقعیت این است که ریختن 50 تا 100 تار مو در روز کاملاً طبیعی است، اما بسیاری از ما روزانه شاهد ریزش مقدار نگران کننده‌ای مو هستیم که روز به روز هم بیشتر می‌شود. ریزش مو برخلاف باور عموم مردم منحصر به آقایان نیست، موهای زیبای بانوان نیز از خطر کم پشت شدن در امان نیست.

زیباتر جلوه کنید .... متخصصان ما در کلینیک رنسانس آماده‌اند تا با بررسی دقیق و ارائه کلیه خدمات  پی آرپی، ترمیم و کاشت مو، لیزر درمانی و مزوتراپی شما را در داشتن ظاهری جذاب و خیره کننده یاری کنند.

جهت گرفتن مشاوره ویا رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید همکاران متخصص ما آماده‌ی ارائه‌ی هرگونه مشاوره یا خدمات درمانی به شما عزیزان هستند.

ناراحتی بانوان از ریزش مو

حدود 80 درصد از مردان زیر 70 سال با مسئله طاسی مواجه هستند و همان‌طور که انتظار می‌رود به نظر می‌رسد هم خود آقایان و هم جامعه به خوبی با این موضوع کنار می‌آیند. اما شرایط برای بانوان به این شکل نیست. شروع ریزش مو در بانوان عموماً با آسیب‌های روحی مخربی همراه است که کمتر از بیماری‌های جدی مشکل آفرین نیست و سلامت عمومی را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

دلایل ریزش مو

اگرچه دلایل ریزش مو با الگوی زنانه کاملاً مشخص نیست، گمان می‌شود سابقه خانوادگی، تغییر سطح هورمون‌های مردانه (آندروژن) و بالا رفتن سن در ریزش موی بانوان نقش داشته باشد. پنج دلیل احتمالی ریزش مو در زنان به شرح زیر است:

یائسگی

نزدیک به 50 درصد بانوان با نزدیک شدن به سن 50 سالگی با مشکل کم پشت شدن یا ریزش مو مواجه می‌شوند. چراکه هورمون‌ها تا به این سن به رشد مو کمک می‌کردند، اما ریزش مو با عبور از 50 سالگی و کاهش استروژن شروع می‌شود.

بیماری

ناراحتی تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم خونی از جمله سی مورد بیماری‌ای به شمار می‌آیند که ابتلا به آنها ریزش ناگهانی مو را در پی دارد و ریزش مو غالباً نخستین نشانه بیماری است. عفونت قارچی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بعضی از درمان‌های سرطان نیز منجر به ریزش مو می‌شود.

استرس یا تروما

گاهی اوقات پس از پشت سر گذاشتن رویدادها و حوادث ناراحت کننده و تنش‌زا، مانند طلاق یا فوت نزدیکان، یا کاهش وزن شدید یا ناگهانی، تب بالا یا جراحی با ریزش شدید مو مواجه می‌شویم. در این حالت اگر بر استرس غلبه کنیم یا منبع استرس برطرف شود، ریزش مو موقتی و طبیعی خواهد بود.

رژیم غذایی و سوء تغذیه

یکی از پی‌آمدهای مستقیم نداشتن تغذیه مناسب ریزش مو است. بدن برای تامین مواد ضروری اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز از ذخیره مواد مغذی استفاده می‌کند و سهم موها با توجه به کمبود موجود کاهش می‌یابد. کمبود آهن، پروتئین، ویتامین D و کلسیم به ریزش مو می‌انجامد.

مراقبت نکردن از مو

اگر سال‌ها است که موها را محکم می‌کشید و پشت سر دم اسبی می‌بندید یا به بافت آفریقایی علاقه دارید، نباید از ریزش موی خود تعجب کنید. مو پس از تحمل فشار شدید در نهایت دچار ریزشی موسوم به آلوپسی کششی می‌شود. بنابراین در کنار صاف کردن‌ها و فر کردن‌های مکرر مو با اتو حتماً از نرم کننده‌ها و فراورده‌های مخصوص مراقبت از مو هم استفاده کنید.

ریزش مو در دوران بارداری

ریزش موی مرتبط با بارداری معمولاً پس از زایمان رخ می‌دهد، چون تعداد زیادی از تارهای مو که باید طبق چرخه طبیعی ریزش مو می‌ریخت، در طی این نه ماه روی پوست سر باقی می‌ماند. با این توصیف ریزش موی پس از زایمان آن‌قدر شدید نیست که به ایجاد لکه طاسی یا ریزش دائمی مو منجر شود. این نوع ریزش مو حدود 3 تا 4 ماه پس از زایمان شروع می‌شود. ریزش غیرطبیعی مو در دوران بارداری به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مربوط می‌شود.

