ریزش مو تا چه حدی طبیعی است؟

ریزش مو مساله ای است که همه افراد به دنبال کسب اطلاعاتی در خصوص دلایل و راه حل های آن هستند. به صورت کلی ریزش مو تا حد مشخصی را می توان طبیعی و فاقد هر گونه مشکل دانست، اما در صورتی که ریزش مو بیشتر از این حد شود، باید برای درمان اقدام شود و به متخصص پوست و مو مراجعه شود تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.جهت آشنایی بیشتر با این معضل مقاله ای در نظر گرفته ایم تا با میزان طبیعی ریزش مو و فرا تر از آن بیشتر آشنا شوید.


میزان طبیعی ریزش مو در افراد

در طول روز هر فرد عادی و بدون مشکل پوست و مو چیزی در حدود 50 تا 100 تار موی خود را از دست می دهد.این نوع ریزش جز ریزش طبیعی مو محسوب شده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.در حقیقت موهای ریخته شده بر اثر این حالت موهای مرده محسوب می شوند.در صورتی که به دقت به انتهای این موها نگاه کنید ،رنگ آن ها سفید است. با انجام چرخه طبیعی ریزش و رشد مو ، موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می شود و فرد احساس کم پشتی در موهای خود نمی کند. چنانچه بیش از 25 درصد مو دچار ریزش شود و عدم رویش مجدد اتفاق بیفتد ، افراد می بایست احساس خطر کرده و نسبت به درمان ریزش مو اقدام نمایند.

ریزش مو


تشخیص طبیعی بودن ریزش مو

با در دست گرفتن تعداد حدودی 60 تار مو در دست و کشیدن آرام آن ها در صورتی که 5 تا 8 تار در دست شما باقی ماند این نوع ریزش طبیعی محسوب می شود اما در صورت افزایش این تعداد به 15 تا 20 تار فرد می بایست احساس خطر نماید و با پزشک متخصص خود این موضوع را در جریان قرار دهد.


آیا نوع ریزش مو در خانم ها و آقایان متفاوت است؟

به دلیل شرایط فیزیکی و جسمی مختلف میان زنان و مردان پاسخ این سوال مثبت است.ریزش مو در مردان با الگوی مردانه بسیار بیشتر از زنان می باشد و زنان عموما دچار طاسی نخواهند شد.البته مسائل هورمونی و ژنتیکی در ریزش مو دخیل می باشد.


ریزش مو در آقایان به این شکل است که از قسمت شقیقه ها شروع می شود و به تدریج عقب تر رفته و حالت مثلثی شکل به خود می گیرد و در نهایت موهای فرق سر، کم و نازک می شوند.در همه این ناحیه ها به هم می چسبند و ممکن است هیچ تار مویی روی سرشان نماند، به جز قسمت هایی که حساس به هورمون مردانه نیستند، مانند کناره های گوش و پشت سر.


این الگو برای خانم ها به چه شکل می باشد؟

در خانم ها هم علت های مختلفی برای ریزش مو وجود دارد که یکی از شایع ترین علت های ریزش مو در خانم ها، کمبود آهن است. معمولا به دلیل خون ریزی های ماهانه و رژیم های لاغری سختی که بعضی از خانم ها می گیرند یا دچار کم خونی شده و یا ذخیره آهن بدنشان کم می شود.علت شایع دیگر در خانم ها مانند آقایان مسایل ژنتیکی است، یعنی خانم ها هم دچار ریزش مو با الگوی زنانه می شوند اما طرح ریزش مو در خانم ها با آقایان فرق دارد.


در خانم ها معمولا خط جلوی سر حفظ می شود و تراکم موها در قسمت فرق و جلوی سر کم می شود و خانم ها احساس می کنند زمانی که فرق باز می کنند کف سرشان پیداست و موهایشان نازک شده اند.گاهی این مساله آن قدر در خانم ها شدید است که قسمت جلوی سرشان مانند آقایان خالی می شود، ولی معمولا آنچه که در خانم ها دیده می شود، کاهش تراکم مو است نه طاسی.

