بیماری های شایع مو چیست و انواع آن کدام است؟

موها از جمله عضوهای بدن هستند که همیشه در معرض عوامل بیرونی و محیطی قرار دارند.همین امر باعث می شود که بیماری های شایع مو را تحت تاثیر قرار داده و باعث آسیب رسیدن به موها و ریزش آن ها شود.در کنار تغذیه و عوامل وراثتی بیماری هایی نیز وجود دارند که رشد موها را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث از بین رفتن آن ها می شوند.ممکن است افراد در اثر رژیم های غذایی برای لاغری باعث شوند تا مواد معدنی مورد نیاز رشد مو به موها نرسیده و دردسر ساز شود. انجام کاشت مو و یا ترمیم مو برای افرادی که به موقع جلوی آسیب موهای خود را نمی گیرند و با ریزش شدید و طاسی بخش طیادی از مو مواجه می شوند ، تنها راه موثر و ایده آل می باشد.ما در این مقاله به انواع بیماری های شایع مو و معرفی آنها خواهیم پرداخت.


انواع بیماری های شایع مو

بیماری هایی از قبیل موخوره، شوره سر، بیماری مرواریدی، آلوپسی از جمله بیماری های شایع مو می باشند.


موخوره

یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن موخوره خشکی موها می باشد.موخوره به این صورت است که از قسمت نوک مو شکافی ایجاد شده و تار مو را به دو یا چند تار نازک تر تقسیم می کند. اغلب مشاهده می شود که در نواحی دچار موخوره موها کم رنگ تر و شکننده تر هستند.


موخوره به صورت مسری عمل می کند، به طور مثال اگر فرد موی خود را با شانه فرد دیگری که مبتلا به موخوره است شانه کند، پس از مدتی دچار موخوره خواهد شد.خواهید دید که اگر 3 یا 4 تار از موهای شما دچار موخوره شده باشد، به تدریج موخوره تمام موهای شما را فراخواهد گرفت.افرادی که دچار بیماری های گوارشی هستند نیز به دلیل اینکه به خوبی نمی توانند مواد غذایی و ویتامین ها را هضم و جذب کنند، بیشتر در معرض ابتلا به موخوره قرار دارند.

شوره سر


شوره سر

شوره سر به پوسته های نازک روی سطح سر گفته می شود که امکان دارد همراه با خارش و یا قرمزی روی پوست سر باشد.تغذیه، رعایت نکردن نظافت، دما و رطوبت، استرس و فشار عصبی، افزایش و کاهش شدید میزان چربی پوست از جمله مواردی هستند که باعث ایجاد شوره سر می شوند.شوره سر به دو دسته شوره خشک و چرب تقسیم می شود.


شوره خشک:در این نوع شوره پوسته ها به سطح سر نچسبیده و حالت پودری شکل دارند که نواحی مانند سطح سر اطراف گردن و شانه ها را در بر می گیرند.شوره خشک اغلب همراه با خارش خواهد بود.

شوره چرب:در شوره چرب، پوسته ها درشت تر بوده و به صورت به هم چسبیده روی سطح سر، پشت گوش ها و نواحی اطراف گردن دیده می شوند و در این نواحی خارش و قرمزی پوست را به وجود می آورند.


هوای سرد و خیلی خشک نیز می تواند باعث خشکی پوست شود.استرس نیز می تواند روی شوره تاثیر بگذارد. در واقع استرس باعث به وجود آمدن حالت هایی چون التهابات به صورت سبوره می شود و در نتیجه آن برفک هایی سفید یا قهوه ای- زرد روی پوست کف سر ایجاد می شود و در نهایت خارش سر اتفاق می افتد.درصورتی که مبتلا به پسوریازیس پوست سر هستید، باید از شامپوهای مخصوص که در برداشتن پوست سر و رفع التهاب آن موثر است استفاده شود. گاهی لازم است از کورتون های موضعی مثل لوسیون بتامتازون یا هیدرو کورتیزون استفاده شود که باید طبق نظر پزشک باشد.


بیماری مروارید

این بیماری به این حالت است که مو در یک یا چند نقطه از بدن متورم شده و به علت شباهت آن به دانه های مرواوید به این نام ، نام گذاری شده است.نقاط متورم شده دچار ضعف، شکنندگی و پاره شدن مو می شوند.علت به وجود آمدن این بیماری استفاده بیش از حد از ابزار های حالت دهنده گرمایی مو برای فر کردن ، خشک کردن، صاف کردن و حالت دادن به موها می باشد.


آلوپسی

یک بیماری ایمنی در بدن است که به سیستم امنیتی بدن حمله کرده و مو را عضو زائدی در بدن دانسته و در صدد از بین بردن آن بر می آید و به تدریج باعث ریزش تمام موهای سر، ریش، ابرو، مژه و همچنین موهای بدن می شود.


