کاشت و پیوند مو به روش Fit و Fut

کاشت و پیوند مو به روش Fit و Fut

کاشت و پیوند موی طبیعی یک روش درمان قطعی جهت موهای از دست رفته است. عمل پیوند موی طبیعی یک عمل سرپایی بدون بیهوشی، همراه با بی حسی موضعی می باشد و بیمار در حین عمل هیچ گونه دردی را حس نمی کند و بلافاصله بعد از کاشت موی طبیعی یک پانسمان جزیی روی سر گذاشته می شود. این پانسمان مختصر جهت جلوگیری از آلود گی صورت می گیرد که بیست و چهار ساعت بعد از عمل پیوند مو برداشته می شود و بیمار می تواند استحمام کند. موهای کاشته شده، در مدت دو تا سه هفته بعد از عمل مو مقدار کمی رشد میکنند، به صورتی که بیمار جلو آیینه شاهد رشد اولیه ی این موها خواهد بود. سپس این موها وارد فاز استراحت یا ریزش می شوند که دو تا سه ماه طول می کشد. تقریبا از اوایل ماه چهارم موها مجددا شروع به رشد کرده و برای همیشه باقی می مانند و دیگر ریزش پیدا نمی کنند. نتیجه  عمل پیوند مو حداقل بعد از مدت شش تا نه ماه بعد مشخص می شود. عمل کاشت موی طبیعی در اصل پیوند و انتقال مو از پشت سر به قسمت جلو سر یا منطقه  کم مو است که به روش های مختلفی صورت می گیرد. رایج ترین روش های درمان در پیوند موی طبیعی عبارتند از :

1- روش جراحی «Fut»

2- روش غیر جراحی «Fit»

3- روش ترکیبی

روش جراحی

«Folicular unit Transplantation fut»

در این روش برشی روی تست دهنده ی پیوند که در پشت سر است ایجاد می شود. عرض این برش معمولا یک تا دو سانتی متر است و طول آن بستگی به نیاز بیمار جهت پوشاند ن قسمت طاسی سر دارد. سپس بافت برداشته شده توسط میکروسکوپ های تخصص کاشت مو به گرافت هایی (پیوند) تبدیل شده و در قسمت مورد نظر کاشت می شود .

روش غیر جراحی «Fit»

در این روش ابتدا موی شخص کاملا کوتاه می شود (مشابه کسی که به سربازی می رود) سپس جهت برداشتن موها از قسمت پشت سر، از یک دستگاه مخصوص و ظریفی جهت این کار کمک گرفته می شود و به صورت دانه دانه فولیکولی برداشته و به قسمت های طاس و کم موی سر انتقال داده می شود. گرافت های انتخاب شده توسط دستگاه، حاوی یک، دو، سه، چهار تار مو است .

روش ترکیبی :

روش ترکیبی معمولا برای کسانی که وسعت طاسی زیادی دارند استفاده می شود. در این روش ابتدا عمل «fut» و سپس «fit» به صورت همزمان و در یک روز انجام می شود. در این روش ترکیبی با تلفیق دو رش تعداد تار موی بالایی به دست می آید که می تواند قسمت های زیادی از طاسی سر را بپوشاند. در این روش حدود 9000 تا 12000 تار مو را می توان پیوند زد. معمولا با استفاده از روش ترکیبی بیماران دیگر نیازی به تکرار عمل های بعدی نخواهند داشت، مگر این که بخواهند ترمیم یا افزایش تراکم انجام دهند .

تفاوت های روش «Fit»و «fut»

فرق بین عمل «Fit»و «fut»در نحوه ی برداشت مو است و از لحاظ کاشت هیچ فرقی با هم نمی کنند. یکی از مزیت های روش fut کیفیت بالا و دید کافی جهت جداسازی فولیکول ها و سرعت عمل در حین انجام عمل است که حدود چهار تا شش ساعت زمان نیاز دارد. از معایب این روش نیز می توان به محدودیت در ابعاد نوار پشت سر جهت برداشت مو اشاره کرد .

