اهمیت مواد غذایی و ویتامین ها در جلوگیری از ریزش مو

شاید برای شما این اتفاق افتاده باشد که هنگام شانه زدن به موهای خود می بینید که بیش از حد موهای شما لای برس و شانه گیر کرده است و یا بعبارت دیگر موهای شما ریزش پیدا کرده است و یا ممکن است صبح از خواب بیدار شوید و و ببینید که موهای شما ریزش پیدا کرده و روی بالشتان نمایان شده است.


بطور طبیعی ریزش موی سر یک فرد در روز 50 الی 100 تار مو می باشد که به طور طبیعی ریزش پیدا می کند اما اگر ریزش موی شما هر روز ادامه دار باشد و یا در فواصل نزدیک در روز روی لباستان بریزد 100% غیر طبیعی است. ریزش مو در آقایان و خانم ها تقریبا متفاوت است . ریزش مو تعریف های متفاوتی دارد که برخی از آن ها را در اینجا بازگو می کنیم.


ریزش موی ارثی :

ریزش موی ارثی یا (آلوپسی آندروژنیک) نوعی ریزش مو می باشد که به مسایل ژنتیکی و ارثی مربوط می باشد اگر شما دچار ریزش موی ارثی هستید توجه داشته باشید که احتمالا شما این ژن و یا این ارث را از پدرتان و یا از دایی به ارث برده اید. امکان دارد بعضی از افراد این ارث را از پدربزرگ پدری و یا از پدربزرگ مادری به ارث ببرند . معمولا الگوی ریزش طاسی چند نوع دارد که نوع اول و شایع ترین نوع آن ریزش مو شقیقه ها بوده که شقیقه ها به سمت عقب تر می روند.


دومین الگوی ریزش موی ارثی یا همان آلوپسی آندروژنیک وسط سر فرد می باشد که امکان دارد وسط سر فرد ریزش پیدا کند.سومین و بارز ترین الگوی ریزش موی فرد ریزش مو از خط رویش تا فرق سر بوده که وسعت ریزش این مدل بیش تر از مدل های دیگر می باشد.


جلوگیری از ریزش مو :

افراد معولا بعد ار ریزش مو به فکر جلوگیری از ریزش مو می افتند که چگونه می توانند از ریزش موی خود جلوگیری کنند متاسفانه با گرم شدن بازار تبلیغات و همچنین زرق و برقشان قدرت اتخاب پایین آمده اما از نظر محققان و کارشناسان هیچ موقع استفاده از شامپوی خاصی باعث جلوگیری از ریزش مو و یا تقویت مو نشده است چرا که نقش و وظیفه شامپو پاک کردن و سشتشو می باشد با این حال هیچ موقع یک شامپو نمی تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و یا موها را تقویت کند.


استفاده از مواد غذایی مناسب جهت جلوگیری از ریزش مو

برخی از مواد غذایی سبب تقویت مو می شود و به نوعی غذای اصلی مو محسوب می شوند.استفاده از این مواد غذایی به میزان مورد نیاز یکی از راه های جلوگیری و قطع ریزش مو می باشد. برخی از مهم ترین این مواد عبارتند از:

پروتئین:

اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست و ... می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان ، برنج ، ماکارونی و سبزی ها نیز به مقدار کمی وجود دارد.اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند.


کلسیم و منیزیم:

گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین هستند. اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.


ویتامین های گروه B:

یکی از راه های درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که د ربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین عبارتند از:جگر، موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، مخمر و زرده تخم مرغ ( به ترتیب) و منابع غنی بیوتین : جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ ، بادام زمینی و...


آنتی اکسیدان ها

شامل ویتامین E ، ویتامین C ، بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A که در سیب زمینی شیرین، هویج ، اسفناج پخته، کدو حلوایی ، طالبی ، زرد آلو ، کلم بروکلی ، گریپ فروت قرمز وجود دارد ) ، روی و سلنیوم می باشد. رژیم های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکال های آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند.به هر حال رفتار تغذیه ای صحیح که همیشه مورد تاکید می باشد، میزان رشد و استحکام فولیکول مو را بهبود می بخشد.


طبق نظر کارشناسان تغذیه می توان گفت ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B مانند بیوتین، اسید فولیک ، پانتوتنیک اسید و برخی املاح مانند روی، آهن، گوگرد، سیلیس و مس اثرات مثبت زیادی بر روی مو دارند. آزمایش ها حاکی از آن است که مصرف بیوتین به صورت مکمل باعث تقویت و بهبود پوست به خصوص فولیکول های مو می شود.


