مراقبت های بعد از کاشت مو

اصول و الفبای کاشت مو یکی می باشد و در همه روش ها یکسان است. مثلا تعریف کاشت مو عبارت است از فرآیندی که طی آن گرفت ها را از پشت سر فرد برداشت می کنند و در فضاهایی که خالی از مو می باشد کاشت می کنند کاشت مو دارای روش های مختلفی می باشد که هر روشی مراقبت ها و اقدامات خاص خود را می طلبد..مراقبت بعد از کاشت مو دارای فاکتور های بسیاری می باشد که باید قبل از انجام این روش به آنها دقت نمود.


هنگامی که تصمیم گرفتید از عمل جراحی کاشت مو استفاده کنید، احتمالاً به این فکر خواهید کرد که چه اقدامات و مراقبت هایی پس از این عمل جراحی باید انجام شود. در بسیاری از موارد افراد برای مشاهده چهره دوستان و همکاران خود در هنگام مشاهده تغییرات ایجاد شده در ناحیه سر پس از کاشت مو لحظه شماری می کنند. به هر حال برای رسیدن به این نتایج، لازم است پس از این درمان ، به مراقبت ها و توصیه های پس از جراحی به خوبی توجه شود. در اینجا سعی داریم برخی از مهم ترین نکاتی که باید در مراقبت بعد از کاشت مو رعایت کرد را بازگو می کنیم.


مراقبت بعد از کاشت مو به روش های رایج و سنتی

1.در روزی که کاشت مو انجام داده اید و 4 روز پس از آن خونریزی خواهید داشت که با استراحت می توانید از خونریزی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید در این مواقع با پزشک خود مشورت نمایید.

2.امکان دارد پس از کاشت مو یک یا چند گرافت از سر شما کنده شود و یا با دست زدن به پوست سر ریخته شود.

3.پس از 2 الی 3 روز باید به کلینیک مراجعه کنید و بخیه های پشت سرتان را بکشید.

4.توجه داشته باشید حداقل دو هفته باید در خانه استراحت کنید که مشکلی برای شما پیش نیاید

5.همانطور که می دانید کاشت مو با استفاده از روش های رایج و سنتی دارای جراحی می باشد و همین امر باعث تورم در پیشانی، صورت و حتی پلک ها می شود که می توانید با کمک کیسه های یخ و قراردادن سر با زاویه ی 45 درجه به آن بهبود ببخشید.

6.عفونت یکی دیگر از عوارض جانبی انجام کاشت مو به روش های رایج و سنتی می باشد که ممکن است اتفاق بیوفتد در مرحله اول سعی کنید عفونت ملتهب نشود و به پزشکتان گزارش دهید.


عدم استفاده از دستمال سر یا هدبند در هنگام خارج شدن از خانه

به این ترتیب نباید از دستمال سر به مدت طولانی و به طور خاص در هنگام خواب استفاده شود.همچنین وارد شدن ضربه مستقیم به سر یکی از دلایل اصلی از بین رفتن پیاز مو پس از کاشت آن است. به همین خاطر لازم است در هنگام سوار شدن به ماشین یا خارج شدن از آن مراقبت کافی در این رابطه وجود داشته باشد.


مراقبت های روز اول پس از کاشت مو

لازم است ناحیه دریافت کننده مو یا ناحیه ای که پیازهای مو در آن کاشته شده با محلول آب نمک هر نیم ساعت یک بار اسپری شود و انجام این کار می بایست تا زمان تمام شدن اسپری ادامه پیدا کند. از طرف دیگر بیمار می بایست از کرم های ضدعفونی کننده بر روی ناحیه اهدا کننده دو بار در روز استفاده نماید. معمولاً به افراد به طور جدی توصیه می شود در روز پس از عمل جراحی برای انجام بررسی های لازم به کلینیک مراجعه کنند.


از 3 تا 4 بالش زیر شانه ها به منظور بالاتر نگه داشتن ناحیه سر از قلب و تنظیم بالاتنه در زاویه 45 درجه استفاده کنید. انجام این کار برای به حداقل رسیدن ورم در نواحی تحت درمان پس از جراحی لازم و ضروری است. در صورت مواجه شدن با تب بالای 38 درجه سانتی گراد، خون ریزی زیاد و ورم ناگهانی در طول 12 ساعت اول پس از عمل جراحی لازم است در اسرع وقت به کلینیک برای بررسی مشکل احتمالی مراجعه کنید.


