روش های خانگی برای تقویت مو

موهای سر یکی از عضوهای مهم بدن به شمار می روند و نقش مهمی در زیبایی چهره افراد دارد.البته به این موضوع می بایست اشاره کرد که موها تا حد زیادی در معرض آسیب های محیطی قرار دارند و در صورت عدم رسیدگی مناسب فرد دچار ریزش مو و کم پشتی می شود و تنها راه چنین افرادی در نهایت کاشت مو است.


درست است که برای تقویت مو شامپو، ماسک مو، سرم مو و دیگر محصولات آرایشی وجود دارند اما می توانید بدون هزینه های گران و در منزل با استفاده از روش های خانگی برای تقویت مو، به راحتی موهای خود را تقویت کنید.در این مقاله با چند نمونه از روش های خانگی برای تقویت مو آشنا می شوید. تقویت مو یکی از دغدغه های جوانان علی الخصوص خانم ها می باشد، پیشگیری و تقویت مو باعث می شود که دچار ریزش مو نشوید.


مراقبت های خانگی جهت تقویت مو

✔ از فراورده های بهداشتی مناسب استفاده کنید تا از آسیب رساندن بیشتر به موهای ضعیف جلوگیری شود؛ برای موهای ضعیف و شکننده از شامپوها و مواد مغذی استفاده کنید که حاوی پروتئین، اسیدهای آمینه و دیگر فراورده های تقویت کننده مو هستند. همچنین از شامپوهایی که موی شما را خشک می کند استفاده نکنید.

✔ با کم کردن استفاده از مواد شیمیایی، از موهای ضعیف خود مراقبت کنید؛ استفاده از مواد شیمیایی قوی هنگام رنگ کردن مو، فر یا صاف کردن مو می تواند فیبر مو را تخریب کند و موها را ضعیف کند.

✔ گرما دشمن موهای ضعیف است؛ گرمای زیاد حاصل از سشوار و وسایلی از این قبیل می تواند باعث ضعیف شدن و شکستگی موها شود. بخصوص اگر هنگام استفاده ار سشوار موها خیس باشد. از سوی دیگر برای موهایتان از مواد مناسب استفاده کنید. مثلا اگر موهای شما فر است از محصولات مخصوص موهای فر استفاده نمایید.

✔ موهای ضعیف خود را با تغییر دادن مدل موها تقویت کنید. مثلا اگر موهایتان را به سمت پایین می بندید می تواند منجر به این شود که انتهای موها دو شاخه شود در نتیجه هر روز مدل بستن موهایتان را تغییر دهید تا هم ظاهر متنوعی داشته باشید و هم به موهای ضعیف فشار وارد نشود چون کشیدن محکم موها و حتی پوشیدن دائمی کلاه می تواند به مرور موها را ضعیف و ضعیف تر کند. از سوی دیگر به یاد داشته باشید موهای خیس را برس نکشید.

✔ از فر شدن موهایتان اجتناب کنید؛ وقتی موها فر می شود، موها را اصلاح کنید تا آسیب بیشتری به موهای ضعیف شده نزند. استفاده از شامپوهای کراتینه می تواند به بازسازی و رساندن پروتئین به موهای ضعیف و آسیب دیده کمک کند. البته استفاده از شامپو های کراتینه در بلند مدت جواب می دهد. بعد از حمام کردن می توانید از سرم های مو نیز استفاده کنید.

✔ موهای دو شاخ شده را درمان کنید؛ برای درمان موهای دو شاخ شده راه درمان قطعی وجود ندارد اما برای درمان موقتی آن ها پزشکان توصیه می کنند از شامپوهای ملایم استفاده کنید و نوک آنها را با روغن چرب کنید.

✔ از ابتدا مراقب پوست و مویتان باشید؛ وقتی قصد دارید موهای ضعیف را درمان کنید اولین گام رسیدگی کردن به پوست سر است چون اگر پوست سرتان سالم باشد قائدتا موها نیز سالم خواهد بود. پوست می تواند چرب یا خشک باشد پس محصولات متناسب با آن باید استفاده شود. مثلا برای پوست خشک می توان چند دقیقه قبل از حمام کردن از روغن های مرطوب کننده روی سر ماساژ بدهید.

