کاشت مو برای بانوان

موضوع کاشت مو در بین خانم ها معمولا زیاد رایج نیست، زیرا مشکل عقب رفتن خط رویش مو در جلوی سر کمتر در بین خانم ها مشاهده می شود. در حقیقت ریزش مو اغلب در بین خانم ها با شرایط خفیف تر ایجاد شده و معمولا برای پنهان کردن آن از کلاه گیس، بافت و موارد مانند آن استفاده می شود. به این ترتیب هنگامی که مشکل واضح شده و امکان نادیده گرفتن یا پنهان کردن آن وجود نداشته باشد، بیمار ممکن است به شدت احساس خجالت و ناراحتی به خاطر شرایط خود پیدا کند.


در کلینیک تخصصی کاشت موی سینا (رنسانس)، متخصصان ما مشکلات ریزش مو در بین خانم ها را با روش های متفاوت در مقایسه با ریزش مو در بین مردان در هنگام ترمیم موی سر، مژه و ابرو درمان می کنند. در واقع الگوی ریزش مو در بین خانم ها متفاوت از این الگو در بین آقایان است و معمولاً پخش تر می باشد. همچنین این مشکل می تواند خانم ها را در تمام سنین تحت تاثیر خود قرار دهد. با وجودی که در بین مردان الگوی ریزش مو با عوامل ژنتیک ارتباط دارد، ریزش مو در بین خانم ها با سایر دلایل احتمالی ارتباط داشته و این شرایط عامل اصلی ریزش موی خانم ها هستند.


علت ها و دلایل اصلی ریزش موی زنانه

دلایل اصلی ریزش مو در بین زنان به شرح زیر است:

• عوارض جانبی مصرف دارو

• تغییرات هورمونی (پس از به دنیا آوردن فرزند)

• یائسگی

• کاهش یک باره وزن

• کم خونی

• مشکلات تیروئید

• استرس احساس و فیزیکی

• بیماری پلی کیستیک تخمدان

• نتایج ناشی از آسیب دیدگی یا انجام عمل جراحی


شرایط مختلف روانی، فیزیکی و شیمیایی می توانند باعث ریزش مو به صورت گسترده بر روی ناحیه سر شود. ریزش موی ناشی از کشیدن (به خاطر استفاده از روش های مختلف حالت دادن به مو در طول یک دوره زمانی طولانی مدت) و استفاده از محصولات حالت دهنده شیمیایی آسیب زا برای مو (مواد شیمیایی حالت دهنده مو) بیشتر از بقیه موارد باعث می شود ریزش مو در بین خانم ها مشاهده گردد.


الگوی عادی ریزش مو در بین خانم ها چگونه است؟

ویژگی ریزش موی آندروژنیک در بین خانم ها به صورتی است که خط رویش مو دست نخورده باقی مانده و فقط موها در ناحیه بالای سر نازک می شوند. به این ترتیب نازک شدن مو به صورت پخش بر روی سر ایجاد شده و باعث نازک شدن مو به صورت قابل توجه در نواحی مختلف سر می شود.


آیا فرآیند کاشت مو در بین خانم ها و آقایان متفاوت است؟

با توجه به متفاوت بودن الگوی ریزش زنان از آقایان، عمل جراحی ترمیم و کاشت موی آن ها نیز متفاوت است. در این عمل جراحی اطمینان حاصل می شود که هیچ جای زخم یا اسکار بر روی پوست بیمار باقی نمی ماند. علاوه بر این، نواحی خاص که برای عمل جراحی نیازمند اصلاح کردن باشند، زیرا موهای بلند بالای آن پنهان خواهند شد. به این ترتیب سایر افراد نمی توانند از انجام عمل جراحی کاشت و پیوند مو مطلع شده و پس از درمان شرایط ظاهری فرد حفظ می شود.


افراد مناسب برای کاشت موی طبیعی

• خانم هایی که افراد مناسب برای کاشت موی طبیعی هستند دارای شرایط زیر می باشند:

• خانم هایی که به خاطر شرایط فیزیکی یا کشش مو (عوامل غیر هورمونی) دچار ریزش مو شده باشند.

• خانم هایی که قبلاً از عمل جراحی زیبایی یا پلاستیک استفاده کرده و به خاطر از بین رفتن موها در نواحی اطراف شکاف جراحی ناراحت هستند.

• خانم هایی که الگوی ریزش موی مشخص مشابه الگوی ریزش موی مردانه دارند. این افراد ممکن است با عقب رفتن خط رویش مو و نازک شدن موی روی سر مواجه شده و ناحیه اهدا کننده مو بر روی سر آن ها تحت تاثیر ریزش موی آندروژنتیک قرار نگرفته باشد.