مراقبت های روز دوم تا پنجم پس از کاشت مو

سر خود را بدون وارد شدن فشار مستقیم آب خیس کنید. در این زمان لازم است از شامپوی مناسب برای موها استفاده شده و ناحیه سر به آرامی با حرکت های چرخشی در ناحیه دریافت کننده مو به مدت 1 دقیقه ماساژ داده شود. همچنین لازم است این کار به مدت 1 دقیقه با نیروی بیشتر بر روی ناحیه اهدا کننده مو انجام گیرد. در هر حالت نباید در هنگام انجام این کار در نتیجه ماساژ یا جریان آب به سر فشار وارد شود. به این منظور ، توصیه های لازم در ارتباط با شامپو های مناسب برای شستشوی سر به بیمار ارائه شده و شامپو زدن سر باید دو بار در روز انجام گیرد. در ادامه لازم است بیمار از کرم ضدعفونی کننده در نواحی پشت و اطراف سر (نواحی اهدا کننده مو) استفاده نماید.


مراقبت های روز ششم تا دوازدهم بعد از کاشت مو

توصیه های مربوط به روزهای دوم تا پنجم را بدون استفاده از کرم ضدعفونی کننده بر روی ناحیه اهدا کننده مو ادامه دهید. ماساژ دادن سر در این زمان باید با قدرت بیشتر پس از روز پنجم انجام شود و به تدریج تا روز دوازدهم شستشوی سر با شرایط عادی انجام گیرد. علاوه بر این ، پس از روز پنجم می توان ناحیه سر را به صورت مستقیم در معرض فشار آب قرار داد.


مراقبت های بعد از روز دوازدهم

در این زمان لازم است مصرف شامپوهای مخصوص پس از کاشت مو و کرم های مربوط به آن تا زمان تمام شدن آن ها ادامه یابد. پس از گذشت این زمان بیمار می تواند از شامپوهای عادی یا سایر شامپوهای پیشنهاد شده توسط کلینیک استفاده کند.


توجه داشته باشید در مدت 25 روز اول پس از عمل جراحی کاشت مو نباید هیچ گونه کرم، فوم، ژل، یا سایر محصولات حالت دهنده مو توسط بیمار استفاده شود. همچنین بیمار نباید از رنگ مو برای مدت حداقل 30 روز پس از عمل جراحی استفاده کرده و فقط پس از مشورت با متخصصین کلینیک موهای خود را رنگ نماید.در طول زمان مراجعه به کلینیک معمولاً به بیمار توصیه می شود هماهنگی لازم را برای ملاقات با مشاورین این کلینیک انجام داده و در طول این جلسات با محصولات مناسب برای مراقبت از مو پس از عمل جراحی کاشت (همچون قطره ها و کرم های موضعی) آشنا شده و نگرانی های خود را در این رابطه مطرح نمایند.


مصرف دارو ها و مسکن بعد از کاشت مو

معمولاً پس از عمل جراحی کاشت مو برای بیمار مصرف قرص هایی تجویز می شود که می توانند به خوابیدن وی در طول اولین شب پس از کاشت مو کمک کنند. توجه داشته باشید پس از مصرف این قرص ها بیمار نباید رانندگی کرده و یا اقدام به انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارد بپردازد. علاوه بر این مصرف الکل در هنگام مصرف این داروها ممنوع می باشد.


هدف متخصصین ما کاهش درد و ناراحتی بیمار پس از کاشت مو می باشد. به همین خاطر احتمالاً برای بیمار مصرف داروهای مسکن برای هر شش ساعت یک بار توصیه خواهد شد. همچنین لازم است بیمار از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب برای مدت حداقل سه روز پس از عمل جراحی کاشت مو به منظور جلوگیری از خونریزی اجتناب نماید.


مراقبت های بعد از کاشت مو به روش SUT

در مطالب گذشته گفته بودیم که در حال حاضر آخرین و برترین روش کاشت مو چه در ایران و چه در سطح دنیا کاشت مو به روش SUT می باشد که در این روش می توان تا 14000 تار مو را در یک جلسه کاشت کرد از مزیت های کاشت مو به روش SUT می توان به برداشت گرفت ها با دستگاه نام برد که استفاده از این ابزار باعث می شود آسیبی به گرفت های اطراف محل برداشت وارد نشود و همچنین گرافت ها سالم برداشت شوند. در نتیجه می توان گرافت های بیشتری از بانک مو برداشت کرد. یکی دیگر از مزیت های کاشت مو به روشSUT نداشتن دوران نقاهت و نداشتن عوارض جانبی می باشد.


