فیناستراید چیست؟

افرادی که دچار ریزش مو شده اند، سعی بر این دارند که راه حل قطعی و نهایی را جهت درمان پیدا کنند یکی از راه حل های رایج درمان ریزش مو برای آقایان مصرف فیناستراید می باشد که از جانب اکثر پزشکان توصیه خواهد شد ، اما در این بخش ما پیشنهاد می کنیم که در صورتیکه شرایط مناسبی برای کاشت مو دارید سراغ کاشت مو به روش SUT رفته چرا که کاشت مو روشی دائمی و مادام العمر می باشد و هیچگونه ریسک خطری را برای افراد به دنبال نداشته و قابلیت درمان را ، هم برای آقایان و هم برای خانم ها انجام می دهد .


فیناستراید چیست؟

فیناستراید (با نام های تجاری پروسکار، پروپشیا) در بازار موجود می باشد و فرم کلی داروی ریزش موی «پروپشیا» است. فیناستراید و پروپشیا به یک اندازه در پیشگیری از ریزش موها و کمک به رشد مجدد آنها تأثیر دارند.


از فیناستراید (پروپشیا) برای درمان ریزش موی الگوی مردانه استفاده می شود. همچنین از این دارو برای درمان علائم هیپرپلازی خوشخیم پروستات در مردان مبتلا به بزرگی پروستات استفاده می شود. در گذشته از این دارو تنها برای درمان بزرگی پروستات استفاده می شد اما با پیشرفت علم پزشکی مشخصص گردید که فیناستراید قادر به قطع ریزش مو و کمک به رویش مجدد موها در آقایان می باشد.

فیناستراید


نحوه مکانیزم تاثیر فیناستراید در رشد موها

فیناستراید از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) در بدن جلوگیری میکند. DHT در بروز هیپرپلازی خوشخیم پروستات (BPH) نقش دارد.ریزش موی ناشی از طاسی الگوی مردانه زمانی رخ می دهد که هورمونی به نام DHT (دی هیدروتستوسترون) از رسیدن مواد مغذی حیاتی مورد نیاز فولیکول ها به آنها جلوگیری می کند و سبب تضعیف فولیکول مو ها و در نهایت ریزش مو ها می گردد . اما فیناستراید مانع از تولید DHT شده و از این طریق از فولیکول های مو محافظت می کند. کاهش DHT می تواند باعث توقف ریزش موی ناشی از طاسی الگوی مردانه شده و حتی به رشد مجدد موها کمک کند.


فیناستراید سطح DHT خون و پوست سر را به طور چشمگیری کاهش می دهد و تصور می شود که تأثیر دارو نیز به همین خاطر باشد. مصرف 1 میلی گرم فیناستراید در روز باعث کاهش سطح DHT خون تا 70% شده اما سطح تستوسترون خون را تا حدود 10% افزایش می دهدکه البته این مقدار در محدوده نرمال قرار دارد. دارد و با مصرف این دارو در یک دوره مشخص ، افراد شاهد رشد بی نظیر موها و کلفت شدن تار های موی خود می گردند که تراکم بالای موها را نشان می دهد.


نحوه مصرف فیناستراید چگونه است؟

فیناستراید را می توان به صورت یک قرص در روز، همراه با غذا یا به تنهایی، مصرف نمود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید فیناستراید را به طور مرتب مصرف کنید. همچنین توصیه می شود مصرف قرص فیناستراید را در برنامه کارهای روزانه خود بگنجانید تا مطمئن شوید آن را فراموش نمی کنید. برای مثال، قرص را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید، مثلا صبح ها یا شب ها قبل از خواب. روزانه بیش از یک قرص مصرف نکنید زیرا این کار تأثیر دارو را زیاد نکرده و حتی برایتان مضر خواهد بود.


برای آنکه تأثیر فیناستراید در جلوگیری از ریزش موها و رشد مجدد آنها به طور دقیق قابل ارزیابی باشد، می بایست دارو را یک سال یا بیشتر مصرف کرده باشید که معمولا مصرف دو ساله آن توصیه می شود زیرا تاثیر تضمینی را بر جای خواهد گذاشت . البته، در طول شش ماه اول موهای موجود کمی کم پشت می شوند. گاهی اوقات دلیل این امر این است که ریزش مو در حال پیشرفت بوده و اثرگذاری فیناستراید هنوز شروع نشده است. در برخی موارد نیز دلیل آن ریزش یک سری موهای مینیاتوری شده است که البته ریزش آنها جا را برای رشد موهای جدید و سالم باز می کند و از آن رو موهای کم جان و نازک از دست رفته و موهای پر پشت و سالم جایگزین آن ها خواهند شد . صبور بودن در طول این دوره خیلی مهم است زیرا نتیجه این روش قطعی خواهد بود . همچنین، باید مصرف دارو را دست کم یک سال ادامه بدهید تا هم شما و هم پزشکتان بتوانید تأثیر آن را ارزیابی کنید و موهایی با تراکمی بالا را تجربه نمایید.


