آسیب دیدگی پوست

اسکار نتیجه‌ی ‌رشد زیاده از حد بافت فیبروز پس از آسیب دیدگی پوست در اثر تروما یا جراحی است و بیانگر ترمیم زیاده از حد زخم است. نوع اسکار نیز به شدت ترمیم بستگی دارد به نحوی که اسکار هیپرتروفیک از حاشیه‌های زخم فراتر نمی‌رود ولی کلویید گسترش بیشتری می‌یابد. از لحاظ بالینی اسکار هیپرتروفیک بهتر به درمان پاسخ می‌دهد و اغلب خود به خود بهبود می‌یابد. پاتوبیولوژی هر دو نوع اسکار مشابه بوده و عجیب نیست که به مداخلات فیزیکی یا دارویی یکسانی پاسخ دهند. فردی که مستعد اسکار ضخیم به دنبال جراحی پوست است می‌تواند با اقدامات پیشگیرانه خطر بروز آن را کاهش دهد.

خطر اسکار پوست 

آسیب‌ به درم و محل اتصال درم و اپیدرم در اثر بریدگی یا التهاب شدیداً آغاز کننده‌ی‌ روندی است که معمولاً منجر به اسکار می‌شود. البته فقط در گروه کوچکی از بیماران، اسکار ضخیم و هیپرتروفیک می‌شود. در نژاد آفریقایی و در افرادی که سابقه‌‌ی اسکار در خود یا خانواده‌ را داشته باشند شانس اسکار بیشتر است. سن جوانی (سن کمتر از 25 سال) نیز به ویژه‌ برای کلویید عامل خطرساز محسوب می‌شود که احتمالاً مربوط به انعطاف پذیری بیشتر پوست جوانان نسبت به افراد مسن است.
خطر اسکار در بعضی از نواحی بدن مانند شانه و قفسه‌ی‌سینه، زیر شکم، لاله‌ی گوش و هر منطقه‌ از پوست که روی یک برجستگی استخوانی قرار داشته باشد بیشتر است. فرضیه‌ی‌ مطرح شده‌ی زیاد بودن میزان کشش مکانیکی پوست در این نواحی از بدن است. 

وجود اسکار در کاشت مو به روش FUT

با توجه به اهمیت میزان کشش پوستیskin tension   در ایجاد اسکار باید در جراحی ضایعات پوستی خطوط برش در امتداد خطوط فشار پوستی قرار بگیرد. بخیه‌ها  در کاشت مو به روش FUT باید به اندازه‌یی محکم باشد که جلوی باز شدن زخم dehiscence را بگیرد ولی امکان کشیده شدن ناشی از تورم زخم را هم بدهد. باید لبه‌های زخم به دقت در کنار هم قرار داده شود و فاصله‌ی‌ بخیه‌ها مساوی باشد تا فشار به طور یکسان در طول زخم تقسیم شود eversion لبه‌های زخم نیز مهم است.
تعداد، عمق و استحکام بخیه‌ها نیز باید در حدی باشد که از باز شدن زخم dehiscence جلوگیری کند. استفاده از چسب‌های کاغذی نیز کمک کننده است. پرهیز از حرکت‌هایی که باعث کشیده شدن شدید زخم می‌شود سودمند است.
بخیه‌های مترس mattress افقی و عمودی نتیجه‌‌ی بسیار خوبی دارند ولی باید زودتر کشیده شوند تا اسکاری شبیه ریل قطار در سطح پوست ایجاد نشود. به طور کلی استفاد از نخ‌های قابل جذب و یا غیر قابل جذب در دراز مدت تفاوتی در زیبایی نتیجه‌ی‌ عمل ندارد. با این حال در بعضی نواحی مانند قفسه‌ی‌سینه که کشش پوست بیشتر است بهتر است از نخ‌های غیرقابل جذب استفاده شود. ضمناً بهتر است از نخ‌های تک رشته ای استفاده شود که التهاب کمتری ایجاد می‌کنند.
هر نوع التهاب به ایجاد اسکار هیپرتروفیک کمک می‌کند. با انجام جراحی تمیز و مراقبت خوب از زخم می‌توان از عفونت جلوگیری کرد و التهاب را به حداقل رساند. 

