دلایل سفید شدن مو و درمان آن

سفید شدن موها یکی از عوامل و شرایطی است که هر فردی در زندگی خود تجربه خواهد کرد بیشتر افراد با افزایش سن و برخی نیز به دلایل مختلف آن را در جوانی و زودتر تجربه خواهند نمود . دلایل سفید شدن موها بسیار زیاد می باشد که هنوز هم در دست تحقیقات به سر می برد . ما نیز در این مقاله بنا بر درخواست های مکرر شما عزیزان مطالبی را در جهت علت سفید شدن موی سر تهیه دیده ایم ، با ما همراه باشید .


سفید شدن موی سر

اولین و شایع ترین علت را می توان بالا رفتن سن معرفی کرد که برای بیشتر افراد اتفاق می افتد و تقریبا پنجاه درصد مردم جهان در سن پنجاه سالگی نیمی از موهایشان سفید خواهد شد .اما سفیدی موی سر شرایط دیگری را نیز در اختیار دارد که یکی از آن ها مربوط به شرایط نژادی خواهد بود. برای مثال تحقیقات ثابت کرده است که افراد سفید پوست زودتر سفیدی موها را تجربه خواهند کرد و همچنین افرادی که موهای قرمز دارند نیز زود تر شاهد دیدن موهای سفید در خود می شوند و آخرین رتبه در سفید شدن موها به اقوام امریکایی خواهد رسید .


علت سفید شدن موی سر چیست ؟

یکی از نگرانی های بیشتر افراد سفید شدن موها می باشد که در این راستا به دنبال دلایل آن بوده تا حد ممکن بتوانند به وجود آمدن این موضوع را در خود از بین برده و یا به تعویق بیاندازند .یکی از علل ها که بسیار هم شایع بوده و در ایرانیان رواج دارد استرس می باشد . استرس عامل اصلی در سفید شدن موها به شمار می رود و موها بعد از طی کردن دورهای شدید استرس می توانند زودتر تغییر رنگ داده و مستعد سفید شدن گردند. بنابراین برای پیشگیری از بروز این اتفاق بهترین کار ، دور کردن استرس و تنش های عصبی در افراد می باشد .


موادی که علت سفید شدن موی سر می باشند

یکی دیگر از عوامل اصلی که موجب سفید شدن موها در افراد می گردد ، کمبود ویتامین B می باشد. بنابراین توصیه می شود افراد با خوردن مکمل های این ویتامین و همچنین مصرف غذاهایی همچون جگر و هویج ، این ویتامین را در خود تامین دهند تا از سفید شدن موهای خود بپرهیزند .


ارتباط سیگار با سفید شدن موها

از دیگر عوامل می توان به کشیدن سیگار اشاره کرد . اگر به افراد اطراف خود دقت کرده باشید در می یابید که افراد سیگاری سفید شدن موها را زودتر و همچنین بیشتر تجربه خواهند کرد و از طریق مصرف سیگار ملانین موهای خود را تحت تاثیر قرار می دهند .بنابراین برای جلوگیری از سفید شدن موها می توان عدم مصرف سیگار را در اولویت قرار داد .


نقش تغذیه در سفید شدن مو

همه ما می دانیم که تغذیه چقدر در سلامت بدن ما نقش اساسی دارد . تغذیه سالم و یا نا سالم در سفید شدن موها نیز نقش داشته است بنابراین توصیه ای که این روز ها به افراد جهان می شود این است که غذاهای با ویتامین بالا ، مواد مغذی و آنتی اکسیدن دارها را در زنجیره غذایی خود قرار دهند و از مصرف غذاهای نا سالم بپرهیزند .

علت سفید شدن موی سر و چگونگی آن

همانطور که راجب علت و عوامل سفید شدن موها پرداختیم به این موضوع هم می رسیم که چگونه موها تغییر رنگ می دهند .موها دارای رنگدانه هایی در خود می باشند که وظیفه رنگدهی موها را در بر داشته و رنگ موها در افراد با توجه به این موضوع متفاوت می باشد . سلول های رنگدانه مو ، ملانوسیت نام دارد . حال اگر ملانوسیت کمتر تولید گردد و یا رشد آن متوقف شدن سفید شدن رنگ موها به وجود می آید . علت سفید شدن موها در بخش زیادی بستگی به ارث و ژنتیک دارد و معمولا مسئله ای موروثی خواهد بود و افراد به صورت خانوادگی سفید شدن موها را در جوانی کسب خواهند کرد .


جلوگیری از سفید شدن موها

موهای هر فردی با توجه به افزایش سن رو به سفیدی خواهد رفت و نمی توان از این عامل به طور کل جلوگیری کرد اما می توان زمان سفید شدن موها را به تعویق انداخت .


ملانین های مو برای رشد نیاز به پروتئین دارند بنابراین با مصرف میزان مناسبی از مواد سرشار از پروتئین می توان از سفید شدن موها در جوانی تا حدودی جلوگیری نمود . مصرف روی ، غذا های دریایی ، امگا 3 ، آهن ، کلسیم و... نیز همگی می توانند در جلوگیری از سفید شدن زودرس مو مفید واقع گردند که چه بسا با پیشرفت علم می توان از مکمل ها و قرص های موجود و استاندارد نیز برای جلوگیری از بروز این اتفاق استفاده کرد .


در پایان اگر دچار سفیدی زودرس موهای خود شده اید می توانید با توجه به موارد اشاره شده از گسترش آن جلوگیری به عمل آورید