این کارها موهایتان را می کُشد!

خانم ها اهمیت زیادی به موهای شان می دهند، اما گاهی همین اهمیت زیاد دادن می تواند باعث دردسر شود چرا که آنقدر به سراغ خدمات مختلف مربوط به مو مثل کراتینه ،ویتامینه، دکلره و... می روند که موها آسیب می بینند، همه موهای زیباتر می خواهند ولی بعضی از افراط و تفریط ها اثر نامطلوبی در بر خواهد داشت.

 

_ موقتی تر از آن است که فکر می کنید

 

کراتینه کردن

زمانی که آرایشگرها و مدیران سالن های زیبایی درباره لطافت و صافی موهایتان بعد از کراتینه کردن و زود حالت گرفتن آنها صحبت می کنند بیشتر خانم ها برای این کار داوطلب می شوند. شاید تنها دلیلی که بعضی خانم ها از کراتینه کردن موهایشان صرف نظر می کنند هزینه بالای این عمل باشد. البته معمولا بسته به مناطق مختلف شهر و جنس، پرپشتی یا کم پشتی و طول موهایتان قیمت ها حسابی متفاوت است. از آنجا که آرایشگرها قیمت بالای کراتینه کردن را بالا بودن قیمت مواد اولیه آن می دانند بسیاری از خانم ها در این تله می افتند. اما علاوه بر قیمت بالا این کار عواقبی هم دارد که بهتر است قبل از امتحان آن را بدانید.

مواد کراتینه به ریه ها به شدت آسیب می رسانند و فرد را مستعد بدخیمی های ریه می کنند. البته ناگفته نماند که ذات مواد شیمیایی به کار رفته در این فرایند نیز سرطانزاست.

 

متخصص چه می گوید؟

 

صافی موها کوتاه مدت است

پروتئین هایی روی مو وجود دارد که به صورت رشته های گرد دور هم می پیچند. این پروتئین ها که کراتین نام دارند بر اثر کارهای آرایشگری مثل رنگ و دکلره یا حتی استفاده از دستگاه های حالت دهنده داغ مثل اتو و سشوار آسیب می بینند، یعنی این رشته های در هم گره خورده می شکنند و در نتیجه صافی خود را از دست می دهند، حالا آرایشگر می خواهد با کراتینه کردن این آسیب دیدگی ها را جبران کند اما در واقع این صافی و نرمی یک اثر کاملا موقتی است چراکه این رشته های پروتئین خشک شده تنها برای کوتاه مدت به هم چسبانده می شود و به هیچ وجه درمان قطعی نیست زیرا که مویی که سوخته یا آسیب فیزیکی دیده است دیگر به هیچ وجه قابل ترمیم نیست و کراتینه مانند بند زدن چینی شکسته است.

 

_ موهایتان برای همیشه می میرد

 

دکلره

جادوی رنگ های بلوند یا روشن و حتی مش و های لایت گاهی خیلی از خانم ها را وسوسه می کند سراغ دکلره بروند. دکلره یا دکلراسیون به زبان ساده یعنی برداشتن رنگ مو که مخلوطی است از پودر دکلره و اکسیدان ?? که روی سر می زنند و نتیجه آن پراکنده شدن و خارج کردن رنگدانه های طبیعی مو از ساختمان موست. اگر بخواهیم موی طبیعی را بیشتر از ? درجه روشن کنیم، ابتدا باید موها را دکلره کرده و بعد از آن رنگ انتخابی را استفاده کنیم.

 

متخصص چه می گوید؟

 

این مو هرگز درمان نخواهد شد

وقتی مو را دکلره می کنند مو دچار آسیب شیمیایی می شود زیرا بافت طبیعی از بین می رود و موی خشک و آسیب دیده به جا می ماند. از طرف دیگر مویی که زیاد در معرض مواد دکلره قرار گرفته باشد به اصطلاح آرایشگرها می سوزد، یعنی مثل آدامس کش می آید. باید گفت وقتی مو این حالت را پیدا می کند دیگر کاملا از بین رفته است و با هیچ روشی دوباره زنده نخواهد شد.