از مراقبت ها و توصیه های بعد از کاشت مودر روش SUT می توان به پرهیز ها و مراقبت های عمومی اشاره کرد به اضافه اینکه پس از کاشت مو به روش SUT شما می توانید فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. خونریزی پس از عمل جراحی کاشت مو SUT در موارد نادر در افراد بیمار مشاهده می شود. به هر حال، در صورت مواجه شدن با این شرایط لازم است بلافاصله با کلینیک تماس گرفته شود.


سایر مراقبت ها و توصیه های بعد از کاشت مو

بی حسی نواحی تحت درمان در موارد نادر در بین افراد مشاهده شده و نیازی به نگرانی درباره آن وجود ندارد. این بی حسی معمولاً با گذشت دو تا شش ماه از درمان برطرف خواهد شد.


موقعیت مناسب برای قرار دادن سر در طول 3 شب اول پس از عمل جراحی کاشت مو به صورتی است که بالا تنه در زاویه 45 درجه قرار گیرد. به این منظور بیمار می تواند از چند بالش با توجه به راحتی خود برای نگه داشتن بالا تنه در موقعیت مناسب استفاده نماید. در واقع ایجاد این شرایط می تواند خطر ورم بیش از حد در بدن بیمار را کاهش دهد. در صورتی که پس از عمل جراحی کاشت مو ورم در بدن بیمار ایجاد شود، این شرایط با گذشت 3 تا 4 روز از عمل جراحی به خودی خود از بین رفته و معمولاً بی خطر می باشد. به هر حال اگر ورم با درد و یا تب همراه شد، لازم است در این رابطه با کلینیک تماس گرفته شود.


فعالیت های سنگین بعد از کاشت مو ممنوع است

همواره به بیمار توصیه می شود برای روز پس از عمل جراحی کاشت مو در خانه مانده و استراحت کند. با گذشت 3 روز از عمل جراحی، بیمار می تواند به تدریج فعالیت های سبک روزانه خود را شروع کند. به طور همزمان، بیمار می بایست از انجام هرگونه فعالیت ورزشی در طول 15 روز اول پس از جراحی خودداری کند و این شرایط به طور خاص در ارتباط با بلند کردن اجسام سنگین به افراد توصیه می شود. به این ترتیب با گذشت 15 روز از جراحی بیمار می تواند به تدریج فعالیت های ورزشی سبک همچون راه رفتن روی تردمیل یا شنا در آب دریا را شروع نماید. توجه داشته باشید لازم است بیمار از قرار گرفتن ناحیه تحت درمان در معرض آب کلردار در محیط هایی مثل استخر شنا یا جکوزی برای مدت 2 ماه خودداری نماید. همچنین به بیمار توصیه می شود از بلند کردن اجسام سنگین برای ماه اول پس از عمل جراحی خودداری کند.


لازم است بیمار در طول 3 روز اول پس از کاشت مو از آمیزش جنسی اجتناب کند. همچنین همواره به افراد بیمار توصیه می شود از سیگار کشیدن یا مصرف الکل در طول 3 روز اول پس از جراحی خودداری نماید، زیرا انجام این کار می تواند احتمال موفقیت کاشت مو را به میزان زیادی کاهش دهد.


عدم قرار گیری در معرض نور خورشید

اگر پوست ناحیه تحت درمان پس از عمل جراحی در معرض نور خورشید قرار گیرد، احتمالاً با آفتاب سوختگی مواجه خواهد شد. به همین خاطر لازم است بیمار به مدت حداقل 6 ماه از قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید خودداری کند، زیرا این شرایط می تواند بر فرآیند رشد پیازهای مو تاثیر منفی داشته باشد. به همین خاطر معمولاً به افراد توصیه می شود از کلاه بیس بال و کرم های قوی ضد آفتاب با سطح SPF برابر با 35 یا بالاتر برای حفاظت از پوست خود در معرض نور خورشید استفاده نمایند.