خارش کف سر

خارش کف سر یک بیماری مزمن رایج است که علل متفاوتی دارد، از جمله خارش بدن که باعث درگیری پوست سر هم می شود .خارش سر علاوه بر این که می تواند بسیار آزار دهنده باشد، گاهی منجر به ایجاد مشکلات فراوانی می شود. به لحاظ اجتماعی نیز چندان خوشایند نیست که فرد در مقابل دیگران سرش را بخاراند و به دلیل همین خارش همیشه روی لباس و به خصوص شانه ها برفک های ریز دیده می شود و در نتیجه لباس های فرد را نا مرتب جلوه می دهد.


برخی بیماری های داخلی نیز سبب خارش های پوستی می شوند. از آن جمله می توان به کم خونی فقر آهن، کم کاری یا پرکاری غده تیروئید، انگل های روده ای، اختلالات کبدی و کلیوی اشاره کرد که سبب افزایش مواد زائد در خون و رسوب آن ها در پوست و در نتیجه خارش پوست می شوند.بیماران دیابتی نیز در ناحیه سر خارش احساس می کنند و در افراد مبتلا به بیماری های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خارش های عمومی در پوست دیده می شود.اگر خارش سر شما به خاطر شوره باشد، می تواند علل متعددی داشته باشد، مثلا این که شما چند وقت به چند وقت عادت دارید سرتان را بشویید. شستن کم موها می تواند باعث افزایش چربی و سلول مرده کف سر و در نتیجه به وجود آمدن شوره سر شود.

بیماری های مو


بعضی وقت ها رنگ مو و ژل مو که حاوی مواد شیمیایی هستند می تواند خارش سر ایجاد کنند. لذا پیش از مصرف، ابتدا آن ها را آزمایش کنید.از طرف دیگر شستن زیاد می تواند خارش سر را به وجود بیاورد، چون تمام چربی های محافظت کننده پوست کف سر شسته می شود.علاوه بر این، بعضی از رنگ مو ها می توانند باعث بروز خارش پوست سر شوند و باید اول تست شوند.فر کردن موها نیز می تواند به دلیل مواد شیمیایی فر کننده، حساسیت شدید روی پوست سر ایجاد کند. اگر بعد از فر کردن موها تا 48 ساعت دچار خارش پوست سر شدید، به ماده فر حساسیت دارید، چون این ماده شیمیایی تا چند بار شستن سر روی مو باقی می ماند.


ریزش مو ارثی

ریزش مو ارثی با بالا رفتن سن در افراد مشاهده می شود. در صورتی که نزدیکان شما دچار ریزش مو شده باشند امکان بروز این مشکل برای شما نیز وجود دارد.اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت موهایتان هستید، می توانید از روش های تقویتی همچون پی آر پی ، مزوتراپی ، لیزرتراپی و... استفاده کنید.در صورت عدم جوابدهی با استفاده از این روش ها فرد می تواند اقدام به کاشت مو نماید.


علت 90 درصد ریزش موی مردانه ژن است و این ژن بیشتر از اقوام مادری به ارث می رسد تا فامیل پدری (به موهای پدربزرگ مادری خود نگاهی بیندازید). نباید زیاد نگران ریزش مو بود زیرا ریزش بیش از 100 تار مو یا بیشتر در روز طبیعی است و زنگ خطری برای طاسی نیست. معمولا حدود 2 ماه بعد از وارد شدن شوک هایی مانند جراحی، زایمان، مصرف بعضی داروها، رژیم غذایی سخت، استرس شدید و مشکلات تیرویید، تقریبا شاهد ریزش و نازک شدن مو خواهید بود که این حالت را تلوژن افلوویوم می گوییم و در بیشتر موارد هم بدون هیچ مداخله ای، موها دوباره خواهند رویید.


از سوی دیگر، سفید شدن زودرس موها ژنتیکی است و همه می دانند که داشتن موهای خاکستری همیشه ناشی از پیری نیست حتی این تغییر رنگ مو، نشانه اختلال در سلامت هم محسوب نمی شود هر چند در بیماری کم خونی، مشکلات تیروییدی، کمبود ویتامین B12 و برص نیز سفید شدن زودرس موها ممکن است رخ دهد اما می توان بدون هیاهو و ناراحتی برای رد احتمال ابتلا به این بیماری ها، بررسی های لازم را انجام داد. مورد بعدی، ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا است که مردم در مورد آن حساسیت زیادی دارند. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول مو حمله ور می شود و باعث ریزش ناگهانی مو خواهد شد. ریزش موی سکه ای بیماری خطرناک و عفونی نیست ولی بروز آن روی روان فرد اثر می گذارد اما خود به خود بهبود پیدا می کند ولی متاسفانه امکان عود نیز وجود دارد.