از مزایای روش «fit» نسبت به روش «fut»این است که در این روش محدودیت به لحاظ ابعاد نوار و کشش پوست سر وجود ندارد و نیازی به برش پوست و بخیه نیست .

یکی از مهم ترین معایب روش «fit»احتمال قطع عرضی فولیکول و کیفیت پایین تری است که نسبت به «fut»دارد. همچنین در این روش زمان نسبتا زیادی جهت عمل «fit»صرف می شود و در نتیجه خستگی را برای بیمار به همراه دارد .

کاشت موی طبیعی در خانم ها

برای چه کسانی می توان کاشت موی طبیعی انجام داد :

برای همه آقایانی که طاسی مردانه دارند و همچنین برای خانم هایی که آلوپسی (ریزش) به صورت ارثی دارند یا دچار سوختگی شده اند یا بر اثر تصادف یا اعمال جراحی و اسکار جراحی (محل بخیه و ترمیم پوست) موی سرشان نروییده است می توان کاشت موی طبیعی انجام داد .

سن افراد در کاشت مو طبیعی چه محدودیتی دارد؟

البته سن افراد در کاشت موی طبیعی محدودیت خاصی ندارد و همه ی افرادی که به صورت ارثی موی قسمت جلو سرشان ریزش داشته، می توانند این عمل را انجام د هند. مگر این که بیماری دیابت کنترل نشده یا فشار خون بالا داشته باشند. معمولا این موضوع به سلامت شخص بستگی دارد. هم چنین بهتر است این عمل برای جوانان زیر بیست و پنج سال انجام نشود. از آن جایی که موهای کاشته شده از پشت سر به قسمت جلو سر پیوند زده می شوند و با توجه به این که قسمت پشت سر، گیرنده ی هورمون مردانه ی «تستسترون» را ندارد از همین جهت وقتی این موها به قسمت جلو سر منتقل می شوند ریزش ندارند و تا آخر عمر باقی می مانند. برای افرادی که بخواهند توسط کاشت موی طبیعی تراکم بسیار بالایی داشته باشند معمولامحدود یتی جهت انجام کار کاشت مو وجود ندارد و حتی در دو تا سه مرحله نیز می توانند این عمل را انجام د هند، البته چگونگی عمل بستگی به شرایط بانک موی پشت سر نیز دارد .

علل ریزش مو

دلایل زیادی موجب ریزش مو در آقایان و خانم ها می شود شایع ترین علل ریزش مویی که در آقایان دیده می شود، ریزش موی مردانه است که عامل وراثتی دارد و طاسی الگوی مردانه وراثتی « Androgenic Alopecia »گفته می شود. این نوع ریزش مو در خانم ها نیز دیده می شود. البته به نظر می رسد این نوع طاسی در خانم ها متفاوت از نوع طاسی در آقایان است .

بعضی دیگر از علل ریزش مو که با درمان به موقع قابل بازگشت خواهد بود بیماری هایی مثل غده ی تیروئید، فقر آهن، تب بالا، بیهوشی عمومی، رژیم های غلط لاغری، زایمان و شیرد هی است. روزانه ریزش مو در افراد بالغ حدود هفتاد تا صد و بیست تار مو است که طبیعی به نظر می آید. هم زمان به همین تعداد ریزش، موها از ریشه شروع به رشد می کنند و تا زمانی که تعادل بین ریزش مو و رویش مو برقرار باشد تعداد موهای سر به تعداد مشخص ثابت خواهد ماند. عامل دیگری که به سریع تر ریختن موی سر در مردان کمک می کند استرس است. ژن ریزش موی مردانه و زنانه از طرف پدری یا مادری می تواند به ارث برسد و شروع ریزش مو بعد از بلوغ است. ابتدا موهای قسمت جلو سر و بالای سر که به صورت ژنتیکی مستعد ریزش هستند کمی نازک شده و بعد به صورت کرکی وارد دامنه  ریزش می شوند .

منبع: 7 روز زند گی شماره 114