مهم ترین داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از ریزش مو

به صورت کلی ریزش مو در حد 50 الی 100 تار مو در طول روز امری کاملا طبیعی است و هیچ کسی بر اثر این موضوع دچار طاسی و کم پشتی موی سر نمی شود. زمانی که موها به این صورت در طول روز ریزش می کنند، در همان زمان نیز موهای جدیدی در حال رشد خواهد بود.


در رابطه با مساله ریزش مو لازم به ذکر است که در صورتی فرد دچار طاسی و یا آلوپسی می شود که چرخه طبیعی ریزش و رشد مو قطع شود و فولیکول های مو نابود شوند و در نهایت بافت اسکار جای آنها را بگیرد.برای درمان ریزش و تقویت مو دارو ها و راهکار های بسیار زیادی وجود دارد که هدف ما از ارائه این مطلب معرفی انواع داروها برای درمان ریزش مو است. پس اگر قصد دارید اطلاعاتی در خصوص این دارو ها به دست آورید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.


اگر بخواهیم به موضوع ریزش مو نگاه علمی داشته باشیم می توانیم بگوییم که ریزش مو عمدتا ارثی بوده و به شکل قطعی با داروهای ریزش مو و تقویت مو حل نمی شود. طبق نظریه دانشمندان و کارشناسان تنها راه حل درمان ریزش موی ارثی را کاشت مو می دانند.اما در صورتی که عوامل ریزش مو مسائلی به غیر از ریزش ارثی باشند، با استفاده از دارو ها می توان به قطع ریزش و یا تقویت مو کمک کرد که اغلب این دارو ها بعد از گذشت 6 ماه نتیجه خود را نشان می دهند و در صورتی که مصرف آن ها قطع شود، الگوی طاسی مجددا باز خواهد گشت.لازم به ذکر است که متخصصینی که در حوزه پوست و مو فعال هستند، با بررسی الگوی ریزش مو شما داروی مناسب را تجویز می کنند.


انواع داروهای جلوگیری از ریزش مو عبارتند از:

پروپشیا یا فیناستراید

این دارو به عنوان مهار کننده 5 آلفا ردوکتاز شناخته می شود و از تبدیل شدن تستوسترون به هورمون 5 آلفا دی هیدروتستوسترون که دارای نقش مهمی در ریزش مو است، جلوگیری به عمل می آورد. در رابطه با این دارو باید گفته شود که استفاده از پروپشیا برای آقایان مناسب است و برای درمان آلوپسی الگوی مردانه به کار می رود اما برای بانوان استفاده از این دارو مناسب نمی باشد.

فیناستراید


فیناستراید خوراکی

فیناستراید دارویی است که برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا همان آلوپسی آندروژنتیک تجویز می شود. این دارو سرعت ریزش موها را کاهش می دهد و رشد موهای جدید را تحریک می نماید. نحوه عملکرد این دارو از طریق جلوگیری از تولید هورمونی که فولیکول های مو را در بدن از بین می برد، می باشد. این دارو یک بار در روز به صورت خوراکی مصرف می شود و بیشترین کارایی آن هنگامی خواهد بود که هر روز در ساعت خاصی خورده شود. آثار داروی فیناستراید بعد از حدود 4 ماه از شروع مصرف، قابل مشاهده خواهد بود، اما معمولاً تا یک سال بعد هم می توانید افزایش محسوس رشد موها را ببینید. پزشک متخصص موی شما بعد از حدود 6 ماه روند پیشرفت نتایج را بررسی می کند تا مشخص شود که آیا ادامه مصرف این دارو برای شما فایده ای دارد یا خیر. اگر تأثیر دارو خوب باشد می توان درمان را تا زمانی که رشد و تراکم موها به حد مطلوبی برسد، ادامه داد، اما اگر مصرف دارو متوقف شود، ممکن است ریزش موها دوباره شروع شود.عوارض جانبی ناشی از داروی فیناستراید خیلی نادر است، اما می تواند شامل اختلال نعوظ و افسردگی باشد.


ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل موضعی از ریزش و نازک شدن موها جلوگیری کرده و رشد موهای جدید را تحریک می نماید. این دارو می تواند به افرادی که از انواع مختلف عارضه ریزش مو از جمله طاسی هایی با الگوی مردانه و زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک هم شناخته می شود؛ ریزش موی سکه ای که یک بیماری خود ایمنی است که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن از جمله فولیکول های مو حمله می کند؛ بیماری تلوژن افلوویوم که در اثر آن موی سر به خاطر اختلال در چرخه تولید مو در بدن دچار ریزش می شود؛ آناژن افلوویوم یا ریزش موی سریع که به علت استفاده از روش های درمانی خاصی مانند شیمی درمانی اتفاق می افتد؛ هیپوتریکوزیس که یک بیماری نادر است و در اثر آن موهای بسیار ریزی بر روی پوست سر و بدن رشد می کند و نیز برخی از اشکال ریزش موی ناشی از جراحت و جای زخم رنج می برند، کمک نماید. نحوه تأثیر این دارو در درمان ریزش مو هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما افراد زیادی توانسته اند با مصرف آن به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنند. اگرچه داروی ماینوکسیدیل به صورت بدون نسخه نیز قابل تهیه است، اما برای دستیابی به نتایج بهتر سعی کنید با یک متخصص مو در مورد مصرف آن مشورت کنید. پزشک متخصص مو می تواند علت دقیق ریزش مو را در شما تشخیص داده و مشخص کند که کدام غلظت از داروی ماینوکسیدیل (2 درصد یا 5 درصد) برای شما مناسب تر است. علاوه بر آن، متخصص مو می تواند نحوه صحیح استفاده از این دارو را به شما نشان دهد.


داروی ماینوکسیدیل به شکل کف یا مایع تولید می شود. برای دستیابی به بهترین نتایج، این دارو باید دو بار در روز مستقیماً بر روی پوست سر مالیده شود. البته ممکن است 4 ماه تا یک سال طول بکشد تا موها به طور محسوسی ضخیم و پرپشت شوند. همچنین ممکن است در اوایل دوره مصرف این دارو، ریزش موی سر شما هم بیشتر شود و حتی این ریزش مو تا یک یا دو ماه بعد همچنان ادامه داشته باشد.


بعد از حدود 6 ماه، متخصص مو روند پیشرفت درمان و تأثیر دارو را ارزیابی می کند. برای این منظور پزشک عکس های فعلی موی سر شما را با عکس هایی که در شروع دوره درمان گرفته شده است، مقایسه می کند و تعداد تار موهای جدید در واحد سطح پوست سر را شمارش می کند. اگر نتایج برای شما رضایت بخش بود، می توانید مصرف این دارو را تا هر زمان که لازم باشد ادامه بدهید، اما اگر مصرف دارو را متوقف کنید، ریزش شدید مو نیز اغلب دوباره شروع می شود.

ماینوکسیدیل


عوارض جانبی ناشی از داروی ماینوکسیدیل خیلی به ندرت گزارش شده است، اما می تواند شامل قرمزی و حساسیت پوست سر و رشد مو در صورت باشد.


داروهای آنتی آندروژن

آنتی آندروژن ها داروهایی هستند که مانع از فعالیت هورمون های آندروژن می شوند. آندروژن ها هورمون های جنسی هستند که فولیکول های مو را تخریب کرده یا به آن ها صدمه می زنند. بنابراین داروهای آنتی آندروژن می توانند ریزش مو با الگوی زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می شود را در خانم ها متوقف کنند.


داروهای آنتی آندروژن را فقط با ارائه نسخه پزشک می توان تهیه کرد. این داروها شامل اسپیرونولاکتون و کنتراسپتیوها یا همان قرص های ضد بارداری است که حاوی استروژن هستند. دارو های آنتی آندروژن معمولاً تأثیر خود را حدود 4 ماه بعد از شروع مصرف نشان می دهند. برای جلوگیری از ریزش مجدد موها لازم است که این دارو حتما به صورت دراز مدت مصرف شود.داروهای آنتی آندروژن می تواند عوارض جانبی مختلفی از جمله اختلال در سیکل قاعدگی و خواب آلودگی را به دنبال داشته باشد. خانم هایی که قصد دارند باردار شوند، نباید از این داروها استفاده کنند.


داروهای کورتیکواستروئید

بعضی از انواع ریزش مو ناشی از بیماری های خود ایمنی می باشد و درمان آنها با مواردی از ریزش مو که ناشی از اختلالات هورمونی است، کاملاً متفاوت خواهد بود. بیماری خود ایمنی به شرایطی گفته می شود که طی آن، سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های سالم از جمله به پوست و فولیکول های مو حمله می کند و گاهی از اوقات فولیکول های سالم مو را به طور کامل از بین می برد.


