مراقبت از موها در فصل سرما

پاییز و زمستان هم به علت تغییرات ایجادشده محیطی‌ در آن برای موها آسیب‌رسان است. کم شدن رطوبت و سرما هم عوامل مهم تخریبی در این فصول به شمار می‌آیند. شما با استفاده از یک‌سری محصولات مناسب آرایشی- بهداشتی و کمی مراقبت بیشتر می‌توانید موهایتان را در بهترین حالت نگه دارید. در اینجا به مشکلات رایج موها در سرما اشاره می‌کنیم و چگونگی کنار آمدن با آنها و رفع کردن‌شان را هم توضیح می‌دهیم.

کم‌رنگ شدن موها
این مشکل زنانه در مورد موهای رنگ‌شده است. اگر شما آسیب‌های ناشی از یووی و کلر که در تابستان موهای‌تان را آزرده است رفع نکنید، در گذار از گرما به سرمای فصلی پاییز و زمستان، رنگ موهای‌تان کدر و مات می‌شود. برای درخشان نگه داشتن رنگ موها و جلوگیری از نمایان شدن تارهای سفید بر اثر این کم‌رنگ شدن بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:‌


اسپری محافظ: می‌توانید از اسپری‌های موی حاوی محافظ یووی استفاده کنید که نه‌تنها روی موها را پوشش ‌دهد و از آسیب‌ یووی خورشید جلوگیری ‌کند؛ بلکه آسیب‌های وارد را هم ترمیم کند.


پوشاندن موها: اگر به استخر می‌روید، یادتان باشد وجود کلر در آب بر رنگ موها تأثیر تخریبی دارد و کاهش دمای هوا و رطوبت هم این مشکل را تشدید می‌کند بنابراین از کلاه شنا استفاده کنید.


تحکیم رنگ: با تغییر فصل و دما میزان رطوبت موها هم کم می‌شود و موها به سمت خشک شدن می‌روند. استفاده از شامپوها و مرطوب‌کننده‌های مناسب فصل به شما کمک می‌کند تا موها رطوبت طبیعی‌شان را حفظ کنند و ضمن این کار، لایه رنگ‌شده روی موها هم تثبیت شود؛ زیرا کاهش آب تارهای مو، آنها را از حالت درخشان‌شان دور می‌کند.


پوسته‌ریزی
کف سر و پوست آن همیشه در مراقبت‌های روزانه از موها فراموش می‌شوند و کمتر سراغ رسیدگی به آنها می‌رویم. در فصول سرد سال این قسمت از پوست بر اثر کاهش رطوبت و سرمای زیاد دچار حالت پوسته‌ریزی می‌شود که شوره را به دنبال دارد. برای رفع آن روش‌های زیر را امتحان کنید:‌


شوینده مناسب: از شامپوهایی برای شست‌وشوی موها استفاده کنید که حاوی ترکیبات ضدشوره باشند و با آنها کف سر را خوب با نوک انگشتان ماساژ بدهید و کاملاً آبکشی کنید.
روغن‌های گیاهی: پوست سر را روزانه با کمی روغن بادام، نارگیل یا زیتون ماساژ دهید. این چربی وارد پوست سر می‌شود و منافذ آن را تغذیه می‌کند. در نتیجه، خشکی پوست سر رفع می‌شود و کف سر پوسته‌ریزی نمی‌کند.


کاندیشنرهای درمانی: استفاده از کاندیشنرهای درمانی عمقی که شرایطی چون عارضه‌های شوره، درماتیت و حتی اگزمای پوست سر را بهبود می‌بخشد هم کمک‌کننده است.


حفظ رطوبت: با سرد شدن هوا استفاده از وسایل گرمایش در خانه و محل کار رایج می‌شود که باعث خشکی و کاهش رطوبت هوای محیط می‌شوند. بهتر است از یک کتری آب‌جوش یا دستگاه‌های بخور استفاده کنید تا رطوبت هوا حفظ شود و موها و سطح سر خشک نشوند.


سوختن موها
این سوختن آن‌قدر بارز نیست که شما به راحتی متوجه آن بشوید. تابش شدید خورشید سطح موها را به شدت داغ می‌کند و کوتیکول‌های مو در این مواجهه دچار تخریب می‌شوند و از بین می‌روند. این آسیب تا مدت‌ها با موهای شما می‌ماند. شما باید با استفاده از ترفندهایی لطافت موهایتان را برگردانید و مانع از این بشوید که این سوختگی باعث آسیب رساندن سرما به موها شود. برای این کار، راه‌های زیر کمک‌کننده هستند:‌


تغذیه با کاندیشنر مناسب: برای آن که موهای‌‌تان در پاییز و زمستان هم حالت لطیف خود را حفظ کنند و البته آسیب‌های قبلی هم رفع بشود، هفته‌ای یک بار از کاندیشنرهای مناسب عمقی استفاده کنید. ماسک‌های مویی که حاوی مرطوب‌کننده قوی هم هستند، مفیدند و قدرت و ضخامت تارهای مو را حفظ می‌کنند.


موهایی را که بر اثر گرما آسیب دیده‌اند، نباید در معرض داغ‌کننده‌های آرایشی گذاشت. برای مثال، استفاده از باد داغ سشوار، این موها را شکننده می‌کند و از بین می‌برد. وسایلی چون اتوی مو و بابلیس هم اثرات مشابهی در تخریب موها دارند. این وسایل رطوبت موها را نیز کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند موها در سرما بیشتر آسیب‌پذیر می‌شوند.


کوتاه و مرتب کردن: متخصصان آرایشی و مو توصیه می‌کنند برای کاهش آثار شکنندگی موهای آسیب‌دیده بهترین راه کوتاه کردن آنها در فاصله هر سه ماه است. اگر در این فواصل مقداری از موها را کوتاه کنید، رشد آنها از ریشه به شکل بهتری ادامه می‌یابد و موهای جایگزین‌شده سلامت بیشتر و ظاهر بهتری دارند و قسمت‌های انتهایی آسیب‌دیده کم‌کم از بین می‌روند.


درمان‌های آبرسان: هر از گاهی در فصول سرد موها را با استفاده از سرم‌های مناسب هیدراته کنید تا از شکنندگی آنها جلوگیری کنید و کوتیکول‌های آسیب‌دیده بر اثر گرما ترمیم بشوند.