 

دکلره شوک هم می دهد

کسانی که سابقه اگزما، آسم و سایر آلرژی ها را دارند هنگام کار با دکلره باید بیشتر حواسشان را جمع کنند زیرا مواد دکلره بسیار قوی است و می تواند تمام این عوارض را فعال و تشدید کند. من بیماری داشته ام که بعد از استفاده از مواد دکلره دچار شوک شده است یعنی به محض اینکه مواد دکلره با پوست سر او تماس پیدا کرد و از آنجا که این مواد از نظر شیمیایی با پوست سازگاری ندارند، پوست شروع به کهیر زدن کرد و بعد از مدتی دچار تنگی نفس شده و وقتی من او را دیدم کاملا حالت شوک داشت؛ شبیه کسانی که دچار شوک ناشی از حساسیت به پنی سیلین می شوند. البته ناگفته نماند که او سابقه آسم نداشت و تا به حال موهایش را رنگ نکرده بود و از این حساسیت شدیدش چیزی نمی دانست.

 

_ خیلی به آن دل نبندید

 

ویتامینه کردن

ویتامینه کردن از آن کارهایی است که خیلی از ما در آرایشگاه برای کمک به موهایمان امتحان کرده ایم، باید بدانید شاید کراتینه یا دکلره کردن باعث زیباتر شدن موقت موهایتان شود اما ویتامینه کردن مو علاوه بر هزینه ای که متحمل می شوید سود دیگری نخواهد داشت. آرایشگرها بسته به قد و حجم موهای مشتری مواد مورد نیاز برای ویتامینه کردن مو و به دنبال آن هزینه این کار را مشخص می کنند. به طور متوسط برای هر ?? سانت مو یک آمپول مورد نیاز است و هر آمپول ویتامینه حدود ?? هزار تومان قیمت دارد. در نتیجه حداقل حدود ?? هزار تومان در هر نوبت برای خرید مواد ویتامینه و دستمزد آرایشگر باید هزینه کنید. البته آرایشگرها و مراکز زیباسازی پوست و مو معمولا قیمتی بالاتر از قیمت خرید مواد را به مشتری ها اعلام می کنند.

 

متخصص چه می گوید؟

 

موی آسیب دیده درمان ندارد

ویتامینه هیچ فایده ای ندارد چراکه در تمام مراجع علمی آمده است وقتی موهایی آسیب دید و خاصیت کشسانی پیدا کرد یا حتی زمانی که نوک آن موخوره زد و چند شاخه شد، دیگر هیچ راهی برای درمان آن وجود ندارد و تنها باید کوتاه شود. شاید مویی را که در اثر آسیب های فیزیکی و شیمیایی خشک و شکننده شده بتوان با مواد چرب، کمی نرم کرد ولی درمان نمی توان کرد، این مواد چرب هم لازم نیست حتما مواد گران قیمت باشد بلکه می تواند روغن بادام شیرین یا حتی وازلین ساده باشد.

 

مو جذب ویتامین نمی کند

مو بافتی است که خودش خونرسانی و در واقع هیچ جذبی از محیط ندارد البته به جز آسیب های شیمیایی و حرارتی بنابراین نادرست است که گمان کنیم از طریق ویتامینه کردن موضعی چیزی جذب تارهای مو می شود، نمی توان گفت مثلا ویتامین C یا D می تواند جذب موها شود. با ویتامینه کردن فقط بافت چربی که با مو تماس پیدا می کند آن را از خشکی درمی آورد و مو کمی حالت پذیرتر می شود.

 

نرم کننده همان کار ویتامینه را می کند

استفاده از کاندیشنرها بسیار مهم است. در واقع همانطور که بعد از شستن پوست، ما به دلیل جلوگیری از خشکی از مرطوب کننده استفاده می کنیم، مو نیز بعد از شامپو کردن کمی خشک می شود و نیاز به کمک دارد، کاندیشنر همچون لایه ای محافظ روی مو را می پوشاند و از ساقه محافظت می کند.

 

_ موها این همه تحمل ندارند

 

اکستنشن

اکستنشن مو راهی است برای پرپشت کردن و بلند کردن مو و کدام خانم است که از چنین کاری استقبال نکند به خصوص وقتی آرایشگر توضیح می دهد که بیشتر اکستنشن ها حدود ? تا ? ماه لابه لای موها دوام می آورند و می توان این موهای اضافه شده را درست مثل موهای طبیعی شست و نرم کننده زد. اگر اکستنشن به وسیله فرد ماهری انجام شود، به هیچ وجه درد ندارد و فقط ممکن است ? تا ? روز اول احساس کنید شیء اضافه ای میان موهایتان قرار دارد اما بعد از گذشت چند روز این احساس از بین می رود. اما واقعا اکستنشن با موها چه می کند.