دارو های کورتیکواستروئیدی برای درمان بیمارانی که از ریزش موی سکه ای (آلوپسی آره آتا)، لیکن پلان و لوپوس اریتماتوی دسکوئید رنج می برند، استفاده می شود. این دارو ها در سرکوب سیستم ایمنی بدن نقش دارند و بنابراین می توانند اثرات ناشی از بیماری های خود ایمنی را مختل کرده و امکان رشد مجدد موها را فراهم کنند. استروئیدها به صورت محلول های خوراکی یا تزریقی عرضه می شوند و برای تهیه آنها حتماً به نسخه پزشک نیاز است. پزشک متخصص مو بر اساس سن شما و شدت علائم عارضه تعیین می کند که مصرف کدام داروی کورتیکواستروئیدی و به چه روشی برای شما مناسب تر است.


برای کودکانی که به عارضه ریزش موی سکه ای مبتلا شده اند، می توان یک کرم استروئیدی موضعی را بر روی پوست سر یا بدن در محل بروز علائم عارضه استفاده کرد. در بزرگسالان ممکن است که متخصص مو، داروی استروئیدی را به پوست سر یا بدن تزریق کند. در هر جلسه درمانی ممکن است تا 80 تزریق در محل لکه های طاسی انجام شود.


جلسات درمانی با داروهای استروئیدی را می توان هر 4 تا 6 هفته یک بار برنامه ریزی کرد. رشد مجدد موها از یک تا دو ماه بعد از شروع درمان آغاز خواهد شد. اگر موهای شما رشد نکند و یا نتوانید سوزن های مورد استفاده برای تزریق استروئید را تحمل کنید، پزشک متخصص مو ممکن است نوع خوراکی این داروها را برای مدت 8 تا 10 هفته برایتان تجویز کند. در صورتی که بعد از حدود 6 ماه نتایج محسوسی از این داروها حاصل نشود، باید روند درمان را متوقف کرد.


دارو های کورتیکواستروئید موضعی و تزریقی دارای برخی عوارض جانبی از جمله حساسیت و خارش پوست سر که می تواند منجر به زخم شدن آن شود. نازک شدن پوست سر و قرمزی یا پُف کردن صورت می باشد. علاوه بر آن، مصرف نوع خوراکی این دارو ها می تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت های ویروسی یا باکتریایی شود.


آنترالین

در رابطه با انواع داروها برای درمان ریزش و تقویت مو باید گفته شود که آنترالین ماده ای شبیه به قیر است که برای ریزش مو مناسب است و به صورت یک آنتی میتوتیک عمل می کند. آنتی میتوتیک ها نیز موادی هستند که در میتوز اخلال ایجاد می کنند و از آن جلوگیری می نمایند.برای استفاده از پماد آنترالین می توانید روزی یک بار آن را به نواحی بی موی سر بمالید و در این خصوص برای کاهش تحریک پوست سر باید دارو را بعد از گذشت 30 الی 60 دقیقه بشویید و پاک کنید.


داروهای ضد قارچ

اگر ریزش موی شما به علت یک عفونت قارچی به نام تینه آ کپیتیس یا طاسی با الگوی کرم حلقوی (ringworm) باشد، متخصص مو یک داروی ضد قارچ برایتان تجویز می کند که هر روز باید آن را به صورت خوراکی مصرف کنید. مشاهده نتایج مصرف این دارو اغلب به یک تا دو ماه زمان نیاز دارد و درمان با این دارو هم معمولاً تا چندین ماه ادامه پیدا می کند تا قارچ عامل بیماری به طور کامل از بین برود. اگر درمان این عارضه بلافاصله بعد از بروز علائم آن آغاز شود، می توان به نتایج بسیار خوبی از نظر رشد مجدد موها دست پیدا کرد.عوارض جانبی ناشی از داروهای ضد قارچ می تواند شامل خارش و جوش های پوستی، اسهال و درد شکمی (معده) باشد.