• خانم هایی که به خاطر آسیب دیدگی، سوختگی، جراحت ناشی از تصادفی و سوختگی شیمیایی موی آن ها از بین رفته باشد.

• افرادی که دچار مشکل ریزش موی حاشیه ای شده باشند. این مشکل بسیار شبیه به ریزش موی ناشی از وارد شدن فشار به مو می باشد.


روش درمان

برای این عمل معمولا حدود سه ساعت و نیم تا پنج ساعت زمان با توجه به پیازهای مورد نیاز برای کاشت در ناحیه سر نیاز است. مراحل درمان در این حالت به شرح زیر است:


مرحله 1: آماده سازی بیمار

در این مرحله بیمار برای عمل جراحی آماده شده و در موقعیت مناسب قرار می گیرد. به منظور تامین راحتی بیمار در طول درمان، لازم است نوشیدنی ها و تنقلات لازم توسط بیمار از قبل تهیه شده و در طول جراحی بیمار به آن ها دسترسی داشته باشد.


مرحله 2: بی حسی و برداشتن مو از ناحیه اهدا کننده

در این مرحله ناحیه اهدا کننده مو با استفاده از مواد مخصوص به صورت موضعی بی حس می شود. به این ترتیب از ایجاد هر گونه ناراحتی برای بیمار در طول فرآیند درمان جلوگیری خواهد شد. هنگامی که ناحیه تحت درمان به طور کامل بی حس شد، پیاز های موی مورد نیاز از ناحیه اهدا کننده گرفته می شود. در نهایت ناحیه اهدا کننده پیازهای مو بخیه زده و پیازهای موی آن به دقت با استفاده از تکنیک های جراحی جداسازی خواهد شد.


مرحله 3: جدا سازی پیاز های مو

یکی از مهم ترین مراحل کاشت موی طبیعی در خانم ها مربوط به جداسازی موهای گرفته شده از ناحیه اهدا کننده می باشد. به این ترتیب لازم است هر پیوند مو به دقت از ناحیه اهدا کننده جدا شود. توجه داشته باشید در صورتی که تعداد زیاد مو در یک محل کاشته شده یا بافت و پوست زیاد در نواحی اطراف پیازهای مو وجود داشته باشد، همواره ممکن است پیازهای مو ظاهر فشرده و نامناسب پیدا کنند.


مرحله 4: کاشت مو در ناحیه دریافت کننده

ناحیه دریافت کننده با استفاده از شکاف های کوچک آماده شده و برای ایجاد ظاهر موی مناسب تنظیم می شود. به این ترتیب لازم است شکاف های مورد نیاز به دقت ایجاد شود تا به این ترتیب بتوان از ایجاد ظاهر طبیعی در موی ناحیه دریافت کننده مطمئن شد. در نهایت پیازهای مو طبق الگوی طراحی شده در ناحیه دریافت کننده پیوند زده می شود.


طول مدت بهبودی پس از عمل جراحی کاشت موی طبیعی در خانم ها چقدر است؟

طول مدت بهبودی پس از این عمل جراحی به نسبت کوتاه بوده و از 1 تا 2 روز تا 1 هفته ادامه دارد. در این شرایط معمولا ظاهر خانم هایی که از عمل جراحی کاشت مو استفاده می کنند، برای چند روز اول پس از درمان طبیعی است و به مقدار کافی مو در ناحیه روی سر (ناحیه دریافت کننده) و موی بلند در پشت سر وجود دارد تا به این ترتیب بتوان با استفاده از آن ها وضعیت ناحیه اهدا کننده مو را از دید سایرین پنهان کرد. پس از این عمل جراحی، بیمار ممکن است مقداری بی حسی یا احساس آفتاب سوختگی در نواحی تحت درمان داشته باشد. پس از چند روز، بیمار ممکن است احساس خارش در ناحیه سر داشته باشد و این شرایط نشان دهنده شروع فرآیند بهبود در نواحی تحت درمان است.


نتایج مورد انتظار پس از عمل جراحی کاشت موی طبیعی در بین خانم ها چگونه است؟

در طول سه ماه اول پس از جراحی می توان انتظار داشت موی کاشته شده فرآیند رشد خود را به تدریج شروع کند و بهبود در شرایط بیمار در طول شش تا دوازده ماه پس از جراحی ادامه خواهد یافت.


