مراحل رشد مو بعد از کاشت مو

همانطور می دانید کاشت موی طبیعی عبارت است از براشت موها از پشت سر و کاشت آن ها در نواحی خالی از مو.بعد از انجام این کار برای حصول نتیجه مورد نیاز به زمان کافی احتیاج است.رشد موها بعد از کاشت مو به دلیل اینکه سیر آن به جهت نتیجه نهایی کاشت مو صورت می گیرد بسیار مهم می باشد. توجه داشته باشید موهای جدید به یکباره رشد نمی کند پس ممکن است یک دوره استراحت کرده و سپس مجددا رشد کند. هر مدل مویی چرخه رشد مخصوص به خود را دارد. موهای کاشت شده هم چرخه خاص خود را دارد.


فرایند جداسازی مو ، برش دادن و کاشت آن اصولا در بقیه مراحل به تارهای مو شوک می دهد. به همین دلیل است که در اغلب بیماران 6 الی 8 هفته بعد از کاشت ، موهای کاشت شده کاملا می ریزد. در برخی افراد مصرف ماینوکسیدیل باعث کاهش این ریزش می شود.


دوره رشد مو به صورت طبیعی

دوره رشد مو دارای سه مرحله متفاوت می باشد. هر فولیكول مو دستخوش یكی از این مراحل می شود. بعضی از فولیكول ها در مرحله رشد، قسمت كمی در مرحله ریختن و تعویض و برخی در مرحله استراحت به سر می برند. در نتیجه در سر افراد همیشه 100% از موها مشاهده نمی شوند بلكه فقط 85% از موها قابل رویت هستند.


Anagen دوره رشد فعال مو: رشد فعال مو بین 1.5 تا 7 سال است و میانگین آن معمولا 3 سال محسوب می شود. معمولا 85% از موها در مرحله آناژن قرار دارند.


Catagen دوره ریختن و جایگزین شدن: این دوره پایان دوره رشد فعال مو است. در این دوره موهای قدیمی می ریزند و موهای جدید جایگزین آن می شوند. میانگین مدت این دوره 3 هفته است. معمولا 1% از موها در مرحله كاتاژن به سر می برند.


Telogen مرحله خواب: این مرحله قبل از مرحله آناژن است. در این مرحله فولیكول های جدید تقریبا برای مدت 3 ماه استراحت می كنند. معمولا 14% از فولیكول های مو در این مرحله به سر می برند و بعد از این مرحله مجددا وارد مرحله رشد فعال می شوند.بنابراین با در نظر گرفتن این سه مرحله، ریزش موها در طی روز از 60 تا 100 تار مو طبیعی است.توجه داشته باشید ریزش مو در پاییز و بهار به حداكثر می رسد. این ریزش مو ناشی از تغییر فصل و مربوط به روشنی روز و تغییر هوا است.سرعت رشد مو در هر ماه تقریبا به 1.25 سانتیمتر میرسد. بیشترین سرعت رشد مو از 16 سالگی و تا اواخر 20 سالگی است و هر چه مو بلندتر میشود سرعت رشد آن كمتر میشود.میانگین تعداد مو در افراد بالغ حدود 100000 تار مو است. سفید پوستان دارای موی بیشتری هستند و تعداد تار مو در آنها به 140000 میرسد. در صورتی كه افرادی دارای موهای قرمز باشند دارای كمترین تعداد تار مو هستند. تقریبا این افراد دارای 90000 تار مو هستند.رشد مو و كیفیت مو بستگی به چگونگی سیستم عصبی و سیستم گردش خون دارد. همچنین رشد مو در ارتباط مستقیم با هیجانات، احساسات و افكار اشخاص می باشد.


رشد مو بعد از کاشت مو

در 2 تا 3 ماه اول بعد از کاشت ، موهای کاشت شده شروع به جوانه زدن زیر پوست می کند و بعد از 4 تا 6 ماه از زیر پوست بیرون می آید. در ماه ششم بعد از پیوند مو ، حدود 40 تا 60 درصد از موها رشد می کند. در ابتدا موهای رشد کرده ممکن است نازک و تنک باشد اما به مرور پر و ضخیم می شود. چرخه رشد موهای کاشت شده معمولا 12 ماه است مگر در برخی موارد که 18 ماه طول می کشد که این مساله در زنان رایج می باشد.
انتظار برای رشد موها می تواند یک تجربه هیجان انگیز باشد چرا که رشد مجدد موها چندین ماه طول می کشد و باید برای انجام آن صبور بود تا موها از زیر پوست بیرون بزند و بتوان نتیجه کار را ملاحظه کرد.
وقتی منتظر جوانه زدن موها هستید به یاد داشته باشید که نتایج اولیه ممکن است موفقیت کاشت را کامل نشان ندهد بنابراین باید صبور بود.


میزان رشد بعد از کاشت مو در افراد مختلف متفاوت است مثلا ممکن است در یک ناحیه موها پر پشت تر از نواحی دیگر شود اما با ادامه یافتن رشد مو، توزیع موها نیز یکدست می شود.


سیر زمانی رشد مو بعد از کاشت مو

2 هفته اول بعد از کاشت زمان بسیار بحرانی است و مراقبت از موها بسیار مهم است. در این زمان اطراف موهای کاشته شده یک لایه پوسته تشکیل می شود که با شستشو به مرور برداشته می شود. بعد از آن موهای کاشت شده می ریزد و در هفته چهارم دیگر هیچ مویی روی سرتان نیست.


در ماه دوم ، تارهای مو وارد فاز استراحت می شود که این دوره متغیر است و چهره شخص دقیقا مثل قبل از کاشت مو است. در ماه دوم تا چهارم، موها شروع به جوانه زدن می کند.در ماه پنجم تا نهم بخش زیادی از موها در زیر پوست در آمده است. البته این موها اغلب نازک است و به مرور ضخیم تر می شود. بعد از گذشت یک سال 80 درصد موهای کاشت شده رشد می کند و به مرور و با کامل شدن موها، به شکل طبیعی در می آید.
در برخی بیماران بعد از 2 سال ظاهر موهای کاشت شده با بلند تر شدن موها، تا حد ممکن شبیه به موهای قدیمی می شود.


در پایان باید بگوییم که کاشتن مو نیاز به کسب اطلاعات زیادی دارد و نباید بدون مشورت با متخصصین مو اقدام به این کار نمود.مرکز تخصصی کاشت موی سینا (رنسانس) با تجربه سال های متمادی در امر کاشت و ترمیم مو این افتخار را دارد که پاسخگوی عزیزانی باشد که متقاضی کاشت مو هستند.