سایر داروها

بسیاری از انواع ریزش مو با استفاده از ترکیبی از داروهای مختلف درمان می شود تا نتایج خوبی از درمان آنها حاصل شود.متخصص مو ممکن است داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری از هجوم سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم مو را نیز جز داروهای شما قرار دهد. همچنین ممکن است که داروهای ضد مالاریا را به منظور کاهش التهاب پوست سر برای شما تجویز کند. پزشک متخصص موی شما اطلاعاتی در مورد هر یک از این داروها در اختیار شما می گذارد و مزایا ، خطرات و عوارض احتمالی این داروها را به طور کامل برایتان شرح می دهد.


در صورتی که شرایط کاشت مو را ندارید ما در مرکز تخصصی کاشت مو سینا (رنسانس) استفاده از پکیج تقویتی PRP، مزوتراپی، لیزرتراپی و ویتامین درمانی را پیشنهاد می کنیم. این پکیج پس از مطالعات فراوان توسط تیم پزشکی مجری و متخصص طراحی شده و هم اکنون در کلینیک سینا انجام می شود.


با توجه به عوامل ذکر شده در خصوص انواع داروها برای درمان ریزش مو، در این بخش قصد داریم که دارو هایی را برای تقویت مو به شما عزیزان معرفی کنیم که این دارو ها تنها در خصوص افرادی که دارای ریزش مو به دلیل عوامل ذکر شده در قسمت زیر هستند، تاثیر گذار می باشند:

• کمبود ویتامین، مواد معدنی و کم خونی در بدن

• بروز استرس

• کاهش شدید وزن

• مصرف دارو های خاص مانند: دارو های شیمی درمانی

• استفاده زیاد از شامپو ها و مواد حالت دهنده مو، همچنین سشوار و اتوی مو


این عوامل می توانند باعث بروز ریزش مو در افراد شوند که برای درمان آنها می توان از دارو های زیر استفاده نمود:

قرص پرفکتیل پلاتینیوم

پرفکتیل پلاتینیوم یکی از انواع داروها برای درمان ریزش و تقویت مو در افراد ذکر شده در قسمت فوق است که به عنوان بهترین قرصی شناخته می شود که برای تقویت مو و کاهش ریزش استفاده می گردد. در داخل این قرص ترکیبات بسیار مفیدی از قبیل: نیاسین، بیوتین، زینک، ویتامین E، آهن، منیزیم، مس، منگنز، سیلیکون و ... می باشد.

داروهای جلوگیری از ریزش مو


قرص هیرویت

هیرویت ساخت کشور انگلیس است و بعد از قرص پرفکتیل پلاتینیوم، این قرص به عنوان تاثیر گذار ترین قرص در خصوص ریزش و تقویت مو به حساب می آید.این قرص در برگیرنده ترکیباتی از قبیل: مواد معدنی، ویتامین، کولین، ژلاتین هیدورلیز شده، مخمر و ... است.


قرص نورکرین

در این قرص ماده منحصر به فردی به نام ماریلکس که یک پروتئین دریایی است استفاده شده است که باعث تقویت پیاز مو می شود و طول عمر مو را افزایش می دهد و همچنین باعث افزایش میزان رشد مو نیز می گردد.علاوه بر ماریلکس در این قرص مواد دیگری از قبیل: شنبلیله، عصاره روغن کبد ماهی و سیلیکا وجود دارد.


قرص ریجن دایت

این قرص که محصولی از کشور ایتالیا است بسیار پر طرفدار است و علاوه بر مواد منع شده در جدول سلنیوم، دارای ویتامنی E و مس نیز می باشد. این قرص در تقویت موها بسیار موثر است و یکی از مکمل های پرطرفدار در ایران می باشد.


قرص اکوفن

قرص اکوفن در مقایسه با قرص های قبلی دارای تاثیرات ضعیف تری است اما با این وجود در گروه قرص های پرطرفدار برای ریزش و تقویت مو است.مواد موجود در این قرص عبارتند از: ویتامین B، سیستئین، متیونین، زینک، جلبک اسپیرولینا، آمینو اسید و ...می باشد.


کلام پایانی

با توجه به مطالبی که در خصوص انواع داروها برای درمان ریزش و تقویت مو برای شما عزیزان ذکر کردیم، راه حل مناسبی را برای درمان ریزش و تقویت موی خود در نظر بگیرید که برای شما مفید واقع شود. در این خصوص می توانید از پزشکان پوست و مو و یا از مجموعه تخصصی کاشت مو سینا (رنسانس) نیز کمک بگیرید.