محلول ماینوکسیدیل چیست؟

محلول ماینوکسیدیل یکی از قدیمی ترین محلول های ضد ریزش مو و محرک جهت رویش موها است که دارای تاییدیه از سازمان دارویی آمریکا (FDA) می باشد. ماینوکسیدیل به دو صورت خوراکی (برای درمان فشار خون) و محلول موضعی (برای درمان ریزش مو) استفاده می شود. از گذشته تاکنون محلول ماینوکسیدیل توسط بسیاری از پزشکان جهت درمان و جلوگیری از ریزش مو تجویز می شود.محلول ماینوکسیدیل در درمان الگوی ریزش مو بسیار موثر می باشد.


محلول ماینوکسیدیل در گذشته برای درمان فشار خون تجویز و مصرف می شد ، تا اینکه افراد پس از مصرف این دارو دچار نشانه هایی از رفع ریزش مو و رشد مجدد موها شدند که همین موضوع سبب شد تا تحقیقاتی در این باره انجام گیرد . نتایج تحقیقات انجام گرفته شده حاکی از آن بود که ماینوکسیدیل بر روی رویش موها و قطع ریزش مو تاثیر دارد و از آن پس این دارو برای رفع ریزش موها تجویز شد .


بنابراین افرادیکه ریزش ارثی موها را از نوجوانی و جوانی احساس کرده باشند می توانند با استفاده از این محصول ریزش خود را کنترل نمایند که معمولا نیاز به روزی دوبار استفاده از این محصول خواهد بود که با غلظت 2 درصد و همچنین 5 درصد موجود می باشد.


نحوه مصرف محلول ماینوکسیدیل

استفاده از این دارو عموما برای مردان بالای 20 سال توصیه می شود و زیر این سن نباید از این دارو مصرف نمایند . مصرف خودسرانه این دارو نیز برای هیچ فردی توصیه نمی شود و افراد باید از پزشک و یا مشاور پوست و مو در این باره کمک بگیرند . امکان خرید این محصول بدون نیاز به نسخه پزشک نیز امکان پذیر بوده و محودیت در خرید برای آن وجود ندارد .


ماینوکسیدیل به صورت محلول قابل دسترسی می باشد و افراد پس از استفاده و ماساژ دادن آن بر سر بلافاصله باید دست های خود را بشویند تا دچار حساسیت پوستی از این طریق نشوند . نکته ای که در رابطه با مصرف این محصول وجود دارد این است که این محلول باید به صورت دائمی مصرف شود چرا که با قطع مصرف آن شاهد ریزش بیشتر از ریزش گذشته فرد می باشیم و مصرف آن برای همیشه باید ادامه داشته باشد و آن یک درمان قطعی و دائمی به حساب نمی آید و افراد نمی توانند توقع بالایی را از این دارو داشته باشند.

محلول ماینوکسیدیل


موارد درمانی محلول ماینوکسیدیل

1. قبل و بعد از کاشت مو (معمولا برخی از مراکز کاشت مو تجویز می کنند)

2. ریزش موی ارثی هورمونی در آقایان و خانم ها

3. ریزش موی ناشی از محکم کشیدن موهای سر

4. ریزش موی سکه ای


مزایای محلول ماینوکسیدیل

• محلول ماینوکسیدیل متعلق به طبقه ای از داروهاست که باعث انقباض عروق و در نهایت باعث کم شدن فشار خون می شود.

• محلول ماینوکسیدیل باعث افزایش خون رسانی به ریشه موها می شود که این امر باعث شده اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به ریشه موها برسد و همچنین موجب تقویت و تحریک رویش آن ها گردد.

• این دارو ، ریزش مو را در مناطقی که موها نازک و ضعیف شده اند کاهش می دهد.(توجه فرمایید که با مصرف محلول ماینوکسیدیل روند طاسی کاهش یافته و به هیچ وجه باعث رویش مجدد مو نمی شود.)