 

متخصص چه می گوید؟

 

موهای ضعیف تحمل این فشار را ندارند

وقتی موها شروع به ریختن می کند و کم می شود، یعنی ریشه موها یا به دلیل هورمونی یا هر اختلال درونی دیگری قدرت کافی را ندارد و به راحتی می ریزد چنین مویی به هیچ وجه این توانایی را ندارد که فشار ناشی از اکستنشن را تحمل کند، چنین موهایی نمی تواند بار ناشی از وزن موهای متصل شده را تحمل کند و در نتیجه ریزش موی کششی ایجاد شده و آسیب بیشتری به موها وارد می شود.

 

روش های مختلف هیچ تفاوتی ندارند

ناگفته نماند که بین روش های مختلف اکستنشن هیچ تفاوتی وجود ندارد و چه موها را با چسب بچسبانند چه با حلقه یا هر روش دیگری به هر صورت به موها فشار می آید و احتمال ریزش موی کششی افزایش می یابد. با هر روشی اکستنشن انجام بگیرد وزن موهایی که به موی ضعیف فرد متصل شده اند هیچ فرقی نمی کند و به ریشه ها فشار می آید.

 

اکستنشن به موهای سالم هم آسیب می زند

حتی اگر موها سالم هم باشد باز اکستنشن احتمال ریزش مو را افزایش می دهد چرا که یک تار مو فقط می تواند وزن خودش را تحمل کند و هر اضافه وزنی به ریشه فشار می آورد و آن را سست کرده و ریزش موی کششی را پیش می آورد. باید بدانید وقتی به طور مکرر موها با فشار کنده شوند( ریزش موی کششی ) دیگر هرگز جای آنها مویی نخواهد رویید.

 

_ ماساژ از ریزش موها جلوگیری می کند

 

ماساژ و آبرسانی

اگر زیاد اهل آرایشگاه رفتن باشید حتما تا به حال نام ماساژ و آبرسانی برای موها را شنیده اید و احتمالا چندین بار هم وسوسه شده اید موهایتان را به خانم آرایشگر بسپارید؛ کاری که در آرایشگاه ها و مراکز زیبایی تحت عنوان ماساژ و آبرسانی صورت می گیرد. این عمل ترکیبی از ویتامینه کردن مو و ماساژ است که با مواد شیمیایی دیگری همراه می شود. البته این فعالیت بیشتر از آنکه جنبه تقویت کنندگی و درمانی داشته باشد جنبه آرامش بخشی خواهد داشت. اما داستان آبرسانی و ماساژ کمی شک برانگیز است چرا که نرخ مشخصی ندارد؛ نه مواد استفاده شده و نه دستگاه ها و نه حتی دستمزد آرایشگر .

ساقه مو مثل عصب هاست نباید آسیب ببیند، اگر بشکند و آسیب ببیند دیگر هیچ کاری نمی توان برای آن انجام داد. هیچ ماده ای هرچند هم گران قیمت نمی تواند برای موها کاری کند و آنها را نجات دهد، حالا چه به اسم آبرسانی باشد و چه ویتامینه

 

متخصص چه می گوید؟

مو از فولیکول هایی رشد می کند که داخل پوست سر قرار گرفته است. ماساژ دادن می تواند جریان خون را در این منطقه تسهیل کند و در نتیجه اثرات مثبتی می تواند داشته باشد البته اگر درست انجام شود. حتی می توان گفت یکی از درمان ها برای ریزش مو استفاده از داروهایی است که خونرسانی را بهبود می دهد، مثل خانواده ماینوکسیدیل ها یا . . . . حالا اگر بتوان با ماساژ این کار را انجام داد، به طور حتم هم در جلوگیری از ریزش و هم در رشد مو موثر خواهد بود.