میزان تاثیر استفاده از فیناستراید

تحقیقات بالینی انجام شده نشان داد که فیناستراید در 90% مردان مبتلا به طاسی الگوی مردانه تأثیر مثبت دارد. به طوری که بعد از 5 سال مصرف، در 48% مردان افزایش رشد مو مشاهده شد و 42% نیز هیچگونه ریزش مویی نداشتند، اما 10% باقیمانده دچار ریزش مو شده بودند. در مقابل، 6% از مردان درمان شده با دارو نما افزایش رویش مو داشتند و 19% نیز هیچگونه ریزش موی جدیدی را گزارش ندادند در حالی که ریزش موی 75% باقیمانده همچنان ادامه داشت.


دو سوم مردانی که فیناستراید را به طور صحیح مصرف می کنند موهایشان مجددا رشد می کند. البته این دارو برای کنترل ریزش مو است نه درمان قطعی آن، پس اگر می خواهید نتایج به دست آمده حفظ شوند باید به مصرف آن ادامه دهید. فیناستراید بیشتر برای مردانی مؤثر است که دچار طاسی خفیف تا متوسط الگوی مردانه هستند.

قرص فیناستراید


چه کسانی می توانند از فیناستراید استفاده نمایند؟

در ابتدای امر باید توجه داشته باشید که این دارو برای خانم ها در درمان ریزش موها کاملا بی فایده بوده و تنها اثر سو دارد بنابراین مصرف آن ممنوع است و در دوران بارداری نیز از لمس آن باید اجتناب شود ، همچنین افراد باید دقت فرمایند که در صورت داشتن حساسیت به فیناستراید یا هرگونه آلرژی دیگری، قبل از مصرف آن موضوع را به پزشک یا مسئول داروخانه اطلاع دهید. این محصول حاوی برخی ترکیبات غیرفعال است که می توانند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگری شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد از مسئول داروخانه سوال کنید.


قبل از مصرف این دارو، در صورت داشتن مشکلاتی از قبیل بیمارهای کبدی، سرطان پروستات، هرگونه عفونت، مشکلات ادراری و یا هر مشکل پزشکی دیگری که در گذشته داشته یا اکنون دارید، موضوع را با پزشک یا مسئول داروخانه در میان بگذارید. کودکان نباید از فیناستراید استفاده کنند . این دارو از طریق پوست نیز قابل جذب است. به همین دلیل، در صورت شکسته یا کنده شدن لایه پوششی قرص یا خرد شدن خود قرص، زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند می بایست از دست زدن به آن خودداری کنند. قرار گرفتن پسران در حال رشد در معرض فیناستراید می تواند منجر به اختلالات دستگاه تناسلی در این کودکان شود .نکته قابل توجه این است که مردان باید دقت داشته باشند که در طول دوران مصرف فیناستراید نباید اقدام به فرزند آوری داشته باشند زیرا عدم رعایت این مسئله بروز مشکل در جنین را به همراه خواهد داشت.


به طور کلی فیناستراید برای مصرف زنان توصیه نشده و استفاده از آن در دوران بارداری ممنوع است. اگر باردار شده یا احتمال می دهید که باردار شده اید موضوع را سریعا به پزشکتان اطلاع دهید. البته، از آنجا که این دارو معمولا برای زنان تجویز نمی شود، استفاده از آن در دوره بارداری یا شیردهی بعید به نظر می رسد. در صورت داشتن هرگونه پرسشی در مورد دارو با پزشکتان مشورت کنید.


عوارض فیناستراید چیست؟

فیناستراید نیز مانند همه داروها با ریسک ها و برخی عوارض احتمالی همراه است، اما تعداد بسیار کمی از مردان، هنگام مصرف این دارو به این مشکلات دچار می شوند. برای مثال، گاهی اوقات مردانی که فیناستراید مصرف می کنند، دچار کاهش قوای جنسی یا مشکلات انزال ، بروز مشکل و کاهش مقدار منی می شوند .آمار دو در صد از مردان مصرف کننده فیناستراید ، که دچار کاهش در میل جنسی شده اند را نشان می دهد و قابل گفتن است که نیمی از افراد نیز در معرض مشکلات نعوظ قرار خواهند گرفت .همچنین، راش یا حساس شدن اطراف نوک پستان ها نیز برای برخی مردان رخ می دهد که این موضوع سبب نگرانی افراد می شود زیرا آن ها ترس از دائمی بودن این عوارض های را دارند. متاستفانه در برخی افراد نیز بروز پرخاشگری و افسردگی های خفیف را نیز می توان مشاهده نمود .