طول مدت دوام و ماندگاری نتایج کاشت موی طبیعی در بین خانم ها چقدر است؟

با توجه به اینکه پیازهای موی مورد نیاز برای کاشت مو از ناحیه پشت سر بیمار گرفته شده و این ناحیه به تغییرات فیزیولوژیک، ژنتیک و متابولیک حساس نیست، پیوند مو از این ناحیه سر می تواند برای تمام طول مدت عمر دوام و ماندگاری داشته باشد. برای این عمل جراحی پیاز های موی مورد نیاز از پشت ناحیه سر گرفته می شود تا به این ترتیب دستیابی به بهترین نتایج پس از این درمان امکان پذیر باشد.


چه نوع از مواد بی حسی برای عمل جراحی کاشت موی خانم ها استفاده می شود؟

هنگامی که نواحی اهدا کننده مو به طور دقیق مشخص شدند، موهای بالای این ناحیه بالا زده شده و دسترسی مورد نیاز به نواحی اهدا کننده مو ایجاد می شود. به این ترتیب پس از استخراج مو از ناحیه اهدا کننده امکان پوشاندن ناحیه تحت درمان از طریق موهای بخش بالای آن وجود خواهد داشت. هنگامی که دسترسی لازم به ناحیه اهدا کننده ایجاد شد، موی سر بیمار در ناحیه اهدا کننده به مقدار کافی کوتاه می شود تا استخراج مو از ناحیه سر با استفاده از روش FUE امکان پذیر شود. پس از آماده سازی این ناحیه، بخش اهدا کننده مو با استفاده از مواد بی حسی موضعی مشابه مواد مورد استفاده در دندانپزشکی بی حس خواهد شد.


طول مدت لازم برای جراحی کاشت موی طبیعی برای خانم ها چقدر است؟

با توجه به تکنیک های پیشرفته و دقیق مورد استفاده برای کاشت مو و نیز تعداد پیاز های موی مورد نیاز، جراحی کاشت موی طبیعی به حدود 4 تا 8 ساعت زمان یا بیشتر نیاز خواهد داشت. به این ترتیب عمل جراحی کاشت موی طبیعی به دو مرحله تقسیم می شود. در صبح روز جراحی پیازهای موی مورد نیاز از ناحیه اهدا کننده گرفته شده و در این حالت بیمار به راحتی به صورت بر روی تخت در حالت درازکش قرار می گیرد. این مرحله از درمان را می توان با استفاده از دارو های خوراکی آرام بخش برای بیمار راحت تر کرد. در بعد از ظهر روز جراحی، بیمار به پشت روی تخت دراز کشیده و پیاز های مو به دقت در ناحیه دریافت کننده با استفاده از بی حسی موضعی کاشته خواهد شد.


آیا مراقبت های خاص از ناحیه تحت درمان پس از عمل جراحی کاشت موی طبیعی در خانم ها لازم است؟

در این زمان بیمار می تواند از روش های عادی اصلاح مو و شستشوی آن استفاده کند. به منظور افزایش طول مدت دوام و نیز کیفیت مو در ناحیه دریافت کننده، برای بیمار می توان از تکنیک های لیزر درمانی، سرمه ای خانگی و شامپوهای مخصوص استفاده کرد. در حقیقت مراقبت خاص از موها پس از عمل جراحی کاشت موی طبیعی در بین خانم ها لازم نیست.


هزینه جراحی کاشت موی طبیعی بین خانم ها چقدر است؟

هزینه این درمان به تعداد پیاز های موی مورد نیاز و استفاده یا عدم استفاده از سایر روش های غیر جراحی قبل از جراحی کاشت موی طبیعی بستگی دارد.


کاشت مو به روش SUT برای خانم ها

کاشت مو برای خانم ها با استفاده از روش SUT تنها نیاز به یک جلسه درمان دارد و نیازی به گذراندن چندین جلسه در صورت اجرا نخواهد بود .مقدار برداشت و کاشت فولیکول ها در این روش 3 برابر بیشتر از سایر روش ها می باشد که می توان شاهد رشد موهایی پر پشت در خانم ها بود .کاشت مو در این روش نتیجه ای زود هنگام و کاملا طبیعی دارد و همین مسئله سبب رضایت خانم ها می شود .نکته ای که وجود دارد این است که خانم ها باید در انتخاب کلینیک مورد نظر خود دقت داشته باشند تا بتوانند با معاینه ای صحیح ، انتخاب بهترین روش کاشت مو ، اجرایی موفق و نتیجه ای عالی را کسب نمایند.