برای پیشگیری از کک و مک چه کنیم؟


کک و مک ، پدیده ای که از طریق تولید بیش از حد رنگ دانه ها توسط برخی از سلول های پوست پدید می آید و به عنوان  لک های قهوه ایی در پوست نشان داده میشود .
این عارضه پوستی در بیشتر افراد به طور نا خوشایند می باشد و سعی بر برطرف کردن آن دارند  که درمان دقیقی را برای از ریشه کندن ندارد .
ما در این مقاله برای کمک رسانی هر چه بیشتر به شما عزیزان ، در رابطه با پیشگیری از کک و مک ، مطالبی را تهیه نموده ایم که در ادامه مقاله به آن ها رسیدگی خواهیم کرد .

برای پیشگیری از کک و مک چه کنیم ؟ 

 ابتدا قبل از پرداختن به این موضوع که برای پیشگیری از کک و مک چه کاری باید انجام دهیم ، بهتر است برای شفاف سازی و اطلاعات بیشتر ، ابتدا کک و مک را خوب بشناسیم .

 کک و مک چیست ؟ 

کک و مک در واقع تجمع رنگدانه های قهوه ایی بر پوست می باشند که اغلب بر پوست صورت نمایان میگردند ، عارضه کک و مک اغلب بر روی افراد سفید پوست شایع تر می باشد  که در اثر تولید رنگدانه بیش از حد سلول های پوست پدید می آید و ارتباطی با تولید رنگدانه های قهوه ایی ندارد بلکه تولید بیش از حد رنگدانه سبب وجود کک و مک های قهوه ایی میگردد .

کک و مک چگونه به وجود می آید ؟ 

این عارضه  از طریق ژنتیک قابل انتقال می باشد و بیشتر افراد از این طریق به کک و مک دچار خواهند شد .
بنابراین کک و مک سابقه ی ارثی بودن را دارد اما این تنها دلیل و تنها راه بروز این عارضه بر پوست نخواهد بود .
چرا که عامل اصلی و شایع در افراد عادی که هیچگونه سابقه کک و مک در ژنتیک ندارند از طریق در معرض قرار گرفتن ، نور شدید آفتاب دچار این موضوع در پوست میگردند .
 آفتاب تاثیر بسیاری بر به وجود آمدن کک و مک دارد که تداوم  قرار گرفتن در آفتاب میزان کک و مک را افزایش هم خواهد داد .
 نکته ایی که وجود دارد افراد دارای کک و مک باید از قرار گرفتن از نور شدید آفتاب بر پوست خود ، برای عدم پیشرفت این موضوع پرهیز نمایند .

 انواع کک و مک 

کک مک های ارثی و ساده که این نوع از کک و مک ها کم رنگ تر و  در اندازه کوچکتری خواهند بود و پراکندگی زیادی را به خود اختصاص نمی دهند و عموما در پوست صورت قابل مشاهده می باشند  .
نوع دیگر کک و مک ، افتاب سوخته می باش که بر اثر تابش شدید نور آفتاب پدید آمده است .
در این خصوص کک و مک ها ، اندازه ها بزرگ و مختلف داشته و گاها به صورت های لک پهن نمایان میگردند ، تیره تر بوده و پراکندگی بالایی دارند این لک ها در نقاط در معرض آفتاب قرار گرفته پوست به وجود خواهن آمد .
که ان ها را میتوان در پوست صورت ، در پوست دست ها ، در پوست شانه ها ، در بالای کمر افراد مشاهده نمود .

 پیشگیری از کک و مک 


مهم ترین قدم در انجام  پیشگیری از کک و مک ، اجتناب از قرار گرفتن نور شدید آفتاب می باشد که به هیچ وجع برای سلامت پوست توصیه نخواهد شد و از آن باید اجتناب ورزید .
افراد باید بدانند که در صورت قرار گرفتن در نور آفتاب ، خصوصا در تابش مستقیم نور شدید آفتاب حتما از ضد آفتاب برای پیشگیری از  کک و مک در پوست استفاده نمایند و اینگونه سلامت پوست خود را از این طریق حفظ نمایند .
پیشگیری کک و مک و کمتر شدن ان ها از طریق عوامل طبیعی 
راهای طبیعی نیز برای پیشگیری و کمرنگ تر شدن کک و مک های آفتاب سوخته وجود دارد .
 یکی از این عوامل آبلیمو می باشد ، افراد با قرار دادن آبلیمو طبیعی بر پوست میتوانند کک و مک های موجود در پوست خود را به علت خاصیت سفید کنندگی این محصول کمرنگ تر نمایند .

مصرف روزانه لبنیات و استفاده از ماسک های موجود از فراورده های لبنی که به روشن تر شدن و محو کردن کک و مک کمک بزرگی خواهند نمود .
و . .. . استفاده از گیاهان طبیعی در این خصوص میتواند بسیار کمک کننده باشد .
که برای اطمینان بیشتر توصیه میشود افراد از پزشک پوست خود در این باره مشاوره بگیرند تا بهترین راه را برای پیشگیری از کک و مک خود استفاده نمایند .