درمان اسکار پوست

ترکیبات بسیار زیادی با ادعای درمان اسکار ساخته شده و در دسترس عموم قرار گرفته است و بدون نسخه خرید و فروش می‌شود. در این میان پانسمان سیلیکون، عصاره ‌ی پیاز و ترکیبات ویتامین E محبوبیت بیشتری دارد.
پانسمان سیلیکونی از قدیم برای پروفیلاکسی و یا درمان اسکار هیپرتروفیک استفاده می‌شود. احتمالاً سیلیکون از طریق دما، فشار اکسیژن و تنظیم رطوبت اثر می‌کند. با وجود گزارش‌های پراکنده‌ای که درباره‌ی‌ اثربخشی پانسمان سیلیکونی وجود دارد هنوز بررسی‌ها در این زمینه کافی نیست. در هر صورت پانسمان سیلیکونی به خاطر در دسترس بودن، قیمت ارزان و نداشتن عارضه از محبوبیت زیادی برخوردار است.
نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که عصاره‌‌ی پیاز با اثر روی ماست‌ سل‌ها و فیبروبلاست‌ها و کاهش التهاب باعث بهبود سریع‌تر زخم‌ها می‌شود. عصاره‌ی‌ پیاز موجب کاهش میزان تکثیر فیبروبلاست‌ها و افزایش متالوپروتئیناز - در ماتریکس می‌شود. با وجود نتایج فوق هنوز بررسی‌های علمی کافی در تأیید اثربخشی این ماده وجود ندارد.
بسیاری از ترکیبات آنتی‌اسکار حاوی ویتامین E هستند. در گذشته تصور می‌شد ویتامین E به خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدان موجب ترمیم سریع‌تر زخم و بهبود اسکارهای جراحی می‌شود. این مسأله در بررسی‌های بالینی تأیید نشده است و حتی گزارش شده استفاده از ژل حاوی ویتامین E به تنهایی یا در ترکیب باکورتون موضعی با عوارض موضعی و تشدید اسکار همراه است. اخیراً در بررسی‌های بالینی کوچک ثابت شده است که ویتامین E  قبل یا بعد از جراحی و یا در زخم انگشتان در زمینه‌ی ‌اسکلروز‌‌سیستمی اثرات مفیدی دارد. به طور کلی شواهد کافی در تأیید اثرات ترکیبات موضعی ویتامینE   در کاهش اسکار پوستی وجود ندارد و تجویز آن نیاز به بررسی بیشتری دارد. 

 درمان اسکار پوست با کاشت مو به روش SUT

یکی از نگرانی هایی که افراد دارند این است که آیا می توان در جای اسکار هم  کاشت مو انجام داد؟ برای جواب به این سوال باید بگوییم که تنها روشی که می توان کاملا اسکار را مخفی کرد کاشت مو به روش sut می باشد تفاوت این روش با روش های دیگر این است که در این روش برداشت مو ها با دستگاه انجام شده و تا 14000 تار مو را می توان در یک جلسه کاشت کرد همچنین اگر آسیب دیدگی پوست در نواحی ریش هم باشد باز هم با کاشت مو به روش sut می توان آن ها پنهان کرد. کاشت مو به روش sut بدون جراحی، درد، خونریزی، عوارض جانبی و .... بوده و در یک جلسه انجام میشود 

عزیزانی که دچار آسیب دیدگی پوست هستند و تمایل به انجام کاشت مو دارند می توانند جهت مشاوره حضوری رایگان با شماره های 02122088210 و 02188909050 تماس گرفته و یا عکس خود را به شماره 09122115442 ارسال کنند.