 

_ موهای طبیعی شما بهترین است

 

فر کردن و صاف کردن

شاید بتوان گفت اصطلاح «مرغ همسایه غاز است» در رابطه با موها صددر صد صدق می کند، یعنی اگر موهای صاف داشته باشیم می خواهیم آنها را فر کنیم و اگر موهای فر داشته باشیم می خواهیم صافشان کنیم. حالا این تغییر حالت روش های مختلفی دارد؛ بعضی از ما با سشوار و دیگر وسایل حرارتی حالت دلخواهمان را در موها به وجود می آوریم و بعضی ترجیح می دهیم با مراجعه به آرایشگر و استفاده از مواد شیمیایی حالت مورد نظرمان را روی موهایمان پیاده کنیم.

 

متخصص چه می گوید؟

 

ماساژ از ریزش موها جلوگیری می کند

مو از فولیکول هایی رشد می کند که داخل پوست سر قرار گرفته است. ماساژ دادن می تواند جریان خون را در این منطقه تسهیل کند و در نتیجه اثرات مثبتی می تواند داشته باشد البته اگر درست انجام شود. حتی می توان گفت یکی از درمان ها برای ریزش مو استفاده از داروهایی است که خونرسانی را بهبود می دهد، مثل خانواده ماینوکسیدیل ها یا . . . . حالا اگر بتوان با ماساژ این کار را انجام داد، به طور حتم هم در جلوگیری از ریزش و هم در رشد مو موثر خواهد بود.

 

_ سراغ رنگ های خیلی متفاوت نروید

 

رنگ کردن

رنگ کردن مو قدمتی دیرینه دارد. انسان ها از زمان های بسیار دور علاقه بسیاری به رنگ کردن موهایشان داشته اند و با استفاده از گیاهانی مثل حنا موهایشان را رنگ می کردند. البته این علاقه تا امروز نیز ادامه یافته است. تا چند سال پیش استفاده از رنگ موها به ویژه رنگ موهای شیمیایی بیشتر در بین زنان و آن هم برای پوشاندن موهای سفید رواج داشت اما امروزه استفاده از رنگ موهای شیمیایی در بین جوانان و نوجوانان نیز شایع شده است. اما آیا این رنگ به موها آسیب می زند یا بین رنگ های مختلف تفاوتی وجود دارد؟

موهای فر و وز ذات خشکی دارند و در نتیجه بیشتر از دکلره آسیب می بینند.

چنین موادی تنها به ساقه موها آسیب می زنند و خوشبختانه قدرت جذب در پوست سر را ندارند تا ایجاد ریزش کنند مگر آنکه موجب واکنش های حساسیتی شود.

 

متخصص چه می گوید؟

 

فراموش نکنید رنگ ماده ای شیمیایی است

رنگ یک ماده شیمیایی است و واقعیت این است که به عنوان یک ماده شیمیایی آسیب هایی برای موها خواهد داشت اما گاهی چاره ای نیست . در این مواقع توصیه می کنم سراغ رنگ های طبیعی تری بروید که به رنگ موهای خودتان نزدیک است، چرا که وقتی تغییر رنگ زیادی در موها ایجاد کنید تقریبا همان حالتی که در دکلره پیش می آید برای موهایتان رخ می دهد، مثلا رنگ های خیلی مشکی یا خیلی شرابی نیز به راحتی به موها آسیب می زند زیرا رنگدانه های مو را دستخوش تغییر زیاد می کند.

 

متخصص چه می گوید؟

 

موها به شدت شکننده می شوند

آدم ها به موهایشان به ? صورت آسیب می زنند؛ یا آسیب شیمیایی می زنند که با رنگ و دکلره، صاف و فر کردن و... به وجود می آید یا آسیب فیزیکی می زنند که به دلیل استفاده از دستگاه های حالت دهنده داغ همچون اتو و سشوار پیش می آید. کسی که در آرایشگاه موهایش را فر یا صاف می کند به موهایش آسیب شیمیایی وارد می کند که همین آسیب می تواند موها را بسوزاند و درنهایت چیزی که از موها باقی می ماند یک موی خشک و وز است که نه تنها زیبا نیست بلکه باعث آزار هم می شود. از طرف دیگر چنین موهایی گاهی آنقدر شکننده می شود که تنها با دست زدن ساده تمام موها می شکند و می ریزد.