نکاتی در خصوص مراقبت از موهای چرب

اغلب مردم به اشتباه علت اصلی چربی موها را به چربی پوست سر وابسته می دانند. این در حالی ست که قضیه دقیقاً برعکس است. علت اصلی، در اغلب افراد خشکی پوست سر است. پوست خشک، منجر به ترشح بیش از اندازه چربی از غدد و ریشه موها در زیر پوست شده و این چربی به موها منتقل می شود. در نتیجه می توان گفت رفع مشکل چربی موهای بسیاری از افراد، با تمرکز روی رفع خشکی پوست سر برطرف می شود.


موهای چرب ، چسبان، کدر، ناخوشایند و واقعاً دردسرساز هستند و شستشوی مرتب آن ها، که به نظر می رسد طبیعی ترین واکنش باشد، شرایط را باز هم بدتر می کند.احساس "چربی" یا "روغنی شدن" پوست و مو موردی است که بیشتر مردم دوست ندارند و معتقدند که در این حالت برای افراد دیگر غیر جذاب می شوند. تا حدودی احساس چرب سر شخصی است و ممکن است به طور عینی با تولید چربی عظیم پوست شناسایی شود. احساس چربی در مو ممکن است با تجمع یا تخریب محصولات آرایشی مو یا با تجمع مواد زائد ناشی از تعریق سنگین پوست سر همراه باشد. تولید چربی بیش از حد غالبا در دوران بلوغ اتفاق می افتد .دوره ی اوجی که با افزایش سن معمولا تولید چربی کاهش می یابد .


در بسیاری از موارد آکنه تولید بیش از حد چربی یک ویژگی مهم بالینی است و درمان آکنه ممکن است شامل درمان کاهش تولید چربی نیز شود. در حالی که متداول است آکنه به عنوان یک بیماری دوران نوجوانی شناخته می شود در میلیون ها نفر این بیماری به دوره ی بزرگسالی نیز رسیده است .


موهای چرب

اگر موها چرب باشند، به این علت است که غدد سباسه بیش از حد فعال هستند. فعالیت طبیعی این غدد، ترشح لایه ای از چربی برای محافظت از پوست در مقابل تهاجمات است. زمانی که این غدد از کنترل خارج می شوند و بیش از حد فعالیت می کنند، تمام طول موها چرب می شوندبنابراین برای بهتر کردن شرایط، همه به شستن عمیق موها اقدام می کنند. اما این کار اشتباه است: هر گونه حمله ای به پوست، غدد سباسه را تحریک می کند و آنها هم خود فعالیت شان را دو برابر می کنند.

مراقبت از موهای چرب


Seborrhea می تواند موجب احساس چربی و روغنی بودن مو و پوست سر شود. هرچند برخلاف seborrheic dermatitis ، چرب شدن با پوسته پوسته شدن، التهاب و خارش زیاد همراه نیست. علت seborrhea شدید به منظور تعیین بهترین درمان به وسیله ی متخصص امراض پوستی تشخیص داده می شود .


Seborrheic Dermatitis

Seborrheic dermatitis یک مشکل مزمن رایج است که افراد را در همه ی سنین از نخستین دوره ی رشد تا میانسالی تحت تاثیر قرار می دهد؛ هرچند دو دوره ی اوج اتفاق افتادن این مشکل در سه ماه ی اول تولد وقتی seborrheic dermatitis به عنوان "cradle cap" شناخته می شود و در سنین 30 تا 70 سالگی می باشد .


معروف ترین مشخصات seborrheic dermatitis عبارتند از (1) چربی بیش از حد پوست و موی سر، (2) چربی های زرد رنگ که درون قشر قرمز، ملتهب و مرطوب پوست سر رشد می کنند و (3) خارش شدید. در موارد حاد تر این مشکل ابرو ها، گونه ها و چین خوردگی بینی را نیز درگیر می کند. خارش شدید ممکن است شما را به خاراندن شدید تشویق کند که التهاب را افزایشمی دهد و راه را برای عفونت ثانویه از طریق باکتری یا قارچ باز می کند. حالت های شدید تر seborrheic dermatitis می تواند کاملا شبیه به psoriasis باشد و حتی ممکن است شرایطی به نام sebopsoriasis را موجب شود. علت seborrheic dermatitis ناشناخته است .


از بین این سه مشکل شوره ی ملایم ، seborrhea و seborrheic dermatitis ، seborrheic dermatitis تقریبا حادترین مورد است و معمولا باید به وسیله یک متخصص امراض پوستی یا پزشک با تجربه در زمینه ی بیماری های پوستی تشخیص و درمان شود. درمان seborrheic dermatitis شامل استفاده از شامپو ها به صورت روزانه تا دوبار در هفته باتوصیه ی پزشک است. حالت دیگری از درمان به شدت بیماری تشخیص داده شده توسط پزشک بستگی دارد .


Seborrheic dermatitis به راحتی درمان می شود و معمولا با استفاده ی منظم از دارو های تجویز شده بهبود می یابد .