در ضمن در مورد کاهش مصرف نمک و اثر آن در توقف ریزش مو نظریه هایی ارائه شده است، اما در صحت این نظریه ها تردید وجود دارد . ولی در هر حال کاهش مصرف نمک برای سلامت عمومی بدن مفید است.


دانشمندان ژاپنی بر اساس تحقیقات خود معتقدند که وجود چربی زیاد در رژیم غذایی مردان، مکانیسم طاسی را سرعت می بخشد. به این ترتیب که قسمتی از پوست سر آنزیمی به نام گاما- آلفا- رداکتاز تولید می کند. این آنزیم باعث تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود که این ترکیب باعث ریزش مو می شود. غدد چربی مجاور هر فولیکول مو نیز این آنزیم را تولید می کنند. وجود چربی زیاد در غذا باعث تحریک غدد چربی و افزایش فعالیت این غدد برای تولید آنزیم نام برده می شود.


منابع اسید های چرب اُمگا 3 و اُمگا 6

اسیدهای چرب اُمگا-3 شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) است در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.


اسیدهای چرب اُمگا-6 شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.


امروزه در سراسر دنیا استفاده از فراورده های طبیعی برای رشد مو نسبت به هر محصول دیگری محبوبیت بیشتری دارد چون همگی معتقدند یک درمان طبیعی برای ریزش مو می تواند موثر تر باشد.اگر شما خواهان این هستید که از ریزش مویتان جلوگیری کنید و موهایتان رشد بهتری داشته باشد، مواد مغذی مورد نیاز موها عامل حیاتی است در نتیجه باید از عناصر طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.


کارشناسان این امر، فراورده های طبیعی بازسازی مواد را از دوره های مختلف جمع آوری کرده اند و اکنون قادر هستند فراورده های جدید طبیعی تولید کنند که بسیار موثر تر از فراورده های طبیعی است که گذشتگان ما استفاده می کردند. کلید موفقیت این امر برای تحقیقات و پژوهش هایی است که برای تعیین اینکه کدام گیاهان برای بازسازی و تقویت موها در طول قرن های گذشته استفاده شده است.این تحقیقات نشان داده است که این محصولات طبیعی به این دلیل در طول قرن ها موفق بوده است که درواقع باعث تقویت و رشد موها می شده است در نتیجه به افراد کمک کرده تا موهای سالمی داشته باشند.


اهمیت ویتامین E برای رشد مو

همانطور که در سایر مقالات اشاره کردیم، یکی از مهم ترین ویتامین ها برای رشد مو ویتامین E است و حال شاهد این هستیم که در اغلب روش های درمانی طبیعی از ویتامین E استفاده می شود. اهمیت ویتامین E در رشد موها از سال 1960 کشف شده است زمانی که محققان دریافتند کمبود ویتامین E ریزش مو را تشدید می کند. محققان دریافتند برای سالم ماندن مو بایستی منابع خون بدن سلامت باشد و کمبود ویتامین E به این معناست که جریان خون ناکافی به مو و تارهای مو خواهد رسید.


از سوی دیگر، بر اساس تحقیقات انجام شده راه حل ریزش مو و استفاده از روش های درمانی طبیعی قدیم و جدید و آتی است. بنابراین اگر دچار ریزش مو شدید هستید به جای اینکه شتاب زده اقدام به استفاده از محصولاتی طبیعی شوید بهتر است ابتدا با پزشک متخصص صحبت کنید چون ریزش مو گاهی نشانه یک بیماری است که بعضا این بیماری ممکن است بسیار جدی باشد. مثلا ریزش مو ممکن است نشانه اختلال در سیستم ایمنی بدن باشد. در این راه توصیه می شود از مراکز معتبر تخصصی مشاوره بگیرید.


پکیج پی آر پی ، لیزرتراپی و ویتامین درمانی:

تنها راه حل و بهترین راه حل برای جلوگیری از ریزش مو و همچنین تقویت مو ها استفاده از پکیج پی آر پی ، لیزرتراپی و ویتامین درمانی می باشد چرا که پی آر پی یا همان غربالگری خون وظیفه جلوگیری از ریزش مو را داشته و لیزرتراپی مکمل پی آر پی بوده و همچنین قطر موها را افزایش می دهد به اضافه اینکه ویتامین درمانی مرحله سوم بوده و این روند را کامل می کند.