مهم ترین ویتامین ها برای رشد و تقویت مو

به همان اندازه که رشد مو، مدل مو و حالت مو مهم می باشد ، ویتامین مو هم حائز اهمیت است. ویتامین مو برای آقایان و خانم ها الزامی بوده و باعث می شود مو سالم و سلامت باشد.در صورت عدم رسیدگی مناسب به مو و نرسیدن ویتامین های لازم به آن مو دچار ضعیف شدن ، ریزش و در نهایت طاسی می شود که در این مرحله دیگر نمی توان برای تقویت موها کاری انجام داد و تنها راه برای بازگشت موهای از دست رفته ، کاشت مو خواهد بود. در ادامه سعی داریم ویتامین های مهم برای مو را به شما عزیزان معرفی کنیم.


ویتامین A

همه سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. در مورد مو نیز ویتامین A باعث رشد سریع تر بافت ها می شود .همچنین به غدد پوست کمک می کند تا یک مواد روغنی تولید کند که این ماده روغنی پوست سر را مرطوب می کند و کمک می کند مو سالم تر بماند. کمبود ویتامین A در رژیم غذایی چندین مشکل بوجود می آورد از جمله این مشکلات می توان به ریزش مو اشاره کرد. درست است که بدن به ویتامین A نیاز دارد اما مصرف زیاد آن نیز خطر ساز است. تحقیقات نشان داده مصرف بیش از اندازه ویتامین A می تواند باعث ریزش مو نیز شود.


سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A هستند. ویتامین A در فراروده های حیوانی مثل شیر، تخم مرغ و ماست قابل دسترس است.


ویتامین B

یکی از بهترین ویتامین ها برای رشد مو ویتامین های گروه B است . تجویز ویتامین های گروه B در گذشته به عنوان یک گزینه درمانی ریزش مو استفاده می شده است.ویتامین های گروه B کمک می کند تا گلبوله ای قرمز خون به اندازه کافی تشکیل شود که این گلبول ها مواد مغذی و اکسیژن لازم را به سطح پوست و تارهای مو حمل می کند و این فرایند برای رشد مو بسیار مهم است.غذاهای حیوانی حاوی B12 هستند بنابراین اگر گیاه خوار هستید برای جلوگیری از ریزش مو حتما ویتامین B12 را تامین کنید.


ویتامین C

آسیب دیدن رادیکال های آزاد می تواند رشد موها را متوقف سازد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است . از سوی دیگر بدن ما به ویتامین C نیاز دارد تا ویتامینی به نام کلاژن تولید کند. کلاژن در واقع بخش مهمی از ساختار مو است.ویتامین C همچنین به بدن کمک می کند تا به میزان منسب اقدام به جذب آهن کند و همانطور که می دانید آهن برای رشد مو بسیار مهم است.فلفل، توت فرنگی و مرکبات منبع خوب ویتامین C هستند.


ویتامین D

میزان کم ویتامین D با طاسی ارتباط مستقیم دارد تحقیقات نشان داده این ویتامین می تواند به ایجاد تارهای موی جدی کمک کند.درست است که ویتامین C در تولید مو نقش دارد اما نقش واقعی ویتامین D در رشد مو هنوز ناشناخته مانده است. اغلب افراد کمبود ویتامین D دارند . وینتامین D بدن عمدتا از تماس مستقیم با اشعه خورشید تامین می شود. ماهی، جگر و قارچ منبع غنی این ویتامین هستند.


ویتامین E

ویتامین E نیز مثل ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است . تحقیقات انجام شده نشان می دهد افرادی که طی 8 ماه از ویتامین E استفاده کرده اند تا 34 درصد موهای ریخته شده شان مجدد رشد کرده است.آووکادا؛ استفاج و تخمه افتاب گردان منبع غنی ویتامین E است.


سایر مواد مغذی برای رشد مو عبارتند از:

آهن

آهن به گلبول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن به سلول ها برسد. بنابراین آهن برای همه اعضای بدن کارایی داشته و جز مواد مهم مورد نیاز بدن است.فقر آهن که موجب کم خونی می شود، یکی از علت های اصلی ریزش مو است بخصوص در زنان. تخم مرغ، اسفناج و گوشت حاوی مقادیر زیادی از اهن می باشند.


روی

روی نقش مهمی در رشد و تقویت بافت مو ایفا می کند. همچنین کمک می کند غدد چرب اطراف تار مو به درستی کار کنند.ریزش مو یک نشانه رایج فقر روی است. پس بهتر از روی را در رژیم غذایی تان بگنجانید. گوشت و اسفناج حاوی مقادیر زیادی از روی هستند.


پروتئین:

بیشتر مو از پروتئین ساخته شده است در نتیجه مصرف کافی پروتئین برای رشد مو ضروری است. مطالعات نشان داده کمبود پروتئین می تواند رشد مو را کاهش دهد و باعث ریزش مو شود.در نهایت توجه داشته باشید که مصرف ویتامین با تجویز و نظارت پزشک توصیه می شود زیرا در اثر مصرف بیش از حد و یا به اندازه مصرف نکردن ویتامین احتمال مسمویت وجود داشته به همین دلیل توصیه می کنیم که ویتامین مو را از پزشک خود بخواهید.


بطور کلی می توان گفت غذا بهترین منبع ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو است هرچند اگر رژیم مناسبی نداشته باشیم مکمل های غذایی می تواند مفید باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده مکمل ها در افرادی که با کمبود ویتامین مواجه هستند بهتر جواب می دهد. بنابراین با مراجعه به پزشک متخصص می توانید از چند و چون وضعیت رژیم غذایی خود و وضعیت موی خود مطلع شوید و اگر دارای موهای بیماری هستید برای درمان تقویت و یا ترمیم آن به مراکز معتبر و تخصصی مو مراجعه نمایید.