✔ یک رژیم غذایی سالم به بازسازی موهای ضعیف کمک می کند؛ نازک شدن و ضعیف شدن موها می تواند پیامد چیزی باشد که در رژیم غذای تان می گنجانید. رژیم غذایی ناسالم می تواند موجب ریزش مو شود. مواد مغذی حاصل از غذا های سالم ، انرژی فراهم می سازد که برای رشد مو سوخت محسوب می شود.


برخی از روش های خانگی تقویت مو ها با مواد غذایی و روغن ها عبارتند از:


تقویت مو با آواکادو

یک آواکادوی رسیده را له کرده و با یک عدد تخم مرغ مخلوط کنید و به موهای خیس بمالید. این میوه غنی از ویتامین، اسید چرب طبیعی و ماده معدنی است که باعث درخشندگی موها می شود.این مخلوط را حداقل ۲۰ دقیقه روی موها بگذارید و سپس چند بار بشویید. برای موهای آسیب دیده ، هفته ای یک بار و برای موهای سالم ماهی یک بار این کار را تکرار کنید.


تقویت مو با تخم مرغ

کافی است یک یا دو تخم مرغ را شکسته و کاملا با هم مخلوط کنید و هم بزنید. سپس موهای خود را به آن آغشته کنید ، پس از 10 تا 15 دقیقه سرتان را با آب ولرم بشویید. می توانید این کار را 2 تا 3 مرتبه در هفته تکرار کنید.روش دیگر این است که زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذا خوری روغن مویی که استفاده می کنید و دو قاشق غذا خوری آب، مخلوط کنید. هفته ای یک بار پوست سر خود را با استفاده از این ترکیب ماساژ دهید.


آب پرتقال برای تقویت مو

شما می توانید مخلوطی از آب پرتقال و پوره سیب را یک مرتبه در هفته به مو های خود بزنید. این مخلوط را به مدت نیم ساعت بر روی سر نگه داشته و سپس آن را بشویید.آب پرتقال و روغن زیتون را با مقدار مساوی مخلوط کنید. این مخلوط را پیش از استفاده کمی گرم کرده و سپس بر روی مو های خود بمالید. آن را به مدت 30 دقیقه بر روی سر نگه داشته و سپس بشویید.


تخم کتان برای تقویت مو

تخم کتان منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 تخم می باشد. تخم کتان برای درمان مشکلات مو از جمله موهای نازک و شکننده، بسیار موثر است و یکی از بهترین روش های خانگی برای تقویت مو است.سه قاشق تخم کتان را در آب به مدت پنچ روز خیس کنید و سپس محلول به دست آمده را مستقیما با استفاده از پنبه بر روی پوست سر خود بمالید. بگذارید این محلول به مدت 10 دقیقه بر روی سرتان بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

تقویت مو با انگور هندی یا آمله

کافی است که یک قاشق غذا خوری آمله خشک شده را در دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل بجوشانید و مخلوط بدست آمده را صاف کنید. سپس پوست سر خود را با این مخلوط ماساژ داده و پس از یک روز آن را بشویید.علاوه بر آن شما می توانید پودر آمله یا آمله خشک را در آب بجوشانید و آن را بر روی موهای خود بمالید و پس از آن با آب بشویید. خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد التهاب و ضد ریزش مو آمله، موهای شما را ضخیم و پر پشت می کند.

روغن های مفید برای مو

از مهم ترین روغن هایی که می توان در خانه جهت تقویت مو ها از آن ها استفاده کرد عبارتند از:

• روغن زیتون

• بادام شیرین

• جوجوبا


برای موهای ضخیم روغن نارگیل مناسب ترین روغن می باشد. موها را کمی مرطوب کنید و سپس آن را کاملا با روغن بپوشانید. کلاه پلاستیکی و سپس حوله گرم را به مدت نیم ساعت روی موها قرار دهید و سپس با شامپو موهای خود را بشویید.