درمان ریزش مو در زنان

درمان دارویی ریزش مو

ماینوکسیدیل 2 % و 5 % را می‌توان بدون نسخه به دو صورت محلول یا فوم موضعی از داروخانه تهیه کرد. ماینوکسیدیل 2 % برای درمان ریزش موی بانوان توصیه می‌شود.

فیناستراید

موضوع تاثیرگذاری استفاده از فیناستراید در درمان ریزش موی زنان همچنان در حال بررسی است، البته نتایج پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده است، بیانگر مفید بودن این دارو است. متخصص با توجه به شرایط بیمار، دیگر داروهای مصرفی وی، سن و بیماری‌های فعلی فیناستراید یا داروی مشابه دیگری را تجویز می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد مغذی

با مصرف ویتامین‌ها یا مکمل‌ها می‌توان مقدار مواد مغذی بیشتری را در اختیار بدن گذاشت.

- فراورده‌های حاوی امگا 3 و امگا 6 مصرف کنید. افرادی که 6 ماه این محصولات را مصرف کرده‌اند، به نتایج خوبی دست یافته‌اند.

- بانوانی نیز که فراورده‌های حاوی ویتامین‌های B و ال ـ سیستئین را به مدت 4 ماه مصرف کرده‌اند نیز بهبود محسوسی را مشاهده کرده‌اند.

مشاوره با جراح متخصص کاشت مو

متخصص در عملکاشت مو فولیکول‌های سالم مو را از بخش‌های پرپشت پوست سر برمی‌دارد و به ناحیه‌های کم پشت یا طاس سر پیوند می‌زند.

- صدها فولیکول مو در این عمل برداشته و به ناحیه‌های لازم پیوند زده می‌شود.

- اگرچه هزینه جراحی کاشت مو بالا است، اما نتایج آن چشمگیر و دائمی است.

مزوتراپی

مزوتراپی روشی است که در آن میکروتزریق‌های متعدد انجام می‌شود. ماده مفید مستقیماً زیر پوست تزریق می‌شود. مزیت اصلی مزوتراپی این است که دارو مستقیماً در ناحیه مورد نظر وارد می‌شود، بدون این که وارد دیگر بخش‌های بدن شود و از مقدار آن کاسته شود. مزوتراپی کاردبردهای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به درمان ریزش مو، رفع سلولیت، از بین بردن غبغب، لاغری موضعی و درخشان کردن پوست اشاره کرد. مزوتراپی عملی بدون درد است که حدود 30 دقیقه زمان می‌برد و هیچ گونه اثر جانبی ندارد.

پی آر پی (PRP)

پی آر پی (درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت) با تحریک پوست، فولیکول‌های مو و پوست سر سطح طاسی یا کم پشتی غیرفعال را بار دیگر پرپشت می‌کند. متخصص ابتدا مقدار اندکی از خون بیمار را می‌گیرد و آن را برای آماده سازی و جدا شدن پلاکت‌ها در سانتریفیوژ قرار می‌دهد. در انتها پلاسمای سرشار از پلاکت در نقاط معین تزریق می‌شود.

لیزر تراپی

لیزرتراپی عملی ایمن، شناخته شده و موثر برای ریزش مو است که روند ریزش مو را متوقف و حتی معکوس می‌کند.

لیزر به دلایل متعدد درمانی ایده‌آل برای ریزش موی بانوان محسوب می‌شود. این عمل بدون درد و سریع در کنار دیگر درمان‌ها مانع ریزش مو می‌شود و حتی بعضی فولیکول‌های موی غیرفعال را به چرخه رشد سالم برمی‌گرداند. پیش‌آگهی لیزر درمانی برای بانوان با موی کم پشت مثبت و نویدبخش است و موها به مرور زمان پرپشت می‌شود.

درمان‌های غیرجراحی ریزش مو

راه‌حل زیبایی غیرجراحی دیگری نیز برای ریزش مو وجود دارد که به بانوان اجازه می‌دهد بدون کوچکترین نگرانی در مورد موهایشان با خیالی آسوده فعالیت‌های روزانه خود را دنبال کنند. تقریباً تمام بانوان دچار مشکل کم پشتی مو به اجبار یک مدل موی خاص را انتخاب می‌کنند. ما در کلینیک رنسانس بر این باوریم که بانوان باید حق انتخاب مدل ، رنگ و بافت مو را داشته باشند، بنابراین با در نظر گرفتن علاقه و ترجیح بیماران ترمیم مویی را با پرپشتی متناسب با سن بیماران به گونه‌ای انجام می‌دهیم که کاملاً طبیعی باشد و با موی خود بیمار مو نزند. موهای مصنوعی کلینیک رنسانس از نظر رنگ، ظاهر یا بافت کوچکترین تفاوتی با موی طبیعی بیمار ندارد. بنابراین به خانواده بزرگ ما بپیوندید تا زیبایی و جذابیت از دست رفته را بار دیگر بازیابید.