استفاده از محلول ماینوکسیدیل در درمان ریزش موی زنان

استفاده از ماینوکسیدیل در زنانی که ریزش موی مدل زنانه دارند موثر است. بنابراین جا دارد در اینجا برخی از مزایا و معایب آن را عنوان کنیم.زنانی که طاسی مدل زنانه دارند روزانه حدود 150 تار موی خود را از دست می دهند. متاسفانه رشد مجدد موهای ریخته شده نیازمند گذشت زمان است بنابراین اگر درمان هرچه سریعتر شروع شود بهتر است. نشانه طاسی ژنتیکی ، نازک شدگی بیش از اندازه موها است که برای زنان ریزش مو اصولا در ناحیه جلوی سر است. خوشبختانه ماینوکسیدیل به توقف ریزش مو در این ناحیه کمک می کند.


متخصصان معتقدند ماینوکسیدیل فقط در فرق سر قابل استفاده می باشد و آن هم تنها در رایطی کارایی دارد که ریزش مو بصورت طاسی مدل زنانه باشد.بطور طبیعی هر تار مو ماهانه 1 اینچ رشد می کند و هر تار موتا 6 سال رشد می کند سپس رشدش متوقف می شود بعد به مرحله استراحت می رود و در نهایت می افتد و موی جدید جایگزین آن می شود . اما اگر طاسی مدل زنانه داشته باشید تارهای مو به مرور زمان کوچک و کوچکتر می شود بنابراین هرچقدر تار مو کوچکتر باشد زمان رشد ان نیز کوتاه تر است. اگر مو بصورت دسته ای بریزد موهای جایگزینش موهایی نازک و شکننده خواهد بود.


به گفته پزشکان عواملی مانند سن و سال، ژنتیک، تغییر در میزان هورمون زنانه بعد از یائسگی می تواند باعث طاسی مدل زنانه شود و ماینوکسیدیل دارویی است که طاسی ارثی را درمان می کند چون مرحله رشد تار مو را طولانی تر می کند.در برخی زنان ماینوکسیدیل ، ریزش مو را کرده و یا متوقف می سازد و در یک چهارم موارد نیز باعث رشد موهای جدید می شود.


اگرچه ماینوکسیدیل در داروخانه ها در دسترس است و نیازی به نسخه پزشک نیست اما توصیه می کنیم حتما در مورد استفاده از آن با متخصص پوست و مو مشورت کنید چون ممکن است دلیل ریزش موی شما مسائل مثل کم کاری تیروئید یا کمبود مواد مغذی مو باشد.


معایب و عوارض محلول ماینوکسیدیل در کوتاه مدت

پوسته ریزی:اگر بیماری قبل از مصرف محلول ماینوکسیدیل پوسته ریزی و قرمزی کف سر داشته باشد باید درمان شود. در غیر این صورت با مصرف محلول ماینوکسیدیل خارش سر تشدید می شود.

خارش سر: برخی از بیماران بدنبال مصرف محلول ماینوکسیدیل، دچارخارش سر می شوند و معمولا این افراد به ماده پروپیلن گلیکول که درون محلول ماینوکسیدیل وجود دارد، آلرژی دارند. بهتراست که محلول ماینوکسیدیل بدون پروپیلن گلیکول ماینوکسیدیل مثل "فوم روگین" استفاده نمایند.البته گاهی تغییر نوع محلول ماینوکسیدیل یا درصد آن باعث بهبود خارش می شود.

پرموئی صورت:مصرف محلول ماینوکسیدیل درخانم ها موجب بروز مشکل پرموئی صورت می شود، معمولا این عوارض دائمی نیست و با قطع محلول ماینوکسیدیل برطرف می گردد . این عارضه در کسانی که از قبل صورت پر مو دارند شایع تر است.

تشدید ریزش مو: به دنبال مصرف محلول ماینوکسیدیل معمولا دو تا هشت هفته پس از مصرف، ریزش مو تشدید می شود و با ادامه مصرف محلول ماینوکسیدیل این مسئله رفع می گردد.


افرادی که نباید از محلول ماینوکسیدیل استفاده کنند:

1. در صورت وجود بیماری های قلبی-عروقی ، فشار خون بالا ، التهاب یا جراحت پوست از قبیل پسوریازیس پوست سر یا آفتاب سوختگی شدید ، دارو باید با احتیاط مصرف شود.

2. بیماران تحت درمان، میزان استفاده محلول ماینوكسیدیل را با داشتن فشار خون، ضربان قلب و وزن زیاد و کم باید تحت نظر پزشک قرار بدهند.

