کاشت مو به روش سلول های بنیادی

علم پزشکی مدت هاست به این فکر افتاده است که اعضای مشکل ساز بدن را خارج و بجای آن سلول جدیدی را نهادینه کرده که بعد از تولد ، جایگزین سلول مرده شود.منشا و مبدا سلول های بنیادی سلول های جنینی و نیوپلاست می باشد که در آزمایشگاه ها پرورش یافته و از آنها استفاده می کنند.در حوزه مو هم همین امکان محیاست که با استفاده از سلول های بنیادی در واقع تکثیر مو را انجام داد. این سلول ها را از فولیکول های مرده جدا سازی می کنند و در آزمایشگاه های از پیش تعبیه شده که مکان کشت در آن محیا شده است به مدت یک ماه این عملیات را انجام می دهند. این پروسه 3 ماه طول می کشد که فاکتور های مشترک بین سلول های بنیادی و سلول های فرد را متقارن سازی نمود.


شایان ذکر است سلول های باز آوری شده یا تزریق شده را می توان محدود به رشد و تولد فولیکول های مو نمود. در حال حاضر تکثیر مو در حال تکامل و در فاز مطالعاتی به سر می برد که امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد این تحول شگفت در دنیای پزشکی علی الخصوص مو باشیم.


انواع سلول های بنیادی

1.سلول های تاتی پتانسیل : این سلول ها از طریق بند ناف و جنین به دست می آید و نوع آن جنینی بوده و می توانند در تمام سلول ها تقسیم شوند .

2.سلول های مولتی پتانسیل : این سلول ها در سلول های بالژ فولیکول مو و همچنین در سلول های مغز استخوان موجود می باشند و چندین نوع سلول دیگر را شامل می شوند .زمانی که این سلول ها شروع به تقسیم و زیاد شدن خود کنند موجب رشد اپیدرم خواهند شد در حالی که با کاهش آن ها سبب رشد فولیکول مو می گردند . این نوع سلول ها نایاب نبوده و در بدن انسان به طور کافی موجود است .

3.سلول های پلوری پتانسیل : این نوع سلول از سلول هایی گرفته می شودد که دارای 8 مرحله سلولی باشند و منشا جنینی را دارا باشند .


روش انجام کاشت مو با استفاده از سلول های بنیادی

در روش کاشت مو به روش سلول های بنیادی یا همان روش HASCI، کل تارهای مو برداشته نمی شود بلکه چند تار مو از سلول های ریشه مو را در همان ناحیه باقی می گذارند تا باعث تحریک و رشد مجدد موها شود. با استفاده از این روش، پزشک می تواند در ناحیه مورد نظر بدون برجا گذاشتن هیچ زخمی و بدون درد چندبار عمل کاشت را انجام دهد.


از آنجایی که تنها یک قسمت از تار مو و سلول ریشه آن برداشته می شود، سلول های ریشه ای کاشت شده و باقی مانده آن ها ظرف چندین هفته باعث تحریک و رشد موهای جدید می شود که این موهای جدید از نظر کیفیفت دقیقا مشابه موهای اصلی هستند. نتیجه نهایی عمل بعد از 9 ماه مشخص می شود.


کاشت مو به روش سلول های بنیادی چگونه عمل می کند؟

همانطور که می دانید بیشتر دلایل ریزش مو وراثتی می باشد و این اتفاق در مرد ها شایع تر است . علل بروز این اتفاق بر اثر هومون های اندروژنی صورت می گیرد که ریشه در عملکرد ناکافی سلول های بنیادی آن ها دارد .در این خصوص دانشمندان و پزشکان در تلاش هستند با استفاده از سلول های بنیادی این مشکل را برای افراد بر طرف سازند تا رشد مجدد موهای آن ها را با استفاده از این روش به دست آورند .


بر اساس تحقیقات انجام ، با کاشت تنها یک بخش از سلول های ریشه مو (به جای کل تار مو) می توان چندین موی جدید ایجاد کرد. این کار در رشد موهای جدید در هر دو ناحیه دهنده و گیرنده نتیجه می دهد.در روش کاشت مو به روش سلول های بنیادی (کاشت سلول ریشه مو) بطور هوشمندانه از سلول های ریشه مو استفاده می شود که با یک وسیله پزشکی مجهز باهم جفت شده است و همین کار، زیست پذیری گرافت های کاشته شده را تضمین می کند و باعث رشد بیشتر سلول های ریشه ای می شود. این دو عامل برای کسب نتیجه مطلوب ضروری است و همین ویژگی است که کاشت مو به روش سلول های بنیادی را منحصر به فرد کرده است. پزشک می تواند با استفاده از گرافت های کوچکتر در این روش، یک خط موی طبیعی ایجاد کند.


کابرد سلول های بنیادی در کاشت مو چگونه است ؟

کاشت مو بهترین و در واقع تنها روش درمان رشد طبیعی موها در دنیا می باشد . کاشت مو از طریق برداشت فولیکول های موهای فرد و کاشت آن ها بر مناطق خالی از مو انجام می شود که رشد طبیعی موها را به همراه خود دارد .بنابراین وجود فولیکول های مو در انجام آن ضروری می باشد اما بیشتر افراد مستعد ریزش مو و بی مویی ، فاقد هیچگونه مو بوده و در صورت داشتن مو نیز صاحب فولیکول هایی ضعیف می باشند که همین موضوع امکان استفاده از کاشت مو را برای آن ها سلب خواهد کرد .


اما کاربرد سلول های بنیادی در کاشت مو ، دقیقا در همین جا اثر شگفت انگیز خود را بر جای می گذارد .سلول های بنیادی ، جایگین سلول های مرده و ژنتیکی فرد می شوند و امکان رشد مو را در بدن شخص از طریق تکثیر سلول های جدید می دهند ، بنابراین فرد بدون نیاز به برداشت مو و سپس کاشت مو تنها با استفاده از روشی کاملا آسان و بی درد سر صاحب رشد طبیعی موهای خود شده و از آن لذت خواهند برد .


تحقیقات کاشت مو به روش سلولهای بنیادی ، همچنان ادامه داشته و در مرحله کامل تحقیقات و تکامل این روش به سر می برد .تحقیقات در کشور های پیشرفته همچون انگلستان مورد بررسی و آزمایشات قرار می گیرد تا تجهیزات مورد نیاز این روش ، انجام این روش ، نوع انجام آن ، روند درمان و اقدامات بعد از درمان همگی مورد بررسی و تنظیم قرار گیرند تا این چنین روند تحقیقات تکمیل شده و امکان استفاده از این روش در تمام دنیا میسر گردد .