بلاهایی که سر موهای خود می‌آوریم

استفاده از وسایل قدیمی

همه ما دوست داریم شانه و برس های خود را از انواع میکروب های احتمالی، چربی و موهای اضافه تمیز کنیم. برای این کار باید حتما پس از هر بار استفاده از شانه، موهای موجود در آن را بیرون بریزیم. سپس، هرماه یکبار شانه و برس را با جوش شیرین و آب تمیز بشویید. برای این کار، همه جای شانه را داخل محلول جوش شیرین و آب بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس با دقت و کامل آن را آبکشی کنید. جوش شیرین باعث می شود تا همه چربی ها و میکروب های باقی مانده در لای دندانه های شانه یا برس از بین بروند.

 

لاستیک زبر

بهترین کش پلاستیکی برای موها آنهایی است که روکش پارچه ای دارند. کش های لاستیکی باعث شکسته شدن تار موهای شما می شود. بهتر است برای بستن موهای خود و جمع کردن آنها از صورت خود، از انواع کلیپس یا سنجاق سر استفاده کنید. کش مو به طور کلی باعث آسیب دیدن و شکستن موها می شوند.

 

سشوار کردن با داغ ترین درجه

حرارت بسیار بالا باعث از بین رفتن آب موها و خشک شدن آنها می شود و موها بسیار زبر و سوخته به نظر می رسند. باید تا حد امکان از حرارت ضعیف دستگاه خشک کن استفاده کنید. اما از کجا بدانید حرارت سشوار بالا است؟

 

سشوار را روی درجه متوسط قرار دهید. پشت دست خود را جلوی باد آن بگیرید. اگر پوست دستتان اذیت نشد، درجه آن مناسب است. حرارت داغ و دایمی موهای شما را از بین می برد. در ضمن، هنگامی که مو کاملا خیس و آبدار است آن را سشوار نکشید. آن را با حوله تا حدی خشک کنید تا فقط نم‌دار باشد سپس با درجه متوسط براشینگ کنید.

 

دیر به دیر کوتاه کردن موها

موها، مدتی پس از کوتاهی دچار موخوره می شوند. این موخوره باعث نازک و ضعیف شدن سر موها می شود. بنابراین، برای اینکه موهای سالم و زیبایی داشته باشید، هر ماه حدود 1.5 سانتی‌متر از نوک موها را قیچی کنید. اگر قصد بلند کردن موهایتان را دارید این کار را هر دوماه یکبار انجام دهید. موهای مرده هیچ تاثیری در بلندی موهای شما ندارند. پس بهتر است آنها را کوتاه کنید تا جلوی رشد موهایتان را نگیرد.

 

خشن رفتار کردن با موهای خیس

موها وقتی خیس هستند خیلی راحت تر آسیب می بینند. بنابراین اگر با شانه یا برس هایی که دندانه های ریز دارد آن را شانه کنید به آن آسیب می زنید. برای این منظور بهتر است وقتی مو خیس است با شانه دندانه درشت این کار را انجام دهید. این موضوع در مورد حوله هم مصداق دارد. خیلی خشن و محکم آب موهای خود را نگیرد. با حوله نرم خیلی آرام این کار را انجام دهید.

 

شانه کردن از ریشه به پایین

اگر از همان ابتدا موهای خود را از ریشه به پایین موها شانه کنید، باعث آسیب دیدن و کنده شدن آنها می شوید. برای جلوگیری از این کار، موهای خود را به چند دسته تقسیم کنید. با دست، بالای موها را بگیرید و از پایین دست تا آخر موها را شانه کنید سپس کمی دست خود را بالاتر بیاورید و دوباره شانه کنید و این کار را تا ریشه تکرار کنید. به این ترتیب گره های پایین مو بهتر باز می شوند و با یکبار شانه زدن از بالا به پایین باعث کنده شدن موهای خود نمی شوید.

 

پوشاندن مو با انواع محصولات ترمیمی

آخرین چیزی که باید به آن توجه کنید، حفظ چربی مو است. اگر سر خود را با انواع محصولات ترمیمی و تقویتی بپوشانید جای نفس کشیدن برای مو نمی گذارید و نمی تواند به خوبی سرم های تقویتی را به خود جذب کند. برای استفاده از مثلا سرم های براق کننده مو، ابتدا آنها را کف دست خود بریزید، دست ها را به هم بمالید و سپس روی موها بکشید تا حجم زیادی از آن یک جای مو جمع نشود.

 

استفاده زیاد از مواد شیمیایی

انواع مواد شیمیایی موجود در بازار برای بدن و موهای انسان ضرر دارند و این در مورد مواد شیمیایی مخصوص موها نیز صادق است. زیاد رنگ کردن، کراتینه کردن و صاف کردن مو باعث آسیب دیدن و شکستن موها می شود. سعی کنید تا حد امکان فاصله استفاده از مواد شیمیایی را به حداقل کاهش دهید. بعلاوه، همیشه پیش از رنگ، کراتینه یا صاف کردن موهای خود با مواد تقویتی به موهای خود رسیدگی کنید تا کمتر آسیب ببینند.

 

شامپوی مناسب با مو

بیشتر مردم تصور می کنند باید همیشه از یک شامپو برای موهای خود استفاده کنند. اما این درست نیست. باید هر بار که تغییری در موهای خود ایجاد می کنید، مثلا دکلره، هایلایت یا رنگ می کنید، شامپوی مناسب آن مو را تهیه و استفاده کنید.