تقویت مو با سس مایونز

ترمیم مو با سس مایونز امروزه بیش از پیش مورد استفاده قرار می گیرد و سس مایونز یکی از بهترین مواد جهت درمان مو است مخصوصا برای موهای خشک و شکننده.معمولا خشکی و شکنندگی مو ها دو علت اصلی دارد یا به خاطر کمبود ویتامین و مواد مغذی است و یا به علت استفاده مدام از رنگ کننده و مواد شیمیایی که با مصرف مایونز شاهد نرمی و درخشندگی موهایشان هستند.سس مایونز پر از روغن هایی است که برای رشد و ترمیم مو بسیار مناسب می باشند و نه تنها باعث مرطوب تر شدن موها بلکه برای افرادی که موهای زبر ، خشک ، آسیب دیده و مجعد دارند ، می تواند مناسب باشد.جهت استفاده از این روش می توان ساقه موها را به سس مایونز آغشته کرد سپس سر را با کلاه مخصوص حدود 2 تا 3 ساعت پوشاند و در نهایت هم با شامپویی ملایم ، آن را آبکشی نمود. سس مایونز حاوی سرکه ، تخم مرغ و روغن است که این 3 عامل مهم برای مو بوده و می تواند یک نرم کننده عالی برای موهای زبر و خشن باشد.


تقویت مو با روغن زیتون

ترمیم مو با روغن زیتون هم یکی از روش های ایده آل خانگی برای تقویت موها می باشد و به نوعی مادر روغن های مفید برای مو است. این روغن می تواند جای بسیاری از محصولات حالت دهنده مو را بگیرد چرا که قادر است به طور عمیق در موها نفوذ کند و آنها را مرطوب و به حالت گرفتن مو نیز کمک نماید. نحوه استفاده از روغن زیتون برای تقویت موها بسیار آسان و ساده است اما نتایج آن واقعا عالی و بی نظیر می باشد. شما می توانید برای موهای که به دلایل مختلف از جمله رنگ کردن مو ، دچار آسیب شده اند از روغن زیتون استفاده کنید. این روغن بسیار برای موی شما مفید خواهد بود و همچنین در بسیار از موارد دیده شده است که افرادی که از ریزش موهای خود گله دارند با استفاده از روغن زیتون این عارضه در آن ها کمتر شده است.


تقویت مو با سرکه سیب

شاید باور نکنید اما ترمیم مو و تقویت مو با سرکه سیب هم انجام می شود. سرکه سیب یک پاک کننده طبیعی و عالی برای موها است ، موهایتان را سالم نگه خواهد داشت و به آن درخششی خاصی می بخشد.علاوه بر این از ریزش مو جلوگیری کرده و حجم موهایتان را هم بیشتر می کند.زمانی که موهایتان مرطوب می باشد، سرکه سیب را بر روی سر خود ریخته و به آرامی با پوست سر را ماساژ دهید ‏و از ریشه تا انتهای موی خود را بوسیله انگشتانتان به این ماده آغشته نمایید و اجازه دهید چند دقیقه سرکه سیب بر روی موهایتان باقی بماند ، سپس آن را بشویید.موهای آغشته به سرکه سیب را اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. با این کار موهای صاف و براق خواهید ‏داشت و مطمئن باشید بوی سرکه هم از بین رفته است.‏


تقویت مو با ماسک مو

ماسک ها محصولات مراقبتی موها هستند که انواع مختلفی دارند و برای درمان موهای رنگ شده ، چربی ، شوره و...قابل استفاده هستند. بهترین نوع ماسک ترمیم مو، نوع گیاهی و طبیعی آن می باشد زیرا این ماسک ها فاقد ترکیبات شیمیایی بوده و علاوه بر اینکه سرعت بهبودی و درمان را بالا می برند همیشه قابل دسترس هستند و خود فرد در منزل می تواند به راحتی و به طور منظم از آن استفاده نماید.
در انتخاب ماسک مو باید به این نکته توجه کنید که از ماسکی بر اساس نوع مدل موی خود یعنی خشک یا چرب ، موهای صاف یا فرفری و... استفاده نمایید. استفاده از ماسک موهای خشک برای موهایی که چرب هستند موها را چرب تر کرده و باعث ریزش مو می شود. همچنین در مورد موهای خشک هم دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد .


انواع ماسک ترمیم مو

ماسک موی نرم کننده ی عسل و روغن نارگیل: تمامی مواد را در یک کاسه ترکیب کرده و خوب هم بزنید.نرم کننده را روی موهای خود بزنید. بگذارید برای حدود 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.نرم کننده های خانگی شیر نارگیل برای موهای خشک : تمامی مواد را در یک کاسه ترکیب کرده و سپس روی موهای خود بزنید. کپسول ویتامین E را باز کرده و تمامی مواد را ترکیب کنید.روی موها را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و بگذارید برای مدت 15 دقیقه به همان شکل بماند.سپس با آب گرم موهای خود را بشویید.


ماسک مایونز برای نرمی و لطافت مو : نصف فنجان سس مایونز، با دو قاشق خوراک خوری عسل را خوب مخلوط کنید و آن را به همۀ مو هایتان آغشته کنید. سپس از یک ساعت مو ها را با شامپو بشویید.


نحوه مصرف ماسک ترمیم مو

زمانی که برای استحمام به حمام می روید موهای خود را با شامپو بشویید و سپس به طور کامل آبکشی نمایید. موهای خود را به حدی خشک کنید که به طور کامل خیس نباشد و فقط آب اضافی موهایتان گرفته شود. ماسک ترمیم مو را کف دست های خود ریخته و در تمام سطح سر خود پخش نمایید . چند دقیقه ای بسته به دستور العمل اجازه دهید روی سرتان بماند سپس آبکشی نمایید.


ترمیم موهای خشک

برای ترمیم موهای خشک در ابتدا باید دقت شود که قسمت های زیاد خشک موها که به اصلاح بی جان هستند و حالت شکننده ای را به خود گرذفته اند را کوتاه کنید تا بتوانند جان دوباره را به خود بگیرند. شاید این مسئله برای شما سخت باشد ولی باید توجه داشته باشید که با کوتاه کردن موها می توانید از پیشرفت آن ها جلوگیری کرده و آن ها را ترمیم کنید .


برای ترمیم موهای خشک باید به شست و شوی آرام به همراه شامپو های ملایم بپردازید ، تا از آسیب ها جلوگیری نموده و به ترمیم موهای خشک پرداخت . شما باید توجه داشته باشید که نرم کننده ها را تنها پنج دقیقه بر ساقه ی موها قرار دهید و از قرار دادن بر کف سر و ریشه موها بپرهیزید زیرا سبب بستن منافذ پوست سر شده و خشکی بیشتر موها را بر جای می گذارد و مانع از تولید روغن های لازم برا مو و ترمیم مو ها می شود .باید توجه داشته باشید که از آبکشی موها با آب داغ بپرهیزید زیرا خشکی مجدد موها را بر جای می گذارد .


نحوه انجام ترمیم موهای خشک

باید توجه داشته باشید که موها را برای خشک کردن از طریق پارچه و یا حوله نچنالند و ماساژ های تند و فشردن موها را انجام ندهند زیرا خشکی و شکنندگی موها را برجای می گذارد. بهترین روش این است از طریق حوله تنها آب موها را گرفت و سپس در هوای باز اجازه ی خشک کردن خود به خود موها را به آن ها داد .


برای تقویت مو ها روغن زیتون پیشنهاد می شود. بهتر است آن را گرم کرده و دو شب در میان از پایین به بالا به موها انتقال دهیم و سپس با کشاندن لاستیک بر روی سر آن را چند ساعت باقی نگه داشته و سپس با آب ولرم و شامپوی ملایم ، سر را آبکشی نمایید .برای شستن موها باید توجه داشته باشید که شانه های دانه درشت استفاده کنید و از پایین به بالا به شانه کردن مو بپردازید .


در انتها می توان گفت بهترین راه حل برای تقویت مو استفاده از پکیج PRP، لیزرتراپی، مزوتراپی و ویتامین درمانی می باشد. شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پکیج فوق با شماره 02188909050 و 02122088210 تماس حاصل کرده و یا در تلگرام و واتساپ با شماره 09122115442 ارتباط برقرار کنید.