تاثیر مصرف وسایل آرایشی و بهداشتی در ریزش مو

استفاده از وسایل خارجی و یا رنگ کردن و...، فقط جنس موها را خراب می کند و معمولا باعث ریزش مو نمی شود.گاهی ممکن است موادی مانند فرکننده های دایمی مو یا موادی که فرهای مو را باز می کنند، آن قدر قوی باشند که موها را کاملا از ته شکسته و ریزش موی شدیدی ایجاد کنند.


پس به طور کلی رنگ کردن مو، فر کردن، سشوار زدن، استفاده از برس های دندانه ریز که می توانند موها را بکنند، استفاده از ژل ها که می توانند موها را به هم بچسبانند، استفاده از گیره ها و کش های مو که موها را تحت فشار قرار می دهند، همگی می توانند به موی سر آسیب برسانند و مقدار ریزش مو را بیشتر کنند ، اما این ریزش دایمی نیست و موهای تازه جای آن ها را می گیرند.


تاثیر بیماری ها بر روی ریزش مو

فولیکول های مو کاملا زنده اند و تحت تاثیر شرایط عمومی بدن مانند بیماری های تب دار، حمله قلبی، زایمان، کشیدن سیگار و ... قرار می گیرند که این عوامل می توانند باعث ریزش مو شوند.

درمان ریزش مو


ریزش مو در هنگام شانه زدن مو

بسیاری از افراد پس از شانه زدن مو و مشاهده موهای باقی مانده در آن نگران می شوند. اما در این خصوص باید گفته شود که در زمان شانه زدن موها ، فقط موهایی در شانه جمع می شوند که در همان روز از فولیکول های آن افتاده باشند. بنابراین در صورت مشاهده این موضوع معمولا جای نگرانی نیست.اما لازم به ذکر است که گاهی اوقات با شانه زدن بیش از حد مو باعث بروز مشکلاتی در مو می شود که می توان در این خصوص به شکستگی موها منجر شود.به همین دلیل توجه داشته باشید که موهای خود را بیش از اندازه شانه نزنید و در زمان شانه زدن آن ها را به آرامی شانه کنید.


تاثیر شست و شوی مو در ریزش مو

بر اثر شست و شوی مو نیز بسیاری از موهایی که از قبل از سر جدا شده اند، جمع می شوند.برخی از مواد شیمیایی موجود در شامپو ها نیز می تواند برای موها مضر باشد و باعث شکستگی و یا افزایش ریزش مو شود.به همین دلیل در صورتی که شخص در زمان استفاده از شامپو ها با ریزش موی غیر طبیعی مواجه شود، باید یک شامپو ملایم تر انتخاب کند و برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کند. علاوه بر این استفاده از آب با دمای زیاد می تواند سبب تضعیف مو و در نتیجه ریزش آن شود.


علت ریزش مو به صورت غیر طبیعی چیست؟

زمانی که فولیکول های تولید مو متوقف شوند، ریزش مو رخ می دهد. ریزش مو دارای عوامل مختلفی است که در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استرس

• زایمان در خانم ها

• کاهش وزن زیاد

• مبتلا شدن به بیماری با تب بسیار بالا

• تغییرات قابل توجه در زندگی که باعث ناراحت شدن بیش از حد افراد می شود، مانند: طلاق، فوت و ...


افراد برای درمان و جلوگیری از ریزش مو چه باید کنند؟

چنانچه میزان ریزش مو بیشتر از حدی بود که در بالا ذکر شد، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند تا علت ریزش مو مشخص شود و درمان لازم صورت گیرد.کاشت مو در چنین مواقعی بهترین راه حل برای افرادی است که بخش زیادی از موهای خود را از دست داده اند. اما استفاده از روش های تقویتی همچون مزوتراپی ، پی آر پی مو و یا دارو درمانی به وسیله محلول ماینوکسیدیل یا فیناستراید برای افرادی که دچتر کم پشتی مختصر هستند مفید واقع می شود.