ریزش موی سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه ای نوعی از ریزش مو است که می تواند در ناحیه ای از سر، ریش و یا ابرو رخ دهد و بصورت تکه هایی به اندازه یک سکه دچار ریزش شود.  اگرچه این نوع ریزش مو بی خطر است و در اغلب موارد هیچ دردناکی ندارد اما باعث بوجود امدن یکسری مسائل عاطفی و افسردگی در فرد می شود.

ریزش موی سکه ای معمولا بدون درد است اما برخی بیماران در نواحی که دچار ریزش شده، احساس خارش می کنند.

در 80 درصد موارد تنها یک تکه از مو ریخته می شود، در 3 درصد موارد دو تکه ریخته می شود و در 7 درصد موارد، چندین تکه از سر بیمار میریزد. در بقیه موارد نیز اداغامی می شود. البته باید گفت بین تعداد تکه های ریخته شده و شدت بیماری هیچ ارتباطی وجود ندارد.

همانطور که کفتیم ریزش سکه ای در همه نواحی که دارای مو است می تواند رخ دهد بطور کلی بر اساس تحقیقات انجام شده، 66 تا 95 درصد این نوع ریزش در سر؛ 28 درصد در ریش، 3 درصد در ابرو و 1 درصد ریزش در مابقی نواحی است که دارای مو می باشد.


از سوی دیگر، ریزش موی سکه ای را بر اساس الگوی ریزش، به چند دسته تقسیم می کنند:

*موها بصورت گسترده ای ریخته است و تمام تکه های سکه ای شکل با هم ادغام شده است

*موهای ریخته شده در اطراف سر و قسمت پایین سر است.

*100درصد موهای فرق سر ریخته شده است.

*موها در هرجای بدن ریخته است


شناسایی ریزش موی سکه ای:

پزشکان معمولا بدلیل شکل و الگوی ریزش براحتی این نوع ریزش مو را تشخیص می دهند.

طاسی سکه ای معمولا بی خطر است . در مواردی که کمتر از 50 درصد سر درگیر ریزش موی سکه ای شده است استفاده از "کورتیکوستروئید" پیشنهاد می شود توسط پزشک که بوسیله سوزنهایی ظرف هر 4 تا 6 هفته یکبار تزریق می شود.

به گفته متخصصان مصرف ماینوکسیدیل، برای درمان 50 تا 99 درصد ریزش سکه ای مفید است. بخصوص اگر ماینوکسیدیل 5 درصد باشد. بطوری که طی 12 هفته رشد اولیه موها شروع می شود.



عوامل موثر در ریزش موی سکه ای:

*ژنتیک: با توجه به شواهد موجود، یک عامل موثر ژنتیک است بطوری که 10 تا 20 درصد افرادی که دچار ریزش مو سکه ای می شوند سابقه این بیماری را در خانواده خود دارند. همچنین این نوع ریزش مو در دوقلوها رایج است. مطالعات زیادی روی چند ژن انجام شده که این مطالعات نشان می دهد 80 درصد بیمارنی که ریزش موی سکه ای دارند، پادتن DQ3 گلبول سفید خون را دارند.

*نژاد: بر اساس تحقیقات انجام شده، تمام نژادها با نسبت یکسانی دچار این نوع ریزش می شوند و هیچ تفاوتی بین نژادها وجود مدارد.

*جنسیت: داده های آماری متفاوتی برای این گزینه گزارش شده است بطور مثال در یک مطالعه که روی 736 بیمار انجام شد نسبت مردان و زنانی  که دچار ریزش موی سکه ای بودن مساوی بود، و در مورد دیگری، نسبت زنان بیشتر از مردان بود.

*سن: ریزش موی سکه ای در هر سنی می تواند رخ بدهد اما عمده افراد در سنین 15 تا 29 سالگی دچار آن می شوند بطوری که 44 درصد افراد در سن زیر 20 سالگی دچار ان شده اند و 30 درصد بالای 40 سال دارند.

در پایان بید گفت مبحث ریزش مو از هر نوعی که باشد بسیار گسترده است و مستلزم مطالعه و استاد به مراکز معتبر و تخصصی است.

مرکز تخصصی موی رنسانس که سالهاست تجربه درمان ریزش مو را د ارد مفتخر است که سالانه کاشت موهای بسیاری را انجام می دهد و با تکیه بر روشهای نوینی همچون روش FUE و SUT توانسته است گامی در جهت برطرف کردن مشکل ریزش مو بسیاری از هموطنان مان بردارد. با توجه به مزایایی که این دوروش دارد در حال حاضر طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد.


از این رو شما عزیزانی که با مشکل ریزش مو روبرو هستید و ترجیح می دهید بجای استفاده از روشهای موقتی از روشی دائمی برای برطرف کردن این مشکلات استفاده کنید می توانید با تیم پزشکی ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان بشوید.

شماره تماسهای ما:02188909050 و 02188909051

ارسال عکس و مشاوره آنلاین تلگرامی: 09122115442