شامپو زدن موهای چرب

بسیار شنیده می شود که بهترین راه حل برای موهای چرب، استفاده از شامپو است. فرمول های مخصوصی می توانند مفید باشند، اما حواس تان باشد، آنها هم مانند محصولات فعال دیگر، نباید بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرند. ترجیحاً یک شامپوی روزانه، با PH خنثی را جایگزین کنید.روشی که با استفاده از آن موهای تان را می شویید، نیز در چرب شدنش مؤثر خواهند بود. اگر موهای چربی دارید، این چند توصیه مهم برای شامپو زدن را به خاطر داشته باشید:

• ماساژ پوست سر خوشایند است اما این کار غدد سباسه را تحریک می کند. فقط مالیدن سرتان به آهستگی، برای تمیز شدن آن، کفایت می کند. “ماندن شامپو” بر روی سر بیش از یک دقیقه به هیچ وجه توصیه نمی شود. بهتر است موها را بشویید، سپس فقط آب کشی نمایید

• اگر راه حل های 100% طبیعی را ترجیح می دهید، می توانید ماسک خاک رس سبز را امتحان کنید که اپیدرم را پاک سازی می کند. محصولات کاملی نیز وجود دارد، اما خاک رس سبز طبیعی و بدون ناخالصی در مغازه های بیو فروخته می شود.کافی است آن را با کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید، سپس می توانید آن را روی سرتان پهن کنید. توجه داشته باشید که این فرآیند، کمی پوسته سر را می ساید، به همین خاطر نباید این کار را دوباره انجام دهید.

• و در آخر، عصاره این گیاهان نیز برای موهای چرب توصیه می شوند:

✔ سدر

✔ سرو

✔ اکالیپتوس حاوی جوهر نعناع خشک

✔ سرو کوهی

✔ برگ بو


فایده این عصاره های طبیعی این است که حاوی مواد مراقبتی نیستند ، فقط کافی است عصاره این گیاهان را به آخرین آب آبکشی موهای تان اضافه کنید.چند قطره عصاره گیاهی را در یک بطری یک لیتری که پر از آب شده بریزید، سپس به خوبی تکانش دهید تا مخلوط شود سپس آن را روی تمام موهای تان بپاشید.

خشکی پوست سر


این نکات را در مراقبت بهتر از موهای چرب در نظر بگیرید:

• از شامپوی ملایم برای شستشوی موها استفاده کنید. می توانید از شامپوهای مخصوص موهای چرب، شامپوی مخصوص پوست های خشک و حتی شامپو بچه برای شستشوی سر بهره ببرید.

• موهای چرب باید هر روز شسته شوند اما باید دقت داشته باشید که شامپو نباید مدت زیادی روی سر بماند. شستشوی مرتب، چربی موها را می زداید، اما چنانچه غلظت شامپو و مدت زمانی که شامپو را روی سر نگه می دارید بیش از حد معمول باشد، منجر به خشکی بیشتر پوست شده و مشکل بیشتر و بیشتر می شود.

• همواره موهای چرب را با آب سرد یا ولرم شستشو دهید. شستشو با آب گرم یا داغ، منجر به ماندن مقداری کف در موها شده و مشکل چربی موها را تشدید می کند.

• چنانچه موهایی بسیار چرب دارید، بهتر است از نرم کننده استفاده نکنید. در صورت لزوم، نرم کننده را تنها برای انتهای موها استفاده نمایید.

• موهای چرب به اندازه کافی درخشان هستند؛ برای درخشندگی بیشتر از ژل یا اسپری هایی که به این منظور در بازار هستند، استفاده ننمایید.

• برای رفع چربی موهای بسیار چرب، یک فنجان سرکه را با چهار فنجان آب مخلوط کرده و از این محلول برای شستشوی موها استفاده کنید. در صورت استفاده از این روش، دقت کنید پوست سرتان تا حد ممکن آغشته به محلول سرکه نشود.

• از رنگ کردن مکرر موهای چرب پرهیز کنید. موهای رنگ خورده بر ترشح چربی بیشتر از غده های زیر پوست سر موثرند. بدین ترتیب چربی موها نیز بیشتر می شود.

• اگر موهای چرب دارید، پوست سر خود را مالش یا خراش ندهید. تحریک پوست سر می تواند منجر به ترشح چربی بیشتر شود.

• استفاده از آبلیمو می تواند اثری شبیه به محلول سرکه داشته باشد و از چربی موها بکاهد. ضمن اینکه آبلیمو برای پوست سر بسیار خوشایند تر از محلول سرکه است. 


اگر خشکی پوست سر اصلی ترین دلیل چربی موها باشد، استفاده از شامپوهایی که حاوی روغن هایی مخصوص مانند Tea Tree Oil هستند، می تواند به کاهش خشکی پوست سر و در نتیجه کاهش میزان ترشح چربی از ریشه های مو کمک کند. با این حال، رژیم های غذایی نیز می توانند به این مساله کمک کنند. مصرف مواد غذایی سالم و نوشیدن مکرر مایعات، بر کاهش خشکی پوست موثر است. همچنین نوشیدن آب نه تنها برای رفع مشکل موهای چرب مفید است، بلکه به سلامت پوست شما نیز کمک می کند.


با رعایت و توصیه موارد ذکر شده، احتمالا می توانید تا حدود زیادی به رفع مشکل موهای چرب در خود و یا دوستان تان کمک کنید. توجه کنید که نکات مذبور را باید برای چند هفته رعایت کنید تا نتیجه نهایی که داشتن موهایی معمولی و خوشایند برای شماست،حاصل شود.