3. در صورت حساسیت به محلول ماینوکسیدیل یا هر داروی دیگری مشکل را به پزشکتان اطلاع دهید.

4. در صورتی که باردار هستید قبل از مصرف محلول ماینوکسیدیل پزشک معالج خود را مطلع کنید.

5. منع مصرف برای افراد زیر 18 سال و افراد سالمند (بالای 65 سال)

ماینوکسیدیل


معایب و عوارض ماینوکسیدیل در دراز مدت

همانطور که گفته شد این محصول برای طاسی و یا خط مو ، خصوصا در آقایان هیچ تاثیری ندارد و فقط خاصیت تقویت تار موهای نازک را بر عهده دارد. از سوی دیگر نتجه گرفتن با روش ماینوکسیدیل زمان بر است و باید حداقل 4 ماه از ان استفاده کنید تا نتیجه بگیرید و در هر 5 خانم تنها یک نفر باعث رشد موهای جدید می شود و در بقیه موارد باعث کاهش یا توقف کامل ریزش مو می گردد.


ماینوکسیدیل اگر در پوست سر فرد جذب شود و جذب بدن قرار گیرد سبب آسیب های جدی و غیر قابل جبرانی خواهد شد. به همین دلیل این محصول به هیچ وجع نباید در نواحی ملتهب ، زخم ها ، مناطق آسیب دیده و قرمز شده و همچنین نواحی آفتاب سوخته پوست قرار گیرد زیرا عوارض جبران ناپذیری را به همراه خود می آورد .از عوارض ماینوکسیدیل در دراز مدت می توان به این نکات اشاره کرد که ، مصرف ماینوکسیدیل سبب ، ضربان قلب نا منظم و شدید ، غش کردن ، درد در سینه ، افزایش شدید وزن ، مشکلات تنفسی ، احساس خستگی ، رشد موهای زائد در صورت ، ورم در قسمت هایی از بدن و در مواردی سبب جوش و خارش در صورت ، زبان و گلو خواهد شد .


به طور کلی به علت عوارض ماینوکسیدیل ، که گزارشات بسیاری را نسبت به مزایای آن دارد ، استفاده از این محصول پر ریسک توصیه نمی شود ، زیرا عوارض جبران ناپذیر بسیاری را برای اشخاص در بردارد .اما سوالی که به وجود می آید این است برای درمان ریزش مو و یا تقویت مو ها چه باید کرد ؟ آیا راهی وجود دارد ؟در پاسخ این مورد باید گفت که بله ،خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و زیبایی و به وجود آمدن روش های بدون عوارض و کاربردی درمان قطعی ریزش مو و تقویت موها امکان پذیر می باشد .استفاده از روش های تقویت مو همچون پی آر پی ، مزوتراپی ، کربوکسی تراپی و... همگی جز روش هایی ایده آلی هستند که می توان با استفاده از آن ها اقدام به تقویت موهای نمود.


جایگزین مصرف ماینوکسیدیل

افراد زیر 23 سال با روش های تقویت مو نظیر : روش مزوتراپی و PRP مو ، کربوکسی تراپی ، ویتامین درمانی و... می توانند به رفع ریزش موهای خود بپردازند و شاهد رویش مجدد و پر تراکم موهای خود شوند. این روش ها غیر تهاجمی می باشند بنابراین هیچگونه عوارضی را به همراه خود ندارند تنها از طریق تامین ویتامین و املاح مورد نیز بدن و کمک به گردش صحیح خون سبب رفع ریزش موها و رشد مجدد مو خواهند شد .


روش دیگری که برای افراد بالای 23 سال توصیه می شود استفاده از متد غیر تهاجمی و بدون جراحی کاشت مو به روش SUT می باشد . این روش می تواند با برداشت فولیکول های سالم شخص و کاشت آن ها بر نقاط خالی از موی سر منجر به رشد مجدد و رشد پر تراکم موها شود و افراد شاهد رویش دائمی مو در سر خود می باشند بدون اینکه ریزش مجدد و یا عوارضی را احساس کنند. بنابراین با استفاده از این روش ها می توان علاوه بر رفع ریزش مو به رشد مجدد موها بدون عوارض دسترسی پیدا کرد .